Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forskudd på arv fra bestefar i uskiftet bo?


AnonymAB

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min bestefar ønsker å gi meg 200 000 i forskudd på arv for å hjelpe meg med egenkapital til leilighet. Han sitter i uskiftet bo (hadde tidligere felleseie). Hans avdøde kone har en datter og selv har bestefar en datter (mamma). Det er disse som er pliktdelsarvinger og har krav på arv (halvparten hver). Barnebarn har så vidt jeg vet ikke noe krav på arv fra besteforeldre.

 

Spørsmålet mitt er dermed om det er mulig at bestefar gir meg forskudd på arv på kr 200 000? Min mor syns det er helt greit, men jeg forstår arveloven slik at dette ikke kan gjøres uten samtykke fra andre arvinger. Andre arvinger er vel dattera til bestefars avdøde kone, ikke alle de andre barnebarna? (Dattera til bestefars avdøde kone har 3 barn, og mamma har 3 barn. Vi er altså 6 barnebarn). 

 

Hvordan kan bestefar få til å gi meg disse pengene? Må mamma ta dem imot som forskudd på arv for deretter å gi dem til meg? Må han eventuelt gi samme beløp samtidig til dattera til sin avdøde kone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir ikke forskudd på arv fordi du ikke er arving (arveloven § 21 forbyr for øvrig særforskudd på arv fra uskiftebo). Dette blir eventuelt en gave fra din bestefar til deg. Gaver reguleres av arvelova § 19, og det kan ikke gis gaver som står i et misforhold til dødsboet.

 

Gaveforbudet er relativt, og rettspraksis (se Arvelovas kommentarer note 84 på Rettsdata) tyder på at gaver på under 10 % av boet i praksis vil være akseptabelt, gaver på over 30 % av boet ikke vil være akseptabelt, og at gaver på mellom 10 og 30 % vil kunne være akseptabelt eller ikke etter en vurdering av de konkrete omstendigheter.

 

Hvis det er aktuelt å gi 200 000 til deg må uskifteboets verdi være mer enn 2 000 000 kr for å være på den sikre siden, men så lenge uskifteboet er verdt mer enn 1 000 000 vil man antagelig være på trygg grunn.

 

Et annet alternativ er å gi samsvarende oppgjør til alle arvinger, dvs. at din mor får 200 000 (som hun kan gi videre til deg) og din stetante får 200 000 kr.

 

Et tredje alternativ er å skifte uskifteboet, dvs. at bestefar gir arveoppgjør til begge barna og seg selv (som arving arver han en fjerdedel eller 4G), og så tilgodeser deg gjennom sin ektefellearv.

 

Hva man velger kommer an på verdiforholdene i uskifteboet og en del andre konkrete forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at den varianten der din bestefar gir 200 000 til begge sine arvinger, og din mor gir pengene videre til deg, medfører at bestefar ikke egentlig gir deg 200 000. Det  som skjer er at din mor gir deg 200 000, Disse pengene skulle egentlig dere tre søsken arve ei gang i framtida. Så du får på en måte 133 000 i gave fra dine søsken, samt 67 000 som en slags forskudd på arv etter din mor. 
Skal du få 200 000, må det jo gå ut over arven til noen, kan man innvende. Og det er jo korrekt. Forskjellen er at om bestefar gir gave direkte til deg, går det ut over arven som din mor og filletante vil få, mens i det andre tilfellet går det ut over arven som dine søsken vil få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barnebarn har ingen legitim forventning om å arve sine besteforeldre, og det er dermed et høyst indirekte "tap". Moren kan gjøre hva hun vil med disse pengene, uten å tenke på forholdet til de øvrige søsken.

Økseskaft. Bestefaren vil hjelpe sitt barnebarn, dreier denne tråden seg om. Hvilke mulige framgangsmåter fins, og hvilke konsekvenser har de? Trådstarter er sikkert takknemlig om du er i stand til å bidra.

Mor kan, som du skriver, gjøre hva hun vil med pengene. Hvilke overveielser hun gjør seg, er ikke tema her. Vi kan bare påpeke følgene som ulike valg får..

Lenke til kommentar

Trådstarter her. Takker for svar :)

 

Mamma kan altså gjøre hva hun vil med pengene om bestefar gir dem som forskudd på arv til henne. Vil det si at mamma rett og slett kan gi dem som forskudd på arv til meg? Familien ønsker ikke å forskjellsbehandle. Planen er at mine søsken skal arve dem også, men på et senere tidspunkt. De har en langt bedre økonomi enn meg og det er derfor min bestefar og mor ønsker å hjelpe meg nå.

 

Jeg tror ikke bestefar og mamma ønsker at disse pengene skal være noen gave som jeg får uten at mine søsken vil få det samme senere. Det er derfor vi tenker at beløpet skal være forskudd på arv.

 

Boet er stort og bestefar sitter på en temmelig stor formue. Han har nevnt at han har godt over 4 millioner. At jeg får 200 på et eller annet vis bør jo la seg gjøre? Håper bare ikke stetanta mi ser på dette som noe større problem. Kan stetanta mi kreve at en slik overføring ikke skjer eller at den må tilbakeføres, selv om hun får samme beløp som mamma og på samme tidspunkt?

Lenke til kommentar

Han ønsker ikke å gi til alle riktig enda, da han skal flytte inn i ny leilighet etterhvert og er usikker på hva dette vil koste. Han bruker rullestol og er gammel og trenger en praktisk god leilighet uten å måtte bekymre seg for å ikke ha økonomi til å kjøpe det.

 

Til å begynne med ønsker han derfor å hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Dette blir ikke forskudd på arv fordi du ikke er arving (arveloven § 21 forbyr for øvrig særforskudd på arv fra uskiftebo).

Jeg ser ikke at arveloven §21 forbyr forskudd på arv fra uskiftebo til en enkelt arving, derimot krever den samtykke fra alle arvingene, altså i dette tilfellet trådstarters mor (ettersom barnebarn ikke er arvinger, må altså mor motta arveforskuddet og gi det videre, om man ikke velger gave-alternativet direkte til trådstarter, som imidlertid blir urettferdig overfor ste-tanta) og ste-tante.

 

Et annet alternativ til det sist foreslåtte, om ste-tanta samtykker, er altså at trådstarters mor får 200.000 i forskudd på arv (som avkortes i det endelige oppgjøret, uten at ste-tante nødvendigvis må få sine 200.000 ), og gir de samme 200.000 videre (som arveforskudd, ikke gave...) til trådstarter.

 

§ 21. Sit attlevande ektemake i uskift bu, kan han berre gi fullt eller delvis arveoppgjer til ein eller fleire av arvingane når alle arvingane får like stor del av arvelottane sine eller har gitt samtykke. For arvingar som er mindreårige eller fråtekne rettsleg handleevne på det økonomiske området, må vergen og også fylkesmannen samtykkje.
Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter her igjen. 

 

Lurer på om stesøstra til mamma kan kreve at uskifteboet skiftes hvis hun allerede har samtykket til at mamma og eventuelt henne selv skal motta 200 000 kr hver i forskudd på arv? Kan hun altså komme i ettertid å angre og kreve boet skiftet? Kan hun eventuelt kreve å få uskifteboet skiftet når vi spør henne om samtykke til å gi forskudd på arv?

 

Og en annen ting. Er det noen spesielle retningslinjer for hvordan samtykke skal skrives (hvis hun samtykker)? Samtykkeerklæring? Hvordan skal dette gjøres for å bli korrekt/gyldig?

Lenke til kommentar

Trådstarter her igjen. 

 

Lurer på om stesøstra til mamma kan kreve at uskifteboet skiftes hvis hun allerede har samtykket til at mamma og eventuelt henne selv skal motta 200 000 kr hver i forskudd på arv? Kan hun altså komme i ettertid å angre og kreve boet skiftet? Kan hun eventuelt kreve å få uskifteboet skiftet når vi spør henne om samtykke til å gi forskudd på arv?

 

Og en annen ting. Er det noen spesielle retningslinjer for hvordan samtykke skal skrives (hvis hun samtykker)? Samtykkeerklæring? Hvordan skal dette gjøres for å bli korrekt/gyldig?

 

Det følger av neste ledd i arvelovens §21 (som jeg ikke siterte, men gjør det nå, under...) at hvis det er gitt samtykke, altså at "reglene i første ledd er fulgt", så kan det ikke i ettertid kreves verken "tilsvarende oppgjør" (altså 200.000 til stetante) eller fullt skifte. Og selv om reglene ikke følges, så kan altså ikke stetante kreve mer enn "tilsvarende oppgjør", dvs 200.000 til henne også.

Er det gitt nokon arving fullt eller delvis arveoppgjer utan at reglane i første ledd er følgde, kan kvar av dei andre arvingane krevje tilsvarande oppgjer. Er ektemaken ikkje villig til å gi slikt oppgjer, kan arvingane krevje at buet skal skiftast.

 

Hva angår eventuelle formelle krav til et slikt samtykke, så har jeg ikke kunnskap til å svare på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...