Gå til innhold

Slik fant vi ut at Microsoft-ledelsen bruker iPhone


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

 

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.

Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.

Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

 

 

Ja, jeg ser du påstår det, men er det? Jeg tror ikke markedet er så veldig mye større enn for win32-apper.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Dermed er det også uklart hvilken fremtid Windows 10 Mobile har."

 

Fremtiden er det ingen tvil om, det er slutt.

 

Som Windows bruker siden tidlig 2000-tall på mobil har jeg sett at de har droppet alle kundene sine og startet på nytt minst tre ganger (Windows Mobile->Windows Phone 7->Windows Phone 8->Windows 10 Mobile)

Hver gang har det vært så totalt skille at det å lage app for nyeste platform har ført til at appen ikke kjører på gamle telefoner. Så hvem gadd å lage UWP apper for Windows 10 Mobile i starten når alle kundene fortsatt var på Windows Phone 8? Og når salget av Windows 10 Mobile telefoner gikk så som så, så fristet vel ikke utvikling av app'er i ettertid, heller.

Hadde Microsoft vært flinkere på dette så hadde de enten sørget for at eldre telefoner som kjører Windows Phone 8 ble oppgradert til Windows 10 Mobile slik de lovet i starten. Eller at de fikk muligheten til å kjøre UWP apper ved hjelp av biblioteker.

 

Microsoft er typisk de første til å droppe støtte for eldre Windowsversjoner, dette er brekkstanga så folk "må" kjøpe ny Windows (evt. bare la være å bruke programvare fra Microsoft, men ikke så enkelt for bedrifter). Dette er ikke kompatibelt med å flest mulig apper på flest mulig Windowsenheter. Den eneste måten å "fikse" dette på et å skille ut Windows som eget selskap.

Dette er bare tull. Microsoft supporterer sine OS lenge, og du kan sammenligne med diverse OSX releaser som legger seg på et snitt på ca 3 år eller der omkring. MS Supporterte XP i 12 år, og W7 skal fortsette å få oppdateringer til 2020. Med W10 går MS over på en helt annen modell, og de vil nok ikke supportere dette OS kortere.

 

Grunnen til at det ble som det ble med mobilsanstingen er flerdelt. WP7 kom før OneCore strategien, og medførte en tung men nødvendig avgjørelse. Uten denne ville ikke MS klart å få til det de har gjort med W10. De kunne kjørt som før med WP7, og gjort dette skiftet nå, men jeg tror ikke det ville vært bedre.

 

W8.X/WP8.1 var neste steg, men W10 introduserte en hel del nye API. Det var derfor greit å flytte apper fra disse til W10, men ikke andre veien. Det er mulig å lage UWP og W8 Runtime applikasjoner som et shared project, men det krever litt mer. MS tok her et valg, og effekten av å strømlinjeforme W10 utviklingen er viktigere enn at et svært lite fåtall brukere, inklusive meg selv, skulle fortsette å få full appstøtte i flere år.

 

Dette var uheldig for brukerne der og da, men viktig for plattformen i det lang løp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.
Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

 

 

Ja, jeg ser du påstår det, men er det? Jeg tror ikke markedet er så veldig mye større enn for win32-apper.

 

AtW

Det har jeg heller aldri påstått. UWP kommer ikke til å erstatte Win32-apper med det første, om i det heletatt. Like fullt, en appstore fungerer tilsynelatende veldig godt for iOS og Android. Hvorfor skulle det ikke fungere på Windows?

 

Når vi diskuterer disse tingene kan vi ikke se på meg og deg, men folk flest. For folk flest betyr en appstore i utgangspunktet et sted der man lett finner programvare som man med større sikkerhet en ellers på nettet kan anta er trygg. Samtidig kjører UWP applikasjoner i sandbox, og det er ikke like rett fram for en app å skade OS og brukerdata. For utviklere betyr det en kanal der man kan nå ut til en målgruppe og distribuere og oppdatere programvare på en enkel og standardisert måte over alle devicetyper. Man har også etablerte betalingsløsninger. Det er relativt lett å komme i gang og nå ut som en UWP utvikler.

 

Man kan såklart lage sin egen nettside og lage Win32 applikasjoner, eller benytte andre kanaler. Men, er det automatisk et bedre valg?

 

Lager man indie spill til Xbox one er også UWP et godt valg, og Xbox spill har også ekstra kontrollrutiner slik at de holder en høyere minimumsstandard.

 

Jeg har lekt litt med Visual Studio og UWP applikasjonsutvikling, og det vil være et naturlig valg over Win32 for mange typer prosjekter slik jeg ser det.

 

Fordelen med W10 er at begge deler fungerer. Begge deler vil fungere uansett type device og arkitektur (så og si).

Lenke til kommentar

 

"Dermed er det også uklart hvilken fremtid Windows 10 Mobile har."

 

Fremtiden er det ingen tvil om, det er slutt.

 

Som Windows bruker siden tidlig 2000-tall på mobil har jeg sett at de har droppet alle kundene sine og startet på nytt minst tre ganger (Windows Mobile->Windows Phone 7->Windows Phone 8->Windows 10 Mobile)

Hver gang har det vært så totalt skille at det å lage app for nyeste platform har ført til at appen ikke kjører på gamle telefoner. Så hvem gadd å lage UWP apper for Windows 10 Mobile i starten når alle kundene fortsatt var på Windows Phone 8? Og når salget av Windows 10 Mobile telefoner gikk så som så, så fristet vel ikke utvikling av app'er i ettertid, heller.

Hadde Microsoft vært flinkere på dette så hadde de enten sørget for at eldre telefoner som kjører Windows Phone 8 ble oppgradert til Windows 10 Mobile slik de lovet i starten. Eller at de fikk muligheten til å kjøre UWP apper ved hjelp av biblioteker.

 

Jeg er enig i at det mest trolig vil være slutt for Windows 10 mobile. Men ikke på den måten folk flest tror.

 

Du nevner en del endringer tidligere, endringer som har påvirket brukerbasen og utviklerne noe. Man kan peke på uheldige effekter her, men på en annen side har de faktiske negative effektene heller ikke vært enorme. Jeg har selv gått fra Windows Mobile 6 til WP7.X, WP8.X, til W10m over flere mobiler, fra Samsung Omnia 7 helt først til Ativ-S og et utvalg Lumia til min nåværende Lumia 950XL, så jeg vet hva som har vært utfordrende. Men jeg tenker ikke ta en stor diskusjon på dette da enkeltpersoner helt sikkert har meninger om dette.

 

Men disse endringene har kommet, de førte med seg problemer i større eller mindre grad, men som Windows mobilbruker mener jeg endringene også har vært nødvendige, og i det lange løp helt riktige. Jeg skal heller ikke dra noen lang historietime her, men MS etablerte en visjon om en felles Windows for alle devicetyper og veien dit har ikke vært rett fram.

 

Men med W8 og så i enda større grad W10 fikk MS etablert konseptet OneCore, altså felles kjerne for alle enheter som kjører Windows, inklusive XBOX One og HoloLens. Samtidig fikk de på plass konseptet UWP (Universal Windows Platform) apps, som også kan kjøres på tvers av alle disse enhetene om utvikler ønsker dette.

 

MS slapp også mobiltelefoner, men som vi alle vet var ikke tilgangen til nye applikasjoner eksplosiv, og SnapChat eierens hat mot Microsoft ble i praksis spikeren i kista. Det selges relativt få mobiltelefoner med Windows OS. Det gjør at MS må tenke nytt. Det hjelper ikke å bare pøse ut ny maskinvare. Så de har tatt en pust i bakken og restrukturert satsingen sin.

 

Denne satsingen er fremdeles en W10 for alle enheter, men MS snakker ikke like mye om Windows 10 mobile lenger, heller ikke ut mot utviklere. Hvorfor skulle de det? De fokuserer heller på områdene der W10 faktisk gjør det bra, PC og tablets som Surface, og for ikke å glemme XBOX. Ser man på alle W10 tablets så har disse i perioder solgt bedre over nett i USA enn iPad. iPad har i praksis falt jevnt siden slutten av 2012, og Windows tablets øker jevnt. Det er et nydefinert marked, og det er vell så aktuelt å bruke apps på disse som på andre nettbrett.

 

Så, når du spør om hvem som gadd lage UWP apper for W10 så er svaret ikke så veldig mange. Men, det er mye større grunn til å vurdere å utvikle UWP applikasjoner for W10 PC og tablets det kundemassen faktisk er veldig stor. Og det er her MS satser sine resurser inn mot utviklerne nå. Med det resultat at mange mener de har glemt Windows 10 mobile, og at Windows 10 mobile er død.

 

For å skjønne hva MS gjør her så må man se på et par ting til. Hva er det MS faktisk har gjort i det siste? Og det er faktisk ikke så rent lite.

 

Windows 10 for ARM er en versjon av Windows 10 OS som kjører native på ARM prosessorer. Altså åpner MS for at Windows 10 kan selges på nettbrett som kjører ARM, med de fordelene og ulempene dette har. De har også laget et Win32 emulasjonslag som åpner for at Win32 applikasjoner kan installeres og kjøres på Windows 10 for ARM enheter. Altså, man kan installere PC-programmer som Photoshop på et Windows 10 nettbrett.

 

Så kommer Windows 10 med CShell. Og det er her jeg spoler litt opp til toppen. Det er her neste store endring for Windows 10 mobile kommer inn. Det er her vi kan komme til å se at Windows 10 mobile dør.

 

CShell for W10 gjør at OS'et native skalerer slik at den passer til en hvilken som helst enhetstype, skjermstørrelse, og input device. For selv om alle enheter frem til nå kjørte OneCore, altså samme kjerne uansett device, og UWP som betyr at samme app kan kjøres uansett device, har Windows 10 mobile vært et eget Shell. Med W10 CShell kan Windows 10 mobile shell i praksis fases ut, fordi W10 native kan kjøres på ARM og det vil skalere til en mobilskjerm.

 

Altså, man behøver ikke lenger en egen versjon for mobil, man behøver ikke to utviklingsløp. Det er ett og samme OS. Altså, OS utviklingen mot mobile enheter kan ikke dø, fordi W10 uansett kjører på alle formfaktorer.

 

Altså er dette nok et stort skifte for MS mobile satsing, men i motsetning til tidligere vil ikke dette påvirke de av oss som fremdeles kjører Windows mobiler negativt. For kjernen er felles, og UWP apps er felles.

 

Men hvordan kan dette påvirke oss positivt, når MS ikke langer snakker om MS mobiler? Vell, det er ganske åpenbart. MS er store på konsoll, de er store på PC, og de er store på tablets. Ved å fokusere på disse segmentene, og ved å få utviklere til å fokusere på disse segmentene ønsker MS å øke både utvikler og brukerbasen for UWP applikasjoner. Og her stiller de veldig mye sterkere enn de gjorde på mobil.

 

Etter hvert som UWP applikasjonsutviklingen, om MS lykkes, tar av, så vil alt også endre seg for mobile enheter. Først nettbrett, små nettbrett, og etter hvert igjen mobiltelefoner. Og, OS'et ligger der klart til bruk. Det utvikles fremdeles for fullt.

 

For de som blir med videre vil også andre ting bli åpenbare. Windows 10 for ARM med CShell og Win32 emulator på en mobiltelefon mot en Continuum docking og stor skjerm vil kunne la bruker kjøre PC-applikasjoner fra mobilen, på stor skjerm, med tastatur og mus. Kanskje vil neste versjon av docken også ha innebygget maskinvareakselerasjon, som en GPU.

 

Ja, det har vært en humpete vei. Mye kan sies om hvorvidt MS har lyktes. Men om vi ser på hva MS har gjort i forhold til å utvikle mobilplattformen videre sammenlignet med iOS og Android, så er det et hav av forskjell. Nå roses 3D touch over hele verden, men disse tingene som jeg beskriver ovenfor nevnes ikke med et ord. Det finnes naturligvis årsaker til dette, men jeg synes det er trist. For der Apple revolusjonerte i 2007, har det i praksis ikke skjedd mye siden da på hverken iOS eller Android.

 

Nå kommer helt sikkert andre til å plukke opp det MS har gjort her. Det vil nok presenteres som en revolusjon når det skjer. Men sånn er det nå en gang.

Meget godt oppsummert...

 

Jeg tror du er den som beskriver situasjonen mest korrekt blant de som har lagt igjen kommentarer på dette tråden.

Lenke til kommentar

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

 

Eg er redd det er for seint.

 

Store deler av brukarmassen har applikasjonar dei er avhengige av. Når desse ikkje finst til Windows Phone, så er slaget tapt.

Tja, android hadde også litt det problemet i starten - og litt fortsatt da ting ofte kommer først til iOS. Men iOS går kun mot premium-betalende kunder, så da blir det et stort marked til overs som android takler. Microsoft har manglet åpenbare fordeler så langt.

Lenke til kommentar

 

Er det i det hele tatt mulig å få kjøpt en Windows-telefon i "Normale" butikker idag?

 

Man kan finne sorte Lumia 650 på lager i 5 Expert-butikker, og de hvite i to butikker. 

https://www.expert.no/mobil-og-tilbehor/mobiltelefon/microsoft-lumia-650-sort/p-255053/

 

Det er ikke mange år siden MS-disiplene på Digi sine kommentartråder lovpriste disse mobilene og sa at disse var fremtiden som skulle overta for iOS og Android...

Jeg synes fortsatt Windows Phone er en bedre brukeropplevelse enn iPhone. Men allikevel bruker jeg iPhone nå. :-(

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke helt. Du får også iMessage-grensesnittet hvis nummeret er lagt inn som iMessage-mottaker på en iPad eller Mac. Så alt du får vite er at nummeret kan motta iMessage på en eller annen enhet, men du vet ikke om det er mobiltelefonen.

 

Tja, du må vel ha en mobil med iOS for å assosiere en iPad iMessage med et telefonnummer...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.
Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

 

 

Ja, jeg ser du påstår det, men er det? Jeg tror ikke markedet er så veldig mye større enn for win32-apper.

 

AtW

Det har jeg heller aldri påstått. UWP kommer ikke til å erstatte Win32-apper med det første, om i det heletatt. Like fullt, en appstore fungerer tilsynelatende veldig godt for iOS og Android. Hvorfor skulle det ikke fungere på Windows?

 

Når vi diskuterer disse tingene kan vi ikke se på meg og deg, men folk flest. For folk flest betyr en appstore i utgangspunktet et sted der man lett finner programvare som man med større sikkerhet en ellers på nettet kan anta er trygg. Samtidig kjører UWP applikasjoner i sandbox, og det er ikke like rett fram for en app å skade OS og brukerdata. For utviklere betyr det en kanal der man kan nå ut til en målgruppe og distribuere og oppdatere programvare på en enkel og standardisert måte over alle devicetyper. Man har også etablerte betalingsløsninger. Det er relativt lett å komme i gang og nå ut som en UWP utvikler.

 

Man kan såklart lage sin egen nettside og lage Win32 applikasjoner, eller benytte andre kanaler. Men, er det automatisk et bedre valg?

 

Lager man indie spill til Xbox one er også UWP et godt valg, og Xbox spill har også ekstra kontrollrutiner slik at de holder en høyere minimumsstandard.

 

Jeg har lekt litt med Visual Studio og UWP applikasjonsutvikling, og det vil være et naturlig valg over Win32 for mange typer prosjekter slik jeg ser det.

 

Fordelen med W10 er at begge deler fungerer. Begge deler vil fungere uansett type device og arkitektur (så og si).

 

 

 

Windows 10 =! Android eller iOS. Det er nok der mye av problemet ligger. Folk har blitt introdusert til den mobile plattformen med appbutikker som Google Play Store og Apple App Store. Det har blitt normalen. Dette er det folk forholder seg til, og det er samtidig den eneste måten å skaffe apper på. Eller, på Android så kan du riktignok omgå det men de færreste styrer med det.

 

På Windows så er jo de fleste oppvokst med at vi henter programvare via nettleser osv.. Folk har ikke for vane å forholde seg til en spesifikk appbutikk som på de mobile plattformene. Og jeg er neimen men ikke helt overbevist om folk er så alt for interessert i det heller. Og ikke minst så må jo Microsoft gjøre det interessant for utviklere.

 

Jeg tror jeg er den eneste personen jeg kjenner til som faktisk har åpnet Windows Store og hentet ned programvare. Omtrent alle jeg kjenner forholder seg til Windows 10 i en eller annen form, men ingen forholder seg til Windows Store eller UWP-apper. Og Windows Store gjør jo ikke en så fryktelig god jobb heller i all den tid det er langt ifra noen visuelt underverk og ikke er noe spesielt behagelig å navigere i og det ligger forsvinnende lite interessant der.

 

 

EDIT: En god sammenligning er jo Apple med Mac App Store som gjør det temmelig ræv.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Sørgelig å miste Windows phone.

Jeg brukte det i en periode.

 

Markedet trenger flere aktører enn iOS og Android. Windows fungerte bra. Jeg likte alt, unntatt bokmerke-funksjonen i nettleseren IE, og generelt manglende apper.

 

Jeg trenger ikke 4782 fjerte-apper, men jeg trenger en god nettleser, gmail-app, YouTube-app geocaching-app.

 

Jeg kan gjøre alt dette med min Lumia 640, men alt er så bedre på min toppmodell med Android.

Lenke til kommentar

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

 

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.

Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

Det hjelper lite at UWP er tilgjengelig for nettbrett og PC hvis det er en typisk mobilapp en ønsker å lage. Hva oppnår f.eks. NSB ved å lage en UWP app for kjøp av billetter? De mister da "80%" av Windows Phone/mobile brukerene som fortsatt er på WP8 mot at de får tilgang til noe som er helt uinteressant for en billett-app - muligheten for å kjøre på en PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.
Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

Det hjelper lite at UWP er tilgjengelig for nettbrett og PC hvis det er en typisk mobilapp en ønsker å lage. Hva oppnår f.eks. NSB ved å lage en UWP app for kjøp av billetter? De mister da "80%" av Windows Phone/mobile brukerene som fortsatt er på WP8 mot at de får tilgang til noe som er helt uinteressant for en billett-app - muligheten for å kjøre på en PC.

 

 

Og når vi da samtidig legger til den tilsynelatende "ikke-eksisterende" interessen for Windows Store og "apper" på spesielt PC så forstår jeg godt at utviklere ikke prioriterer det så alt for høyt. Det at Xbox One gjør det relativt svakt i konsollmarkedet gjør jo også den delen av UWP mindre relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.
Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

 

 

Ja, jeg ser du påstår det, men er det? Jeg tror ikke markedet er så veldig mye større enn for win32-apper.

 

AtW

Det har jeg heller aldri påstått. UWP kommer ikke til å erstatte Win32-apper med det første, om i det heletatt. Like fullt, en appstore fungerer tilsynelatende veldig godt for iOS og Android. Hvorfor skulle det ikke fungere på Windows?

 

Når vi diskuterer disse tingene kan vi ikke se på meg og deg, men folk flest. For folk flest betyr en appstore i utgangspunktet et sted der man lett finner programvare som man med større sikkerhet en ellers på nettet kan anta er trygg. Samtidig kjører UWP applikasjoner i sandbox, og det er ikke like rett fram for en app å skade OS og brukerdata. For utviklere betyr det en kanal der man kan nå ut til en målgruppe og distribuere og oppdatere programvare på en enkel og standardisert måte over alle devicetyper. Man har også etablerte betalingsløsninger. Det er relativt lett å komme i gang og nå ut som en UWP utvikler.

 

Man kan såklart lage sin egen nettside og lage Win32 applikasjoner, eller benytte andre kanaler. Men, er det automatisk et bedre valg?

 

Lager man indie spill til Xbox one er også UWP et godt valg, og Xbox spill har også ekstra kontrollrutiner slik at de holder en høyere minimumsstandard.

 

Jeg har lekt litt med Visual Studio og UWP applikasjonsutvikling, og det vil være et naturlig valg over Win32 for mange typer prosjekter slik jeg ser det.

 

Fordelen med W10 er at begge deler fungerer. Begge deler vil fungere uansett type device og arkitektur (så og si).

 

 

Mulig, men det er ganske relevant når utviklerene har valget mellom UWP og win32.

 

Folk flest driter i en sandbox, og mitt inntrykk er at folk flest ikke bruker windows store heller.

 

Det er ikke automatisk et bedre valg, men MS har gjort det til et bedre valg.

 

Jeg tror du overvurderer nytten av å støtte andre devices enn PCer, MS har svært få andre devices folk er interessert i.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.
Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

 

 

Ja, jeg ser du påstår det, men er det? Jeg tror ikke markedet er så veldig mye større enn for win32-apper.

 

AtW

Det har jeg heller aldri påstått. UWP kommer ikke til å erstatte Win32-apper med det første, om i det heletatt. Like fullt, en appstore fungerer tilsynelatende veldig godt for iOS og Android. Hvorfor skulle det ikke fungere på Windows?

 

Når vi diskuterer disse tingene kan vi ikke se på meg og deg, men folk flest. For folk flest betyr en appstore i utgangspunktet et sted der man lett finner programvare som man med større sikkerhet en ellers på nettet kan anta er trygg. Samtidig kjører UWP applikasjoner i sandbox, og det er ikke like rett fram for en app å skade OS og brukerdata. For utviklere betyr det en kanal der man kan nå ut til en målgruppe og distribuere og oppdatere programvare på en enkel og standardisert måte over alle devicetyper. Man har også etablerte betalingsløsninger. Det er relativt lett å komme i gang og nå ut som en UWP utvikler.

 

Man kan såklart lage sin egen nettside og lage Win32 applikasjoner, eller benytte andre kanaler. Men, er det automatisk et bedre valg?

 

Lager man indie spill til Xbox one er også UWP et godt valg, og Xbox spill har også ekstra kontrollrutiner slik at de holder en høyere minimumsstandard.

 

Jeg har lekt litt med Visual Studio og UWP applikasjonsutvikling, og det vil være et naturlig valg over Win32 for mange typer prosjekter slik jeg ser det.

 

Fordelen med W10 er at begge deler fungerer. Begge deler vil fungere uansett type device og arkitektur (så og si).

 

 

 

Windows 10 =! Android eller iOS. Det er nok der mye av problemet ligger. Folk har blitt introdusert til den mobile plattformen med appbutikker som Google Play Store og Apple App Store. Det har blitt normalen. Dette er det folk forholder seg til, og det er samtidig den eneste måten å skaffe apper på. Eller, på Android så kan du riktignok omgå det men de færreste styrer med det.

 

På Windows så er jo de fleste oppvokst med at vi henter programvare via nettleser osv.. Folk har ikke for vane å forholde seg til en spesifikk appbutikk som på de mobile plattformene. Og jeg er neimen men ikke helt overbevist om folk er så alt for interessert i det heller. Og ikke minst så må jo Microsoft gjøre det interessant for utviklere.

 

Jeg tror jeg er den eneste personen jeg kjenner til som faktisk har åpnet Windows Store og hentet ned programvare. Omtrent alle jeg kjenner forholder seg til Windows 10 i en eller annen form, men ingen forholder seg til Windows Store eller UWP-apper. Og Windows Store gjør jo ikke en så fryktelig god jobb heller i all den tid det er langt ifra noen visuelt underverk og ikke er noe spesielt behagelig å navigere i og det ligger forsvinnende lite interessant der.

 

 

EDIT: En god sammenligning er jo Apple med Mac App Store som gjør det temmelig ræv.

 

Det du skriver er riktig. MS har ingen enkel oppgave forran seg. Men, de har den store fordelen at veldig, veldig mange nå har eller kommer til å kjøpe en Windows 10 tablet PC. En formfaktor og et grensesnitt som tilsvarer Nettbrett der de er vant til å bruke en store og apper. Samtidig har de XBOX Live Spill. Det er disse plattformene MS nå jobber mot utviklere på. Som eier av to Surface maskiner er det like så relevant og naturlig for meg å bruke store apps på denne som på nettbrett. Etter hvert som folk begynner og bruke dette, vil brukermassen bli større. Men, dette er noe som vil skje over noe tid.

 

For Windows 10 mobile sin del er dette tid de ikke har. Det har nok MS innsett. Derfor stresser de heller ikke. De må gjøre dette i rett rekkefølge. Men jeg er helt sikker på at det kommer nye enheter i tiden fremover, men jeg er også sikker på at det vil være snakk om en utvikling som går over noen år før vi ser om MS lykkes eller ikke.

Lenke til kommentar

Det blir jo spennende å se. Har ikke fått følelsen av at "Tablet PC" har tatt spesielt av hos massene. Bortsett fra i profesjonelle sammenhenger så har jeg vel knapt sett en eneste tablet-PC. Det er noen med diverse Lenovo og ThinkPad Yoga maskiner, men de jeg kommuniserer med bruker de aldri som en tradisjonell tablet, men kun som en "PC".

 

Det har blitt endel Surface Pro rundt om kring, Uloba i Drammen har virkelig omfavnet Surface Pro men når jeg snakket med IT-avdelingen der så ble de for det meste brukt som små, lette og flotte PC-er og ikke som nettbrett. Og de så jo veldig frem til Surface Book som de følte passet dem bedre.

 

I det private så ser har jeg vel til gode å se en eneste person med Windows nettbrett av noe salg, inkludert Surface Pro. Var ikke mange å spore på HiOA ifjor heller når jeg var et par turer innom der. Og studenter er vel den mest naturlige målgruppen for Surface Pro på mange måter.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Håper på at Microsoft kommer med en Surface Phone som kan få litt fotfeste i markedet. Det å kun ha to plattformer er litt lite, og iOS dominerer jo fullstendig på profitt/inntjening, mens Android dominerer fullstendig i omfang/utbredelse. Hadde vært flott med et tredje alternativ som faktisk kunne vært med å pushe litt større konkurranse.

Enig i det. Som bruker av Lumia 950XL er jeg storfornøyd. Men som utvikler til app'er til Windows telefoner er jeg utrolig skuffet. Spesielt fordi Microsoft gikk vekk fra lovnaden om at alle telefoner som kjørte WP8.1 skulle kunne oppgraderes. Da skrumpet markedet for UWP app'er inn til omtrent nada/zip/zero over natten.
Se det jeg skriver over. Markedet for UWP apper er fremdeles stort. Og det er ved å utvikle i det eksisterende markedet at man åpner for ny giv i mobilmarkedet.

 

 

Ja, jeg ser du påstår det, men er det? Jeg tror ikke markedet er så veldig mye større enn for win32-apper.

 

AtW

Det har jeg heller aldri påstått. UWP kommer ikke til å erstatte Win32-apper med det første, om i det heletatt. Like fullt, en appstore fungerer tilsynelatende veldig godt for iOS og Android. Hvorfor skulle det ikke fungere på Windows?

 

Når vi diskuterer disse tingene kan vi ikke se på meg og deg, men folk flest. For folk flest betyr en appstore i utgangspunktet et sted der man lett finner programvare som man med større sikkerhet en ellers på nettet kan anta er trygg. Samtidig kjører UWP applikasjoner i sandbox, og det er ikke like rett fram for en app å skade OS og brukerdata. For utviklere betyr det en kanal der man kan nå ut til en målgruppe og distribuere og oppdatere programvare på en enkel og standardisert måte over alle devicetyper. Man har også etablerte betalingsløsninger. Det er relativt lett å komme i gang og nå ut som en UWP utvikler.

 

Man kan såklart lage sin egen nettside og lage Win32 applikasjoner, eller benytte andre kanaler. Men, er det automatisk et bedre valg?

 

Lager man indie spill til Xbox one er også UWP et godt valg, og Xbox spill har også ekstra kontrollrutiner slik at de holder en høyere minimumsstandard.

 

Jeg har lekt litt med Visual Studio og UWP applikasjonsutvikling, og det vil være et naturlig valg over Win32 for mange typer prosjekter slik jeg ser det.

 

Fordelen med W10 er at begge deler fungerer. Begge deler vil fungere uansett type device og arkitektur (så og si).

 

 

Mulig, men det er ganske relevant når utviklerene har valget mellom UWP og win32.

 

Folk flest driter i en sandbox, og mitt inntrykk er at folk flest ikke bruker windows store heller.

 

Det er ikke automatisk et bedre valg, men MS har gjort det til et bedre valg.

 

Jeg tror du overvurderer nytten av å støtte andre devices enn PCer, MS har svært få andre devices folk er interessert i.

 

AtW

 

Merk at jeg på ingen måte har skrevet at MS kommer til å lykkes her, jeg skriver "om de lykkes". Dette fremstår for meg som måten de tenker på, og det er det jeg formidler her.

 

De to plattformene som er mest relevante for UWP apputviklere i dag er tablets og XBONE. Jeg definerer W10 dablets som andre devicer her, selv om de strengt tatt er PC'er på grunn av formfaktor og hvordan man bruker dem og hvor like de er nettbrett. Og her er det faktisk en langt fra ubetydelig brukerbase. For disse vil, på grunn av vane og bruksmønster, en store være et naturlig valg. Folk skjønner ikke forskjellen på UWP og Win32, men de vil kunne finne apper der på samme måte som på andre nettbrett.

 

Så er det forskjell på i dag, og hva MS jobber mot. Dette er en todelt prosess for MS, de jobber mot utviklere, og de jobber mot brukere. Dette er også litt høna og egget. Utviklere vil ha en brukerbase, brukerne vil ha apputvalg, men må komme først. Det var der Windows mobilene slet. Dette stiller seg annerledes på enheter der brukermassen allerede finnes, man må ikke overbevise om at enhetene må kjøpes før utviklere har en potensiell kundemasse. Så, om appene kommer, så vil også brukermassen legge merke til dem. Det er i det minste det MS ser ut til å håpe på.

 

Så, når/om denne ballen begynner å rulle, når utvalget UWP apper vokser, så det også bli stadig mer relevant å vurdere en enhet som også passer i lommen.

 

Men det er en ting jeg glemte å skrive, og det er at UWP ikke krever at man benytter MS Store. Når det gjelder utviklernes valg av UWP vs Win32 så har eksempelvis Adobe begynt å utvikle for UWP. Adope Photoshop Express og Adope Photoshop Elements 15 er allerede ute. Adobe Experience Design er vel i beta nå. Disse ligger i MS Store.

 

I tillegg har MS åpnet for andre måter å distribuere UWP applikajoner på også. Adobe XD er en UWP applikasjon som kan lastes ned fra Adobe via Adobe Creative Cloud appen.

 

Altså ser vi at en stor aktør som Adobe allerede har begynt å satse ganske tungt på UWP applikasjoner. De skriver selv på bloggene sine "UWP represents the future of the Windows platform, opening up opportunities for us to leverage the latest touch-enabled hardware and to deliver Adobe XD to a future generation of Windows-based devices."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...