Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er lenge siden jeg har oppdatert nå. Jeg er ikke helt ferdig, det er fortsatt litt arbeid igjen, men av økonomiske årsaker har jeg ikke fått gjort det siste helt ferdig.. Det har jo nettopp vært jul.

 

Jeg har nå stort sett gitt opp den gamle strømforsyninga. I alle fall i den grad at jeg har kjøpt meg ny og satt i den. Nå står det en Mist 350w med Papst, umodda ( :cry: ) i maskina. Skulle gjerne har klipt vekk litt og justert litt i den også, men foreløpig har jeg litt PSU-noia etter at jeg tok livet av den andre.

 

Dette er mitt første modde-prosjekt. Jeg bruker endel tid nå på å forberede nr 2. Skal vel starte en worklog snart, tenker jeg. Mangler bare en løsning på hvor jeg skal få tak i slikt polyuretan (hard skumplast).

 

Håper å få denne ferdig i neste uke da jeg har fri.

Lenke til kommentar

Om polyuretanen; begge deler går vel greit. Det som er målet er vel bare å ha noe lett og sivt som er lett å forme. Etter inspirasjon fra "A plane is borne" på Discovery om hvordan de laget vingene på fly ( :roll: ) har planene formet seg...

 

Jeg har brukt slik vindustettings-skum en gang tidligere. Det kan funke. Slik blå gulvisolasjons-skumplast kan også gå. Dette er jo ganske dyre saker, så det hadde vært greit med en billig kilde...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sinnsykt fett kabbis! Skisser til et kabinett selv med utgangspunkt i dette.... hvordan skjærte du til feste i sidedøren?? Hvor mye veier kabinettet?

Takker!

 

Feste i sidedøren:

 

feste1.jpg

 

 

feste2.jpg

 

Som du ser har jeg bare kappet av en liten plexibit :dremel: og skråskjært denne og limt den fast. Ved å skråskjære den slik vil jo tyngden av plata hjelpe å feste den ved at den blir kilt litt fast. Slike har jeg festet to av ved kanten som vender ned, og en i den som vender frem. I bakkant har jeg limt på et lite stykke (skal være bilde av baksiden et annet sted i tråden) som jeg har laget skruehull i.

 

Vekt? Har ikke vekt her... Kanskje 10 kg (løfte, løfte....tenke...)? Det er jo ca 1kvadratmeter med 4mm plexi (eller mere sannsynlig Lexan (som forøvrig har teknisk kode PC :D )). I følge Norrag sin plastkatalog har den en vekt på 4,8 kg/m2. Resten av kassa....? Sikkert 10 kg totalt.

 

Når det ellers gjelder å kappe plexi, bruker jeg helst en skarp kniv og skjærer langs en linjal mange ganger. Når man har fått et godt spor, knekker jeg plata. Dette gir en mye bedre kant, enn om man f.eks bruker stikksag. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har brukt litt forskjellig. På Claes Olsson kjøpte jeg en tube Acrifix. Det er en spesiallim til slikt. Den skal smelte plasten sammen. Jeg har også brukt litt super-lim fra samme stedet til endel småting (bla. knappene).

 

I ettertid har jeg lest endel om samenføying av plexi (og lexan) på div nettsider. I industrien bruker de kloroform for å smelte den sammen. Aceton kan også brukes, det har jeg prøvd. Acrifixen er sannsynligvis laget av et lignede løsemiddel iblandet plast for å få sementen. Har i alle fall lest at du kan lage din egen sement til plexi ved å løse opp spon i kloroform eller aceton.

 

Når det gjelder forskjellen på lexan og Plexi vet jeg egentlig ikke om det er noen vesentlig forskjell om noen i det hele tatt. I følge det jeg har funnet ut så langt er begge kjent som polycarbonat (eller under den supre forkortelsen PC :thumbs: ). Navneforskjellen kommer vel bare av at det er merkevarer.

Lenke til kommentar

Lexan er et varemerke eid av GE, og er et polycarbonate (eller PC blandt venner og i Norrag-katalogen). Plexiglas eller "plexi" er et Polymethyl methacrylate (eller PMMA i de tidligere nevnte fora, eller enda enklere akryl). Begge varemerkene gir ut flere kvaliteter av sine produkter til forskjellige bruksområder. Dette er kanskje en digresjon..

 

Begge skal i følge det jeg ha funnet ut, kunne limes med de samme stoffene. En liten info om stoffene fant jeg bla her.

 

Jeg har nå (i tiden fra min forrige post) lært meg at det ER en forskjell på Lexan og Plexiglas, men at det ikke får særlige konsekvenser for bruk av lim. :p

Lenke til kommentar

har ikke så mye erfaring med plexi/lxan, men på siden til elfa fant jeg dette:

 

PC - Makrolon/Lexan: liming: Kan limmas med epoxilim.

 

PMMA - Akryl/Plexiglas: Limning: Kan limmas med kontaktlim.

 

Jeg tolket det dithen at kontaktlim funker på plexi, men fester ikke så godt på lexan så der trenger man epoxy.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Nå blir jo dette litt flisespikking, og kanskje litt off-topic, men..

 

En polymiserende sement, som f.eks Acryfix smelter sammen selve akrylen eller polykarbonatet sammen i ett stykke og etterlager ingen fuge som en lim (som både kontaktlim og epoxy er). Dette gjør at man skal kunne få et stykke som ha samme optiske kvalitet i skøten som i resten av stykket. Det er derfor kanskje en fordel å bruke et polymiserende middel dersom man skal føye to stykker av samme materialet sammen. Ved liming av akryl eller polycarbonat til andre materialer (metall, tre osv) kan man helt sikkert følge elfa`s råd.

 

(skal legge meg nå....kommet hjem fra nattevakt...)

Lenke til kommentar

Man lærer så lange man lever karamba, og da er det jo fint å kunne suge til seg andres erfaring. Jeg så forsåvidt også på kommenterane fra elfa som et minimum (i.e. kontaktlim fester på plexi men ikke på lexan og derfor ikke noe poeng å prøve å lime lexam men den carlsomtuben man har liggende i skuffen)

 

Men du sier du kjøpte acryfix på clasern!? finner det ikke jeg :(

Lenke til kommentar

Sjekket nettsiden til claeser`n jeg også. Fant ikke Acrifix 192, som det heter, der jeg heller, men den skal ligge like ved der de har plexi-platene i butikken. Når jeg nå har tuben foran meg, kan jeg se at det er firmaet "degussa" som har laget Acrifix. Det er det samme firmaet som har Plexiglas. (Jeg har lært noe i dag... :yes: , og det er vel målet med hver dag!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...