Gå til innhold

TEST: Airties 4920 boligpakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812387491234

Skaffet meg et sett av disse for et par uker siden. Fungerer utmerket i min ~80m² leilighet. Nesten latterlig enkelt å sette opp (og å utvide om det trengs). Én SSID er fint, og den finner selv ut hvilke kanaler som har minst støy/trafikk.

 

Jeg opplever ikke lavere hastigheter på de andre APene slik dere rapporterer - får rundt 140Mb/s på alle (sjekket hvilken jeg var koblet til med app'en dere ikke fikk til å virke - den virket forøvrig ikke for meg heller første gang (android), måtte tvinge avslutt og starte den igjen. Deretter har den virket ok). Brukte digi's speedometer (som er uten flash) på nettbrett. Linjen min er 150/150, så det er ikke langt unna max. En fin ting med disse er at de bruker 802.11v til å aktivt flytte klienter over på nærmeste/beste node i Mesh'en, slik at du slipper "sticky clients" problemet.

 

Mitt tidligere oppsett var en Dark Knight med en range extender, 3 SSIDer og tildels elendig dekning i alle rom utenom der den stod. RE'en funket generelt veldig dårlig for meg, og ga meg snitthastigheter ned mot 2-4Mbit/s.

Lenke til kommentar

Jeg opplever ikke lavere hastigheter på de andre APene slik dere rapporterer - får rundt 140Mb/s på alle (sjekket hvilken jeg var koblet til med app'en dere ikke fikk til å virke - den virket forøvrig ikke for meg heller første gang (android), måtte tvinge avslutt og starte den igjen.

 

I ditt tilfelle er det nok nettlinja som er flaskehalsen, ikke aksesspunktene? Hadde du hatt dobbelt så høy hastighet vil jeg tro du hadde sett en forskjell. Uansett godt nok for de aller fleste. :)

 

Stein Jarle/Tek.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden man trenger en egen router for å bruke dette, fungerer AirTies som en "switch"? Dvs. at alle tjenester på routeren kan brukes som før (DHCP, tilgangskontroll, port-forewarding, etc)? Så om man for eksempel har en tilgangskontroll/parental control basert på ip-adresse eller mac-adresse i routeren vil det fungere som før ved bruk av AirTies?

Det hadde også vært interessant å se noen faktiske hastighetstester med ethernet backhaul på disse.

Endret av thawi
Lenke til kommentar

2500kr for å utvide dekningen i leiligheten....veeel...like greit å spandere på seg en hundrings til lenger TP kabel og sette routeren på et smartere sted

 

Hvis man bor i en leilighet, ja. Men har man flere etasjer, og kanskje garasje i tillegg kan en enkelt router gi noe dårlig dekning. Et annet aspekt er om man har veldig mange enheter som benytter det trådløse nettet samtidig. Med flere ulike sendere vil enheter som er spredt i huset koble seg mot ulike sendere, noe som kan påvirke hastigheten ganske mye etter hva jeg har forstått. Jeg er veldig spent på når de ulike alternativene kommer til Norge og Europa, de fleste er ikke godkjent for bruk utenfor nord-amerika enda. Det er en god del alternativer på vei: Eero, Luma, Plume, Amplifi, Google Wifi og sikkert enda fler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dumt en må ha router i tillegg. Blir veldig mange bokser da med modem og router i tillegg til disse enhetene.

 

Må man ha en dedikert Router? For oss vanlige folk som ikke har særskilte behov så er jo modemet egentlig kombinert modem og router. Jeg kan ikke svare for modem fra andre leverandører, men jeg kan gå inn i "routerdelen" på mitt modem og selv gjøre endringer vedrørende wifi (f.eks. SSID, wep-nøkkel o.s.v.) så jeg kan ikke se at det blir flere bokser uansett hvilken type wifiextender jeg bruker (og ja jeg har en "enkel" wifgiextender koblet på mitt trådløse netterk).

Lenke til kommentar

Til den prisen kan man jo som regel like gjerne få en montør til å flytte internettaksesspunktet til et punkt leiligeten der en god ruter gir god dekning i hele leiligheten, dersom det er snakk om coax. Er det snakk om fiber er det jo bare å legge en cat 5e-kabel til et passende ruterpunkt. Selv veger og etasjeskiller i betong er ikke noe problem for en av TP-links bedre rutere, de er heller ikke spesielt dyre. Har man tre eller flere etasjer, kan kabel mellom rutere være en like god løsning.

Lenke til kommentar

Bedre å investere i utstyr fra

Ubiquiti så får man skikkelig nettverk hjemme, spesielt hvis man har et stort hus.

 
Skal oppgradere hjemme snart. Har en Linksys E4200 som begynner å slite, men har gjort en grei jobb. 2 etg, 150 m2 + 90 m2 oppe. Tenkte å kjøpe en EdgerouterX og en Unifi AP AC PRO som blir plassert i taket midt i huset nede (foreløpig plan).
 
Jeg har også mulighet til å plassere en WiFi-sender oppe i tillegg (har kablet Gb opp) , men har så langt klart meg godt med den ene E4200 på en litt mindre ideell plass enn tiltenkt her.
 
Grunnen til oppgradering er en snikende ustabilitet, som krever omstart ca 1 gang per uke, og som jeg antar kommer av for mange klienter (akkurat nå er det 29 alive og 11 dead, men har sett at ved sammenkomster der enda flere kobler seg opp så resulterer det i opptil flere restarter). Pluss at det ikke er all verden fart over WiFi på den gamle E4200.
 
Høres dette ut som ei grei oppgradering? Er litt bekymret for at EdgerouterX kan bli litt for "lett"  :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bedre å investere i utstyr fra

Ubiquiti så får man skikkelig nettverk hjemme, spesielt hvis man har et stort hus.

 
Skal oppgradere hjemme snart. Har en Linksys E4200 som begynner å slite, men har gjort en grei jobb. 2 etg, 150 m2 + 90 m2 oppe. Tenkte å kjøpe en EdgerouterX og en Unifi AP AC PRO som blir plassert i taket midt i huset nede (foreløpig plan).
 
Jeg har også mulighet til å plassere en WiFi-sender oppe i tillegg (har kablet Gb opp) , men har så langt klart meg godt med den ene E4200 på en litt mindre ideell plass enn tiltenkt her.
 
Grunnen til oppgradering er en snikende ustabilitet, som krever omstart ca 1 gang per uke, og som jeg antar kommer av for mange klienter (akkurat nå er det 29 alive og 11 dead, men har sett at ved sammenkomster der enda flere kobler seg opp så resulterer det i opptil flere restarter). Pluss at det ikke er all verden fart over WiFi på den gamle E4200.
 
Høres dette ut som ei grei oppgradering? Er litt bekymret for at EdgerouterX kan bli litt for "lett"  :)

 

 

Høres greit ut, tror ikke edgerouter x blir for lett men du burde vurdere de ny ap`ene de kom ut med nå, 

Ubiquiti UniFi AP AC Mesh Pro har litt bedre rekkevidde og man kan meshe sammen flere av dem.

Også vurder spf versjonen av edgerouter x for den kan levere mer watt ut av poe portene slik at man ikke trenger å koble ap til strøm kun med ethernet kabel

Endret av onkel_jon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres greit ut, tror ikke edgerouter x blir for lett men du burde vurdere de ny ap`ene de kom ut med nå, 

Ubiquiti UniFi AP AC Mesh Pro har litt bedre rekkevidde og man kan meshe sammen flere av dem.

Også vurder spf versjonen av edgerouter x for den kan levere mer watt ut av poe portene slik at man ikke trenger å koble ap til strøm kun med ethernet kabel

Takk for svar. Skal se litt på de også. Får man kjøpt de nye i Norge foreløpig (finner de ikke, men prisjakt er nede)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemene med å ikke få Appen til å fungere, bruker den hele tiden i jobbsammenheng når jeg setter opp disse.

 

 

De er en god løsning, for store hus med masse kriker og kroker, men de er ikke en magisk løsning på dårlig plasering og dårlig dekning uansett.

 

Og de er veldig avhengig som testen og viser, å ha kablet tilgang til den som er mest "sentralt" plasert. Har sett en del oppsett der hovedenheten plasseres helt i fjerne enden, og så blir det Hoved --> Airties2--> Airties3 ,  og da er somsagt hastigheten på 5 ghz veldig dårlig på det 3 hoppet.

 

 

Anbefaler veldig å få Appen til å fungere, for dette er eneste muligheten til å se realtime Sync hastighet mellom senderene.

 

Avogtil bugger den litt, da bare avslutter jeg appen og starter igjen så finner den somregel altid AP'ene.

 

I ene eksempelet mitt (med 3 enheter) så står hovedsenderen i kjellerstue med betongskille som er armert som en bunker, så der må vi kable til 2. etage for å oppnå bra resultater.

 

I vedlegg 2 med 4 sendere, så ser en fint åssen en omgår "dødsoner" siden hovedsender ikke rekker inn til soverom, men går via Tvrom som de begge har bra forbindelse til. Og i praksis så fikk en da 60-70 megabit på soverom, som ellers ikke hadde dekning overhodet.

 

 

I det tilfellet så burde Tvrom senderen være den kablede, men den står på motsatt ende av huset der fiberen kommer inn så det var ikke aktuelt, uten utvendig kabling.

 

 

BRUK APPEN! da har du hastighetavlesning, og det er mye enklere å gi boksene separate navn og se oversikt mens en eksperimenterer med plaseringen. burde nesten fått en 0,5 bedre i karakter , for det er en så viktig del av oppsettet (min personlige mening)

 

 

post-31842-0-47249700-1484760046_thumb.png

post-31842-0-23070400-1484760058_thumb.png

Lenke til kommentar

 

Høres greit ut, tror ikke edgerouter x blir for lett men du burde vurdere de ny ap`ene de kom ut med nå, 

Ubiquiti UniFi AP AC Mesh Pro har litt bedre rekkevidde og man kan meshe sammen flere av dem.

Også vurder spf versjonen av edgerouter x for den kan levere mer watt ut av poe portene slik at man ikke trenger å koble ap til strøm kun med ethernet kabel

Takk for svar. Skal se litt på de også. Får man kjøpt de nye i Norge foreløpig (finner de ikke, men prisjakt er nede)?

 

Jo har det på komplett https://www.komplett.no/product/906960/datautstyr/nettverksprodukter/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-mesh-pro#

Hvis man vil spare litt penger så kan man gå for non pro versjonen og https://www.komplett.no/product/906959/datautstyr/nettverksprodukter/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-mesh#

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...