Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2017


Anbefalte innlegg

Da er vi påen igjen, vet ikke helt hvor ofte jeg får oppdatert denne tråden i år siden jeg ligger ganske så på etterskudd med jobb men skal prøve så godt jeg kan.

 

Vil påpeke at dette er bare rykter som blir skrevet om i denne tråden, så fremkommer det ikke konkret i mine innlegg er det bare jeg som har vært litt kjapp i svingene :p

 

Får begynne med M6 som sannsynligvis blir lansert i neste måned, detaljene er ikke kjent ennå utenom at 18-55 objektiver forsvinner og M6 blir levert i et sett/kit med EF-M 15-45mm og EF-M 18 – 150mm.

 

Den 25 år gamle 50mm f/1.4 blir sannsynligvis også oppgradert utover, men foreløpig svake rykter.

 

Canon EF 70-200mm f/4L IS får en etterfølger, men det tar nok en god stund før den er hyllevare.

 

Canon EF 85 f/1.4L IS USM skal komme i løpe av året og det ryktes også at vi ser en EF 135mm f/2L IS i løpe av året.

 

6D mkII er også aktuell igjen på ryktebørsene, og ryktene skal ha det til at vi ser 6D mkII utover våren.

 

Det ryktes også at Canon oppgraderer "big hvite" DO-objektivene og dette merker vi i 2018, men kanskje vi ser EF 600mm f/4 DO IS utover høsten ?

 

Vel dette får holde for denne gangen :)

 

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samt en ny Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM som enkelte kansje reagerer på begynner denne på f/4.5 istedenfor f/3.5, enkelte tror grunnen er at den er mer kompakt.

Det høres ut som en plausibel årsak. Når Pentax krympet sin 18-55mm f/3,5-5,6 WR, så ofret de 1/3 trinn i den vide enden og 5mm i teleenden og fikk en 18-50mm f/4,0-5,6. Værtettingen WR ble beholdt og den optiske formelen 11 elementer i 8 grupper ble også beholdt. Nærgrensen ble økt fra 25 til 30 cm. Disse tiltakene ga 40% reduksjon i lengden og 30% redusert vekt, selv om de puttet inn en AF-motor i objektivet (den tidligere utgaven var drevet av AF-motoren i kameraet). Diameteren økte med 3mm (4%). I tillegg til kraftig redusert lengde på selve objektivet ble også solblenderen rekonstruert til å ta mye mindre plass. Pentax sin registeravstand er ikke veldig ulik EF-s sin, så jeg tror Canon kan bruke mange av de samme triksene for å få ned størrelsen.

Lenke til kommentar

Ser ut som vi får se 77D og 77i på CP+ i slutten av denne måneden.

 

samt en ny Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM som enkelte kansje reagerer på begynner denne på f/4.5 istedenfor f/3.5, enkelte tror grunnen er at den er mer kompakt.

 

Det kommer også en fjernkontroll Canon BR-E1, bluetooth ?

 

I følge navnet 77D?? Skal denne plasseres i mellom 70D og 80D eller hva i all verden tenker Canon her?

 

Nikon har jo snart et problem med sin navnerekke, men om Canon planlegger en oppfølger til 80D kunne de vel brukt 90D?

Lenke til kommentar

I følge navnet 77D?? Skal denne plasseres i mellom 70D og 80D eller hva i all verden tenker Canon her?

 

Nikon har jo snart et problem med sin navnerekke, men om Canon planlegger en oppfølger til 80D kunne de vel brukt 90D?

 

80D er en av Canons nyeste modeller og det ville være en større sensasjon om det kom en erstatning for det nå.

 

Canon splittet jo xxxD-serien i to (750D og 760D) ved forrige oppdatering. Vet ikke hvorfor de skulle endre navningen nå, men en oppgradering av xxxD-serien skjer ofte i februar/mars så det er vel det mest sannsynlige. Dual pixel teknologi er vel den opplagte oppgraderingen. Navnene på xxxD-serien varierer fra marked til marked så en mulighet er at det er amerikanske navn eller en sammenblanding av europeiske/amerikanske navn.

Lenke til kommentar

Nå har det lekket ut spesifikasjonene og noen bilder av M6, ser ut som den største forskjellen fra M5 er at den er uten innebygget søker og at denne gangen kan skjermen vippes oppover istedenfor nedover som gjorde bruk av stativ umulig. Det kommer også en ny ekstern EVF og en fjernkontroll.

 

Canon EOS M6 Specifications (Google Translated): 

  • Number of effective pixels: Approximately 24.2 million pixels
  • Processor: DIGIC 7
  • AF point: 49 points
  • Max FPS: 7 frames / sec (AF fixed: 9 frames / sec)
  • ISO: 100 to 25600
  • Shutter speed: 1/4000-30
  • Sync Speed: 1/200 second
  • Video: Full HD, HD, VGA
  • LCD: 3.0 type tilt type touch panel
  • Size: 112.0 × 68.0 × 44.5 mm
  • Recording medium: SD / SDHC / SDXC card
  • Built-in Wi-Fi, Bluetooth
  • Color: Black / Silver
  • Kit: Body – EF-M 15-45mm kit – EF-M 18-150mm kit
eosm6dci-728x403.jpg
eosm6_silver_002-168x168.jpgeosm6_black_001-168x168.jpgeosm6_silver_003-168x168.jpgeosm6_black_002-168x168.jpg
canon_evf_dc2_silver_001-168x168.jpgcanon_evf_dc2_black_001-168x168.jpgcanon_br-e1_001-168x168.jpg
 
Det er også kommet bilde av den nye EF-S 18-55 f/4-5.6 IS STM ser ut som den er noe mindre en mk1 som er 75x69mm.
 

EF-S 18-55mm F4-5.6-EF IS STM

  • Lens construction: 10 12 sheets group
  • Minimum focusing distance: 0.25M
  • Filter diameter: 58Mm
  • Size: 66.5 × 61.8Mm
  • Weight: 215g
 
ef-s_18-55_f4-5.6_001-168x168.jpg
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Om det blir de Europeiske navnene er jeg ikke sikker på, i USA blir de sannsynligvis og hete 77D "erstatter for T6s" og T7i "erstatter for T6i" og sistnevnte kanskje Kiss X9i i Japan.

 

Da fikk vi vel svaret, 800D som normalt i Europa. Og Dual Pixel CMOS AF.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dette er hva Canon blir og annonsere i kveld ifølge ryktene:

 

  • Canon EOS 77D
    $899 Body Only, $1049 w/18-55 f/4-5.6 IS STM, $1499 w/18-135 f/3.5-5.6 IS STM ($USD)
  • Canon EOS Rebel T7i
    $749 Body only
  • Canon EOS M6
    A new mirrorless camera, basically an EOS M5 without an built-in EVF. $779 USD body only.
  • Canon EF-S 18-55 f/4-5.6 IS STM
    The new entry level kit lens
  • Canon BR-E1
    A bluetooth remote for the new cameras, we’re not sure if it’ll work with others.
  • Canon EVF-DC2
    The new electronic viewfinder for the EOS M6.
  • Canon EH30-CJ
    Likely a body jacket for the Canon EOS M6 camera. (Thanks Mikehit)
Lenke til kommentar

Nå er det lansert, men jeg ser ikke helt de store framskrittene. Mye av det samme gamle i ny innpakning og små justeringer. Fortsatt knøttliten pentamirror-søker for eksempel.

 

Canon er ikke akkurat kjent for å ta i for hardt fra år til år, men hvis det er 80D-sensoren og ny Digic og ny AF-modul så er det en anstendig oppgradering denne gangen. Spesielt videofunksjon vil bli mye mer brukervennlig med dual pixel sensor.

Lenke til kommentar

Men dual pixel sensoren er jo ikke ny, den sitter jo som du sier i 80D. Ny digic er i seg selv ingen funksjon eller egenskap, men det er mulig jeg har oversett hvilke egenskaper eller funksjoner den skal forbedre nevneverdig. For eksempel har seriebildehastigheten falt fra 7 til 6 fps fra 80D til de to nye. Lukkermekanismen er tregere og søkeren mindre dekkende og har mindre forstørrelse. Den nye AF-modulen er sikkert bedre, men så er batteriet dårligere, videoen er fortsatt gode gamle 1080p 60, blitsen er den samme etc.

 

Jeg er ganske skeptisk til nyttigheten til blåtannfunksjonen etter å ha sett Nikons Wifi-bommert og i det hele tatt virker oppgraderingen marginal.

Lenke til kommentar

Eller sagt på en annen måte, de har tatt et par komponenter fra et år gamle 80D (af-modulen og dual pixel sensoren) og puttet det inn i de to år gamle kroppene til 750D/760D. Franken-kameraene kaller de noe nytt og selger det for samme pris som 750D/760D. Omtrent som å ta en sommerhit fra 2015 og mikse den sammen med en sommerhit fra 2016 og så presentere det som årets nye sommerhit. Ser du nå hva jeg mener med lite nytt? Dette er en remiks av gamle saker og lite nytt.

 

- Ingen 4K, selv ikke med lav fps

- Ingen forbedring av søkeren, blitsen, lukkeren etc.

- Ingen forbedring av skjerm eller betjening

Lenke til kommentar

 Omtrent som å ta en sommerhit fra 2015 og mikse den sammen med en sommerhit fra 2016 og så presentere det som årets nye sommerhit.

 

 

Mange dj'er har tjent seg rike på å gjøre det :p

 

Vi kan vel slå fast at Canon gjør som de har gjort de siste 10 årene, å ha moderate oppdateringer utifra egen filosofi og ikke la seg påvirke altfor mye av andre produsenter sine "krumspring".

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...... Ser du nå hva jeg mener med lite nytt? Dette er en remiks av gamle saker og lite nytt. ....

 

Synes det er en merkelig kommentar. Vi snakker om lansering av noen entry level modeller. Det er faktisk ganske mye nytt for denne serien. Forventer du ny revolusjonerende teknikk i denne klassen for at du skal definere det som en OK oppgradering?

 

Personlig skulle jeg gjerne sett at Canon ikke holdt igjen 4K til kun dyre modeller når selv den snart tre år gamle mobilen min har 4K (riktignok med elendig kvalitet) eller introduserte  IBIS. Men både 4K og IBIS finnes jo fra før og ville ikke vært noe nytt. Samme gjelder pentaprisme søker eller 100% dekning.

 

Men det hindrer ikke at jeg ser 800D og 77D som relativt bra oppgraderinger i forhold fjorårets modeller med mye nytt i sin klasse (DVs Canon-klasse). Jeg har de siste årene oppfattet Nikons D5xxx-serie som best i klassen litt opp fra de aller billigste begynnermodellene, men synes 800D endrer dette. Med ny sensor med bedre DR og forbedret video bør 800D være veldig konkurransedyktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om en oppgradering til sensoren i 80D, som fremdeles ligger nesten 1 dB bak Nikon D5500 i dynamisk område, og er bak på alle andre områder også, så må det bare sies å være skuffende av Canon. 

Det må være mer enn bare 8% mindre areal på sensoren som gjør at Canon ligger så langt bak Nikon. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at 1dB i DR er noe å bråke om. Det er så lite at du skal være ekstremt pixel-peeper for å bry seg. Jeg hadde klart valgt 77D fremfor D5500; det er en fin kompakt modell som har mange features som D5500 mangler. Dual-pixel, LCD display, to kontroll-hjul (selv om hjulet bak kunne vært designet bedre, så er det der).

 

Jeg kan ikke se at D5500 har noe som er en skrikende mangel på 77D.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at 1dB i DR er noe å bråke om. Det er så lite at du skal være ekstremt pixel-peeper for å bry seg. Jeg hadde klart valgt 77D fremfor D5500; det er en fin kompakt modell som har mange features som D5500 mangler. Dual-pixel, LCD display, to kontroll-hjul (selv om hjulet bak kunne vært designet bedre, så er det der).

 

Jeg kan ikke se at D5500 har noe som er en skrikende mangel på 77D.

 

1 dB betyr at du kan dra ned høylys eller hente opp skygger bedre. Der vil jeg gjerne ha alt jeg kan få og litt til. 

Ikke det at det er så mye, det var mer en kommentar til se# om at denne "anstendige oppgraderingen" bringer Canon opp til et nivå som fremdeles er klart bak Nikon. Også som en kommentar til den andre tråden med panegyrisk omtale av DX som bedre FX. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...