Gå til innhold

Tesla Model S og BMW i3 nådde ikke opp i ny krasjtest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Tesla tjener også penger på sine bilsalg.

 

 

Ikke enda, de fortsetter å bruke mer enn de tjener og går med dundrende underskudd og reduserer ikke gjelden. Man kan alltids dra det til at de tjener penger på at de vokser og de vokser på grunn av bilsalget, men det er bare kreativ regnskapsføring.

 

De tjener penger på bilsalget når de ikke er avhengig av friske penger fra investorer for å få ett overskudd.

 

Jo de tjener penger på bilene, men de har store utgifter til utvikling. Det er det ingen tvil om.

Når begynte de å tjene penger da?

Prøvde å Google, mrn fant bare negative tall.

Har du link til driftsresultater?

 

Artig å se hvordan tesla eiere er sammenlignet med iPhone klanen.

 

3 kompiser har tesla, samtlige har allerede vært på verksted pga død bil, dører som ikkje åpnes, og til og med x modellen der døren ikkje lukket seg skikkelig.

 

Allikevel er det verdens beste bil.

 

Støyer, billig plastikk følelse, helt middels seter.

 

Fatter ikkje hvorfor folk bruker opp mot millionen på disse bilene

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Jo de tjener penger på bilene, men de har store utgifter til utvikling. Det er det ingen tvil om.

Når begynte de å tjene penger da?

Prøvde å Google, mrn fant bare negative tall.

Har du link til driftsresultater?

 

Artig å se hvordan tesla eiere er sammenlignet med iPhone klanen.

 

3 kompiser har tesla, samtlige har allerede vært på verksted pga død bil, dører som ikkje åpnes, og til og med x modellen der døren ikkje lukket seg skikkelig.

 

Allikevel er det verdens beste bil.

 

Støyer, billig plastikk følelse, helt middels seter.

 

Fatter ikkje hvorfor folk bruker opp mot millionen på disse bilene

 

 

Nå må du lese det jeg skriver, de tjener penger på bilene men på grunn av store utgifter går de ikke i pluss. Det er en forskjell der. De gikk dog i pluss for en stund tilbake. Men det var lenge siden sist. 

 

sier jo ganske mye om bilen når de er så fornøyd etter selv så store problemer, synes du ikke? Plastikk følelse? Det er ikke mye plastikk å finne inne i min bil iallefall, men midtkonsollen har litt slik følelse på sidene da den ikke er "isolert" nok. Fortsatt gjør den en god jobb :) Støyer gjør den iallefall ikke, men de tidligere modellene hadde problemer med dette. Nå er det så og si ingen støy, iallefall ikke fra en klakkende diesel motor. 

 

Kanskje de bruker penger på bilene for de liker de? At du ikke har samme preferanser som alle andre er jo ikke akkurat overraskende. Noen liker biler som bråker, andre liker det ikke. Så lite kan være hele grunnen, selv om det er plenty av andre grunner. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo de tjener penger på bilene, men de har store utgifter til utvikling. Det er det ingen tvil om.

Når begynte de å tjene penger da?

Prøvde å Google, mrn fant bare negative tall.

Har du link til driftsresultater?

 

Artig å se hvordan tesla eiere er sammenlignet med iPhone klanen.

 

3 kompiser har tesla, samtlige har allerede vært på verksted pga død bil, dører som ikkje åpnes, og til og med x modellen der døren ikkje lukket seg skikkelig.

 

Allikevel er det verdens beste bil.

 

Støyer, billig plastikk følelse, helt middels seter.

 

Fatter ikkje hvorfor folk bruker opp mot millionen på disse bilene

 

 

Nå må du lese det jeg skriver, de tjener penger på bilene men på grunn av store utgifter går de ikke i pluss. Det er en forskjell der. De gikk dog i pluss for en stund tilbake. Men det var lenge siden sist. 

 

sier jo ganske mye om bilen når de er så fornøyd etter selv så store problemer, synes du ikke? Plastikk følelse? Det er ikke mye plastikk å finne inne i min bil iallefall, men midtkonsollen har litt slik følelse på sidene da den ikke er "isolert" nok. Fortsatt gjør den en god jobb :) Støyer gjør den iallefall ikke, men de tidligere modellene hadde problemer med dette. Nå er det så og si ingen støy, iallefall ikke fra en klakkende diesel motor. 

 

Kanskje de bruker penger på bilene for de liker de? At du ikke har samme preferanser som alle andre er jo ikke akkurat overraskende. Noen liker biler som bråker, andre liker det ikke. Så lite kan være hele grunnen, selv om det er plenty av andre grunner. 

 

Mye mulig eg tar feil. Men de tjener jo ikkje penger når utgiftene er større enn inntektene :p

 Men la oss håpe de kutter utgiftene sine da så de går i pluss etterhvert :p

 

Hvem har sagt de er fornøyd ? 

2 har prøvd å selge, og begge sa fra seg forhåndsbestillingen på Tesla tre, og kjøpte opelen i stedenfor.. Så helt fornøyd er de no ikkje ;)

 

Kjører selv en rimelig ny bmw 5 serie. Mindre hjulstøy, ingen motorlyd, og koster godt over 100k mindre. 

Men går ikkje like godt da :p 

 

Og Tesla er no ikkje akkurat kjent for høy kvalitet interiørmessig, og det er godt kjent. Men du skal vel prøve å motbevise meg der også :)

 

Sum og sumarum. Kunne godt tenkt meg en Tesla p85, men eg hadde ikkje forsvart verken pris, kvalitet eller fornuft . 

Hadde kun vært for akslerasjon :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mye mulig eg tar feil. Men de tjener jo ikkje penger når utgiftene er større enn inntektene  :p

 Men la oss håpe de kutter utgiftene sine da så de går i pluss etterhvert  :p

 

Nei jeg har aldri påstått at de går særlig i pluss, bare at de har fortjeneste på bilene sine. De bygger feks en av verdens største fabrikker, utvikler en ganske revolusjonerende elbil osv. Det koster penger. 

 

 

Hvem har sagt de er fornøyd ? 

2 har prøvd å selge, og begge sa fra seg forhåndsbestillingen på Tesla tre, og kjøpte opelen i stedenfor.. Så helt fornøyd er de no ikkje  ;)

 

Det lå jo litt i kortene når du sa:

 

 

Allikevel er det verdens beste bil.

 

Jeg tolket dette som om de mente det var verdens beste bil, mulig jeg tok feil. 

 

 

Kjører selv en rimelig ny bmw 5 serie. Mindre hjulstøy, ingen motorlyd, og koster godt over 100k mindre. 

Men går ikkje like godt da  :p

 

Kjørte også en relativt ny 5 serie før, helt uaktuelt å gå tilbake. Ingen motorlyd er å lyve til seg selv, den er der. Både hos Tesla og BMW. Men 5 serien er en relativt rolig bil, eller bmw generelt har rolige biler. Men anbefaler deg å prøve enn ny Tesla, de er godt isolert nå. Det eneste "problemet" er de rammeløse dørene. Der får en noe støy, skulle gjerne sett dem endre dette i fremtiden. Skal også sies at 1 serien jeg hadde med tilsvarende dører hadde ett høyt støynivå. 

 

 

 

Og Tesla er no ikkje akkurat kjent for høy kvalitet interiørmessig, og det er godt kjent. Men du skal vel prøve å motbevise meg der også  :)

 

Nå vet jeg ikke hvor disse kjente fakta'ene dine kommer fra, men at det er lavere enn premium tyske biler er jeg helt enig i. Men igjen er det ikke så langt unna, iallefall med tanke på at det er en bil fra US. Langt mer skinn å finne i min Tesla enn jeg fant i min tidligere 5-serie for å si det slik, men kvaliteten på materialer og isolasjon/bygg var bedre i BMW'en. 

 

 

Sum og sumarum. Kunne godt tenkt meg en Tesla p85, men eg hadde ikkje forsvart verken pris, kvalitet eller fornuft . 

Hadde kun vært for akslerasjon  :D

 

Trenger da ikke en P for å ha god aks :) I tillegg er P85 relativt billig etterhvert, men de modellene sliter med andre ting da de er fra 13ish. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo de tjener penger på bilene, men de har store utgifter til utvikling. Det er det ingen tvil om.

Når begynte de å tjene penger da?

 

Nå må du lese det jeg skriver, de tjener penger på bilene men på grunn av store utgifter går de ikke i pluss. Det er en forskjell der.

 

Mye mulig eg tar feil. Men de tjener jo ikkje penger når utgiftene er større enn inntektene :p

 

Dette har du visst litt tungt for.

 

Tesla tener pengar på bilane dei sel. Dvs Model S og Model X. Ganske mykje, faktisk. Samstundes utviklar Tesla ein heilt ny modell, byggjer ein gigafabrikk for batteri og set opp ein fabrikk som skal kunne produsere over ein halv million bilar i året. Dette tener dei naturleg nok ikkje pengar på før produksjonen av Model 3 kjem i gong. Det er ei investering i framtidig inntekt, som for tida er større enn inntektene på Model S og Model X.

 

Forstår du no?

 

Men la oss håpe de kutter utgiftene sine da så de går i pluss etterhvert :p

Då har du misforstått føremålet med investeringane. Det er ikkje å kutte utgifter, men å produsere og selje ti gonger fleire bilar i året.

 

Om Tesla hadde kutta ut utviklinga av Model 3 og batterifabrikken, hadde Tesla hatt store overskot i dag, men det er betre med veldig store overskot i morgon enn eit stort overskot i dag.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mye mulig eg tar feil. Men de tjener jo ikkje penger når utgiftene er større enn inntektene  :p

 Men la oss håpe de kutter utgiftene sine da så de går i pluss etterhvert  :p

 

Nei jeg har aldri påstått at de går særlig i pluss, bare at de har fortjeneste på bilene sine. De bygger feks en av verdens største fabrikker, utvikler en ganske revolusjonerende elbil osv. Det koster penger. 

 

 

Hvem har sagt de er fornøyd ? 

2 har prøvd å selge, og begge sa fra seg forhåndsbestillingen på Tesla tre, og kjøpte opelen i stedenfor.. Så helt fornøyd er de no ikkje  ;)

 

Det lå jo litt i kortene når du sa:

 

 

Allikevel er det verdens beste bil.

 

Jeg tolket dette som om de mente det var verdens beste bil, mulig jeg tok feil. 

 

 

Kjører selv en rimelig ny bmw 5 serie. Mindre hjulstøy, ingen motorlyd, og koster godt over 100k mindre. 

Men går ikkje like godt da  :p

 

Kjørte også en relativt ny 5 serie før, helt uaktuelt å gå tilbake. Ingen motorlyd er å lyve til seg selv, den er der. Både hos Tesla og BMW. Men 5 serien er en relativt rolig bil, eller bmw generelt har rolige biler. Men anbefaler deg å prøve enn ny Tesla, de er godt isolert nå. Det eneste "problemet" er de rammeløse dørene. Der får en noe støy, skulle gjerne sett dem endre dette i fremtiden. Skal også sies at 1 serien jeg hadde med tilsvarende dører hadde ett høyt støynivå. 

 

 

 

Og Tesla er no ikkje akkurat kjent for høy kvalitet interiørmessig, og det er godt kjent. Men du skal vel prøve å motbevise meg der også  :)

 

Nå vet jeg ikke hvor disse kjente fakta'ene dine kommer fra, men at det er lavere enn premium tyske biler er jeg helt enig i. Men igjen er det ikke så langt unna, iallefall med tanke på at det er en bil fra US. Langt mer skinn å finne i min Tesla enn jeg fant i min tidligere 5-serie for å si det slik, men kvaliteten på materialer og isolasjon/bygg var bedre i BMW'en. 

 

 

Sum og sumarum. Kunne godt tenkt meg en Tesla p85, men eg hadde ikkje forsvart verken pris, kvalitet eller fornuft . 

Hadde kun vært for akslerasjon  :D

 

Trenger da ikke en P for å ha god aks :) I tillegg er P85 relativt billig etterhvert, men de modellene sliter med andre ting da de er fra 13ish. 

 

Først, hvordan deler du opp innlegget slik du gjorde ?

 

 

 

Prøvde å korte ned på innleggene, men ser det blei rotete. Beklage det. 

Det med at det var verdens beste bil var i sammenheng med sammenligningen med Iphone klanen. De har kommet på "bedre" tanker etterhvert .. 

Men når bilene var kjøpt så var det det som var holdningen, altså at det fantes ikkje bedre. 

 

Google interiør kvalitet, og gjerne på engelsk så ser du selv. 

Til den prisen burde den vært langt bedre. 

Eg er selv ikkje imponert over interiøret om en sammenligner med like dyre biler. 

 

I min 5 serie bensiner hører eg det piper i mitt høyre tette nesebor når eg kjører.

 

Dette gjør eg ikkje i min kompis sin Tesla X.

Og første utgaven av model s er jo helt forferdilig for å si det rett ut. 

 

Men hver sine meninger.

Poenget er at for noen er Musken en gud, og det virker som om at det vipper for flere brukere her inne til å ha samme tanken.

 

Tror nok Tesla forsvinner like fort som den kom når de andre bilprodusentene får fingen ut og begynner å produsere noen vetige el biler.

 

Og du , det er ikkje menden skinn som avgjør om det er bra kvalitet eller ikkje ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Først, hvordan deler du opp innlegget slik du gjorde ?

 

Det gir god oversikt over hva jeg svarer på. 

 

 

Prøvde å korte ned på innleggene, men ser det blei rotete. Beklage det. 

Det med at det var verdens beste bil var i sammenheng med sammenligningen med Iphone klanen. De har kommet på "bedre" tanker etterhvert .. 

Men når bilene var kjøpt så var det det som var holdningen, altså at det fantes ikkje bedre. 

 

Det er vell ganske normalt for en nykjøpt bil, altså å verdsette den veldig høyt :) Spesielt om det har kostet noen kroner. 

 

 

Google interiør kvalitet, og gjerne på engelsk så ser du selv. 

Til den prisen burde den vært langt bedre. 

Eg er selv ikkje imponert over interiøret om en sammenligner med like dyre biler. 

 

Å google "interior quality" gir ikke mye nevneverdig nyttig info. Hva er det som må være bedre, siden du har så sterke meninger om det? Hva er det som mangler eller er feil? For min del er det egentlig manglende isolasjon. Banker en på div så er det en hol lyd, ellers er alt tipp topp etter mitt syn. Men jeg overser gjerne noe? 

 

 

 

I min 5 serie bensiner hører eg det piper i mitt høyre tette nesebor når eg kjører.

 

Det er da strengt talt ganske normalt.. 

 

 

Dette gjør eg ikkje i min kompis sin Tesla X.

Og første utgaven av model s er jo helt forferdilig for å si det rett ut. 

 

Da må det være noe virkelig galt med din kompis sin X, hva en syns om utseende er jo helt individuelt. Det er vi nok alle glade for slik at vi ikke alle liker den samme damen og ingen andre.. Evt mann om en liker det. Men den nye er penere, det er jeg helt enig i. Kvaliteten på de første bilene er jo også så som så om en sammenligner med de som selges i dag.

 

 

Men hver sine meninger.

Poenget er at for noen er Musken en gud, og det virker som om at det vipper for flere brukere her inne til å ha samme tanken.

 

Musk er en ganske kul type, men ser ikke helt hva sammenhengen med bilen er. Jeg tenker ikke på sjefen i BMW når jeg tenker på min gamle 5 serie. 

 

 

 

Tror nok Tesla forsvinner like fort som den kom når de andre bilprodusentene får fingen ut og begynner å produsere noen vetige el biler.

 

Det er jeg ikke enig i, det er jo målet til Elon når vi først er inne på han. Men vi får se, ingen vet. 

 

 

 

Og du , det er ikkje menden skinn som avgjør om det er bra kvalitet eller ikkje  ;)

 

Enig i det, men det var ett eksempel. Noe jeg mangler fra deg forøvrig, det er bare ikke godt nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klar over at de gir bedre oversikt, er derfor eg vil vite hvordan du gjorde det :)

 

Eksempel på kvalitet er jo som du ser sier. Ingen hule lyder, kompakt "lyd" når dørene lukkes, ingen tydelig billig plastik følelse, ingen store sprekke\mellomrom osv 

 

Mener du virkelig at støynivået i en bmw premium bil er "ganske vanlig" ?

Har en 2017 v60 som bil nr 2, og denne støyer vesentlig mer enn bmw`en så helt "vanlig" er det no ikkje. 

Fortsatt en rimelig stille bil, men kan ikkje sammenlignes med bmw`en.

 

Du forstod ikkje, eller valgte å overse poenget mitt når det gjald Musk. 

Tidligere dro eg sammenligning mellom Iphone klanen, og Tesla klanen. 

Det finnes ganske mange mennesker der ute som forguder produktet kun pga personen. Altså, Jobs, og Musken. Og derav forsvarer enhver kritikk mot produktet. 

 

Synst Musken er en kul type selv eg, og følger rimelig godt med på hva han holder på med. 

Får han folk, og pengene med seg så tror eg han kan finne på ganske mye kult, og ( liker ikkje å bruke dette ordet) revolusjonerende.

 

 

Vurderte å ikkje svare her, men synst det var så artig å se deg forsvare absolutt alt negativt som kom om Teslaen. 

 

Dårlig i test = konge av Tesla å gjøre noe med det. 

Til info så gjør de fleste seriøse aktørene det om de prioriterer sikkerhet. 

 

Tjener ikkje penger = joda, det gjør de, men de bruker mer enn de får inn pga produksjonskostnad. Dette er jo så klart ikkje bra, og allerede no er det flere som spekulerer i om Tesla vil overleve inntil den dagen de går i pluss. 

 

Dette er jo selvfølgelig i sammenheng med dine tidligere diskusjoner, og det samme gjelder jo også Sturle S :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tjener ikkje penger = joda, det gjør de, men de bruker mer enn de får inn pga produksjonskostnad.

 

Nei, det er nettopp der du tek feil. Tesla får inn mykje meir inntekter på sal av bilar enn dei har i produksjonskostnad.

 

Det er utviklingskostnadane til Model 3 og kostnadane med å rigge opp fabrikkane til produksjon av Model 3 som gjer at Tesla går med underskot. Model 3 har naturlegvis ikkje generert inntekter enno, med unnatak av småsummar i depositum. Når produksjonen og salet av Model 3 kjem i gong, er det ingen som tvilar på at Tesla kjem til å tene pengar på den bilen òg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når begynte de å tjene penger da?

Prøvde å Google, mrn fant bare negative tall.

Har du link til driftsresultater?

Siste kvartalsrapport (Q3 2016): http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/3547127952x0x913801/F9E5C36A-AFDD-4FF2-A375-ED9B0F912622/Q3_16_Update_Letter_-_final.pdf

 

De hadde positiv konstantstrøm på 176 millioner dollar og 22 millioner dollar i GAAP profitt. Altså, for å svare på spørsmålet ditt, de begynte å tjene penger i Q3 2016.

 

Men det er ikke forventet at de har klart å opprettholde verken den positive kontantstrømmen eller profitten i Q4 2016. Planen var å investere over 1 mrd dollar i klargjøring til produksjon av Model 3 og Tesla Energy, oppstart av Gigafactory, osv. (Opp fra 248 millioner i Q3.) Og de leverte litt færre biler enn planlagt i Q4.

 

Kvartalsrapporten for Q4 bør komme ut i løpet av 2-3 uker, så da bør vi få vite mer om hvordan økonomien ser ut nå.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Klar over at de gir bedre oversikt, er derfor eg vil vite hvordan du gjorde det  :)

Kopierer bare teksten inn i en "snakkeboble" som du finner under smiley tabben sånn ca.

 

 

 

Eksempel på kvalitet er jo som du ser sier. Ingen hule lyder, kompakt "lyd" når dørene lukkes, ingen tydelig billig plastik følelse, ingen store sprekke\mellomrom osv 

 

Lyden når en slår på noen ting kunne ha vært bedre, men dette er jo egentlig ikke mer enn en pyskisk greie. En slår jo ikke på ting til vanlig, bare for å sjekke om det er holt eller ikke. Mange snakker om lyden til døren når den lukkes, personlig har jeg aldri lagt merke til verken stygg eller pen lyd. Men de har ikke softclose, det har de ikke. Billig plastikk følelse ser jeg ikke helt? Det er noen få deler av plastikk som vises, de er vell fra mercedes tror jeg. Ser ut som helt vanlige plastikk spaker og greier. Sprekker å mellomrom er det da ikke noen plass?

 

 

Mener du virkelig at støynivået i en bmw premium bil er "ganske vanlig" ?

Har en 2017 v60 som bil nr 2, og denne støyer vesentlig mer enn bmw`en så helt "vanlig" er det no ikkje. 

Fortsatt en rimelig stille bil, men kan ikkje sammenlignes med bmw`en.

 

Nei jeg har jo sagt at jeg ikke mener det, men jeg mener det er normalt å høre at det piper i nesen uavhengig av hvilken "normal" bil en sitter i. Støynivået i en bmw er bra, men jeg mener også at det er bra i en Tesla, og jeg mener det faktisk er bedre pga mangel på motorstøy. Selv om den er lav i nye biler. Målinger viser også at det er ganske jevnt. 

 

 

Du forstod ikkje, eller valgte å overse poenget mitt når det gjald Musk. 

Tidligere dro eg sammenligning mellom Iphone klanen, og Tesla klanen. 

Det finnes ganske mange mennesker der ute som forguder produktet kun pga personen. Altså, Jobs, og Musken. Og derav forsvarer enhver kritikk mot produktet. 

 

Mulig fordi jeg ikke kjenner meg igjen, all "forsvaring" som jeg driver med omhandler bilen og ikke Musk. At folk tenker på han når de forsvarer ting er gjerne en greie, jeg har ikke sett den. 

 

 

 

Vurderte å ikkje svare her, men synst det var så artig å se deg forsvare absolutt alt negativt som kom om Teslaen.

 

Jeg forsvarer det jeg mener trenger det, som at interiøret er dårlig. Jeg sier at det mangler på noen områder, men allikevel føles bra. Dette på grunn av at jeg er fornøyd med interiøret i min bil. Selv om det ikke er helt på topp med bmw/mercedes på noen områder. 

 

Dårlig i test = konge av Tesla å gjøre noe med det. 

Til info så gjør de fleste seriøse aktørene det om de prioriterer sikkerhet. 

 

 

Ja det er jo bra at de ordner opp, forøvrig var ikke testen dårlig

 

 

Tjener ikkje penger = joda, det gjør de, men de bruker mer enn de får inn pga produksjonskostnad. Dette er jo så klart ikkje bra, og allerede no er det flere som spekulerer i om Tesla vil overleve inntil den dagen de går i pluss. 

 

 

Nei ikke på grunn av produksjonskostnad, på grunn av utviklingskostnad. Dette er helt normalt, sist selskap jeg jobbet for holdt på slik i mange år. Nå er det nettopp solgt til x antall milliarder og tjener penger som det griner. Det har vært spekulert i en årrekke. Tesla går også i pluss, men det er ikke ofte. enda. Tiden vill vise, men jeg ser positivt på det. 

 

Dette er jo selvfølgelig i sammenheng med dine tidligere diskusjoner, og det samme gjelder jo også Sturle S  :)

Lenke til kommentar

 

Tjener ikkje penger = joda, det gjør de, men de bruker mer enn de får inn pga produksjonskostnad.

Nei, det er nettopp der du tek feil. Tesla får inn mykje meir inntekter på sal av bilar enn dei har i produksjonskostnad.

 

Det er utviklingskostnadane til Model 3 og kostnadane med å rigge opp fabrikkane til produksjon av Model 3 som gjer at Tesla går med underskot. Model 3 har naturlegvis ikkje generert inntekter enno, med unnatak av småsummar i depositum. Når produksjonen og salet av Model 3 kjem i gong, er det ingen som tvilar på at Tesla kjem til å tene pengar på den bilen òg.

 

Du vet Tesla har vært i minus på budsjettet en stund sant ? 

Spesielt spennende blir det å se om Model 3 selger bra eller dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når begynte de å tjene penger da?

Prøvde å Google, mrn fant bare negative tall.

Har du link til driftsresultater?

Siste kvartalsrapport (Q3 2016): http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/3547127952x0x913801/F9E5C36A-AFDD-4FF2-A375-ED9B0F912622/Q3_16_Update_Letter_-_final.pdf

 

De hadde positiv konstantstrøm på 176 millioner dollar og 22 millioner dollar i GAAP profitt. Altså, for å svare på spørsmålet ditt, de begynte å tjene penger i Q3 2016.

 

Men det er ikke forventet at de har klart å opprettholde verken den positive kontantstrømmen eller profitten i Q4 2016. Planen var å investere over 1 mrd dollar i klargjøring til produksjon av Model 3 og Tesla Energy, oppstart av Gigafactory, osv. (Opp fra 248 millioner i Q3.) Og de leverte litt færre biler enn planlagt i Q4.

 

Kvartalsrapporten for Q4 bør komme ut i løpet av 2-3 uker, så da bør vi få vite mer om hvordan økonomien ser ut nå.

 

Takk for link, og positivt å se at de begynner å finne ut av ting

Lenke til kommentar

 

Når begynte de å tjene penger da?

Prøvde å Google, mrn fant bare negative tall.

Har du link til driftsresultater?

Siste kvartalsrapport (Q3 2016): http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/3547127952x0x913801/F9E5C36A-AFDD-4FF2-A375-ED9B0F912622/Q3_16_Update_Letter_-_final.pdf

 

De hadde positiv konstantstrøm på 176 millioner dollar og 22 millioner dollar i GAAP profitt. Altså, for å svare på spørsmålet ditt, de begynte å tjene penger i Q3 2016.

 

Men det er ikke forventet at de har klart å opprettholde verken den positive kontantstrømmen eller profitten i Q4 2016. Planen var å investere over 1 mrd dollar i klargjøring til produksjon av Model 3 og Tesla Energy, oppstart av Gigafactory, osv. (Opp fra 248 millioner i Q3.) Og de leverte litt færre biler enn planlagt i Q4.

 

Kvartalsrapporten for Q4 bør komme ut i løpet av 2-3 uker, så da bør vi få vite mer om hvordan økonomien ser ut nå.

 

Kontantstrømmen er enkelt å manipulere. Konsernet jeg jobber i gjør det hvert kvartal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

:love:

 

 

Finnes nok av artikler der ute som viser at Tesla tapte penger på Model s.

Men no ser det jo ut til å ha snudd, og det er jo absolutt positivt. 

 

 

Ja om en leser "se og hør" artikler, det er nok av artikler med skikkelige kilder som fraviser at de taper penger på Model S. De tjener faktisk ganske godt på dem. Noe som er viktig da de har enorme utgifter til andre ting. Men de taper penger ja, det er det ikke tvil om. Men ikke på bilene. 

Lenke til kommentar

Er cbnc, tesla.com forum, marketrealist.com, reuters.com seriøst nok for deg?

 

Godt mulig de tjener no, men det ser ut til at de har tapt tidligere.

 

Og manipulering av budsjett vet du like godt som meg at er enkelt å få til.

 

Du får vise til de seriøse artiklene dine da, de kan godt være leserinnlegg. Poenget er at disse "mytene" har blitt slått ned gang på gang, ganske simpelt. Ja tesla taper penger totalt sett, men de tjener penger pr bil. Resultatet er uansett det samme, de taper penger om dagen og har gjort det lenge. Allikevel spytter investorer inn masse penger, noe må de gjøre rett. 

Lenke til kommentar

 

Tjener ikkje penger = joda, det gjør de, men de bruker mer enn de får inn pga produksjonskostnad.

Nei, det er nettopp der du tek feil. Tesla får inn mykje meir inntekter på sal av bilar enn dei har i produksjonskostnad.

 

Det er utviklingskostnadane til Model 3 og kostnadane med å rigge opp fabrikkane til produksjon av Model 3 som gjer at Tesla går med underskot. Model 3 har naturlegvis ikkje generert inntekter enno, med unnatak av småsummar i depositum. Når produksjonen og salet av Model 3 kjem i gong, er det ingen som tvilar på at Tesla kjem til å tene pengar på den bilen òg.

 

Da foreslår jeg du viser til regnskapet som viser dette, fram til da er subjektive meninger fra menigheten lite verdt i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...