Gå til innhold

Anbefalte innlegg

forstod jeg deg rett om at har du tatt "eject" knappen til cd-rom'en og plassert den et annet sted? om det stemmer, kan du poste litt info om hvordan?

Jeg skal demontere fronten når jeg kommer hjem i morgen og ta et par bilder for å forklare... Det er riktig at jeg koblet på en ny bryter til eject-knappen (og power og reset for den del). Jeg demonterte egentlig bare fronten på cd-brenneren og med en liten prøv og feil-test fant jeg ut hvilke to punkter som må kortsluttes for at cd-skuffen skal komme ut. På de to punktene loddet jeg to ledninger som jeg strakk ned til dit jeg ville ha dem, og loddet på en microbryter (fra en gammel videospiller..) og fikset en knappe-design foran. På det første bildet jeg postet i denne tråden, ser man tre innfellte ringer i front. Den øverste er eject, den i midten (med lys) er power, og den nederste er reset. Forklaring på knappe-løsningen kan jeg poste senere i helgen om det er ønskelig, men da må jeg bare komme meg hjem til leiligheten min først.. I morgen eller søndag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den første posten jeg la ut, skrev jeg noe slikt som at jeg hadde gjort meg ferdig med kabinettet (nesten?). Nå har posten passert 3000 besøkende, og jeg har fått overraskende mange positive tilbakemeldinger. Dette har fått modde-lysten til topps igjen, og hodet koker av nye ideer til mods og kabinett (går forbi Jernia og tenker:"...den chroma kaffekanna kunne blitt et flott luftinntak, med bare ei vifte og.." og har fått linker som Nor Rag og helt andre sider i Favorites-mappa "div modding").

 

Jeg ser nå at det er en liten stund til jeg vil si meg ferdig med denne, og at jeg lengter etter å starte med neste prosjekt! Jeg ser at den enslige posten jeg startet med, nå kanskje burde blitt flyttet til Worklogs..

 

Jeg skrev sist at jeg skulle demontere maskina og forklare knappene i front. Jeg kom hjem, kobla fra maskina og henta frem verktøy med fronten som mål. Forklaringen mht. fronten/knappene må vente litt... -fant ut underveis at det var på høy tid å redusere lyden fra strømforsyninga, så: PSU-mod!

 

 

Strømforsyningen min burde kanskje blitt byttet ut, men siden det er like før jul må kronene brukes til andre ting. Jeg fant derfor ut at jeg ville bytte ut de to bråkete 80mm viftene i min "Super Flower"-psu til en mere behagelig 120mm enermax som jeg hadde liggende.

 

På psu`en stod det "silence", men det var sikkert bare en bønn til selve strømforsyningen...

 

psu1.jpg

 

..ut med gamle vifter og prøveplassering av den nye...mmm :roll: modding.

 

psu2.jpg

 

Hullet i lokket måtte gjøres større: nibbler. (lett å få godt resultat selv første gangen med verktøyet).

 

psu3.jpg

 

120mm var endel høyere enn den tynne 80mm som satt originalt, så jeg måtte ta en liten runde med sag og Dremel (finishen er vel kanskje ikke helt 100%, men siden det er ganske trangt i kabinettet mitt der, og det blir nesten umulig å se....)

 

psu4.jpg

 

mod i profil (opp-ned) med vifta på plass.

 

psu5.jpg

 

..bunnen:

 

psu6.jpg

 

Første test etter mod..ingen sikringer gikk, alt ok (phuu!). Underveis kappet jeg av ubrukte kontakter (AUX og P4) også. Til en 5V ledningsstump festet jeg en blå led som ble plassert ved bakveggen.

 

psu7.jpg

 

 

Ble litt ok effekt når man ser profilene til heatsinkene i det blå lyset (bedre innsyn etter at jeg fjerna de små viftene).

 

psu8.jpg

 

 

 

(fant ut at jeg hadde feilberegnet litt :blush: , så jeg tar frem Dremelen igjen i kveld. Skal se om jeg kanskje får tatt bilder av knappene/fronten da...)

Lenke til kommentar

Jeg skrev sist at jeg skulle demontere maskina og forklare knappene i front. Jeg kom hjem, kobla fra maskina og henta frem verktøy med fronten som mål. Forklaringen mht. fronten/knappene må vente litt... -fant ut underveis at det var på høy tid å redusere lyden fra strømforsyninga, så: PSU-mod!

håhå! Du er pine meg en hendig kar med dremelen og nibbleren. Det må jeg si, det så jo nesten fabrikkstandard ut det derre. Skulle ønske at jeg var så flink med hendene mine at jeg hadde fått slikt til. Vel vel, det er nesten like bra å se på hva andre gjør.

Lenke til kommentar

:blush: ...eh.... Når det gjelder den psu-modden.....

 

 

 

...det er kanskje ikke så lurt å kopiere den helt...

 

Andre gangen jeg skulle skru på maskina...ga den ikke respons. Den er død. Håper det bare er strømforsyningen. Den er i alle fall død. Er i gang med obduksjonen nå for å se om jeg kan se hva som drepte den (hvem som drepte den er vel klart.. :cry: ).

 

 

Ser litt rundt om kring nå på andre psu`er. Jeg er veldig glad for at jeg har maskin nummer to nå...

 

NÅ stemmer i alle fall den lapppen med "Silence" men jeg er ikke helt fornøyd likevel..

Lenke til kommentar
Andre gangen jeg skulle skru på maskina...ga den ikke respons. Den er død. Håper det bare er strømforsyningen. Den er i alle fall død. Er i gang med obduksjonen nå for å se om jeg kan se hva som drepte den (hvem som drepte den er vel klart.. :cry: ).

Ah, og den som så så fin ut. Vel. Det som kan ha hendt er vel at en av jernsponene fra selve operasjonen har kommet bort i noe den ikke BURDE kommer bort i? Men du kan jo henge den på veggen eller lignende da, det bør jo bli bra.

Lenke til kommentar

Tror ikke det var jernspon. Jeg jobbet et noen timer med å skjule ledninger og rydde opp litt i maskinen (og det ble svært pent om jeg kan si det selv). I den prosessen fikk jeg bla et brudd i en ide-kabel. Har funnet et par andre småfeil også..

 

Er på nettet med min egen maskin for første gang på lenge i dag, men med lånt strømforsyning. I morgen åpner butikkene igjen..

 

Det ER mulig at jeg får liv i psu`en igjen. Driver fortsatt med munn til munn :love:

Lenke til kommentar
Klart det! Må jo fortsatt lakke innsiden og feste fliser på den delen av hk-platen som viser. Lurer også på å feste fliser til det som er bak den øvre viften (under cd-brenneren). Kommer stadig vekk på nye nye ideer...

Det skal du vite, jeg og ganske garantert flere med meg venter i spenning. Jeg skal muligens kjøpe meg et Lepont kabinett til maskinen jeg bruker til spill. Det ble utviklet for mye varme i Colorcase kabinettet jeg har nå, og da kommer jeg garantert til å stjele ideer fra deg. Har allerede fått fatt i speilfliser, og har et par andre planer om hva jeg kan vurdere med det kabinettet. Eneste problemet er at jeg ikke eier skillz da. Men vi får se.

Lenke til kommentar

forstod jeg deg rett om at har du tatt "eject" knappen til cd-rom'en og plassert den et annet sted? om det stemmer, kan du poste litt info om hvordan?

Jeg skal demontere fronten når jeg kommer hjem i morgen og ta et par bilder for å forklare... Det er riktig at jeg koblet på en ny bryter til eject-knappen (og power og reset for den del). Jeg demonterte egentlig bare fronten på cd-brenneren og med en liten prøv og feil-test fant jeg ut hvilke to punkter som må kortsluttes for at cd-skuffen skal komme ut. På de to punktene loddet jeg to ledninger som jeg strakk ned til dit jeg ville ha dem, og loddet på en microbryter (fra en gammel videospiller..) og fikset en knappe-design foran. På det første bildet jeg postet i denne tråden, ser man tre innfellte ringer i front. Den øverste er eject, den i midten (med lys) er power, og den nederste er reset. Forklaring på knappe-løsningen kan jeg poste senere i helgen om det er ønskelig, men da må jeg bare komme meg hjem til leiligheten min først.. I morgen eller søndag.

*host*host*

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

@Onkel Kompost: Lykke til med kabinettet! Gleder meg til å se resultat!

 

@Gordito: Plexi i alle farger og fasonger kan man få kjøpt bla hos NorRag som er detaljist for Astrup. Jeg har ikke handlet der selv enda, så det er jo litt vanskelig å anbefale dem for sterkt. Jeg vil jo anbefale deg til å heller kontakte f.eks et lokalt reklamebyrå for å finne et gammelt reklameskilt. De har sikkert peiling på hvor det finnes noe i nærheten. (bildene av mitt kabinett er tatt med fullt lys på. Kan skru av de to katodene slik at det bare er LED`en i cpu-vifta og på AMD-logoen i front som lyser også. Bryter inne på hk-plate.)

 

 

@BeFs: oops.. Trodde ikke noen fulgte med. Tar det til meg, og gir deg:

 

Dette er et forsøk på å illustrere hvordan jeg laget knappe-systemet (sett i profil)

 

illustrasjon.jpg

 

Fra baksiden ser det omtrent slik ut:

 

baksidefront.jpg

 

(litt rotete og slurvete, men det virker og det vises ikke)

 

 

frontbakside.jpg

 

Cd-fronten har jeg bare limt på den gamle med superlim. Det blir litt mere styr med å ta ut cd-brenneren fra kabinettet på denne måten(må skru av maskinen med cd-luken åpen, løsne brenneren fra racket og så løsne fronten :( )men det går.

 

cdfront.jpg

 

Ejectknappen er flyttet ved å lodde på et par ledninger på microbryteren til cd-rommen:

 

cdknapp.jpg

 

Rundt knappene i frontpanelet har jeg satt inn strimler med aluminium for pynt og for å skille knappene fra resten av fronten. Disse er ikke limt eller festet på noen annen måte, bare tilpasset nøyaktig. De sitter godt nok.

 

alu.jpg

 

 

Ok. Det var vel det jeg lovte,

BeFs? Jeg ble litt distrahert av den forbanna strømforsyninga...

 

 

Kan jo til slutt for denne gang ta med et lite bilde av hvordan maskina så ut for et par dager siden....

 

ribbethalvprofil.jpg

 

Den skal nok settes sammen igjen snart...

Lenke til kommentar
@Onkel Kompost: Lykke til med kabinettet! Gleder meg til å se resultat!

Tror ikke du trenger å glede deg for mye, som sagt har jeg en 10-12 tommeltotter og aldri tatt i en dremel før. Men men, har noen få planer med kabinettet, så får vi se om det går an å se på uten å måtte brekke seg. Får snart det nye LePont kabinettet jeg bestiltemge i posten, og deretter skal vi få moddet noe. Ellers har jeg et gammel Commodore PC desktop kabinett som snart skal få seg ny leieboer, må bare finne sånne stands eller hva det nå enn heter til selve hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...