Gå til innhold

Tips til kjøp av kaffetrakter?


Rawfruit

Anbefalte innlegg

Denne har jeg foreløpig http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffetrakter/M12FCB15E/matsui-kaffetrakter-m12fcb15e og det er det mest mislykkede kaffemaskin-kjøpet mitt ever.

 

- Den lager lunken kaffe, så kaffen er drikkeklar fra sekundet den tappes og den blir kald før du har drukket opp koppen halvveis.

- Null aroma. Hva er poenget med å ha kaffemaskin som gjør at aromaen ikke smaker noen ting? Når jeg kjøper Kaffe fra Kaffebrenneriet f.eks, så kjenner jeg aromaen av jordbærsyltetøy, sjokolade og hylleblomstsaft, det lukter til og med slik.

 

Nå vil sikkert mange anbefale meg å kjøpe Aeropress i stedet og MoccaMaster til 50-tusen, men jeg søker ikke-kompensatorisk, den skal være filterkaffe, for jeg ønsker å lage kaffen slik de gjør det på kafeer, slik at jeg sparer 30 kr. pr. dag i 365 dager i året = en større sum enn å kjøpe løsvektkaffe jevnlig og en kaffemaskin som fungerer, og som lager varm kaffe.

 

Vurderer nå denne; http://www.clasohlson.com/no/Kaffetrakter-0,6-liter/44-2005-1?showRatings=true som er litt billigere, men har hørt at C.O. har kaffemaskiner som faktisk lager varm kaffe uten at du små svi av flere tusen; men om du får det viktigste; aromaen med... det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard Moccamaster til rett over tusenlappen er de beste, liker du god kaffe så er det verdt investeringen. De pleier å holde ca. hele livet.

På tilbud https://www.jernia.no/Produktkatalog/Kj%C3%B8kken/Kaffe-og-espresso/Kaffetraktere/MOCCAMASTER-KAFFETRAKTER-H931-MATT-SILVER-1%2C25L/p/58014875

 

Blir liksom litt for dumt å svi av et par hundre her og der så har man brått kommet over det en bra maskin koster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moccamaster er ikke lenger så i skuddet som den var, nå overgås de i tester og omtaler av Severin. Og det er ikke bare flaks, det fins konkrete tekniske årsaker til at den bør være bedre enn andre. Selv har jeg ingen av disse, men en Melitta som også koker bra kaffe – og lik fra gang til gang. I motsetning til enkelte andre jeg kunne nevne.

 

En må jo spørre seg hvem som har utført denne testen og hvordan. På en moccamaster justerer du selv trekketiden ved å vri på en ventil som sitter under filterholderen. Dersom kaffen smaker bittert (overekstrahert) så justerer man ventilen slik at trekketiden blir kortere. Dette er helt grunnleggende som en er nødt til å forstå før en tester og sammenlikner ulike maskiner.

 

Ellers støtter jeg å gå for moccamaster. Personlig har jeg veldig sansen for maskiner en kan ha i generasjoner.

 

Dersom du vil ha kaffen slik du har på kaffeer kan du også vurdere Chemex eller Hario bryggesett. Selv om sistnevnte er billigere krever det vesentlig mer av deg som bruker i form av å forstå hvordan trekketider påvirker smak. Men når en først har lært seg metoden gir det deg voldsomt mye bedre kaffe enn en får via automatiske traktere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er vel alle enige om at litt over 1.000,- er da man får en trakter som er mest verdt pengene :)

 

Edit; Selv bruker jeg presskanne med filterkaffe. Funker utmerket, men man må jo passe på trekktiden selv som blir en bitteliten smule mer jobb.

 

Jeg tenker at 1000-1500 er sweetspot. om bryr seg om kvaliteten på brygget.  Imidlertid må man lese litt tester, eller kunne teste selv, om man vil unngå å kjøpe noe som er priset mer for design enn kvalitet.

 

Presskanne er ellers glimrende og også det jeg bruker mest når jeg lager kaffe til med selv.  Når en har gjester blir det dog litt vel mye pes og lite praktisk.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min smarter coffee maskin, kan både bruke bønner og filter kaffe og det beste er at den har ett halveis dokumentert API slik at man kan få kaffe automagisk. Selv er kaffen klar etter en dusj om morgenen her i huset. Det er nok ikke den beste kaffetrakteren i prisklassen, men muligheten for styring gjør det til en nobrainer for meg.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen kaffeekspert. Jeg vet bare forskjellen på god og dårlig kaffe, og at å dra på Kb hver dag blir for dyrt pr. årskostnad.

 

Om Moccamaster ikke er det som er ''in'' nå er irrelevant. Om Moccamaster er den mest anvendelige, vanlige, og enkleste maskinen å bruke til trakterkaffe, det er det som er relevant.

 

Da kan jeg vel kanskje tillate meg å øke budsjettet til 1.299 ,- hvis man får den kvaliteten prisen tilsier.

Design er ikke viktig, utenom at den skal være håndterlig (jf. designet på de jeg linket til i førsteinnlegget).

 

Hvilke merker er hot or not? Hvilke forhandlere er hot or not?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...