Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe mer sannferdige rykter angående SL2,110D/200D?

 

Ser ut som kameraet blir lansert i juli og fraktet ut til butikkene i september, er omtrent samme periode som man forventer lansering av 6DmkII så man er ikke helt sikker på om disse blir lansert samtidig eller i to event og 6DmkII er fortsatt litt usikre rykter på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ut som 6D mkII og  SL2 blir lansert nå i juni.

 

Ikke så mye sannferdig informasjon ennå men noe har dukket opp angående 6D mkII som er ganske sikre, legg merke til at 6D mkII får en helt ny sensor på 26MP.

 

Canon EOS 6D Mark II Known Specifications

  • 26mp Full Frame CMOS Sensor
  • DIGIC 7
  • Wi-Fi
  • Bluetooth
  • Vari-Angle LCD
  • A slightly taller and deeper body over the current EOS 6D.
  • New battery grip BG-E21
  • Announcement on June 29, 2017, Shipping in early August

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå har ryktene angående spesifikasjonene på 6D mkII dukket opp, ser ut som 4K-mafian kan fortsette og mobbe  :)

 

Canon EOS 6D Mark II Specifications: (specifications in italics are CR2 for the moment)

  • 26mp CMOS Sensor
  • DPAF
  • DIGIC 7
  • 1080P 60p (sadly, no 4K)
  • 45pt AF (We’re not sure if they’re all cross-type)
  • Wi-Fi
  • Bluetooth
  • NFC
  • 3″ Vari-Angle LCD
  • Touchscreen
  • Approx 100% viewfinder
  • HDR Movie
  • Time Lapse Movie
  • A slightly taller and deeper body over the current EOS 6D.
  • New battery grip BG-E21
  • Announcement on June 29, 2017, Shipping in early August
Lenke til kommentar

 

Kan godt gjenta det: 4k er det siste jeg ser etter i et kamera. 

Helt enig.

 

Litt overrasket over at det er en ny sensor på 26Mpx - trodde det hadde  vært mer, eller at Canon hadde brukt en eksisterende en. DPAF er nice da.

 

 

Mer enn 24-26 Mpx er det nest siste jeg ser etter i et kamera.....

Lenke til kommentar

Du vil bli overrasket over hvor bra bluray i 1080p ser ut på en bra 4K TV. Vi kommer ikke til å få TV-sendinger i 4K med unntak av noen få små kanaler i demohensikt på mange mange år. I dag er det meste i 720p eller 1080i. Så vi har ikke engang begynt å få 1080p på TV-sendinger. Streaming har 4K, men det er altfor dårlig bitrate til at det ser bedre ut enn en god 1080p bluray. Så la oss heller få 1080p i god kvalitet før man kaster seg over 4K-bølgen i donald-duck bitrate som ikke ser veldig bra ut.

 

Forøvrig, du skal sitte relativt nær en 65" 4K TV før du får glede av 4K-oppløsningen. Heftig og avanserte oppskaleringsalgoritmer gjør at forskjellen blir enda mindre vs 1080p.

 

En annen morsom ting er at en del av de avanserte cinema-kameraene (Arri) som brukes på veldig mange filmproduksjoner er faktisk ofte bare 2K. De brukes i dag for å lage 4K film. Greit å ha i bakhodet før man går helt villmann for å få 4K på speilreflekskamera sitt som man bare MÅ ha :)

 

Edit:

Jeg har 4K eller UHD på Nikon D5 for video, ser veldig bra ut - men brukes aldri :)
Har også 4K i høy framerate og bra bitrate på Panasonic DVX200, men det er jo helt meningsløst å filme i 4K når materialet skal brukes på nett (720p eller 1080p) eller TV (720p eller 1080i). 

Det er enkelte som spør om 4K (privatpersoner), men de skjønner ikke hva de spør etter (har bare hørt at det er det siste og kule - vil ikke se forskjell om jeg filmer i 1080p og oppskalerer til 4K uansett (jeg har prøvd ;))

PC man trenger for å redigere et litt avansert prosjekt i 4K er også ganske brutal (ser Apple kommer med iMac Pro i desember som ser ut til å gjøre jobben.... dyrt blir det også).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

Bruker ikke video mye, men for meg er et kamera uten 4K automatisk ekskludert fra aktulle modeller.

 

Du bruker det ikke, men kan ikke klare deg uten?

 

Hva er poenget med å feilsitere?

 

Det var vel ikke egentlig like mye feilsitert som det var satt på spissen, men helt ærlig, hvorfor er kamera uten 4K uaktuelt, særlig siden du ikke filmer så mye? Hva skal du bruke det til, annet enn å kunne si "-og så kan jeg filme 4K med det!!!"?

Lenke til kommentar

Det se# sier, er vel at han filmer lite, men når han først filmer, så skal det være i 4K. Det er slik jeg tolker det.

 

Avhengig av hva som filmes, så kan det være en fornuftig tanke. Selv om utviklingen går sakte, så går den fremover. Og om 10 år kan det være at man ergrer seg over at filmene ikke ble tatt opp i optimal kvalitet.

Lenke til kommentar

Det se# sier, er vel at han filmer lite, men når han først filmer, så skal det være i 4K. Det er slik jeg tolker det.

 

Avhengig av hva som filmes, så kan det være en fornuftig tanke. Selv om utviklingen går sakte, så går den fremover. Og om 10 år kan det være at man ergrer seg over at filmene ikke ble tatt opp i optimal kvalitet.

 

Joda, som sagt, jeg satte det på spissen. 

Jeg lurer fremdeles på hvorfor han absolutt skal filme i 4K. Kanskje det er gjensalgsverdien som er grunnen? 

Lenke til kommentar

 

Det se# sier, er vel at han filmer lite, men når han først filmer, så skal det være i 4K. Det er slik jeg tolker det.

 

Avhengig av hva som filmes, så kan det være en fornuftig tanke. Selv om utviklingen går sakte, så går den fremover. Og om 10 år kan det være at man ergrer seg over at filmene ikke ble tatt opp i optimal kvalitet.

 

Joda, som sagt, jeg satte det på spissen. 

Jeg lurer fremdeles på hvorfor han absolutt skal filme i 4K. Kanskje det er gjensalgsverdien som er grunnen? 

 

 

Først og fremst er 4K fremtidsrettet som Tomsi42 skirver. Filmer som sagt ikke mye, men gjør jeg det er det gjerne noe som har en viss verdi (for meg) - også på litt sikt. Trenger jeg 4K i dag? Strengt tatt ikke, men jeg prøver alltid å gjøre opptak - stillbilder og video - i den best mulige kvaliteten som er tilgjengelig (i min prisklasse) ut fra tanken at jeg på opptakstidspunktet ikke kjenner fremtidig bruk. 4K gir også litt ekstra editeringsmuligheter uten at det blir for lav oppløsning (f. eks stabilsiering), og det er relevant selv om man viser i Full HD.

 

Når alle andre en Canon - selv Nikon - klarer å gi 4K inn i sine modeller i denne klassen ser jeg ingen grunn til å vurdere seriøst et Canon-kamera som lanseres i midten av 2017 uten 4K. Canon har jo teknologien på plass i 5DIV så hvis 6DII virkelig kommer uten 4K-støtte (håper fortsatt at ryktet var feil på det punktet) er det åpenbart bare markedshensyn som er årsaken. Synd, for med dual pixel sensorene har Canon klasseledende autofokus for video og video kunne vært et ennå viktigere argument for Canon.

 

Kanskje vel enkelt for meg å være kategorisk og avskrive alt uten 4K siden jeg kan klare meg med et av alternativene til Canon, men for meg blir det ikke noe nytt Canon-kamera før 4K (og helst en fornuftig codec) er på plass.

Lenke til kommentar

Nå har det kommet noe mer spesifikasjoner og bilder av 6D mkII.

 

EOS 6D Mark II Specifications (Google Translated)

  • Number of pixels: 26.2 million pixels
  • Dual pixel CMOS AF
  • AF point: 45 points cross type
  • Continuous shooting: 6.5 fps
  • Maximum ISO sensitivity: 40000 (extended ISO: 102400)
  • Video: Full HD, 5 axis electronic image stabilization
  • Rear liquid crystal: 3.0 type Bali angle angle liquid crystal, touch panel
  • Wi-Fi · Bluetooth installed
  • Built-in GPS
  • Size: 144.0 x 110.5 x 74.8 mm
  • Weight: 765 g

canon_4.jpgcanon.jpgcanon_3.jpg

 

canon_1.jpgcanon_2.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...