Gå til innhold

IKT-Servicefag VG2 erfaringer / jobbmuligheter


Specturee

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg lurer da på hva jeg skal velge til neste år ( vg2 ) akkurat nå går jeg VG1 Service og Samferdsel, det står mellom 2 valg, enten Salg, Service og Sikkerhet eller IKT-Servicefag. Det jeg lurer på er hva dine erfaringer ( du som har gått der ) er, hvordan du opplevde det, hva du lærte osv. 

Lurer også på om det er "lett" å få tak i lærlingsplass, helst i Bergens området ( hvis noen vet noe om det ). 

Takker for svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva du velger er det ikke noe problem å finne seg en læreplass. I Bergen er det mange bedrifter som tar inn lærlinger både i IKT-servicefag og i lærefagene du kan velge mellom etter salg, service, sikkerhet. Det viktigste er at du er engasjert, søker mange steder, drar på intervju og muligens i løpet av VG2 får til noen praksisuker i en lærebedrift du kunne tenkt deg å jobbe i. Hvis du imponerer i løpet av praksisperioden er det stor sannsynlighet for at de tilbyr deg en læreplass. 

 

For å velge hvilken linje du ønsker på VG2 er det viktig å tenke over hva du trives med, hva du ønsker å gjøre, og hva du kunne tenke deg å jobbe med både under læretiden og etter. Typiske oppgaver innenfor IKT-servicefag er support, brukerstøtte, sette opp pcer. Er dette noe du kunne tenke deg å jobbe med? Hvis du går salgsfaget må du være forberedt på mye kontakt med kunder blant annet

 

For å finne ut hva de forskjellige linjene går ut på og hva du lærer av dem, kan du se igjennom kompetansemålene på læreplanene. Disse finner du på udir.no. Da ser du hva du skal kunne etter å ha gått VG2 salg, service, sikkerhet eller VG2 IKT-servicefag. Du kan også se hva du skal kunne etter VG3 innenfor de fagene du kunne tenkt deg. Hvert fag har egne kompetansemål. 

 

PS: Husk at uansett hva du velger og hvilket fag du tar fagbrev i, vil du alltid ha muligheten til å kunne videreutdanne deg til å bli noe annet hvis du føler du valgte feil. Du lukker ingen veier.

Endret av smarties1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lærlingsplasser er noe helt annet her jeg bor ihvertfall enn det smarties sier. Jeg gikk IKT, så å si toppkarakter i alle programfag, og jeg slet med å få meg læreplass. 80% av klassen måtte gå påbygg da det ikke er tilstrekkelig med læreplasser. Det var såvidt jeg fant en plass å ta fagbrev, men det var ren flak

Er det i bergen området du bor eller er det et sted som er litt "øde" ? 

Lenke til kommentar

 

Lærlingsplasser er noe helt annet her jeg bor ihvertfall enn det smarties sier. Jeg gikk IKT, så å si toppkarakter i alle programfag, og jeg slet med å få meg læreplass. 80% av klassen måtte gå påbygg da det ikke er tilstrekkelig med læreplasser. Det var såvidt jeg fant en plass å ta fagbrev, men det var ren flak

Er det i bergen området du bor eller er det et sted som er litt "øde" ? 

 

 

Vil vel ikke akkuratt si att Ålesund er så veldig øde

Lenke til kommentar

Ser a

 

 

 

Lærlingsplasser er noe helt annet her jeg bor ihvertfall enn det smarties sier. Jeg gikk IKT, så å si toppkarakter i alle programfag, og jeg slet med å få meg læreplass. 80% av klassen måtte gå påbygg da det ikke er tilstrekkelig med læreplasser. Det var såvidt jeg fant en plass å ta fagbrev, men det var ren flak

Er det i bergen området du bor eller er det et sted som er litt "øde" ? 

 

 

Vil vel ikke akkuratt si att Ålesund er så veldig øde

 

t det er litt flere læreplasser i Bergen området enn Ålesund, men kan godt hende det er vanskelig her også, uansett hvordan følte du det var på linjen? Eventuelt hvordan klassen, lærerene og timene var :)

Lenke til kommentar

 

Okey, takker! Klarer forsatt ikke å bestemme meg helt, har hørt / lest så mye "negativt" om IKT Service, angående lærere og hvor slapp elevene pleier å være osv.. 

Det blir jo mye til hvordan du gjør det selv.

Hvilken skole er det du har planer om å søke på?

 

Planlegger å søke på den nærmeste skolen for meg, altså Amalie Skram. 

Lenke til kommentar

 

 

Okey, takker! Klarer forsatt ikke å bestemme meg helt, har hørt / lest så mye "negativt" om IKT Service, angående lærere og hvor slapp elevene pleier å være osv.. 

Det blir jo mye til hvordan du gjør det selv.

Hvilken skole er det du har planer om å søke på?

 

Planlegger å søke på den nærmeste skolen for meg, altså Amalie Skram. 

 

Jeg kjenner i hvert fall en av lærerne der, og har bare positivt å si om ham i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Du kan jo undersøke litt med elever som har gått IKT-servicefag på skolene du vurderer om du er usikker. Eller så kan du ta direkte kontakt med lærerne også, og få snakket med dem på forhånd.

 

Men som Darkness sa, så blir året slik du gjør det til selv. Hvis du er positiv og engasjert så vil nok fort timene bli mye mer spennende. Og det finnes mange motiverte elever som går IKT-servicefag, akkurat som det finnes mange motiverte elever i andre fag. Det er bare å stå på å gjøre det beste ut av året. For all del, kanskje du finner ut at dette er noe du brenner for i løpet av året? Da blir iallefall timene supre! 

 

Vær tidlig ute med å søke etter praksisplass, og undersøk mulighetene når det kommer til læreplass i firmaer du kunne tenke deg. Arbeidserfaring gjennom praksisplass er alltid en fordel, samtidig som bedriften får testet om du er en kandidat til læreplass der. Ville anbefalt å skaffe deg praksisplass uansett egentlig. Vet om mange som har fått læreplass i bedriften de hadde praksis i. 

Lenke til kommentar

Hvis du er virkelig brenner for IT og elsker å jobbe med PC eller faktisk er interessert for IT så vil jeg anbefale deg å satse på det.

 

jeg vet ikke hvordan det er i dag, men i 2008 da jeg var ferdig med IKT driftsfag fagprøva så fikk ikke jeg noen jobb tilbud eller jobbmuligheter.

 

 

Jeg har fagbrev i IKT-driftsfag og det er ikke lett å få jobb. I IT-bransjen er ikke fagbrev mye verdt når det gjelder jobber. De eneste som som er tilgjengelige er ved vgs. Da tenker jeg på hjelping elev pc problemer, backup av serveren,legge til AD brukere, MAC filtrering, gjøre klart elev pcer etter ferier ved hjelp av Ghosting pc images og passe på aksesspunktene rundt om i skolen gir tilstrekkelig dekning, bytting av tonere på printere osv. Det var ting jeg gjorde på vgs som lærling.

 

hvis du er interessert å jobbe med noe annet enn vgs, så må du inn på høyskole, men det er også mye programmering inne i bildet på høyskoler når det gjelder IT utdanninger.

 

Ellers så kan man gå på fagskoler og utdanne seg som nettverksadministrator, men handler mer om å sette opp server,vet hvordan man konfigurerer og feilsøker en server og klient maskin og oppsett av Cisco utstyr. Dette er en mer spesialisert utdanning enn hva høyskoler tilbyr.

 

Håper dette hjelper deg å ta riktig steg i riktig retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...