Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

oppsigelsestid?


Fry

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom intet annet er avtalt, mener jeg at oppsigelsestiden er 1 måned. Skal du si opp, er det sikkert lurt om du informerer bedriften om dette i god tid. F.eks.:

 

Jeg ønsker med dette å si opp min stilling hos [FIRMA], og ønsker å fratre den [DATO].

 

Noe sånt i alle fall.

Lenke til kommentar

Oppsigelsestiden er 1 mnd. dersom du ikke har vært ansatt i mer enn 5 år. (det er egne regler for over 5 og 10 års ansettelse)

Merk at oppsigelsestiden starter fra utløpet av den kalendermåneden du sier opp. Sier du f.eks. opp 1.desember eller 31.desember er oppsigelsestiden i begge tilfeller 1 mnd fra 1.januar, du må altså arbeide til 31.januar. Mange arbeidsgivere bryr seg lite om dette og lar likevel arbeidstakeren gå så snart det er praktisk mulig dersom begge parter er enige.

 

Det holder at du f.eks. skriver:

Jeg sier herved opp stillingen som xxxxxxxx da jeg har fått annen jobb/skal begynne på skole bla, bla, bla.

 

dato, og underskrift

 

Husk også å få sluttattest.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Dersom å være "fjernet fra timelisten" er det samme som å bli sagt opp er svaret definitivt nei. Den korteste oppsigelses tiden som finnes er i følge arbeidsmiljøloven 14 dager og da er det snakk om oppsigelse i prøvetiden. Ellers er det minimum 1 mnd.

 

Uansett skal det svært mye til før en har lov til å si opp en arbeidstaker. Det er kun der det gjelder grovt "pliktbrudd" fra arbeidstakers side, eller ved gjentatte forseelser (f.eks å komme forsent/ikke møte opp). I sistnevnte tilfelle må også arbeidsgiver (mye rettspraksis på det) kunne dokumentere at det er gitt advarsel tidligere.

Lenke til kommentar

Oppsigelsestid skal stå i arbeidskontrakten din og er faktisk ganske viktig å ha der, da normal oppsigelsestid ved fast ansettelse er tre måneder (minimum en måned, unntatt i prøveperioden, som el-asso alt har nevnt). Å plutselig stå uten jobb med en måneds varsel om man har lån og andre faste utgifter er rimelig kjipt...

 

inoxx: Som vikar uten fast vikariat kan du fjernes fra listene uten varsel - kommer an på hvordan dere jobber der du jobber - men er du f.eks dagarbeider og går fra å få timer/vakter tilsvarende 100 % til 0 % uten varsel så er den veldig tvilsom fra arbeidsgivers side. Også dagarbeidere er beskyttet av tariffer og lovverk. Problemet er vel at du ikke er organisert. Ellers ville dette kunne ha vært typisk fagforeningssak.

 

Edit

 

Med vikar menes at du går vakter en annen (som f.eks kan være syk eller permitert) egentlig har. Med dagarbeider menes at vaktene/timene/oppdragene ikke er fast fordelt på forhånd.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...