Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sveiseblind selv om jeg brukte maske


veldig uvitende

Anbefalte innlegg

La to korte MIG-tråder tidligere i dag, og nå har jeg vært sveiseblind noen timer. Brukte speedglas maske med autoblending, og er ganske sikker på at den blendet som den skulle. Low battery-lyset har blinket i et års tid selv om den har solceller, men jeg opplever at den fungerer som den skal uansett. Likevel synes jeg det er rart jeg ligger her nå med sandpapir i øyelokkene, spesielt med tanke på den korte tiden jeg sveiset. Er det noen her som sitter på en god forklaring? Opplevd det samme?

 

Visste forresten ikke hvor jeg skulle plassere emnet, men er bare å flytte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forklaringen må jo være at du har blitt utsatt for sveiselyset på en eller annen måte. Enten har ikke masken fungert slik den skulle, eller har du kanskje ver for sein med å få masken på plass før du begynte å sveise eller for rask til å fjerne den før du avsluttet sveisingen.

 

Er du en erfaren sveiser eller holder du på å lære deg? Uansett, det er noe dritt. Jeg har også vert sveiseblind et par ganger :)

Lenke til kommentar

Forklaringen må jo være at du har blitt utsatt for sveiselyset på en eller annen måte. Enten har ikke masken fungert slik den skulle, eller har du kanskje ver for sein med å få masken på plass før du begynte å sveise eller for rask til å fjerne den før du avsluttet sveisingen.

 

Er du en erfaren sveiser eller holder du på å lære deg? Uansett, det er noe dritt. Jeg har også vert sveiseblind et par ganger :)

Har sveiset fast i ca to år så er jo ikke helt fersk :) men sveisemasker har jeg ikke peiling på. Hadde maska på før jeg begynte å sveise og tok den ikke av før jeg var ferdig, så den mest sannsynlige grunnen er jo at det er noe galt med masken, uansett hvor lite lyst jeg har til å innse det. Begynner å lure på om det har med low battery-lyset å gjøre, men siden den har solcellepanel så skal den jo uansett lade når jeg sveiser.

Lenke til kommentar

 

 

Brukte speedglas maske med autoblending, og er ganske sikker på at den blendet som den skulle. Low battery-lyset har blinket i et års tid selv om den har solceller

ja hva skal en si, username.

Har vel en god forklaring du da eller?

 

 

Om du klarte å bli sveiseblind med maske, så er det jo noe galt med masken, ytterligere sannsynlig når dette er en blendbar maske som går på batteri. Tar det for gitt at du hadde på masken før du startet, og ikke tok den av før du sluttet sveisingen.

Lenke til kommentar

Begynner å lure på om det har med low battery-lyset å gjøre, men siden den har solcellepanel så skal den jo uansett lade når jeg sveiser.

 

Det skal lite til før masken ikke fungerer optimalt. At den lader når du sveiser har ingenting å si hvis den har for lite strøm før du starter. Rimelig merksnodig å la et så viktig sikkerhetsutstyr ha en "feil" i et år. Selv om du tror at masken slo seg på riktig så kan det godt hende det var en liten forsinkelse, skal rimelig lite til for å bli mild'ish sveiseblind.

 

Hva grunnen er vet jeg ikke, men å drite i å fikse batteriet blir som å ikke fylle et brannslukningsapparat fordi man bare har brukt halvparten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sveiseblink betyr at hornhinnen har blitt "solbrent" av det utrafiolette lyset som oppstår ved sveising. Hele poenget med en sveisehjelm er jo å blokke for det ultrafiolette lyset. Ikke bare øynene, men også hele hodet.

Jeg har aldri fått sveisblink etter 2 linjer med mig'en, selv uten sveishjelm. Er du sikker på at det er sveisblink du har fått?

Allikevel tipper jeg at det er noe galt med hjelmen (den er vel godkjent og ikke noe plastaskit fra kina)?

Lenke til kommentar

Sveiseblink betyr at hornhinnen har blitt "solbrent" av det utrafiolette lyset som oppstår ved sveising. Hele poenget med en sveisehjelm er jo å blokke for det ultrafiolette lyset. Ikke bare øynene, men også hele hodet.

Jeg har aldri fått sveisblink etter 2 linjer med mig'en, selv uten sveishjelm. Er du sikker på at det er sveisblink du har fått?

Allikevel tipper jeg at det er noe galt med hjelmen (den er vel godkjent og ikke noe plastaskit fra kina)?

Føltes akkurat som jeg var sveiseblind i går, men har litt sandpapir i øynene i dag også, noe jeg synes er veldig rart. Har vært kraftig sveiseblind en gang før, og da var jeg i tillegg helt solbrent i ansiktet fordi jeg var uforsiktig en gang jeg sveiset aluminium en hel dag. Likevel merket jeg det ikke før utover ettermiddagen, og det hadde gitt seg da jeg våknet i 10-tiden dagen etter.

 

Har ikke helt trua på at sveiseblindhet pga to MIG-tråder skal vare lenger enn sveiseblindhet etter å ha sveiset aluminium en hel dag og vært uforsiktig med maske, så jeg bør kanskje vurdere om det er andre grunner til at øynene svir

Lenke til kommentar

Vet du hva, hatt det før og slurver. Bruk normale sveise masker. Min jobb ville ikke kjøpe inn slike masker, (lurer på hvorfor)

Kostnad? eller for dårlige masker?

Vi kan velge mellom (din 8,9,10,11,12,13. Jeg brukte 10 på klasset.

Mener du masker med manuell blending? Har jo en sånn liggende men fy så travelt det er å bruke den. Der jeg jobbet en gang var det kun sveiserne som fikk autoblending-masker av bedriften, vi andre måtte ta til takke med manuelle masker, så jeg tror det er pga pris. Og som andre har påpekt så er det jo min egen feil hvis masken ikke blender skikkelig, siden jeg har ignorert at batteriet er lavt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...