Gå til innhold

Tips til kjøp av kaffetrakter?


Rawfruit

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt fire Moccamastere om jeg husker riktig og de er definitivt gode kaffetraktere.  For ti år siden var Moccamaster en no-brainer om man hadde råd, men i dag ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe en.  Både Severin Caprice, OBH Nordica Legacy og Wilfa WSP-1 lager etter mitt skjønn bedre kaffe.

 

Men kvaliteten er så som så på hvertfall Severin og Wilfa sin... har jobbet med dette i ca 10 år og Severin fikk et voldsomt salgsvolum etter første TV2 Hjelper Deg-test, men det er et "rakleverk" i plast som ikke holder i nærheten så lenge som en Moccamaster. Samme med Wilfa sin serie, høy feilmargin (ikke høyere enn andre billige traktere, men høy i forhold til Moccamaster). Moccamaster gir 10 års garanti ved registrering av trakteren og alle løse deler kan kjøpes hvis de går i stykker. Hvor mye man har lyst å legge i en trakter må hver enkelt vurdere, men hvis man virkelig liker kaffe og drikker det hver dag, så er ikke denne så dyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Standard Moccamaster til rett over tusenlappen er de beste, liker du god kaffe så er det verdt investeringen. De pleier å holde ca. hele livet.

På tilbud https://www.jernia.no/Produktkatalog/Kj%C3%B8kken/Kaffe-og-espresso/Kaffetraktere/MOCCAMASTER-KAFFETRAKTER-H931-MATT-SILVER-1%2C25L/p/58014875

 

Blir liksom litt for dumt å svi av et par hundre her og der så har man brått kommet over det en bra maskin koster.

 

Ikke lenger i faktisk salg i butikk.

 

Hvordan fungerer en Moccamaster opp mot en vanlig trakter slik jeg viste til i bomkjøpet?

 

1,100 fungerer, men full pris nærmere 2,000 fungerer ikke. Overhørte noen i dag diskutere hvilken kaffemaskin de skulle ha av den til 4,000 eller 5,000... skjønner ikke hvorfor folk kaster bort så mye penger.

Lenke til kommentar

Overhørte noen i dag diskutere hvilken kaffemaskin de skulle ha av den til 4,000 eller 5,000... skjønner ikke hvorfor folk kaster bort så mye penger.

Men maskinene til 4-5000 er vel espressomaskiner? Espresso er et helt annet produkt enn vanlig traktekaffe, så espressomaskiner kan ikke sammenlignes med ordinære traktere. Og liker man espresso eller latte, er denslags maskiner høgaktuelle.

Etter en del bomkjøp har jeg endt opp med to kaffemaskiner jeg faktisk er fornøyd med: en Melitta-trakter pluss ei espressomaskin som jeg føler er kvalitet både hva angår espressosmak og mekanisk holdbarhet. Jeg gikk ned et umerkelig lite knepp på bilkjøpet, og da hadde jeg plutselig 10000 til overs for å få meg kaffe. Men pass på, det er mange luringer der ute: Importøren påstår at prisen er 17000. Et prissøk er alt som skal til for å få maskina for 10000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her finner man en liste over godkjente kaffetraktere: http://kaffe.no/

 

Idealtemperaturen skal være mellom 92-96 grader såvidt jeg husker. Selv er jeg fornøyd med min Moccamaster.

 

Har et tips (etter å ha sjekket en del) på kaffe med lav syrlighet; Løfbergs Kharisma. Tipset fikk jeg direkte fra Løfbergs og denne tåler jeg mye bedre, om den smaksmessig er bedre blir nettopp en smakssak. Selges bl.a. hos Meny.

 

Ellers er mye kaffedrikking ikke sunt. Blant annet øker den hjertefrekvensen så drikker man tett hele dagen vil det slite på hjertet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...