Gå til innhold

I London må eldre dieselbiler betale 220 kroner for å kjøre inn i sentrum i rushtiden


Anbefalte innlegg

Protestene som nevnes i overskriften som gjelder dieselforbudet i Oslo, kom som en følge av at de 12 målerne i Oslo som viser hvor høy luftforurensingen er alle viste at det den aktuelle dagen ikke var for høy forurensing. Når man så dette burde byrådet i Oslo avblåst dieselforbudet i stedet for med tvilsomme motiver likevel opprettholde dieselforbudet. Faktisk var luftkvaliteten god den aktuelle dagen da minst 9 av målerne viste grønne verdier hele dagen og 3 målere viste oransje verdier deler av dag. Ingen viste røde verdier noe tidspunkt på dagen.

 

Link: http://www.luftkvalitet.info/home.aspx?type=Area&id=%7B48fd69aa-76f7-4883-8bbb-5ba79c3879ea%7D

I dag viser 11 av målestasjonene grønne verdier og 1 stasjon oransje verdi som tilsier moderat helserisiko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes selv nye diesel BMW stinker, så tviler litt på hvor effektiv katlysator og annen rensing er. Spesielt på det jeg antar er kalde motorer.

 

http://www.dinside.no/motor/dieselbiler-forurenser-langt-mer-enn-lovet/61076240

"Rapporten konkluderer med at Euro 6-godkjente personbiler med dieselmotorer har fra 4 og helt opp til 20 ganger høyere utslipp av NOx i bytrafikk og kulde enn de verdiene som kreves fra typegodkjenningen (0,08 g/km"

Endret av Rune_says
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nye dieselbiler med partikkelfilter og NOX-rensing forurenser imidlertid så ubetydelig at de bør få kjøre.

Dessverre er ikke dette riktig. Reelle utslipp er altfor store, også for Euro6 klasse dieselbiler. Produsentene har tilpasset seg mangelfulle testprosedyerer. TNO i Nederland publiserer målinger på reelt utslipp både med kald- og varmstart, samt diverse kjøremønster. En av rapportene finner dere her:

https://www.tno.nl/en/about-tno/news/2016/3/tno-publishes-overview-with-details-of-diesel-cars-tested-from-2010-to-2015/

(lenke til pdf nederst)

Her er en rekke nyere tester:

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=10b21f82-f4db-43be-929d-5bc1ddb81a38&title=NOx%20emissions%20of%20fifteen%20Euro%206%20diesel%20cars%3A%20Results%20of%20the%20Dutch%20LD%20road%20vehicle%20emission%20testing%20programme%202016.pdf

 

Den korte historien: Det er enorme forskjeller, de verste slipper ut ti ganger mer enn de beste, uavhengig av hvor ny EURO-norm de tilfredsstiller. BMW, Mercedes og VolksWagen kan vise til gode tall, ellers er det begredelig.

 

Rapporten det lenkes til i artikkelen her er fra en tenketank som ikke ser ut til å ha fått med seg dette overhodet. Jeg synes dette er trist fordi dieselbilene har vesentlig mindre utslipp av klimagasser enn bensinbilene. Utfra de tallene jeg har sett virker det som om de beste dieselbilene nå har lave nok NOX-utslipp for de fleste byer.

 

Generelt støtter jeg avgifter slik London nå gjør. Det jeg synes er synd er at det ser ut til å ramme for bredt, istedet for å velge ut akkurat de bilene som står for det reelle utslippet. Forbudet i Oslo har jeg derimot liten forståelse for, det vitner om politisk inkompetanse. Jeg håper gode artikler, eksempelvis her i TU, kan få norske politikere til å komme til bunns i problemene Oslo sliter med denne sommeren. Så kanskje får vi se en hovedstad med trygg luft neste vinter basert på fornuftige tiltak som virker. Gjerne med tung avgiftsbelegging av dieselbiler som har høye reelle utslipp.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

la oss gjøre sånn at de med gamle biler hvertfall ikke får råd til ny bil med å pålegge dem enda mer kostnader. kjempeide!

 

Viss kostnaden med bilhald overstig den summen du har til disposisjon kvar månad etter faste utgifter, er det på tide å kvitte seg med han. Enkelt og greitt. Du har ikkje råd.

 

Viss ikkje, er det pengar som du kan velje å anten kaste etter den gamle bilen, eller bruke på avdrag på ein ny bil. Du får ingen til å skifte ut sin gamle bil ved å gjere den gamle bilen billigare å køyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+45613274

 

Er det virkelig lov å forby bruken av noe man har betalt enorme summer i avgifter for, og kjøpt i god tro?

Har ikke kjøperne rett på refusjon av engangsavgiften, eller deler av denne, når man får forbud mot å bruke bilen?

Dei forbyr jo ikkje bruken. I dette tilfellet pålegg dei berre ekstra avgifter i eit lite område. Dei kunne forby bruken i eit område i staden, og det er sjølvsagt heilt i orden når dei har ein god grunn. For ganske lenge sidan vart det forbode å røykje innandørs på sjukehus, og etter kvar stadig fleire stader, av ein god grunn. Om du har betalt aldri so høge avgifter på tobakken, gjev det deg ingen rett til å forgifte lufta til andre.

 

For de som er helt avhengig av bilen, også for å drive forretning og dermed den daglige inntekt, vil et forbud fort koste dem svært mange penger.

Slettes ikke alle har råd til å kjøpe ny bil i øyeblikket.

Hva ville domstolen i Haag ha sagt til dette?

 

Domstolen vil nok seie akkurat det same. Om du har betalt aldri so høge avgifter, gjev ikkje det deg rett til å gjere lufta helseskadeleg for andre. Tilsvarande er det strenge krav til eksosavsug, om du vil bruke bilen innandørs på ein offentleg stad. I staden for å installere eksosavsug i til dømes ein idrettshall eller eit lukka garasjeanlegg, kan ein forby bruk av eksosbilar i idrettshallen/garasja.

Sammenligningen er vel ikke helt gyldig. Røyk man kjøper blir oppbrukt innen kort tid. Bil er noe man kjøper og forventer skal vare 10+ år. Derfor er det besynderlig hvordan myndighetene har ønsket dieselbiler tidligere, men nå snur og snakker om forbud. Det er dårlig politikk uansett hvor farlig dieseleksosen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...