Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat GTE Hybrid. Erfaringer?


Stian0

Anbefalte innlegg

Farge var ikke så lett.

 

Tenker

1) Night blue med lyst interiør

2) Indium Grey med lyst interiør

3) Refleks sølv med svart interiør.

 

Veldig vanskelig å velge farge.

 

 

 

Min GTE er reflekssølv. I utgangspunktet en "farge" jeg aldri ville valgt selv. Men den ser fresh ut synes jeg. Den får frem flere detaljer og skiller seg, ironisk nok, ut.  Har også de sorte og blå stoffsetene, som virkelig har vokst på meg. Morsomt å vite at de bærer GT-historie og :)

 

Tøffeste fargen må være metallic sort av noe slag, men du kommer fort til å angre på veldig mørke farger pga. riper.

 

Edit: Greit å legge til at jeg fikk et godt tilbud på en som har stått i showroom. Det jeg prøver å si er at selv om jeg i utgangspunktet ikke ville ha sølv bil, så har denne Golfen vokst skikkelig på meg!

 

 

I borettslaget vårt er det tillatt med motorvarmer i opptil 3-4 timer om dagen. Regner med at en hybrid klarer seg fint å lade på denne tiden? Kan man sette en grense for hvor mye strøm bilen skal trekke?

 

Var og testet en i går. Står fast mellom black pearl eller night blue.

 

 

 

Du kan begrense amperen den skal trekke ja.. Husker ikke tallene i hode, eller helt hvordan man gjør det. Da jeg bare lader på fult alltid. Tar litt over 2 timer på offentlig lader og underkant av 4 på stikkontakt.

 

Endret av Trouble
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Må jeg velge dette et eller annet sted i systemet, eller velger automatisk 5A hvis koblet med kabel med vanlig stikkontakt?

 

Har i utgangspunktet lyst på lyst skinninteriør da jeg alltid har hatt svart så lenge jeg kan huske. Da må man ha en mørk farge utenpå. Night Blue ser bra ut på noen bilder, og ikke så bra ut på andre. Hvit ser alltid bra ut, men blir skitten utrolig raskt.

Vet ikke hvordan lyse seter vil synes med indiumgrey?

Alle på Finn har svarte skinn eller alcantara.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Kan man stille den inn på 5A? Trodde det kun var 10-16A. Skal prate med styreleder her, han var så utrolig påståelig om at jeg måtte ha egen ladeboks osv, noe jeg prøvde å forklare. Men om jeg tilogmed kan lade på 5A så skal anlegget klare det..

 

Blir ladetiden på ca 8t da? Dette sliter ikke mer på batteriet?

Lenke til kommentar

Det er jo sant. Vil jo bruke natten til å lade bilen uansett, så det er ikke noe problem. Må bare finne nok argumenter som jeg kan bruke mot styreleder, siden han bastant mener at det er en elbil (som trenger egen ladestasjon) men om jeg kan strupe ladingen til 5A så har han egentlig ikke noe å si.. Andre beboerne bruker jo stikkontakten i garasjen til motorvarmer osv, så da skal jeg få bruke min garasje til det jeg vil.

Lenke til kommentar

 

Farge var ikke så lett.

 

Tenker

1) Night blue med lyst interiør

2) Indium Grey med lyst interiør

3) Refleks sølv med svart interiør.

 

Veldig vanskelig å velge farge.

 

 

 

Min GTE er reflekssølv. I utgangspunktet en "farge" jeg aldri ville valgt selv. Men den ser fresh ut synes jeg. Den får frem flere detaljer og skiller seg, ironisk nok, ut.  Har også de sorte og blå stoffsetene, som virkelig har vokst på meg. Morsomt å vite at de bærer GT-historie og :)

 

Tøffeste fargen må være metallic sort av noe slag, men du kommer fort til å angre på veldig mørke farger pga. riper.

 

Edit: Greit å legge til at jeg fikk et godt tilbud på en som har stått i showroom. Det jeg prøver å si er at selv om jeg i utgangspunktet ikke ville ha sølv bil, så har denne Golfen vokst skikkelig på meg!

 

Skjønte ikke noe ang dette med stoffseter før du la til at du snakker om Golf. Passat GTE er bygd på Highline og har skinn/alcantara som standard. Jeg vet det finnes varianter av Passat GTE på markedet med stoffseter, men de er parallell/bruktimport og er bygd på businessline (men de ligger ute til Highline-pris i noen tilfeller..beware).

Lenke til kommentar

Ut fra vanlig schuko kontakt (mode 1) spiller det forsovidt ingen rolle om det er en Tesla eller en PHEV da en uansett aldri bør gå noe betydelig over 10 amp ut fra en vanlig schuko kontakt, og igjen er det viktig å understreke viktigheten for at en har jordfeilvern type B på ladekursen.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Dersom en har et type A jordfeilvern montert for å verne kursene kan en elbil lader slå ut disse og gjøre de ubrukelig ( https://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494 ) og dermed fjerne beskyttelse fra andre viktige steder. Dersom boligen et bygget etter 1991 er det krav om jordfeilvern på alle utvendige stikk også inkludert garasje vist stikk kan forsyne bærbart utstyr utendørs. Dersom boligen er bygget før 1991 har det ikke tilbakevirkende kraft å kan slik sett lade elbil lovlig på ubeskyttet stikk kontakt selv om det ikke er anbefalt. 

 

edit: Prøvde å søke meg litt opp på det, det er en ganske ny norm rundt dette og det virker som det oppstår mye forvirring innen bransjen hvorvidt om det er et absolutt krav eller ikke med type b så jeg skal ikke påstå dette alt for hardt selv, selv om jeg har fått inntrykk av at det skal være et absolutt krav ifra installatør i bedriften jeg selv jobber i da jeg skulle lage til ladepunkt til min egen PHEV for ett år siden.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så ille det da, da lader jeg i så fall på natta. Bare å få styreleder her til å forstå forskjellen på hybrid som trenger 5A og en Tesla.

 

Det er vell heller du som bør lære deg forskjellen, kan fint stille ladestrøm på Tesla også faktisk med mye høyere oppløsning. Det er helt normalt for en elbil. Problemet er feilstrømmer, det kan oppstå lekkasjer av likestrøm og det oppdager ikke en tradisjonell jordfeil bryter. 

Lenke til kommentar

Han tenker kanskje på ladetid? Altså strømtrekk over tid og påkjenningen det gir på elnettet? Å fullade en Tesla tar nok litt lenger tid enn VAG hybrid?

Påkjenningen er jo lik, bare at det trekker over lengre tid. Det er uansett helt urelevant, kjører en Tesla 4 km til dagen eller en VAG hybrid må de lades tilnærmet like lenge. Poenget er at en bør ikke holde på med disse mytene lengre, det er jo hele grunnen til at denne styrelederen oppfører seg som han gjør. Folk har rett og slett ikke peiling og synser for mye. 

Lenke til kommentar

10A over 11 timer-ish vs. 10A over 3t 45min-ish så vil vel den som trenger å trekke i 11 timer gi lenger påkjenning og sannsynlighet for varmgang i nettet?

 

Den vill trekke samme energimengde men over lengre tid, det er nok uansett mye bedre å trekke 5A over dobbelt av den tiden om en kan "vente" så lenge. Hvorfor skulle den ene bilen kreve 11 timer mens den andre 3,75? 11 timer med 10A er rundt 11 mil + i lading, det er langt i fra normal kjørelengde pr dag. 

 

Uansett så er ingen av tilfellene kritiske, det er verre når en går inn med 32A ladestasjoner og plugger i etter jobb for å lade i en time eller 2 mens en har full guff på induksjonskomfyren, vakser klær og kjørler osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...