Gå til innhold

Trådløs lading av elbiler tar viktig steg fremover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For enkelte typer 'flåtebiler' må da dette være helt fantastisk! Gamlehjemmet der jeg bor har en liten flåte med små eksosbiler som hjemmetjenesten bruker. De brukes kun til småkjøring i nærmiljøet. Elbiler burde være bra egnet til den oppgaven men hvis noen glemmer å plugge inn om kvelden så blir bilen i praksis ubrukelig neste dag. Med trådløs lading og dedikerte parkeringsplasser vil bilene *alltid* være klar til bruk om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med 15% tap, kjørelengde for vår del ca 2000 mil pr år, 2 Kwh pr mil... 600 kr i årlig tap kan godt aksepteres. Parkerer jeg "perfekt" induksjonsmessig og får 5% tap blir regnestykket enda bedre.

 

¨Tror nok bilfabrikkene kommer med en "autoposisjon" av bilen for optimal lading. På samme måte som man har Lukeparkerings funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

¨Tror nok bilfabrikkene kommer med en "autoposisjon" av bilen for optimal lading. På samme måte som man har Lukeparkerings funksjon.

 

Laderen er en slags robot som beveger seg opp under bilen på en pantograf med et X-Y bord på selve spolehodet. Dette for å oppnå optimal kobling og minimalt luftgap. løsningen kan skimtes på det lille bildet ovenfor.

For de av oss som hadde Elmag med Svaasand på Gløs er grunnen til denne roboten åpenbar. For de av oss som bor i vinternorge er behovet for rallemikk nede i veien, og behov for minimalt luftgap under en isdekket bil grunn til noe skepsis.

Det er håp: indusert tap på 15% av 22KW skal vel fort smelte ned isen tipper jeg ;-)

 

Til @trikola så finnes det en god del utprøving og standardiseringsaktivitet på kontaktbaserte systemer også. Sjekket ut et system i Santa Ana for noen uker siden basert på pantograf-robot med knivkontakter, og det virket prikkfritt.

Inne i garasjen i Silicon Valley vel og merke.

Samme problem ute i vinternorge tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har muligens skrevet det før: jeg skjønner ikke hva som er greia med trådløs lading ved disse høye effektene. Jeg har selv både robotstøvsuger og robotplenklipper og begge finner selv tilbake til ladestasjonen, kobler seg på og lader - med galvaniske kontakter. Hva er i veien med å gjøre tilsvarende med bilen - i alle fall i garasjen? Litt ekstra sikkerhet pga den høye spenningen må nok til, men i Nordsjøen kobler man atskillig høyere effekter 'våt'.

 

Reproduserbarhet er problemet, bilen skal på samme plass, til samme lader men forholdene er ulike. Dette kan føre til små feil som kan utgjøre store risikoer ift varmgang. Støvsugeren og klipperen lader med små effekter, koblingene du snakker om gjøres nok ikke av maskiner alene. 

 

Tesla jobber jo med en robot arm, men tror det er ett dødfødt prosjekt egentlig. Induksjon er helt klart det letteste, men en må beregne noe tap. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke vitsen med dette. Ok greit, poenget er at man slipper å plugge i ladekabel. Men hva er ulempene?

1) Tyngre bil
2) Dyrere bil
3) Dyrere infrastruktur for lading i rene komponentkostnader.
4) Betydelige tap ved lading. Faktisk da tapene kommer i flere kW-klassen må man også bruke forskjellige tiltak for kjøling etc. DVS enda større kostnader.
5) Mindre pålitelighet pga flere ledd som skal erstatte en beskjeden kabel, derav også høyere pris på service.
6) Det snakkes mye om hurtigere lading. SI at fremtidens elbil om 10 år har 100kWh batteripakke og er klar for 1 times hurtiglading via kabel. DVS samlet effekt for ladestasjonen blir OVER 100kW, og det betyr tjukkere kabel, kanskje kjølte kabler, høyere ladespenning for å minke strømmen (forstatt 100A selv ved 1000V). Og hvordan skal slik induksjonslading se ut? Husk at den lar seg skalere kun så mye. Og med hva, 3-10kW tap? Vi snakker om tap tilsvarende stor industriell varmeovn, og detter er "hurtiglading" på "bare" en time!

7) Litt av poenget med elektriske biler er ikke minst det at de er veldig energieffektive sammenlighet med hvilket som helst annen teknologi som ikke bruker elektrisitet som energikilde. Dette blir et steg i motsatt retning.

Og den eneste fordelen er at man slipper å plugge i kabel? Seriøst?

Endret av nessuno
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke vitsen med dette. Ok greit, poenget er at man slipper å plugge i ladekabel. Men hva er ulempene?

 

1) Tyngre bil

2) Dyrere bil

3) Dyrere infrastruktur for lading i rene komponentkostnader.

4) Betydelige tap ved lading. Faktisk da tapene kommer i flere kW-klassen må man også bruke forskjellige tiltak for kjøling etc. DVS enda større kostnader.

5) Mindre pålitelighet pga flere ledd som skal erstatte en beskjeden kabel, derav også høyere pris på service.

6) Det snakkes mye om hurtigere lading. SI at fremtidens elbil om 10 år har 100kWh batteripakke og er klar for 1 times hurtiglading via kabel. DVS samlet effekt for ladestasjonen blir OVER 100kWh, og det betyr tjukkere kabel, kanskje kjølte kabler, høyere ladespenning for å minke strømmen (forstatt 100A selv ved 1000V). Og hvordan skal slik induksjonslading se ut? Husk at den lar seg skalere kun så mye. Og med hva, 3-10kW tap? Vi snakker om tap tilsvarende stor industriell varmeovn, og detter er "hurtiglading" på "bare" en time!

 

Og den eneste fordelen er at man slipper å plugge i kabel? Seriøst?

 

For min del handler det om autonome funksjoner, for å ta de i bruk må en plugge ut kabel og da er vitsen borte. Å plugge i er ikke noe problem, men å fjerne kabel for så å få bilen til å kjøre til døren eller lignende er jo bortkastet :p 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del handler det om autonome funksjoner, for å ta de i bruk må en plugge ut kabel og da er vitsen borte. Å plugge i er ikke noe problem, men å fjerne kabel for så å få bilen til å kjøre til døren eller lignende er jo bortkastet :p

 

Å fjerne en kabel fra bilen er da ikke noe problem, bruker bare samme motor som man brukte for å sette den i.

 

Med tanke på funksjon gir det veldig lite at overføringen er trådløs før vi snakker om lading i fart, for stasjonær lading er eneste fordel i forhold til sikkerhet.

Lenke til kommentar

 

For min del handler det om autonome funksjoner, for å ta de i bruk må en plugge ut kabel og da er vitsen borte. Å plugge i er ikke noe problem, men å fjerne kabel for så å få bilen til å kjøre til døren eller lignende er jo bortkastet :p

 

Å fjerne en kabel fra bilen er da ikke noe problem, bruker bare samme motor som man brukte for å sette den i.

 

Med tanke på funksjon gir det veldig lite at overføringen er trådløs før vi snakker om lading i fart, for stasjonær lading er eneste fordel i forhold til sikkerhet.

 

 

Samme motor betyr jo meg, og da er poenget borte. Om du mener en automatisk sak(som ikke finnes) så er det mulig, men det er vanskelig å løse ift reproduserbarhet. Løses absolutt enklest med induksjon, med de bakdelene dette medfører. 

Lenke til kommentar

Samme motor betyr jo meg, og da er poenget borte. Om du mener en automatisk sak(som ikke finnes) så er det mulig, men det er vanskelig å løse ift reproduserbarhet. Løses absolutt enklest med induksjon, med de bakdelene dette medfører. 

 

Med en autonom bil(ditt premiss) ville du vel forlatt den ved døren og latt den parkere seg selv?

 

den automatiske saken som ikke finnes kan du se her:

 

Men det trenges ikke gjøres så komplisert heller, en autonom bil kan passere seg i riktig posisjon så motoren som plugger ut og inn kabelen trenger bare være ett stempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Med en autonom bil(ditt premiss) ville du vel forlatt den ved døren og latt den parkere seg selv?

 

den automatiske saken som ikke finnes kan du se her:

 

Men det trenges ikke gjøres så komplisert heller, en autonom bil kan passere seg i riktig posisjon så motoren som plugger ut og inn kabelen trenger bare være ett stempel.

 

 

Ja, og at den står der når jeg går ut igjen. Denne saken ble jo bare vist for så og forsvinne. Grunnen til det er nok at den er alt for kompleks. Som sagt, reproduserbarheten blir for tøff, bilen vill ikke alltid plassere seg i rett posisjon, da må en til med styring i alle akser, sensorer osv for å konstant kompansere. Derfor er induksjon langt mer effektivt. Da kan en bruke bilen selv for å justere seg inn om den står litt malplassert, om en ønsker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

å måtte plugge inn bilen er et stort minus med dagens el-biler

Den dagen det kommer så vil det garantert være ekstra utstyr 

 

Det er flere som tilbyr dette som ekstra utstyr, det er dog ikke på markedet enda i påvente av denne standarden. Selskapene vill nok selv levere dette som opsjon etterhvert. 

 

At det er ett stort minus å plugge inn kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen i, det tar kort tid. Hadde nok ikke vurdert induktivt om det bare fjernet behovet for å plugge inn og ut. 

Lenke til kommentar

Ja, og at den står der når jeg går ut igjen. Denne saken ble jo bare vist for så og forsvinne. Grunnen til det er nok at den er alt for kompleks. Som sagt, reproduserbarheten blir for tøff, bilen vill ikke alltid plassere seg i rett posisjon, da må en til med styring i alle akser, sensorer osv for å konstant kompansere. Derfor er induksjon langt mer effektivt. Da kan en bruke bilen selv for å justere seg inn om den står litt malplassert, om en ønsker det. 

 

Man trenger bare litt oppfinnsomhet, en elektronisk markert "X" på bakken der hvor bilen skal parkere sørger for at bilen har noe å styre etter og plasseres på riktig plass, 2 akser er nå på plass. Kontakten er plassert under bilen og har trykkføler som vet når den er plugget inn så den støtter biler av forskjellig høyde, dermed er siste aksen på plass.

 

Problemstillingen er egentlig helt den samme som for å få en effektiv induksjonslader, bilen må være plassert riktig og ladeplaten må heises til riktig høyde under bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Man trenger bare litt oppfinnsomhet, en elektronisk markert "X" på bakken der hvor bilen skal parkere sørger for at bilen har noe å styre etter og plasseres på riktig plass, 2 akser er nå på plass. Kontakten er plassert under bilen og har trykkføler som vet når den er plugget inn så den støtter biler av forskjellig høyde, dermed er siste aksen på plass.

 

Problemstillingen er egentlig helt den samme som for å få en effektiv induksjonslader, bilen må være plassert riktig og ladeplaten må heises til riktig høyde under bilen.

 

 

Men nå snakker du jo om ett system som ikke finnes, da må en lage til dette for ettermontering på de som ikke har det og så innføre det for alle. Det er ikke lett. I tillegg ser du ikke sammenhengen med reproduserbarhet, samme operasjon ulike forhold. Det kan være ting som ligger på bakken som fører til at bilen ikke havner på samme sted, skal ikke mye endringen til før kontakten stanger i "veggen". Eller at belgen på bilen har lekkasje osv. Mange problem som kan komme. 

 

Nei en har mye mer muligheter med induksjon, man trenger ikke stå på samme plass hver gang. For optimal lading så bør en komme så nære som mulig, men en trenger ikke. Og lade platen skal vell ikke heves? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den laderoboten plasserte jeg under 'kult men unyttig' første gang jeg så den. I ettertid har det dukket opp 2 grunner for å ha den. Den første er autonomi, den vil la bilen 'lade seg selv', den andre har med høye effekter å gjøre. Hvis(når) elbilen skal lades med vesentlig større effekt enn i dag så vil ladekablene bli ganske uhåndterlige. En laderobot kan bygges til å håndtere så tykk kabel du bare vil..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

å måtte plugge inn bilen er et stort minus med dagens el-biler

Den dagen det kommer så vil det garantert være ekstra utstyr

 

Det er flere som tilbyr dette som ekstra utstyr, det er dog ikke på markedet enda i påvente av denne standarden. Selskapene vill nok selv levere dette som opsjon etterhvert. 

 

At det er ett stort minus å plugge inn kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen i, det tar kort tid. Hadde nok ikke vurdert induktivt om det bare fjernet behovet for å plugge inn og ut.

 

Som privatperson er ikke behovet for induktiv lading kjempestort, med unntak av dem som har nedsatt førlighet, for dem kan dette være gull verdt.

 

For firmaer og institusjoner derimot vil dette være svært nyttig. Hjemmehjelper, pizzabud, postmenn, situasjoner hvor du kjører mange småturer i løpet av dagen og returnerer til 'basen' med litt uforutsigbare mellomrom. Det er alt for lett å 'glemme' å plugge inn siden du 'bare skal inn i fem minutter'..også ble det en time, eller kanskje du tok kvelden. Og da er bilen i verste fall ute av drift frem til lunsj dagen etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Som privatperson er ikke behovet for induktiv lading kjempestort, med unntak av dem som har nedsatt førlighet, for dem kan dette være gull verdt.

 

For firmaer og institusjoner derimot vil dette være svært nyttig. Hjemmehjelper, pizzabud, postmenn, situasjoner hvor du kjører mange småturer i løpet av dagen og returnerer til 'basen' med litt uforutsigbare mellomrom. Det er alt for lett å 'glemme' å plugge inn siden du 'bare skal inn i fem minutter'..også ble det en time, eller kanskje du tok kvelden. Og da er bilen i verste fall ute av drift frem til lunsj dagen etter.

 

 

Absolutt, men jeg vill ha induktiv lading på grunn av autonomi. Det er den eneste grunnen for meg, og jeg gleder meg til begge deler er klart :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...