Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Antall lovfestede egenmeldinger pr år.


Malmern

Anbefalte innlegg

Hei, leste litt på lovdata og fant denne paragrafen:

 

§ 8-27.Tap av retten til å nytte egenmelding

 

En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring.

 

Kan dette tolkes slik at jeg har rett til 4 egenmeldinger pr. år, 3 dager pr. gang, altså maks 12 dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

 

Egenmelding kan brukes opptil tre kalenderdager totalt fire ganger i løpet av en 12 måneders periode. Vær oppmerksom på at det er kalenderdager som gjelder. Det betyr at om du bruker egenmelding en fredag, vil også lørdag og søndag regnes med. Hvis du er syk mer enn tre dager må du ha sykemelding fra lege. Legen skal i så fall skrive sykemelding fra fjerde dag, og skal ikke skrive sykemelding for de tre egenmeldingsdagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva man legger i "rett til". Når du har hatt 4 fravær kan du fratas retten for framtiden. Det betyr at du kan ha 4 fravær som anses legitimert med egenmelding, men da mister du retten fremover. Siden den fjerde gangen er sanksjonert, er min umiddelbare tanke at man ikke har "rett til" gang nr. 4, men det er for så vidt kanskje mest av teoretisk betydning - det er det femte fraværet og fremover man mister.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det være lovlig å ha en bestemmelse om at man automatisk mister rett til egenmelding i personalhåndboken når loven sier "Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg." En rett til uttalelse krever vel at arbeidsgiver innhenter dette, samt vurderer hver sak ut i fra omstendigheter og det arbeidstaker forklarer om situasjonen?

Lenke til kommentar

Hvordan kan det være lovlig å ha en bestemmelse om at man automatisk mister rett til egenmelding i personalhåndboken når loven sier "Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg." En rett til uttalelse krever vel at arbeidsgiver innhenter dette, samt vurderer hver sak ut i fra omstendigheter og det arbeidstaker forklarer om situasjonen?

Dette er innenfor i henhold til NAV sin tolkning av loven, og for egen regning tilføyer jeg; at de antakelig mener det slik at om den "beslutningen" tas på generell basis, for alle ansatte, i arbeidsavtalen/-reglementet, så har de ansatte likevel hatt mulighet til å uttale deg om den regelen (men riktignok ikke om forholdene som ligger bak egenmeldingene)  under ansettelsesprosessen.

 

I en del arbeidsavtaler og arbeidsreglementer er det bestemt at arbeidstakeren bare skal kunne benytte egenmelding inntil fire ganger. I andre arbeidsforhold bestemmer arbeidsgiveren dette i det enkelte tilfellet, først etter at arbeidstakeren har hatt fire egenmeldinger. Begge deler er akseptabelt i forhold til loven.

 

Antall egenmeldinger kan være fastsatt på forhånd i arbeidsavtale eller reglement. Men arbeidsgiveren kan også bestemme i det enkelte tilfellet, f.eks. først etter at en arbeidstaker har hatt fire egenmeldinger.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-27-tap-av-retten-til-%C3%A5-nytte-egenmelding

Lenke til kommentar

Bestemmelsen har tradisjonelt ikke vært forstått som et hinder for at det treffes kollektive beslutninger vedrørende antall egenmeldinger. Sakene fra Ankenemnda som går på § 8-27 går alle inn på alternativ b, dvs. misbruksbestemmelsen.

 

Årsaken til dette er at bestemmelsen viderefører egenmeldingsforskriften § 6 første ledd tredje punktum:

 

Dersom en arbeidstaker i løpet av 12 måneder har hatt fire sykefravær eller flere uten å legge fram legeerklæring om at fraværet skyldes sykdom, kan arbeidsgiveren bestemme at arbeidstakeren for fremtiden skal levere sykmelding fra lege før det er gått tre dager - eventuelt fra og med første fraværsdag - for å få rett til sykepenger. Det samme gjelder ved fravær færre enn fire i løpet av 12 måneder, dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom. Før dette blir bestemt, skal arbeidstakeren gis høve til å gjøre rede for grunnen til at han/hun har hatt slike fravær.

Denne bestemmelsen har siden den ble innført i 1978 blitt forstått slik at "Før dette blir bestemt" kun sikter til misbruksalternativet. Trygdelovutvalgets mandat var å kodifisere og forenkle folketrygdloven, ikke å foreslå materielle endringer, slik at dagens bestemmelse må forstås i tråd med tidligere praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...