Gå til innhold

Mener Datatilsynet sprer ubegrunnet frykt om nye strømmålere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har god nok sampling av strømtrekket vil det være fullt mulig å vite mye om hva du har av utstyr og hva du gjør og når du gjøre det. I likhet med kontoutskrifter kan dette benyttes til å utlede mye informasjon om enkeltpersoner som igjen kan benyttes både til markedsføring og annet. Potensielt også rettslig og i en rettsløs stat til hva som helst.

 

Det burde være godt innafor å f.eks finne ut hva slags vaskemaskin du har (modell, merke og part-nummer på kontroller enhet) og hvilke programmer du benytter med et samplingsintervall på ca ett minutt. Kommer vi ned på ett sekund eller mindre så kan alle nettkoblede enheter mest sannsynligvis identifiseres om du bare har store nok profildata å sammenligne med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man har god nok sampling av strømtrekket vil det være fullt mulig å vite mye om hva du har av utstyr og hva du gjør og når du gjøre det. I likhet med kontoutskrifter kan dette benyttes til å utlede mye informasjon om enkeltpersoner som igjen kan benyttes både til markedsføring og annet. Potensielt også rettslig og i en rettsløs stat til hva som helst.

 

Det burde være godt innafor å f.eks finne ut hva slags vaskemaskin du har (modell, merke og part-nummer på kontroller enhet) og hvilke programmer du benytter med et samplingsintervall på ca ett minutt. Kommer vi ned på ett sekund eller mindre så kan alle nettkoblede enheter mest sannsynligvis identifiseres om du bare har store nok profildata å sammenligne med.

 

Ja, og dette vet vel selskapene selv? De forsker jo på akkurat dette, og hvordan de henter ut infoen...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kommer frem er helt sikkert riktig slik har det vært hele tiden.Men det kommer også til å bli mye dyrere med strømmen også fordi alle disse utenlandskablene vi legger skal også dekkes inn.Nei saboter hele greia. Dette er bare en annen måte å flå oss på .

Lenke til kommentar

Jeg er litt for og imot disse smarte målerne.

Som andre sier her, det er bare tull at de ikke kan finne ut hvilke apparater som brukes. De kan ikke lese det rett ut men om de analyserer data fra millioner av brukere så kan de identifisere en god del.

 

En anne ting er at det er kundene som må ta denne kosten i form at økt nettleie. Nettleien har økt voldtsomt de siste årene allerede. Dette gjør at strømleverandørene skal kunne tjene mer penger, det er jo derfor det gjør det. Da synes jeg det er ille at kunden må ta kosten.

 

Men disse målerne blir nesten en nødveldighet med veksten vi har av el og plugin-hybrid kjøretøy. Dersom hundretusenvis av normenn kommer hjem og setter bilen på lading klokken 17 samtidig så vil hele strømnettet bryte sammen. Disse målerne vil få folk til å lade bilen når det er billigst, på natten for eksempel. Man kan gjøre det manuelt eller man kan bruke timere på strømkursen. Om det ikke finnes allerede så kommer det sikkert mulighet for å stille inn ladetidspunkt på laderen eller bilen.

Lenke til kommentar

Jeg er litt for og imot disse smarte målerne.

Som andre sier her, det er bare tull at de ikke kan finne ut hvilke apparater som brukes. De kan ikke lese det rett ut men om de analyserer data fra millioner av brukere så kan de identifisere en god del.

 

En anne ting er at det er kundene som må ta denne kosten i form at økt nettleie. Nettleien har økt voldtsomt de siste årene allerede. Dette gjør at strømleverandørene skal kunne tjene mer penger, det er jo derfor det gjør det. Da synes jeg det er ille at kunden må ta kosten.

 

Men disse målerne blir nesten en nødveldighet med veksten vi har av el og plugin-hybrid kjøretøy. Dersom hundretusenvis av normenn kommer hjem og setter bilen på lading klokken 17 samtidig så vil hele strømnettet bryte sammen. Disse målerne vil få folk til å lade bilen når det er billigst, på natten for eksempel. Man kan gjøre det manuelt eller man kan bruke timere på strømkursen. Om det ikke finnes allerede så kommer det sikkert mulighet for å stille inn ladetidspunkt på laderen eller bilen.

Det er helt sikkert riktig og mange vil unngå dyre strømregninger  og begynner og vaske om natten med det tilfølge flere vil omkomme pga brann slik brannvesenet sier,

Lenke til kommentar

Smarte strømmålere vil bli veldig viktig for å få mer effektiv utnyttelse av strømnettet. De vil bli spesielt viktig for å glatte ut de største toppene, som er kostnads driverne for kjerneinfrastrukturen i strømnettet. Men det er lurt å tenke litt på hva en gir fra seg av informasjon med slike systemer, og det er mulig å gjemme unna mye av denne informasjonen med diverse mekanismer. Det kan til eksempel være lavere samplingsrate på måler eller batteripakker som jevner ut strømtrekket.

Lenke til kommentar

Strøm burde vært (om det ikke allerede er) statseid, og levert innbyggerene i landet til kostpris. Iallfall her i norge hvor så og si all strøm som produseres og brukes kommer fra naturlige fornybare ressurser.

 

Det er for meg helt høl i hodet at private selskaper skal kunne spekulere i profitt på både strømmen og brukerdata, siden det er umulig å bo og leve i dette landet uten å ha strøm.

Endret av johanf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettselskapene bruker informasjonen til å gi kunden riktig faktura, og til drift, vedlikehold og utvikling av strømnettet.​

 

Så lenge dette er alt de bruker data til ser jeg ikke problemet, hvor har folk fått det fra at de skal selge forbruksdata?

 

Selv om det er ett åpent grensesnitt går jeg ut i fra at det er kunden som bestemmer over hvem de ønsker skal ha tilgang til deres data. Og Kunder da kan velge bort for eksempel alarmleverandører som ønsker å ha tilgang på strømdata.

Lenke til kommentar

Det som er ganske interessant med strøm er jo at den har en relativt konstant produksjonspris (pr type produksjon).

 

Likevel så må forbrukerne være med på et kraftmarked som i stor grad er utsatt for spekulasjon og "trading" via kraftmeglere som tjener rått.    Det er selvfølgelig ekstremt lønnsomt å få solgt en vare som koster 1 kr å produsere til alt fra 10 kr til 100 kr.

 

Så blir da også både staten (via avgifter/skatter/mva), kraftleverandører, nettselskap og kraftmeglere søkkrike.

http://www.varden.no/kjop-tilgang?aId=1.1489089

http://www.agderposten.no/nyheter/aas-har-handlet-eiendommer-for-130-millioner-1.1412697

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vannbåret varme og slipper med dette strømutgiftene for dette på vinters tid. Problemet er at jeg bruker kun ca: 250.- kroner i måneden på strøm. Men når de nye måler innstalleres får jeg i tilegg til de 250.- kronene i måneden 400.- kroner til å betale for ny måler. Dette betyr at strømmen øker fra 250.- til 650.- pr måned. Dette er ran på høylys dag... Pluss at strømmen økes med de nye målerne. Så jeg må finne meg i å betale ca 700.- pr, måned for samme strøm jeg betalte 250.- med gammel måler. Dette er galskap... Hater strømbaroner og regjering som lar dette ranet skje...

Lenke til kommentar

..mange vil unngå dyre strømregninger  og begynner og vaske om natten med det tilfølge flere vil omkomme pga brann slik brannvesenet sier,

Et lite sidespor av meg, men det er ikke dyr strøm som fører til branner.

Det er elendig teknisk konstruksjon, elendige varslingssystemer og elendig holdning til brannsikkerhet som forårsaker branner. En vaskemaskin bør kunne brenne uten at den tar med seg hus og garasje i samme slengen. Dette handler om planlegging og tilpasninger.

Lenke til kommentar

DIGI NTB Energi Norge prater ikke tull, når di sier "Det er heller ikke slik at målerne er i stand til å fortelle hva strømmen brukes til." Selve måleren er ikke i stand til å fortelle hva størmmen brukes til,, men utstyret (pcen) du kobler til måleren,, den kan.

Men hvorfor villeder DIGI NTB og Enegri Norges folk med VILJE OG VITEN ?

FY SKAMME DERE ! NEI TIL "SMART" MÅLERE !

 

.... Enegri Norge,,, lol,, har klippa og limt tilogmed,,, Enegeri må avsluttes :p:P

 

https://www.youtube.com/watch?v=Vtox7YnSLbI

Lenke til kommentar

Så i et innlegg at prisen skulle bli 400.- kroner i måneden ekstra for ny måler. Har vært i kontakt med mitt strøm selskap. De sier at prisen for de nye målerne vil være 400.- pr, år og ikke pr,måned. Uansett vil dette bli dyrere i bruk kontra gammel måler. Spurte så om de 400.- i året ville bli fjernet når måler er nedbetalt. Det kunne ikke selskapet svare på. Sitter med en mistanke at disse 400.- i året bare blir bare kalt en annen utgiftspost og fortsetter å løpe resten av livet. Det frykter jeg vil skje her. Stoler ikke på strømselskapene for en flat flekk... Liker heller ikke at personværnet er truet med disse nye målerne heller. 1984 er på vei...

Lenke til kommentar

Jeg har vannbåret varme og slipper med dette strømutgiftene for dette på vinters tid. Problemet er at jeg bruker kun ca: 250.- kroner i måneden på strøm. Men når de nye måler innstalleres får jeg i tilegg til de 250.- kronene i måneden 400.- kroner til å betale for ny måler. Dette betyr at strømmen øker fra 250.- til 650.- pr måned. Dette er ran på høylys dag... Pluss at strømmen økes med de nye målerne. Så jeg må finne meg i å betale ca 700.- pr, måned for samme strøm jeg betalte 250.- med gammel måler. Dette er galskap... Hater strømbaroner og regjering som lar dette ranet skje...

 

NB: Innlegg rettet se andre inlegg, får ikke slettet denne inlegg.

Lenke til kommentar

Mekanismen han sikter til er vel menneskelig gjerrighet. Når folk ser at "hey, strøm er dritbillig på natten!", så er det naturlig for mange å tenke "da lader jeg bilen på natten og sparer penger i bøtter og lass".

Man har i så fall kanskje litt vel overdreven tro på menneskelig gjerrighet. For å ta et annet eksempel så er det på tross av variasjoner i bensinprisen ikke tomt utenfor stasjonene ved pristopper.

 

En annen ting er at jeg ikke helt forstår hvorfor ordet "smart" er lenket til disse strømmålerne. Det er i beste fall dumt å lene seg på at forbrukerne skal ta på seg tøflene og plugge inn elbilen sin eller sette i gang vaskemaskinen midt på natta. Jeg kommer i alle fall til å fortsette å vaske tøyet mitt og lage maten min akkurat når det passer meg selv, uavhengig av eventuelle variasjoner i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...