Gå til innhold

Bruk av guffebomber i Irak


Anbefalte innlegg

Vi har tidligere diskutert bruken av blandt annet napalm i denne kategorien, her kommer noe for å blusse opp debatten litt :D

 

Ledelsen for USAs marinekorps, ved oberst Joseph Boehm, har nå offentlig vedgått at landet brukte raketter med guffebomber i Irak. Guffebombevåpnene som har blitt brukt, MK 77, er ikke ulike rakettene som ble anvendt i Vietnam

- Hovedforskjellen ligger i drivstoffet.

 

I 1980 vedtok FN en konvensjon som forbyr bruk av napalm (og guffebomber) mot sivile, men USA skrev ikke under på denne konvensjonen. Våpenet anklages for å ramme tilfeldig - både sivile og militære mål - og å medføre enorme lidelser.

 

Dagbladet Arbejderen

 

Noen synspunkter?

 

EDIT: Endret til guffebomber fordi Jokke er en grinebiter...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre ikke typisk USA. Napalm, klasebomber og varianter av store trykkluftbomber er de eneste våpen til bruk mot infanteri fra luften i dag. Moderne, konvensjonelle våpen har en fryktelig ødeleggelseskraft. En hær på bakken vil ha beskyttelses og mottiltak mot dem. Brukt mot sivile vil de forårsake enorme lidelser, men nå har ikke USA bevist bombet sivile, hverken under Gulf 1 (selv om mange sivile døde der som følge av den strategiske bombingen av mål i Bagdad) eller under Gulf 2.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Dette kommer utvilsomt fra denne tyske TV-reportasjen:

http://www.informationclearinghouse.info/article4395.htm

 

Volker Happe (MONITOR-Moderator) : "Napalm. The Horror-weapon from the Vietnam-war . It is internationally banned and outlawed , it's use is forbidden by the Geneva-Conventions . But nevertheless , it was used in the Iraq-war by the US army .

 

Good evening , welcome at MONITOR .

 

Until now, the Pentagon denied strictly any use of Napalm in the Iraq-war and repelled all suspicions made by US-journalists who were in Iraq with the US troops as embedded journalists . But this was a lie . As John Goetz and Georg Restle have found out now ."

 

Joseph Boehm , Colonel US Marine Corps :

 

" In the 30 wardays we used only 30 canisters . The marines used it on their way to Baghdad . Where it was exactly , I don't know . It is a lethal weapon and also a psychological weapon ."

 

Et søk om denne mannen og ordet "napalm" kommer opp med nesten bare tysker sider. Jeg finner ingen annen kilde som har en sitat fra Boehms, og den sitaten har man fra MONITOR, det tyske TV-programmet.

Skal vi stole på dette 100%?

Som jeg har erfart tidligere med tysk media, nei.

 

Et søk på sitaten "In the 30 wardays we used only 30 canisters" kommer opp med bare to treff...

 

Uansett:

 

The Mk 77 Mod 5 firebombs are incendiary devices with a function indentical to earlier Mk 77 napalm weapons. Instead of the gasoline and benzene fuel, the Mk 77 Mod 5 firebomb uses kerosene-based jet fuel, which has a smaller concentration of benzene.

 

Napalm: An incendiary mixture of polystyrene, benzene, and gasoline.

 

Dermed er ikke disse bombene napalm, siden de ikke har benzene og gasoline...

 

;)

Lenke til kommentar

Bare et kynisk lite innspill her: Sett at Dagbladet Arbeidjern har rett (noe du ikke sakl ta forgitt); hvorfor skulle USA sløse bort dyrebar Napalm på sivile? Det er dårlig økonomi, og har ingen positiv effekt. Har man derimot vervet seg i Irak sin hær har man en soldats ansvar for sitt eget liv, og kan forvente å bli drept på alle måter.

Lenke til kommentar

Volker Happe (MONITOR-Moderator) : "Napalm. The Horror-weapon from the Vietnam-war . It is internationally banned and outlawed , it's use is forbidden by the Geneva-Conventions . But nevertheless , it was used in the Iraq-war by the US army .

 

Good evening , welcome at MONITOR .

 

Until now, the Pentagon denied strictly any use of Napalm in the Iraq-war and repelled all suspicions made by US-journalists who were in Iraq with the US troops as embedded journalists . But this was a lie . As John Goetz and Georg Restle have found out now ."

 

 

Napalm er ikke forbudt ifølge Geneva. Derimot er alle militære våpen forbudt brukt mot sivile ifølge Geneva. Napalm, i forskjellige utgaver, har vært brukt flere ganger siden Vietnam. Napalm er et fryktelig våpen, som sagt et av de få militære gjenværende direkte tenkt til bruk mot mennesker. Jeg har selv sett bilder etter angrep mot en Irakisk panserkolonne under Gulf 1, hvor napalm ble brukt sammen med tankbusters o.a. En bataljon, ca 800 mann, utslettet fra luften om natten. De amerikanske soldatene som kom frem i morgengryet spydde som griser ved synet av soldater brent levende hengende ut av stridsvognene sine.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, som vi ser, er den tyske reportasjen langt fra troverdig, som jeg visste.

Jeg leste Geneva greiene istad, og så ingenting om napalm...

 

USA brukte ikke disse tingene på sivile...

Dessuten, ifølge definisjonen på napalm, er ikke de bombene de slapp napalm engang.

 

MAO: enda et eksempel på tysk anti-amerikansk propaganda som baserer seg på løgn og uriktige "fakta".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det er ingen tvil om at disse MK-77 bombene er sikkert grusomme for offerene... Men det er ikke temaet.

Temaet er "bruk av napalm i Irak" og det er ikke riktig.

 

Det har ikke blitt brukt napalm i Irak.

End of story.

Lenke til kommentar
Bensing med opløst polyetyn er per definisjon ikke ekte Napalm, men POKKER SOM JEG VILLE HATE Å FÅ DET OVER MEG!
Hvis du på eget initiativ er dratt i krig for å drepe amerikanere, synes jeg du kan forvente å bli brukt napalm på. Du ville ha brukt det på Bush, Bush bruker det på deg. Fair enough.

Så du mener irakerene som faktisk forsvarer sitt land har dratt i krig for å drepe amerikanere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...