Gouldfan Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) a_aa skrev (47 minutter siden): Det kan også ha noe med produksjonsår og markedsregion å gjøre. Etter 1 mai 2021 ble sukkerinnholdet i "EU-versjonen" av Diplomatico Reserva Exclusiva redusert fra ca 35 g/l til 19 g/l - kanskje du bør smake igjen? https://www.omrom.no/anmeldelser-og-smaking-av-rom/provesmakt-diplomatico-reserva-exclusiva-2022 Noxhaven skrev (1 time siden): Tror det har å gjøre med måten de fremstilles på pga. rom lages av sukkerrør.. som er ekstremt søtt. Om noen muligens brennes mer rent og det tilsettes noe sukker igjen etc. Men altså, 20 vs 4 gram sukker er ganske irrelevant, er det ikke? 20g sukker er ca. 80 kcal mot 4g som er ca. 16 kcal. 1 liter med 40% alkohol er ca. 2200 kcal. Så forskjellen du snakker om er 2280 kcal vs 2218 kcal. Teller du kcal så drikker du ikke sprit. Om det er litt mer sukker i en type eller den andre er ikke avgjørende for noe som helst. Nå vet ikke jeg om det er forskjell på tomme kalorier eller annet. Men det jeg har hørt av internet og AI er at sprit er veldig lite kalorier versus versting øl og litt mindre i Vin. Tror det er vice versa enhet for enhet, få folk styrtet en flaske Jack Daniels eller rom alene.. selvom det finnes unntak huff. Jeg har smakt Diplomatico etter de endret reglene, forstatt litt for søtt for min smak. Jeg kjøper gjerne Diplomatico igjen men foretrekker Planteray som er mer balansert. Diplomatico vintage er sykt god, men dyr utenom Taxfree. Spørs hvordan de blander og lagrer også om Planteray blander boisse? Før de lagrer feks eller Diplomatico før de flasker så kan det bety noe. Av de mest søtede Rom og cognac så kan sukkeret kalorier for en hel flaske sammenlignes vice versa med en flaske Coca Cola med sukker. Folk drikker jo gjerne hele flasken Coca Cola, jeg smaker som regel kun helst to 2cl maks 4 drammer om jeg føler for det, med noen unntak som Bursdag eller jul etc. Idag blir det kanskje tre drammer fordi jeg skal sammenligne andre med nye Planteray Rom Xo, for moro skyld og for å lære. Når jeg her inne snakker om sukker så hentyder jeg på om det gir et issue til smaken. Det er ikke kalorier jeg tenker på, de styrer jeg selv. Har kun spist middag idag ingenting annet. Jeg tror en flaske/boks vanlig øl er ganske verre enn en coka cola med sukker.. Og en dram uansett om den er søtet eller ei er ikke i nærheten av en øl eller cola. Endret 4 timer siden av Gouldfan
a_aa Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Fra https://sml.snl.no/energi_i_matvarer: Sitat Energien i næringsstoffene er omtrentlig: 17 kJ (4 kcal) per gram for de fordøyelige karbohydratene stivelse og sukker 38 kJ (9 kcal) per gram for fett 17 kJ (4 kcal) per gram for protein 8 kJ (2 kcal) per gram for kostfiber 29 kJ (7 kcal) per gram for alkohol Det er altså mye energi i ren sprit. En drink med 40% alkohol har 70% av energiinnholdet til rent sukker med med samme vekt som drinken. Ikke noe slankemiddel altså Men inntak av væske med 40% alkohol begrenser seg selv... Sukkerholdig mat/væske er for mange vanskeligere å begrense.
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) a_aa skrev (37 minutter siden): Fra https://sml.snl.no/energi_i_matvarer: Det er altså mye energi i ren sprit. En drink med 40% alkohol har 70% av energiinnholdet til rent sukker med med samme vekt som drinken. Ikke noe slankemiddel altså Men inntak av væske med 40% alkohol begrenser seg selv... Sukkerholdig mat/væske er for mange vanskeligere å begrense. Jeg har lært at en flaske sprit mer eller mindre er samme som en flaske brus med sukker og at en øl er mye verre enn en dram sprit.... Synd for jeg er glad i øl. Øl er jo dessuten mye verre kalori messig enn en halvliter Coka Cola med sukker. Om du drikker hele flasken sprit ja, men det er det vel få som gjør på en gang? Det står kalori merking pr 4cl dram på begge rom flaskene mine. På den litt søtere Xo er en 4cl 69kalorier Jeg bruker nesten alltid 2 cl drammer. Svar Kort svar: En halvliter pils har ca. 200–215 kalorier. Om du drikker hele flasken rom på engang så blir det annerledes, men det gjør ikke jeg iallefall... Aldri gjort.. Da er det jo lett å sammenligne. 4 øl som mange drikker er mye verre mht kalorier enn en til to drammer. Så legger jeg til at jeg pleier å foretrekke 2cl fordi jeg synes det er lettere å smake personlig preferanse.. Om jeg en sjelden gang er på byen på restaurant etc så får jeg 4cl dram til kaffe. Endret 3 timer siden av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Retter meg brus oftest er littegrann mer kalorier enn samme mengde i øl. Men jeg pleier sjelden å drikke kun en øl, målet er å klare meg med 2 øl, men fristelsen ender av og til med 4 øl.
Gouldfan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Xo rummen hadde rancio og smak av moden banan og kanel, og kanel smak og faktisk rancio i gummen. Litt mer sukret enn de rimeligere Planteray. Men litt mindre søt enn Diplomatico. Havana Club 7 anos jeg har tror jeg ikke har noe tilsatt sukker. Jeg synes generelt Brut versjoner av lagret brennevin alltid er å foretrekke, fordi da er det enklere å merke fatene, mut av rancio da. Rancio er noe jeg er svak for, men også brut. Kort sagt forskjellen mellom Planteray Xo og Diplomatico reserva exclusiva er at Planteray er litt mindre søt og har rancio, men de ligner litt ellers. Endret 2 timer siden av Gouldfan
Noxhaven Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (13 minutter siden): Retter meg brus oftest er littegrann mer kalorier enn samme mengde i øl. Men jeg pleier sjelden å drikke kun en øl, målet er å klare meg med 2 øl, men fristelsen ender av og til med 4 øl. Hmm.. Det er alkoholen i seg selv som det er mye energi i. Det er nesten så du kan helle det i tanken på gressklipperen og får den til å slå 2,5 liter med vanlig 4,7% øl er ca. like mange kcal som 2,5 liter vanlig coca cola med sukker, og begge deler inneholder ca. like mange kaloeier som 0,5L 40% alkohol. 40% sprit (uten annen tilsatt sukker etc) Alkoholmengde: 500 ml Alkoholstyrke: 40 % Rent alkoholvolum: 200 ml (500 ml × 0,40) Vekt på alkohol: 200 ml × 0,789 g/ml (tetthet for etanol) = ca. 157,8 gram etanol. Kalorier: Etanol gir omtrent 7 kcal per gram. Regnestykke: 157,8 g × 7 kcal = 1105 kcal. Coca Cola 500 ML Kalorier: 210–215 kcal Karbohydrater: ca. 53–54 g (hvorav ca. 53–54 g er sukker) 4,7% øl 500 ML Kalorier per 500 ml (halvliter): ca. 210–220 kcal
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Noxhaven skrev (28 minutter siden): Hmm.. Det er alkoholen i seg selv som det er mye energi i. Det er nesten så du kan helle det i tanken på gressklipperen og får den til å slå 2,5 liter med vanlig 4,7% øl er ca. like mange kcal som 2,5 liter vanlig coca cola med sukker, og begge deler inneholder ca. like mange kaloeier som 0,5L 40% alkohol. 40% sprit (uten annen tilsatt sukker etc) Alkoholmengde: 500 ml Alkoholstyrke: 40 % Rent alkoholvolum: 200 ml (500 ml × 0,40) Vekt på alkohol: 200 ml × 0,789 g/ml (tetthet for etanol) = ca. 157,8 gram etanol. Kalorier: Etanol gir omtrent 7 kcal per gram. Regnestykke: 157,8 g × 7 kcal = 1105 kcal. Coca Cola 500 ML Kalorier: 210–215 kcal Karbohydrater: ca. 53–54 g (hvorav ca. 53–54 g er sukker) 4,7% øl 500 ML Kalorier per 500 ml (halvliter): ca. 210–220 kcal Nå regner du jo ut at du skal på hardfylla med en halvliter sprit? Jeg dømmer ingen men jeg har drukket ca 5cl sprit ikveld fordi jeg sammenlignet.. Vanligvis drikker jeg kun 4 cl. Ingen drikker vel en dram coka Cola og de fleste drikker ikke en halvliter sprit på engang. Jeg drikker et helt glass eller en halvliter Coka Cola når jeg drikker brus. Jeg drikker 2-4 drammer om jeg smaker sprit. Helst blir det 2x 2cl sprit... I helgen. En halvliter sprit på engang, da kan du melde deg inn i en Karateklubb. 😉 Endret 2 timer siden av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Noxhaven skrev (47 minutter siden): Hmm.. Det er alkoholen i seg selv som det er mye energi i. Det er nesten så du kan helle det i tanken på gressklipperen og får den til å slå 2,5 liter med vanlig 4,7% øl er ca. like mange kcal som 2,5 liter vanlig coca cola med sukker, og begge deler inneholder ca. like mange kaloeier som 0,5L 40% alkohol. 40% sprit (uten annen tilsatt sukker etc) Alkoholmengde: 500 ml Alkoholstyrke: 40 % Rent alkoholvolum: 200 ml (500 ml × 0,40) Vekt på alkohol: 200 ml × 0,789 g/ml (tetthet for etanol) = ca. 157,8 gram etanol. Kalorier: Etanol gir omtrent 7 kcal per gram. Regnestykke: 157,8 g × 7 kcal = 1105 kcal. Coca Cola 500 ML Kalorier: 210–215 kcal Karbohydrater: ca. 53–54 g (hvorav ca. 53–54 g er sukker) 4,7% øl 500 ML Kalorier per 500 ml (halvliter): ca. 210–220 kcal Du kan ikke helde en dram i en motor for at den skal gå, ikke en gang en hel stor 4cl dram på restaurant standard og ikke en gang to. En liter tror jeg du trenger eller en halv avhengig av. Kilde Copilot AI. 1 øl ≈ 210 kcal1 dram ≈ 90 kcal1 flaske sprit ≈ 1 550 kcal12 øl ≈ 2 500 kcal (men tilsvarer én flaske sprit i alkoholmengde)Altså:Sprit har flere kalorier per liter, men du drikker mye mindre volum.Øl har færre kalorier per liter, men du drikker mye mer volum. Nesten ingen drikker en halvliter vodka som vanlig konsum. Sammenligningen med øl handler kun om ren alkoholmengde. 12 øl inneholder omtrent samme mengde alkohol som en flaske sprit, men sprit drikkes vanligvis ikke i samme volum som øl Endret 2 timer siden av Gouldfan
Noxhaven Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (21 minutter siden): Nå regner du jo ut at du skal på hardfylla med en halvliter sprit? Jeg dømmer ingen men jeg har drukket ca 5cl sprit ikveld fordi jeg sammenlignet.. Vanligvis drikker jeg kun 4 cl. Ingen drikker vel en dram coka Cola og de fleste drikker ikke en halvliter sprit på engang. Jeg drikker et helt glass eller en halvliter Coka Cola når jeg drikker brus. Jeg drikker 2-4 drammer om jeg smaker sprit. Helst blir det 2x 2cl sprit... I helgen. En halvliter sprit på engang, da kan du melde deg inn i en Karateklubb. 😉 Neida, jeg bare oppgir volum pr volum for å sammenligne epler mot epler når det kommer til kcal. Hva du eller noen annen vanligvis drikker når det er fest er ikke så viktig for meg. Men det er greit å vite at det er mye energi i alkohol - så selv om det er oppgitt lite sukker eller annet i vodka, whiskey, rom eller rødvin så er det fortsatt massevis med kcal i det også.
Gouldfan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Noxhaven skrev (5 minutter siden): Neida, jeg bare oppgir volum pr volum for å sammenligne epler mot epler når det kommer til kcal. Hva du eller noen annen vanligvis drikker når det er fest er ikke så viktig for meg. Men det er greit å vite at det er mye energi i alkohol - så selv om det er oppgitt lite sukker eller annet i vodka, whiskey, rom eller rødvin så er det fortsatt massevis med kcal i det også. De fleste selvom de er på byen og for 4cl drikker ikke mer enn si maks 4 enheter med sprit. Det er verre å drikke 6-10 pils Enn selv 4 store stammer sprit. Rom er jo i særtilfelle mer kalorier om det er sukker boise tilsatt. Men det står kalori på flasken... Det er mindre å ta to til fire av slike restaurant drammer. Jeg drikker kun 1 dram om jeg er på restaurant fordi det koster. Det er jo værre å ta en pub til pub runde sånn noen unge gjør med 9-10 pils før de blir nekta. Endret 1 time siden av Gouldfan
vidor Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hiv på dere en Garmim-klokke med BodyBattery, så ser dere hvor ille alkohol egentlig er og gjerne sammen men junkfood som kebab og cola også. Som hjemmemat er pizza ekstra ille. Burgere Fikk HRV på meg til å gå under grønn. Aspartam er ikke stort bedre. All sånn dritt har sin kostnad for kroppen før ellers siden. Tro meg.
Gouldfan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) vidor skrev (12 minutter siden): Hiv på dere en Garmim-klokke med BodyBattery, så ser dere hvor ille alkohol egentlig er og gjerne sammen men junkfood som kebab og cola også. Som hjemmemat er pizza ekstra ille. Burgere Fikk HRV på meg til å gå under grønn. Aspartam er ikke stort bedre. All sånn dritt har sin kostnad for kroppen før ellers siden. Tro meg. Alkohol er ikke bra helt klart, og begrenset inntak eller avhold er anbefalt helt klart.. Sprit er så kraftig eller effektivt/hurtig virkende alt ettersom at få, selv de som er harde på flaska klarer ikke å drikke like mange enheter av sprit som av øl og vin. Poenget mitt var at de to cl 2-4 drammene selv om det er rom er mye bedre kalori messig enn 8-10 pils. Endret 1 time siden av Gouldfan
Noxhaven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden vidor skrev (8 minutter siden): Hiv på dere en Garmim-klokke med BodyBattery, så ser dere hvor ille alkohol egentlig er og gjerne sammen men junkfood som kebab og cola også. Som hjemmemat er pizza ekstra ille. Burgere Fikk HRV på meg til å gå under grønn. Aspartam er ikke stort bedre. All sånn dritt har sin kostnad for kroppen før ellers siden. Tro meg. Er ikke du han som ikke ser på TV men som henter informasjon fra en eller annen anonym facebook doktor som sier at norske kyllinger spiser soya og kylling soya fett forblir i menneskekroppen i 6 år eller noe sånt? Takk, men tror jeg står over
Gouldfan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Garmin klokker er sikkert meget bra de, jeg liker bare ikke overvåknings greier så jeg bruker Casio selv, fordi den spionerer ikke på hvor mye jeg driter eller har sex... Men jeg har troa på slike treningsklokker kan hjelpe helsa. Årsaken til at jeg nevnte det med sprit og mengder er fordi jeg kjenner folk som er så sprø at de styrter en hel flaske. De tar jeg ikke med sprit til for å si det sånn. Da blir regnestykket mye verre, men det å styrte sprit er ikke normalen blant meg eller de fleste jeg kjenner. Endret 1 time siden av Gouldfan
vidor Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 18 minutes ago, Noxhaven said: Er ikke du han som ikke ser på TV men som henter informasjon fra en eller annen anonym facebook doktor som sier at norske kyllinger spiser soya og kylling soya fett forblir i menneskekroppen i 6 år eller noe sånt? Takk, men tror jeg står over Det står alle fritt gjøre hva de vil, men også å ta alle konsevsekvensene av det Ikke les boks til Torkil Færø. Du kan komme til å tenke. Livsfarlig!
Noxhaven Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden vidor skrev (11 minutter siden): Det står alle fritt gjøre hva de vil, men også å ta alle konsevsekvensene av det Ikke les boks til Torkil Færø. Du kan komme til å tenke. Livsfarlig! Jeg liker norsk kylling og har aldri lagt på meg stort Ved første øyekast så virker Torkil som nok en koko fyr med masse meninger.. masse meninger som er basert på minimalt med forskning eller annet som underbygger meningene sine. Litt som å kjøpe hus basert på utsagn fra Lilli Bendriss. You do you.
vidor Skrevet 31 minutter siden Skrevet 31 minutter siden Torkil Færø er en av av få leger som tør å tenke selv. Det gir resultater slik en liten eksklusiv gjeng opererer. Folk har generelt ikke noe problem å bli overkjørt i Norge så lenge galt konsensus blir fulgt. Så lenge en følger flertallet så kan det jo umulig være feil. Er du helt sikker på det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå