Gå til innhold

Nå har Facebook begynt å merke «falske nyheter» i Europa også


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter Zuckerberg og Merkels private samtaler om å innføre storstilt sensur på facebook er det vel liten tvil om hva som er "falske" eller "ekte" nyheter.

Så utrolig mange nyhetssaker som alle har trodd har vært falske frem til det faktisk har vist seg å være ekte...

Og hvem er det som egentlig sjekker i første omgang? Er det de ekstremt partiske sidene som politifacts?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jepp selvsagt. Anerkjente og veletablerte media kan man ikke tro på. Youtube videoer og tilfeldige blogger som er snekret sammen på gutterommet derimot, de skal man tro på. :thumbup:

 

 

 

 

 

Overnevnte medieselskap var både donorer til Hillary Clinton kampanjen og ble også avslørt i å samarbeide med kampanjen hennes før valget.

 

Problemet er at de "annerkjente og veletablerte" mediene du snakker om også lyver for deg om det - fordi det passer deres interesser.

 

Det er trist når folk ikke skjønner at de blir lurt. Nå har også USAs kongress vedtatt at psyops mot egne borgere er lov. Derav "Russland er djevelen"- retorikken.

 

Og VG og Dagbladet er eksempler på tabloider som ikke lenger driver noen form for journalisme, men google-oversetter ting ifra amerikanske medier, ofte de overnevnte.

Endret av misanthrope
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Må vel i så fall rapportere det meste som f.eks CNN, Buzzfeed, Politico, MSNBC, ABC, New York Times, og norske medier som google oversetter artiklene deres også, som VG og Dagbladet...

Jepp selvsagt. Anerkjente og veletablerte media kan man ikke tro på. Youtube videoer og tilfeldige blogger som er snekret sammen på gutterommet derimot, de skal man tro på. :thumbup:

 

Du kan ikke tro på noen av de. Dessverre har vi kommet dithen at det aller meste av nyheter og informasjon med politiske eller økonomiske implikasjoner ikke kan stoles på, uavhengig av kilde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 Jepp selvsagt. Anerkjente og veletablerte media kan man ikke tro på. Youtube videoer og tilfeldige blogger som er snekret sammen på gutterommet derimot, de skal man tro på. :thumbup:

 

 

 

 

 

Overnevnte medieselskap var både donorer til Hillary Clinton kampanjen og ble også avslørt i å samarbeide med kampanjen hennes før valget.

 

Problemet er at de "annerkjente og veletablerte" mediene du snakker om også lyver for deg om det - fordi det passer deres interesser.

 

Det er trist når folk ikke skjønner at de blir lurt. Nå har også USAs kongress vedtatt at psyops mot egne borgere er lov. Derav "Russland er djevelen"- retorikken.

 

Og VG og Dagbladet er eksempler på tabloider som ikke lenger driver noen form for journalisme, men google-oversetter ting ifra amerikanske medier, ofte de overnevnte.

Oversettelser og dårlige kildesjekk er et problem ja. Men - å være på noens side/parti er vesentlig forskjellig fra å snekre sammen bevisste, ekstreme løgner.

 

CNN støtter Clinton som kandidat. Er det like problematisk som at Breitbart, Lifezette eller Alex Jones hevder at Clinton voldtar barn i kjelleren på en pizzeria?

 

Vi må skille det å støtte noen slik man alltid har gjort, fra det å produsere løgn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

For det første hvis man skal sensurere nyheter eller advare mot potensielt falske nyheter må man egentlig gjøre dette mot omtrent samtlige populære massemediene hvis rett skal være rett.

 

For det andre så er ikke nødvendigvis falske nyheter grunn til panikk - men manglende og/eller ersatz-nyeheter der mediene bevisst utelater å dekke sakene som burde få full dekning.

 

For eksempel: i stedet for å forklare at grunnen til hvorfor Hillary tapte valget var bla.a. avsløringen at Sanders ble dolket i ryggen av sine partifeller så snakket man om den "uforskammede hackingen".

Hvis man skal ta en sammenligning av hva dekkes her i landet så kan man fort påpeke at i Yemen så foregår det en blodig krig der Saudi Arabia har drevet landet til nærmest en sultekatastrofe, mens de norske mediene vil heller gi mer dekning til ei viss bloggende botox-and og formidle hva hun synes om ett eller annet ingen vil egentlig vite noe om.

 

 

Så denne "løsningen" Facebook kommer med er egentlig rette veien til alle slags "uavhngige" organisjasjoner (les: PR- byråer i regi av politiske lobbier) til å klikke på "falske nyheter!" knappen for alt de ikke liker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så denne "løsningen" Facebook kommer med er egentlig rette veien til alle slags "uavhngige" organisjasjoner (les: PR- byråer i regi av politiske lobbier) til å klikke på "falske nyheter!" knappen for alt de ikke liker.

Det er selvsagt en potensiell fare. Det hele står og faller på hvor mye ressurser faktasjekkerne vil ha til rådighet.
Lenke til kommentar

Skeptisk. Jeg vet det er mange falske nyheter som deles, men det er også en del reelle nyheter som deles, som aldri ville blitt godtatt av vanlige medier. Jeg håper gruppen som skal kontrollere nyhetene er beviselig både politisk og religiøst uavhengige. Men jeg tviler litt på det. Mitt inntrykk utifra denne artikkelen er at det er en gjeng frivillige Facebook har rasket sammen.

 

Dessuten, hvordan bekrefte/avkrefte om en nyhet er falsk eller ikke? Hvem har enerett på sannheten uten å ha opplevd den selv? Er det godt nok om tilsvarende nyhet har vært publishert i en anerkjent avis? Det er i hvertfall mange fallgruver.

 

Så jeg er helt enig i at man trenger faktasjekking, kanskje mer enn noen gang før, men jeg tror ikke dette er veien å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk utifra denne artikkelen er at det er en gjeng frivillige Facebook har rasket sammen.

Det er det absolutt ikke. De består av anerkjente og uavhengige organisasjoner som har drevet med dette som spesialitet i lang tid. Feks. "Snopes" og "Politifacts" er blant dem.
Lenke til kommentar

 

Må vel i så fall rapportere det meste som f.eks CNN, Buzzfeed, Politico, MSNBC, ABC, New York Times, og norske medier som google oversetter artiklene deres også, som VG og Dagbladet...

 

Tenkte nøyaktig det samme.

Alle journalister har en politisk agenda, som resulterer i vinklinger og valg/unnlatelser av alle fakta. Men direkte løgn er kanskje litt mer uvanlig i konvensjonelle media.

 

Eksempel:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romfolket/derfor-unnlot-nrk-aa-fortelle-om-barnevoldtekt/a/10113292/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mitt inntrykk utifra denne artikkelen er at det er en gjeng frivillige Facebook har rasket sammen.

Det er det absolutt ikke. De består av anerkjente og uavhengige organisasjoner som har drevet med dette som spesialitet i lang tid. Feks. "Snopes" og "Politifacts" er blant dem.

 

 

Jeg håper du har rett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...