Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vold og rulleblad


Kkddkd

Anbefalte innlegg

Hei! Skriver om en sak som faller meg veldig nær. Om en forelder tidligere har brukt vold mot sitt barn (ikke noe seksuelt) og aldri før eller etter denne hendelsen har gjort noe som helst imot lovverket, er det mulig å få vekk dette fra rullebladet? Min forelder har slitt veldig økonomisk etter denne hendelsen da jobben var som vekter og han sa opp siden det kreves ett rent rulleblad. Hendelsen var for ca. 6 år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis saken har endt med rettskraftig dom/forelegg vil saken foreldes fra den ordinære politiattesten etterhvert. Hvor lang tid det tar kommer an på hva utfallet rent konkret ble (bot, fengselsstraff, lengde på fengselsstraff). Saken vil likevel stå på uttømmende politiattest.

 

Den eneste måten å fullstendig bli kvitt saken på er å søke om Kongens nåde (benådning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vekterselskapet har etter lov om vakttjenester hjemmel til å kreve uttømmande og utvida politiattest, så dette vil være eit forhold som vaktselskapet uansett vil få kjennskap til dersom dei benytter seg av muligheita for å kreve uttømmande politiattest.

 

Men etter samme lov så er kravet at den ansatte skal ha tilfredsstillande vandel, vandelen må ikkje nødvendigvis være plettfri.

Litt avhengig av omstendigheitene i saka så er det godt mulig at din far likevel jobbe som vektar.

Din far må være forberedt på å måtte forklare seg om forholdet, men det er ingen automatikk i at vandelen ikkje kan godkjennast.

Ei isolert voldshandling litt tilbake i tid er langt mindre problematisk enn fleire uprovoserte voldshandlingar, det vekterselskapet skal vurdere er om dei kan stole på at din far vil kunne jobbe som vektar utan å blande seg opp i uheldige situasjonar slik som f.eks påstand om uberettiga voldshandling under eit oppdrag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"En jeg kjenner" har en knøttliten voldsdom på seg som er 17-18 år gammel. Holdt en person i noen få sekunder. Merkelig sak, men dom ble det. Dette var nok til at et vekterselskap ikke kunne ansette til montering av husalarmer.

Som han over meg skriver er det tilfredsstillende vandel som er kravet. Men vaktselvskapet står likevel fritt til å være enda strengere enn loven. De kan jo tross alt velge selv hvem de vil ansette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...