Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Auksjonssalg over nett


Inz4ne

Anbefalte innlegg

Hei, bare lurer på hvordan det stiller seg når en selger setter 24 timer som budfrist fra første bud.
første bud kommer inn 16:18 den 24. det kommer så et bud 16:18 den 25 hvor selger blir spurt om frakt og slikt på PM hvor selger svarer hva det ca vil koste.
Det kommer og et høyere bud inn 16:18

Budgiver nr1 som gir første budet 16:18 tolker det som sin seier, og anser medlingsutvekslingen som en akspet. Selger skrev og som et svar til budet at klokken var 16:18
Budgiver nr2 som gir det siste budet 16:18 anser det som sin seier og krever at salget gjenomføres til han.

Prøvd å finne noe lovverk om dette, men det greide jeg ikke noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel egentlig sekundering. Krev dokumentasjon på tidspunktene, f.eks screenshot av de to samtalene for å se at det var så likt som han påstår. Finn har dessverre ikke noen sekundmål på meldingene sine så det vil nok bli en ord mot ord-sak om det er på minuttet likt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Helt enig med kriegheim. FB er en styggedom og auksjoner er en irriterende tidstyv da man sjelden får varen for det man håpet på i starten, også tar det lang tid før man finner ut om man faktisk er kjøperen eller ikke. Det er en grunn til at jeg ikke gidder å lese auksjonsannonser på finn og ebay. På ebay kan man heldigvis velge å ikke se auksjoner i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg er hverken kjøper eller selger her, så har ikke så stor betydning for min del bare fant det inntresant hva som ville være riktig lovmessig.
Jeg syns forøvrig ikke at budrunde er noe som er en uting. Men det er på siden av hva tråden her handler om så vi trenger ikke diskutere det videre her :)

Endret av Inz4ne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke særlig lovverk om dette - auksjonsloven er fra 1918, slik at man må gå ut fra alminnelige prinsipper om frister og avtaler.

 

Dersom selger setter budfrist til "24 timer fra første bud" løper budfristen ut kl. 16:18:59 dag 2 når sekundering ikke er tilgjengelig og første bud ble gitt kl. 16:18 dag 1. Bud inngitt kl. 16:19 er for sent. Her er hva selger skrev ganske sentralt.

 

Når budfristen er gått ut vil selger ha anledning til å velge mellom alle de bud som ble inngitt innenfor fristen, med mindre selger har oppgitt noe annet som for eksempel "selges til høystbydende innen 24 timer fra første bud". I dette eksempelet vil selger være forpliktet til å selge til den som bød mest.

 

Hvis to eller flere har gitt like bud skal selger i utgangspunktet oppfordre dem til å gi høyere bud, sml. auksjonsloven § 11. Selger har da adgang til å fortsette budrunden som en lukket budrunde mellom de som ga like bud. Vil ingen by mer avgjør selger alene hvem som skal anses å ha vunnet budrunden.

 

Meldingsutveksling er ikke en aksept med mindre det finnes noe konkret i selgers meldinger som sier at selger har akseptert. Det å anslå fraktpris fra X til Y er ikke en aksept fra selger, snarere må det forstås som at kjøper mener å avgi et betinget bud (betinget av at kjøper er fornøyd med fraktpris). At selger gir supplerende forklaringer for å avklare det betingede budet er ikke det samme som at selger aksepterer budet.

 

 

Gruppeadmin vil kunne være erstatningsansvarlig for å slette tråden, for øvrig, hvis det fører til tap av bevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette spørs vell mest på kva som er sagt om tidsfristen og når den skal reknast som utløpt.

 

Det er nok ingen faste reglar for dette, men normal forståelse når det gjelder ting som har X antall dagers tidsfrist er at du også svar som blir gitt før midnatt den siste dagen er innanfor tidsfristen uavhengig av når på dagen tidsfristen blei satt.

 

Så med den forståelsen så er det rimelig å anta at alle bud som kjem inn når klokka viser 16:18:eitelleranna er innanfor fristen, og alle bud som kjem når klokka viser 16:19 er utenfor.

Lenke til kommentar

Man kan trekke paralleller til frister angitt i uker og måneder, jf. domstolloven § 148 annet ledd:

 

Frister, som er bestemt efter uker, maaneder eller aar, ender paa den dag i den sidste uke eller den sidste maaned, som efter sit navn eller sit tal svarer til den dag, da fristen begynder at løpe. Har ikke maaneden dette tal, ender fristen paa den sidste dag i maaneden.

En frist fastsatt i timer vil etter analogi slutte på det minutt i den siste time som etter sitt tall svarer til det minutt da fristen begynte å løpe.

Lenke til kommentar

Som en sidenote: Om man setter budfrist X(eks 24t), bør man også si at budrunden forlenges med Y(5 min) v/nytt bud, så ikke noen kan sitte klar med museknappen 16:18 for å kapre kjøpet uten at tidligere budgivere få sjansen til å gå over.

 

Netthandelen gjorde dette for mange år siden, da veldig mange satt og ventet til det var 5 sekunder igjen og "stjal" kjøpet fra tidligere budgiver.

Lenke til kommentar

Det forutsetter at man samtidig har satt budvilkår ("selges til høystbydende", "hbo x kr", eller lignende). Hvis man bare har satt budfrist kan selger velge fritt mellom aktuelle bud, og man er derfor ikke garantert å vinne om man har budt høyest kl. 16:17, selger kan velge å selge til den som bød lavere enn deg kl. 16:10.

 

Dette er særlig aktuelt hvor selger har akseptert sendekjøp men ikke har spesifisert at transportomkostninger kommer i tillegg. I så fall vil selger ha interesse av å velge en som bor i samme by, selv om vedkommende byr lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med kriegheim. FB er en styggedom og auksjoner er en irriterende tidstyv da man sjelden får varen for det man håpet på i starten, også tar det lang tid før man finner ut om man faktisk er kjøperen eller ikke. Det er en grunn til at jeg ikke gidder å lese auksjonsannonser på finn og ebay. På ebay kan man heldigvis velge å ikke se auksjoner i det hele tatt.

 

Auksjonene på Ebay er veldig profesjonelle, går på sekundet. Jeg har aldri hatt trøbbel det, men jeg har bare handlet ting under 100 kroner 15-20 ganger eller så  Eneste man kan klage på er vel hvis man ikke fikk trykket på budknappen kjapt nok :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...