Gå til innhold

Hvorfor stemmer folk på høyre/frp?


Anbefalte innlegg

For å svare mer realistisk på spørsmålet ditt, jeg tror aldri roboter vil erstatte alle jobber og at det alltid vil være behov for menneskelig arbeidskraft. Men yrkene folk søker på om hundre år og tusen år kan være svært ulike fra det vi gjør i dag.

ja det får vi håpe, men jeg frykter nok at det behovet for menneskelig arbeidskraft kommer til å være forsvinnende lite sett i forhold til arbeidsstyrken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg kjenner enormt mange, som har oppnåd mye ut av ingenting. Litauera som kommer hit, jobber, sparer og kjøper seg bolig nr 2 i løpet av 10 år. Ved å jobbe som servitør. 

Joda, selvfølgelig er det enklere med rike foreldre. Ingen som nekter på det. Men om du setter deg eit mål, så kan du fint-fint oppnå ekstremt mye, selv om du får null hjelp fra foreldre. Så fremt du jobber mot målet ditt.

Ja, ingen som benekter at det faktisk er mulig å gjøre det. Det handler om hva man må legge inn for å få det samme som andre får servert pga. bakgrunnen sin. Gitt at vi ser på mennesker som individer som burde ha samme muligheter, så er det en hel haug med eksterne faktorer som påvirker hvordan man kan lykkes: Arbeidsmarkedet, hvor heldig man er med de som ansetter en, hva slags økonomisk bakgrunn man kommer fra, hvor ressursterke foreldrene er. Og det forutsetter at alt faktisk går på skinner og at man ikke blir sjuk eller noe annet som hindrer arbeidsevnen.

 

Man kan fint oppnå ekstremt mye ja, man kan fint også bli sittende i bakevja pga. vanskelige arbeidsvilkår og utfordringer på boligmarkedet. Gitt at man skal kunne leve et normalt liv og ikke bare jobbe, spare og bo på et soverom i et kollektiv i 10 år for å oppnå det andre får servert som 18-åringer. Det handler om at det er "billig" å være rik og at det er dyrt å være fattig. Et system som utjevner det slik at de som faktisk er fattige har mange av de samme mulighetene der de kan ta utdannelse, de kan få en levelig lønn gjør at man unngår mye av de problemstillingene. Det finnes arbeid i USA hvor man kan jobbe fulltid og likevel tjene så lite at man ikke har råd til å spare eller får det til å gå rundt. Det er mulig fordi de med kapitalmakten kan utnytte arbeidere som er i en situasjon hvor de MÅ akseptere dårligere lønn eller sulte. I Norge er det ivaretatt gjennom reguleringer og sterke fagforeninger og arbeidsrett for å unngå sosial dumping. Samtidig skattlegges det såpass at det kan tilrettelegges for utdannelse og ivaretas der arbeidsinntekten faller bort.

 

Og trygda er ikke spesielt lønnsom med mindre man faktisk har mange år med høy arbeidsinntekt bak seg.

 

 

Så det du sier er at det ikke skal lønne seg å være i arbeid, men det skal lønne seg å sitte på skolebenken og ikke bidra til samfunnet? Fordi selv med lønn på 550.000 som startlønn så er det snakk om 200 000 over det kassearbeideren får. Som vel under alle normale omstendigheter kan regnes som "vesentlig høyere lønn" som du etterspør. Med mindre man mener at startlønna til nyutdannede leger skal blåses opp for å kompensere for at de ikke bidro til samfunnet i 13 år og ikke hadde inntekt så er jo det en annen sak, men samsvarer ikke mye med at man skal belønnes for å være i arbeid.

 

OK, så la oss si du jobber ræva av deg. Tor mange sjanser, gambler alt du eier ved å åpne bedrift - du kan tape alt. Du skaper arbeidsplasser, hjelper bygda di, skaper fine verdier for samfunnet.

 

Jeg går på NAV, fordi jeg gidd ikke gjøre noe annet. Fake uføretrygda er ikke vanskelig. Skylde på deprisjon o.l. i 2-3 år, så har du 20+ i månad.

 

Så skal mine og dine unga ha same muligheter? De skal få like mye, skal ha det like enkelt? Fin tanke det, for så vidt. Men si meg, kvifor skal du i så fall jobbe så mye, ta så mange sjanser? Kvifor skal du satse alt du eier? 

 

Det fører til samfunn der folk gidd ikke gjøre ein dritt. Kva som vits å jobbe ræva av seg, ta sjanser, om du blir dratt ned uansett? Det er ikke noe vits i det. Då er det like greit å gå på nav, i beste fall. Eller jobbe i kassa. Om du føler for det, så kan du komme drittings eller høy på jobb. Du får sparken, kanskje, om det blir oppdaget. Kanskje du slipper unna med advarsel.

Kjenner ein som jobber i resepsjon. Dro rett fra nash til jobb. Fikk advarsel. Ikke verre enn det.

Kva sier du, om legen som skal operere deg/unga dine er drittings eller høy? Eller flyger, som skal landet flyet du sitter i?

 

 

Det gjelder å skape verdi i samfunnet. Sitte i kassa med null utdannelse skaper tilnærmet null verdi. For å slippe å skrive så alt for mye, jeg kan berre samanlikne

- eit høyt-utviklet samfunn med mye IT og nano-teknologier. Vel utviklet medisin, forskning.

- Eit land der folk dyrker sine grønnsaker og bytter de med kvarandre på markedet.

 

Første eksemple har du h*n som går lege. Andre - h*n som sitter i kassa. 

 

Ein dyktig lege, ingenør, forsker, økonom har mulighet til å skape flere hundre milliærder i inntekt til staten. På egen hånd, så å si. 

Ein dyktig kassemedarbeider... I beste fall, skaffe noen tusen ekstra i lomma te han Reitan. 

Så ja, eg mener de som tar en sjanse, jobber veldig hardt for å få bra utdannelse og øker verdi i samfunnet bør lønnes deretter. 

For all del, jeg syns alle yrker er viktig. Både de som kjører søppel, sitter i kassa, lager medisin mot kreft og lander eit fly med feil i systemet (og redder 200-800 liv ved det + verdier for 100mill euro).

Men de som skaper mest for samfunnet, bør få absolutt mest også. Det bør være større forskjell i lønna mellom Rema og lege.

Vet du kva er startlønna til flyger i SAS? 290.000kr før skatt. 

Då er det snakk om ein som har brukt 8 år, over 1 mill på utdannelse og skal lande flyet trygt. Er ikke det litt feil? 

 

 

Igjen, eg syns tanken er fantastisk. Kommunisme er konge det! Gjør det du kan, få det du trenger. Men det er ikke bærekraftig. Får å bli lege/flyger, så må du gjøre mye mer enn å jobbe i kassa. Den tankegang har allerede ført til mange i flere nøkkelyrker. Folk gidd ikke satse på utdannelse. Ikke vits å sløse bort enormt med tid/krefter/penger, for å sitte med ingenting. De som gjør det - flytter ofte til utlandet.

 

 

La oss hoppe 50 år frem i tid. Noreg går tom for olje. Hvordan skal samfunnet fungere då? Hvem som skal sponse trygda? skal leger betale 70% skatt? Eller skal det endelig kuttes ned på navere? hvordan blir levestandar om eneste verdier Noreg skaper er fisk, resten av befolkninga jobber i kassa på rema?

Lenke til kommentar

 

Dette her er vel prim-eksemplet på "fattige er late"-holdningen som ofte florerer.

 

Jeg ser at jeg med fordel kunne ha fremlagt eksemplet litt annerledes; det hadde illustrert poenget mitt bedre om A jobbet så lite som mulig, at B jobbet så mye han klarte, men at begge hadde samme timelønn. Poenget er uansett at folk prioriterer pengebruk forskjellig, og for folk i den ene båsen er det ofte vanskelig å skjønne folk i den andre.

 

 

Det er bare det at det eksemplet ditt er lite reelt, det er ikke slike ting du skisserer som er den primære forskjellen mellom fattige og rike. I tillegg ønsker høyresiden lite skatt på ting som har minimalt med arbeidsinnsats å gjøre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er jo litt interessant sett i forhold til at i løpet av ganske få år (historisk sett) vil stort sett alt av jobber være automatisert eller utføres av roboter. - Hva gjør vi da?

De fleste jobbene som eksisterte for tusen år siden er nå automatisert eller utføres av roboter.

 

Hva gjør vi nå?

 

 

Store deler av arbeidsstokken er i relativt "gamle" yrker fortsatt i dag. (om enn ikke 1000 år gamle). Uansett det samme argumentet kunne man brukt om hester i hundrevis av år, de mistet jobber, men de fikk nye og bedre jobber, men en dag kom bilen, og alt endre seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hopper inn her litt jeg...

 

Er det noen som egentlig er uenige i at alle i utgangspunktet burde ha like økonomiske muligheter? Ikke? Nei, tenkte meg egentlig det. Hurra, vi er alle enige i noe!

 

Så blir da spørsmålet hva gjør man for å sørge for at alle har like muligheter. Dette blir da et empirisk spørsmål. Synsing hjelper ikke stort her. Når det gjelder ulikheter og økonomisk vekst, for eksempel, så er det litt uklart, men det kan tyde på at lav til moderate ulikheter er fordelaktig, men når ulikhetene blir for store så er det negativt.

 

En annen ting man ikke kommer utenom er at det rent økonomiske ikke alene avgjør hva slags muligheter man har i fremtiden. For eksempel så påvirker familien og oppvekstvilkårene suksess i skolesystemet. Det vil si at dersom man er født inn i en familie med lav sosioøkonomisk status så vil man a) ha et dårligere økonomisk utgangspunkt (f.eks. med tanke på inngangen i boligmarkedet), og b) ha et dårligere utgangspunkt for å tilegne deg en god utdanning. Dette kan delvis kompenseres for ved et gratis og bra utdanningstilbud, men man kan ikke fullstendig kompensere for det ved dette alene. (Jeg tror ikke det er noen særlig tvil om at høy utdanning korrelerer med høyere inntekt (selv om det finnes mange nok avvik).

 

Jeg vil oppfordre alle til å la være å komme med anekdotiske historier som støtte for et eller annet syn. Man kan alltids finne ytterpunkter som støtter de fleste forklaringsmodeller, men dersom disse ikke er representative er de i beste fall misvisende.

Lenke til kommentar

Hopper inn her litt jeg...

 

Er det noen som egentlig er uenige i at alle i utgangspunktet burde ha like økonomiske muligheter? Ikke? Nei, tenkte meg egentlig det. Hurra, vi er alle enige i noe!

Betviler at du er enig i det selv engang.

 

Vil du sikre at alle i hele verden er sikret like økonomiske muligheter som nordmenn ved å overføre 90% av norges utdanningsbudsjett til u-land?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hopper inn her litt jeg...

 

Er det noen som egentlig er uenige i at alle i utgangspunktet burde ha like økonomiske muligheter? Ikke? Nei, tenkte meg egentlig det. Hurra, vi er alle enige i noe!

Betviler at du er enig i det selv engang.

 

Vil du sikre at alle i hele verden er sikret like økonomiske muligheter som nordmenn ved å overføre 90% av norges utdanningsbudsjett til u-land?

 

For så vidt et poeng. La oss late som om jeg også skrev "innen rimelighetens grenser" eller "ideelt sett". så stemmer det nok bedre.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ingen nasjonalist, og kan ikke hjemme meg bak nasjonalistiske følerier, som Norge uber alles, og lignende.

 

Så da må jeg bare konkludere med at jeg er heller ikke noen tilhenger av at "alle i utgangspunktet burde ha like økonomiske muligheter", ettersom jeg må gi deg rett i at det fremstår som ett fullstendig urealistisk utopi.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

OK, så la oss si du jobber ræva av deg. Tor mange sjanser, gambler alt du eier ved å åpne bedrift - du kan tape alt. Du skaper arbeidsplasser, hjelper bygda di, skaper fine verdier for samfunnet.

Disse fantastiske altruistiske menneskene som driver business for å hjelpe bygda ja? Er det de samme som lønner folk så lite de absolutt klarer og har lov til for å maksimere egen inntekt? Du skaper en hel haug med fiktive karikaturer som er ment til å idolisere det å eie og tjene penger på andre menneskers arbeidskraft og samtidig svartmale de som ikke lykkes (for hva enn slags grunn).

 

Det finnes nok av mennesker som jobber ræva av seg uten at de lykkes og uten at de tjener fett. Ironisk nok gir det sikkerhetsnettet du kritiserer mennesker faktisk muligheten til å ta sjansen på en bedrift og prøve seg, fordi hvis det feiler så har du faktisk noe å falle tilbake på som ikke involverer å tigge på gata for å overleve.

 

Jeg går på NAV, fordi jeg gidd ikke gjøre noe annet. Fake uføretrygda er ikke vanskelig. Skylde på deprisjon o.l. i 2-3 år, så har du 20+ i månad.

Hahahaha, WHAT. Uføretrygd utgjør 66% av gjennomsnittelig inntekt. Som betyr at man må ha utbetalt nesten 30.000,- per måned i minst tre år for å klare å nå 20+ i måneden. Hvem er det som nesten halverer lønna si fordi de "ikke gidder å gjøre noe annet"? Det er sånn ca. ingen. Dette er bare svartmaling av mennesker som mister inntekten sin. Stort sett så ender de med uføretrygd opp med alt mellom 12k-16k utbetalt forutsatt en "ordinær" inntekt. Som er VESENTLIG lavere enn hva en ordinær jobb gir og gitt at man skal leie en bolig til en viss standard og ikke bo i bofellesskap for resten av livet så er det såvidt det går rundt. Er det dette som lokker?

 

Og dette tar ikke engang høyde for at påstanden om at å "fake depresjon i 2-3 år" gjør at man kvalifiserer til uføretrygd er virkelighetsfjern. Jeg tror det sier ganske mye om din egentlig innsikt (eller mangel derav) i NAV og det sosiale sikkerhetsnettet i Norge.

 

Så skal mine og dine unga ha same muligheter? De skal få like mye, skal ha det like enkelt? Fin tanke det, for så vidt. Men si meg, kvifor skal du i så fall jobbe så mye, ta så mange sjanser? Kvifor skal du satse alt du eier? 

 

Det fører til samfunn der folk gidd ikke gjøre ein dritt. Kva som vits å jobbe ræva av seg, ta sjanser, om du blir dratt ned uansett? Det er ikke noe vits i det. Då er det like greit å gå på nav, i beste fall. Eller jobbe i kassa. Om du føler for det, så kan du komme drittings eller høy på jobb. Du får sparken, kanskje, om det blir oppdaget. Kanskje du slipper unna med advarsel.

Kjenner ein som jobber i resepsjon. Dro rett fra nash til jobb. Fikk advarsel. Ikke verre enn det.

Kva sier du, om legen som skal operere deg/unga dine er drittings eller høy? Eller flyger, som skal landet flyet du sitter i?

Masse vissvass. Å skape et bunnivå av like muligheter og hindre i at de med eierskap og sterke ressurser kan utnytte de fattigere er ikke det samme som at alle skal ha de like enkelt og få like mye. Hvor kommer dette tullet fra? Hva har advarsler og det å komme drita på jobb å gjøre? Mener du at hvis du hadde skattet 50% av lønna di hadde du møtt drita på jobb fordi du ikke hadde brydd deg? Jaja. Det sier jo litt om deg, men jeg tror ikke folk velger jobbene sine utelukkende pga. hvor mye de får utbetalt, og det gjelder ihvertfall ikke leger.

 

 

Det gjelder å skape verdi i samfunnet. Sitte i kassa med null utdannelse skaper tilnærmet null verdi.

Ok, så nå har det ingenting med hvor mye arbeid man legger ned og hvor hardt man arbeider, nå skal man lønnes etter hva du mener gir verdi til samfunnet?

 

Igjen, eg syns tanken er fantastisk. Kommunisme er konge det! Gjør det du kan, få det du trenger. Men det er ikke bærekraftig. Får å bli lege/flyger, så må du gjøre mye mer enn å jobbe i kassa. Den tankegang har allerede ført til mange i flere nøkkelyrker. Folk gidd ikke satse på utdannelse. Ikke vits å sløse bort enormt med tid/krefter/penger, for å sitte med ingenting. De som gjør det - flytter ofte til utlandet.

 

 

La oss hoppe 50 år frem i tid. Noreg går tom for olje. Hvordan skal samfunnet fungere då? Hvem som skal sponse trygda? skal leger betale 70% skatt? Eller skal det endelig kuttes ned på navere? hvordan blir levestandar om eneste verdier Noreg skaper er fisk, resten av befolkninga jobber i kassa på rema?

Kommunisme også plutselig? Her er det mye ekstremiteter.

Leger blir ikke leger fordi de får god lønn, leger tjener VESENTLIG mer enn de som sitter i kassa på rema. Selv i et samfunn i Norge hvor høyere inntekt blir skattet. Folk tar utdanning fordi de engasjerer seg i det de tar utdanning i, noen motiveres av lønn, men stort sett tar folk utdanning og prøver å finne jobber som motiverer de.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen vil være individualisme vs fellesskap. Høyresiden er mer for individualisme, mens venstresiden er mer for fellesskap. I Norge så ser på på fellesskap som veldig positivt, så du lurer på hvorfor noen ikke vil ha slik fellesskap. Det er jo som mange her sier på grunn av intensiver for enkeltmennesker. Hvis det ikke har NOE å si hvilken jobb du tar eller utdanning du tar, så er det ikke noe poeng i å gjøre det.

 

Så når det er et yrke som krever ekstra mye, eller ekstra etterspurt, så tjener du ekstra. Ellers vil ikke folk gjøre det. Lege er eksempelvis ikke noe lett yrke. Som aomt sier så tjener mange leger mye penger fordi de jobber MYE. Helt ærlig, de jobber mye. Så du skal like ekstremt godt å være lege om du tar så lang utdanning, har en krevende jobb som kan slite deg ut fysisk og mentalt, og jobber så mye, uten å få betalt mer enn noen som jobber på Rema.

 

Det betyr ikke at høyre velgere ikke vil ha noe fellesskap. Like muligheter til utdanning vil jo høyre f.eks ha. Og det har vi i Norge. Uansett hvor mye penger foreldrene dine har, så kan hvem som helst ta den utdanningen de vil, så lenge de gjør det bra nok på skolen.

 

Så enkelt og greit vil folk som er mer på høyresiden selv bestemme over mer av pengene sine, og ha mulighet for å bli rikere om de har godt betalte jobber ol. De ønsker fortsatt alle felles godene vi har i dag (Høyre/Frp har ikke kuttet de ut). Og det er jo og slik at de fleste mennesker tenker på seg selv. Så eksempelvis Bærum er en sterk høyre-kommune. Folk der har mye penger, og de vil kunne bestemme over pengene sine mer selv, gi mer til barnene sine osv. Så enkelt.

 

Så har du og den delen der de i større grad har tro på private aktører vs staten til å utføre diverse. F.eks bygge en vei. Så mer privatisering.

 

Mange som bytter mellom Høyre/AP og de er ikke så ulike. Fordi folk er rimelige fornøyde med slik det er i dag, og så vil de gjerne ha litt mer til den ene siden, eller litt mer til den andre siden. Ingen vil radikalt endre samfunnet. 

Lenke til kommentar

 

Disse fantastiske altruistiske menneskene som driver business for å hjelpe bygda ja? Er det de samme som lønner folk så lite de absolutt klarer og har lov til for å maksimere egen inntekt? Du skaper en hel haug med fiktive karikaturer som er ment til å idolisere det å eie og tjene penger på andre menneskers arbeidskraft og samtidig svartmale de som ikke lykkes (for hva enn slags grunn).

 

Det finnes nok av mennesker som jobber ræva av seg uten at de lykkes og uten at de tjener fett. Ironisk nok gir det sikkerhetsnettet du kritiserer mennesker faktisk muligheten til å ta sjansen på en bedrift og prøve seg, fordi hvis det feiler så har du faktisk noe å falle tilbake på som ikke involverer å tigge på gata for å overleve.

 

 

 

 

Vel, hvem som stopper DEG fra å starte eit bedrift (satse ALT du eie), så kan du sette opp lønningene så høge som du ønsker. Du kan gjerne betale 1mill/månad til han som skal vaske i bedrifta di. Ikke det, nei? Du er flink til å ønske at alle andre skal gjøre det, mens du greier ikke noe selv?

 

Alle jeg kjenner som har virkelig jobbet for å få til noe - har fått det til. Alle som failet har ingen andre å skylde enn på seg selv. Det er erfaring til de jeg kjenner. Det finst untakk, selvfølgelig. Men jeg er overbevist at i sin helhet stemmer det gaaaanske så bra.

 

Hahahaha, WHAT. Uføretrygd utgjør 66% av gjennomsnittelig inntekt. Som betyr at man må ha utbetalt nesten 30.000,- per måned i minst tre år for å klare å nå 20+ i måneden. Hvem er det som nesten halverer lønna si fordi de "ikke gidder å gjøre noe annet"? Det er sånn ca. ingen. Dette er bare svartmaling av mennesker som mister inntekten sin. Stort sett så ender de med uføretrygd opp med alt mellom 12k-16k utbetalt forutsatt en "ordinær" inntekt. Som er VESENTLIG lavere enn hva en ordinær jobb gir og gitt at man skal leie en bolig til en viss standard og ikke bo i bofellesskap for resten av livet så er det såvidt det går rundt. Er det dette som lokker?

 

Og dette tar ikke engang høyde for at påstanden om at å "fake depresjon i 2-3 år" gjør at man kvalifiserer til uføretrygd er virkelighetsfjern. Jeg tror det sier ganske mye om din egentlig innsikt (eller mangel derav) i NAV og det sosiale sikkerhetsnettet i Norge.

Kan du vennligst svare, hvorfor i Noreg er det x3-4 flere uføretrygde enn i alle andre land i Europa? Er Noreg ein hemmet nasjon? Eller er det litt for mange som ikke gidde å gjøre ein dritt? Enten eller. Er nordmenn CP eller late snyltere?

 

 

 

Ok, så nå har det ingenting med hvor mye arbeid man legger ned og hvor hardt man arbeider, nå skal man lønnes etter hva du mener gir verdi til samfunnet?

 

Hæ? Eneten så er du dum, eller er du flink til å late som.

Det har ALT med hvor mye arbeid ein legger ned. Å skaffe ein utdannelse og jobbe som lege er mye mer arbeid enn å berre sitte i kassa. 

Selvfølgelig er det helhet som teller, ikke kun timene ein er på jobb. Det er nettopp det alle mine poster har handlet om.

Å møte opp og "pippe" i kassa skal ikke lønnes i samme grad som å satse på lege/ingenør utdannelse, jobbe ræva av seg i 10 år, så redde livet til folk. 

Ser vi på 30-40 år perspektiv så MÅ legene få mye mer i lønn. Det gjør ikke de med dagens ordning, med mindre de jobber masse overtid og/eller starter privat. Men det har ingenting med lønna i seg selv å gjøre.

 

 

Kommunisme også plutselig? Her er det mye ekstremiteter.

Leger blir ikke leger fordi de får god lønn, leger tjener VESENTLIG mer enn de som sitter i kassa på rema. Selv i et samfunn i Norge hvor høyere inntekt blir skattet. Folk tar utdanning fordi de engasjerer seg i det de tar utdanning i, noen motiveres av lønn, men stort sett tar folk utdanning og prøver å finne jobber som motiverer de.

 

Kommunisme ja. Det er du som skriker om like muligheter og at rike foreldra skal ikke få lov til å kjøpe leilighet til unga sine, fordi det blir "urettferdig" mot de som har NAV-snylter foreldra og de vil få det mye vanskeligere I FORHOLD til rike. 

 

 

Å tru at 18-åringer fleste vet virkelig kva de vil/ønsker å gjøre resten av livet og tar utdannelse etter kva som engasjerer de, er i det minste kan kallast naivt. Om du ser jobboversikt på utdanning.no, så står det lønn overalt. Lønn ER meget vesentlig del av jobb og val av yrke. 

Kva trur du vil skje, om lønna til leger blir satt ned til 300k/året, mens i rema blir det skrudd opp til 1mill/året. "Plutselig" så er det så å si ingen som er engasjert for å bli lege, mens alle drømmer om å jobber på rema. Merkelig, ikke sant? :)

Lenke til kommentar

Vel, hvem som stopper DEG fra å starte eit bedrift (satse ALT du eie), så kan du sette opp lønningene så høge som du ønsker. Du kan gjerne betale 1mill/månad til han som skal vaske i bedrifta di. Ikke det, nei? Du er flink til å ønske at alle andre skal gjøre det, mens du greier ikke noe selv?

 

Alle jeg kjenner som har virkelig jobbet for å få til noe - har fått det til. Alle som failet har ingen andre å skylde enn på seg selv. Det er erfaring til de jeg kjenner. Det finst untakk, selvfølgelig. Men jeg er overbevist at i sin helhet stemmer det gaaaanske så bra.

Oh wow, dette er lite verdt å svare på. Det er en grunn til at grundere ofte kjører 4-5 bedrifter på trynet før de lykkes. At det er et sikkerhetsnett i Norge gjør det mulig å prøve å feile. I andre land er det kun de som kommer fra penger som har råd til å prøve og feile.

 

Du skjønner at det er en grunn til at man har fagorganisasjoner? OG det er ikke fordi arbeidsgivere tenker først og fremst på å ivareta arbeidstakerne sine.

 

Kan du vennligst svare, hvorfor i Noreg er det x3-4 flere uføretrygde enn i alle andre land i Europa? Er Noreg ein hemmet nasjon? Eller er det litt for mange som ikke gidde å gjøre ein dritt? Enten eller. Er nordmenn CP eller late snyltere?

Flytt målstolpene litt mer. La oss prate om den løgnen du lirte av deg at man kan bare fake depresjon i 2-3 år og få utbetalt over 20.000,- per måned. Skal du lese deg opp litt på uføretrygd på nav.no og komme tilbake til diskusjonen?

 

Og gi noe statistikk, for de tallene du har lirt av deg til nå hører ikke sammen med virkeligheten. 

 

 

Ok, så nå har det ingenting med hvor mye arbeid man legger ned og hvor hardt man arbeider, nå skal man lønnes etter hva du mener gir verdi til samfunnet?

 

Hæ? Eneten så er du dum, eller er du flink til å late som.

Det har ALT med hvor mye arbeid ein legger ned. Å skaffe ein utdannelse og jobbe som lege er mye mer arbeid enn å berre sitte i kassa. 

Selvfølgelig er det helhet som teller, ikke kun timene ein er på jobb. Det er nettopp det alle mine poster har handlet om.

Å møte opp og "pippe" i kassa skal ikke lønnes i samme grad som å satse på lege/ingenør utdannelse, jobbe ræva av seg i 10 år, så redde livet til folk. 

Ser vi på 30-40 år perspektiv så MÅ legene få mye mer i lønn. Det gjør ikke de med dagens ordning, med mindre de jobber masse overtid og/eller starter privat. Men det har ingenting med lønna i seg selv å gjøre.

 

Hvorfor denne sykelige opphengingen i "kassa på rimi". Hva med helsefagarbeidere som jobber i ekstremt intensive jobber med mye fysisk og psykisk utfordrende arbeid? Er det de som studerer som "jobber ræva av seg"? Har du vært student eller? Det er ingen demografi i Norge som fester mer og lever livet mer enn de.

 

Postene dine har stort sett handlet om at de som mister arbeidsinntekten sin er late jævler og at det kun er de som har studert som bringer noe verdi til samfunnet. Og at du er uenig i at enkelte som har studert lenge får lav lønn, men på den andre siden vurderer at de yrkene du mener gir høy verdi burde gi høy lønn. Og du ignorerer markedsmekanismene samtidig som du idoliserer arbeidsgivere hvis eneste ønske er å profittmaksimere.

 

Hvorfor får man tilfeller hvor billionærer utnytter arbeidstakerne sine så mye at de må få statlig tilskudd selv på fast jobb (ref. Walmart USA). Fordi mennesker med makt og midler ofte utnytter den posisjonen.

 

 

 

Kommunisme også plutselig? Her er det mye ekstremiteter.

Leger blir ikke leger fordi de får god lønn, leger tjener VESENTLIG mer enn de som sitter i kassa på rema. Selv i et samfunn i Norge hvor høyere inntekt blir skattet. Folk tar utdanning fordi de engasjerer seg i det de tar utdanning i, noen motiveres av lønn, men stort sett tar folk utdanning og prøver å finne jobber som motiverer de.

Kommunisme ja. Det er du som skriker om like muligheter og at rike foreldra skal ikke få lov til å kjøpe leilighet til unga sine, fordi det blir "urettferdig" mot de som har NAV-snylter foreldra og de vil få det mye vanskeligere I FORHOLD til rike. 

 

 

Å tru at 18-åringer fleste vet virkelig kva de vil/ønsker å gjøre resten av livet og tar utdannelse etter kva som engasjerer de, er i det minste kan kallast naivt. Om du ser jobboversikt på utdanning.no, så står det lønn overalt. Lønn ER meget vesentlig del av jobb og val av yrke. 

Kva trur du vil skje, om lønna til leger blir satt ned til 300k/året, mens i rema blir det skrudd opp til 1mill/året. "Plutselig" så er det så å si ingen som er engasjert for å bli lege, mens alle drømmer om å jobber på rema. Merkelig, ikke sant? :)

 

Igjen så tar du noe og blåser det ut av villeste proporsjoner. Lønn samsvarer stort sett med hva markedet etterspør og hva slags arbeidskraft som eksisterer. Folk flest studerer det de de kan tenke seg er interessant, lønn er alltid en faktor, men ikke en dominerende faktor. Det er DU som hevder at hvis man ikke får god nok lønn så kommer folk ikke til å bry seg og møte opp drita på jobb. Jeg ser masse lavtlønnede butikkmedarbeidere som ikke engang har fast stilling som ikke gjør det.

 

Jeg har sagt det at å utnytte formuen sin for å hindre andre tilgang til markedet og berike seg på det (kjøpe og leie ut boliger) handler om at samfunnet er tilrettelagt for rå pengemakt. Venstresiden vil i større grad minske adgangen til å utnytte andre mennesker med pengene sine, høyresiden vil i større grad si at det er opp til individet å bestemme hva de gjør med midlene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er relativt naivt å tro at lønn ikke har noe å si, men slik det er i Norge så er det ikke "riktig" å si at du vil bli X yrke bare fordi du tjener mye. Du skal KUN gjøre det du vil. Så om du vil bli advokat pga lønn slik at du kan gjøre ting du faktisk liker på fritiden med masse penger, så sier du fortsatt at du vil bli advokat fordi det virker interessant. 

 

Se hvor mange som stakk fra oljeutdanning. Når en ikke har så gode utsikter til jobb er det ikke like gøy lengre plutselig.

 

Jeg tror det steder du bommer er når du tror mange er engasjert i det de velger. De fleste vet ikke! Så hvis de har karakterene til noe, så velger de gjerne noe som blir betalt litt bedre. Så du blir gjerne ikke advokat i Norge om du synes det er skikkelig kjedelig, men penger betyr noe definitivt.

 

En annen viktig ting med lege bortsett fra lønn er karakterene. Om du har gode karakterer så er det et press å "bruke dem". Så om du har høye karakterer, så "må" du nesten bruke dem på et sted med høye inntakskrav. Så lege er prestisje, fordi det er så utrolig vanskelig å komme inn på studiet. Hvis noen sier de studerer medisin i Norge så vet du liksom at de har 6er i nesten alle fag.

 

Så enten har alle egentlig lyst til å bli lege, ellers så har tilfeldigvis folk som er veldig gode på skolen veldig lyst å bli leger, alle sammen.

 

Anbefaler deg og å se på et studie og se hvor mange som slutter i løpet er første året. MANGE som finner ut "dette er ikke for meg".

 

 

Og er det ikke de yrkene som er lønnet lavest hvor det er vanskeligst å få nordmenn til å jobbe, hvor vi trenger utlendinger til å ta de jobbene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oh wow, dette er lite verdt å svare på. Det er en grunn til at grundere ofte kjører 4-5 bedrifter på trynet før de lykkes. At det er et sikkerhetsnett i Norge gjør det mulig å prøve å feile. I andre land er det kun de som kommer fra penger som har råd til å prøve og feile.

 

Du skjønner at det er en grunn til at man har fagorganisasjoner? OG det er ikke fordi arbeidsgivere tenker først og fremst på å ivareta arbeidstakerne sine.

Igjen, kvifor starter ikke DU eige bedrift, der du satser alt DU eier og gir fantastisk lønn og betingelser til alle ansatte? Ville du gjort det?

 

Fagorganisasjona? De er der for å tjene penger. Få organisasjona som gjør det så bra, som fagoranisasjoner her i landet. Og få som skaper så lite nytte som de gjør. 

Skal vi prate om fagorganisasjoner? Si meg, hvor ble det av shipping i Noreg? Alt er flagget ut. Hvor var fagorananisasjona som fikk betalt kvar månad for å "gjøre noe"?

Si meg, hvorfor "Norwegian" av sine 19 baser har kun 4 i Noreg, mens 7 i Spania? På tide å re-brande selskapet til "Spanjolen", kanskje? Kva gjorde fagforeninger for å hindre det? Kvifor skal SAS flagge ut til Irland med basene i London og Spania?

HVOR ER FAGFORENINGER, som gjør såååå mye bra? 

 

Ei eg kjenner fikk ikke betalt overtid i 1 år. Henvendte seg til organisasjon (trur det er LO, men ikke sikker). 3 år senere - hun fikk så å si null hjelp. Har fortsatt ikke fått betalt overtiden, selv om den er godt dokumentert. Meldte seg ut av organisasjon og går selv til retten, da org. ønsket ikke å gjøre det på hennes veg. Men å ta betalt kvar månad? Det er de glade for!

 

 

Hvorfor denne sykelige opphengingen i "kassa på rimi". Hva med helsefagarbeidere som jobber i ekstremt intensive jobber med mye fysisk og psykisk utfordrende arbeid? Er det de som studerer som "jobber ræva av seg"? Har du vært student eller? Det er ingen demografi i Norge som fester mer og lever livet mer enn de.

Jeg har vært student. Har du? 

Jeg har kompiser som både studera og de som jobber (hotell, kassa, posten o.l.). De som jobber fester laaangt mer enn de som studera. 

Trenden fortsetter også etter endt studietid. De som har studert fester langt mindre, enn de som aldri tok utdannelse.

 

 

Igjen så tar du noe og blåser det ut av villeste proporsjoner. Lønn samsvarer stort sett med hva markedet etterspør og hva slags arbeidskraft som eksisterer. Folk flest studerer det de de kan tenke seg er interessant, lønn er alltid en faktor, men ikke en dominerende faktor.

Feil. Det er slik i fri markedsøkonomi, ikke i Noreg.

Selv om det er stor mangel på leger pdd., så får ikke lege noe høgere lønn i offentlige sjukehus enn det som er satsen. Uansett kor stor mangel det er.

Selv om det er laaangt kø av de som er villig til å jobbe for 100kr/t i kassa, så må arbeidsgiver betale 150++

 

Jeg får spørre deg ein gong til:

Kva skjer om lønna til leger blir satt ned til 300k/året, mens i kassa blir satt opp til 1mill/året? Trur du fordelinga av studenter og de som driter i studiet kommer til å være slik den er i dag? For å gjøre det enkelt. Kva skjer med antall legestudenter neste 5 år, om vi innfører det? Den vil gå ned til nærmest null. Og det vet du godt.

 

 

Jeg har sagt det at å utnytte formuen sin for å hindre andre tilgang til markedet og berike seg på det (kjøpe og leie ut boliger) handler om at samfunnet er tilrettelagt for rå pengemakt. Venstresiden vil i større grad minske adgangen til å utnytte andre mennesker med pengene sine, høyresiden vil i større grad si at det er opp til individet å bestemme hva de gjør med midlene sine.

 Selvfølelig er det opp til individet å bestemme, kva ein vil gjøre med pengene sine. Alle skal behandles likt. Og då skal ikke staten bestemme over deg når du er så å så rik. Er det greit om staten bestemmer kva DU skal bruke pengene dine på? Kva du skal spise, drikke, kor du skal reise på ferie til? 

Lenke til kommentar

 

 

 

I andre land er det kun de som kommer fra penger som har råd til å prøve og feile.

Det er direkte feil.
Det er direkte sant. Forutsatt at du ikke tolker setningen som "i alle andre land".
Beklager, jeg misforstod deg som med et implissitt "alle". Så du mente altså:

 

"I NOEN andre land er det kun de som kommer fra penger som har råd til å prøve og feile."

 

Da lurer jeg på hvilke land du tenker på?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Igjen, kvifor starter ikke DU eige bedrift, der du satser alt DU eier og gir fantastisk lønn og betingelser til alle ansatte? Ville du gjort det?

 

Fagorganisasjona? De er der for å tjene penger. Få organisasjona som gjør det så bra, som fagoranisasjoner her i landet. Og få som skaper så lite nytte som de gjør. 

Skal vi prate om fagorganisasjoner? Si meg, hvor ble det av shipping i Noreg? Alt er flagget ut. Hvor var fagorananisasjona som fikk betalt kvar månad for å "gjøre noe"?

Si meg, hvorfor "Norwegian" av sine 19 baser har kun 4 i Noreg, mens 7 i Spania? På tide å re-brande selskapet til "Spanjolen", kanskje? Kva gjorde fagforeninger for å hindre det? Kvifor skal SAS flagge ut til Irland med basene i London og Spania?

HVOR ER FAGFORENINGER, som gjør såååå mye bra?

Wow, så opphengt du er i meg og hva jeg holder på med. Det er fantastisk morsomt at du bruker shipping som et eksempel. John Fredriksen, god for nesten tre-sifret antall milliarder. Flagger ut fordi reguleringer og at det er for dyrt å drive business i Norge. Flytter til skatteparadis og ansees som Kypros rikeste mann. Perfekt eksempel på at man vil drive business for egne interesser og hvis noen prøver å ivareta arbeidstakerne i den businessen så gjør man det man kan for å flytte seg og formuen sin til et sted hvor man ikke må ivareta andre og ikke bidrar til samfunnet.

 

Hva skal fagforeningene gjøre? Si "Ok, du er grådig eier, vi skal kutte lønna vår så du kan sitte igjen med millioner/milliarder i overskudd". Det gir mening.

 

 

Ei eg kjenner fikk ikke betalt overtid i 1 år. Henvendte seg til organisasjon (trur det er LO, men ikke sikker). 3 år senere - hun fikk så å si null hjelp. Har fortsatt ikke fått betalt overtiden, selv om den er godt dokumentert. Meldte seg ut av organisasjon og går selv til retten, da org. ønsket ikke å gjøre det på hennes veg. Men å ta betalt kvar månad? Det er de glade for!

Fin anekdote, hvis du ikke forstår hva organisasjonrett og en sterk fagorganisasjonskultur har gjort for norske arbeidere, så er dette rett og slett ikke vits å diskutere. Man kan si hva man vil om at de har mye makt og at det er ikke alltid det blir gjort riktige ting, men å avfeie dette vitner om at man ikke forstår at arbeidsmarkedet er godt ivaretatt nettopp pga. dette. At bedrifter som har ressurser til det velge å flagge ut fordi det er lettere å bedrive sosial dumping i andre land hvor arbeiderne ikke har like sterkt vern sementerer jo bare det jeg har sagt. Bedrifter eksisterer for å maksimere profitt, gjerne på bekostning av arbeiderne.

 

 

Jeg har vært student. Har du? 

Jeg har kompiser som både studera og de som jobber (hotell, kassa, posten o.l.). De som jobber fester laaangt mer enn de som studera. 

Trenden fortsetter også etter endt studietid. De som har studert fester langt mindre, enn de som aldri tok utdannelse.

Riktig. Det får du nå overbevise deg selv om. Folk som jobber fester mer enn studenter. Der har du virkeligheten ja, det er jo troverdig. Eneste gruppen som kanskje fester mer enn studenter er de som jobber i serviceindustrien i bar og restaurant, men det er henholdsvis unntaket.

 

 

 

Igjen så tar du noe og blåser det ut av villeste proporsjoner. Lønn samsvarer stort sett med hva markedet etterspør og hva slags arbeidskraft som eksisterer. Folk flest studerer det de de kan tenke seg er interessant, lønn er alltid en faktor, men ikke en dominerende faktor.

Feil. Det er slik i fri markedsøkonomi, ikke i Noreg.

Selv om det er stor mangel på leger pdd., så får ikke lege noe høgere lønn i offentlige sjukehus enn det som er satsen. Uansett kor stor mangel det er.

Selv om det er laaangt kø av de som er villig til å jobbe for 100kr/t i kassa, så må arbeidsgiver betale 150++

 

Jeg får spørre deg ein gong til:

Kva skjer om lønna til leger blir satt ned til 300k/året, mens i kassa blir satt opp til 1mill/året? Trur du fordelinga av studenter og de som driter i studiet kommer til å være slik den er i dag? For å gjøre det enkelt. Kva skjer med antall legestudenter neste 5 år, om vi innfører det? Den vil gå ned til nærmest null. Og det vet du godt.

 

Hvorfor er du så jækla opphengt i dette tankeeksperimentet ditt som ingen andre bryr seg om eller forholder seg til? Det er selvfølgelig at 10 år med studier og studielån hvor man ender opp med 300k i året ikke er realistisk eller sannsynlig. Og det er ingen som har foreslått her noe massiv omveltning av lønnssystemet som sørger for at ufaglærte kassemedarbeidere får 1 mill i lønn og leger 300k, så hvorfor henger du deg opp i det? Du bare skaper de villeste stråmennene.

 

Norge er en markedsøkonomi og lønn blir diktert av etterspørsel og tilbud samt reguleringer (arbeidsrett etc). Det er fjernt å påstå noe annet. Ja, det er en grunn til at man ikke aksepterer at folk skal jobbe for 100,- timen, det er for å unngå sosial dumping og race-to-the-bottom med arbeidstakere som ikke har noe makt på arbeidsmarkedet. Det som skjer i land hvor de ikke har dette, er som jeg har nevnt f.eks. Walmart i USA. Noen av verdens rikeste eiere, men de som jobber der må ha jobber ved siden av for å kunne overleve eller få matkuponger fra staten. Og siden det er flere potensielle arbeidstakere enn det er arbeidsplasser, kan eierne utnytte det på det groveste. Vil man ha det slik?

 

  

Selvfølelig er det opp til individet å bestemme, kva ein vil gjøre med pengene sine. Alle skal behandles likt. Og då skal ikke staten bestemme over deg når du er så å så rik. Er det greit om staten bestemmer kva DU skal bruke pengene dine på? Kva du skal spise, drikke, kor du skal reise på ferie til?

Det man må se på er hvordan har individet anskaffet seg disse midlene, hvordan er systemet bygd opp når det gjelder inntekt. Kommer disse pengene som følge av at man bruker pengemakten til å utnytte andre mennesker? I såfall så er det ikke bare "det er mine penger jeg kan gjøre som jeg vil". Da er det et samfunnsmessig spørsmål om rett og galt. Men det er selvfølgelig utover det også et spørsmål om hva som er hensiktsmessig og hvilke verdier man skal fokusere på. I dagens system så gis samtlige mennesker et stort handlingsrom til å bruke pengene på hva de ønsker. Det skattlegges for å drifte et offentlig velferdsnett og for å ivareta muligheter til enkeltindividet, men i det store og hele har folk ekstremt høy frihet (nettopp pga. skatteleggingen).

 

Staten har reguleringer på hva du kan spise og drikke, hva du kan gjøre, hvor du kan reise på ferie. Det er fordi vi lever ikke i en fantasiverden der det et enkeltmenneske gjør ikke har konsekvenser og det ikke eksisterer stater. Så er det jo en stor diskusjon hvor mye regulering som er nødvendig og hensiktsmessig og det er gjerne der venstre og høyre skiller på flere punkter. Dog er ofte høyresiden i Norge like moraliserende på mange områder som venstresiden.

 

Men jeg venter fortsatt på svar om påstanden din om uføretrygd. Og den bør du svare på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi i 2017 så ser man gang på gang suksess med å bruke fakta og ikke følelser i retorikk. Andre bruker fakta for å få frem en best mulighet for landet sitt.

 

Siste bra for å vinne valgkamp. Andre bra for å få landet i riktig retning

 

Har stemt høyre.... Så satte jeg meg inn i økonomi og forstod at prinsiper er fint men kunnskap er en politikkers jobb.

 

Og høyre (hvisde ikke er tøffe nok til å legge ned ancient prinsipper som ga logikk før Verden  lærte alt man gjordesiste åra.

 

og jeg er ikke skeptisk til innvanedring så lenge vi motiverer til intigrering.

 

Selv om de som ikkevet en skit er uenige soå er det mindre voldtekt, kriminalitet, traffiking en noen gang blandt våre nye og aldri hatt fler. Og innvandring gjør at vi som(ikkejeg da som ikke er akademikker) kan gå til de jobbene vi vil og sysselsettingsbehovet går ned.

 

Og jeg er boligeier og 1,7 kids per par i Norge høres ikke bra  ut på sikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...