Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Google WiFi i norge?


Anbefalte innlegg

 

 

... Ikke dual-band...

Den har da dual-band. Eller mener du noe annet enn at den har både 2.4 og 5 GHz?

 

 

Ja, det har du rett i. Dual band var feil uttrykk. Jeg tenkte på f.eks Netgear Orbi som benytter 5 ghz til å kommunisere seg i mellom på "eget nett". Ikke sikkert dette betyr noe i praksis. Backhaul band var et uttrykk jeg leste et sted.

Ser den også mangler såkalt MU-MIMO også. Multiple User, Multiple-Input, Multiple-Output. Er litt usikker på støtten av det i enhetene jeg har i dag, så det spiller kanskje heller ikke noen stor rolle. :)

 

 

Google wifi støtter ethernet backhaul istedet for trådløs backhaul. Bruker 3 slike i oppsett hjemme. Ethernet backhaul mellom første og andre etg og den tredje noden som trådløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google wifi støtter ethernet backhaul istedet for trådløs backhaul. Bruker 3 slike i oppsett hjemme. Ethernet backhaul mellom første og andre etg og den tredje noden som trådløs.

Hadde jeg allerede lagt kabel hadde nok det fungert veldig bra, men gidder ikke begynne med det nå.

Lenke til kommentar

Er ikke uansett halve poenget med «mesh» at man skal kunne holde det trådløst uten å få noe ekstra forsinkelse per punkt?

 

 

Nei.

 

Mesh er hvordan aksesspunktene snakker med hverandre.  Tradisjonelle extendere har en forbindelse fra extender til router/hoved aksesspunkt.  Mesh snakker alle aksesspunkt med hverandre i tillegg til med routeren (om de nettverksmessig ser routeren).  Så basert på algoritmen fra gitt leverandør kan hver TCP flow, hver pakke eller all trafikk fra et AP ta forskjellige path i hjemmenettet.  AP'ene må følgelig dele informasjon om last, dekning og antall hopp til router og oppdatere dette hele tiden.  Dette koster noe nettverkstrafikk og CPU.  Så det blir en "kost"/nytte vurdering om dette gjør noe for nettet ditt.  Vil flere potensielle paths gjøre ting bedre?  Eller vil det bli mer overhead pga valgene som må tas + nettverkskapasitet som brukes.  Det er teknisk sett ikke mulig å ha mesh med færre enn tre AP i et nett (med to enheter vil du uansett kun ha en potensiell path).  Nytten blir generelt større av flere AP.

 

Den store fordelene med mesh er å dynamisk kunne velge forskjellig path basert på endrede trådløse forhold i nettet.  Andreplass er enkelhet ved oppsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk til anskaffelse av google wifi her om dagen. For øyeblikket bur vi i eit hus på overkant av 320 kvadrat, to utleie deler i kjeller. Kjøpte 3- pakken som seg hør og bør. Dette var stilige saker.  Jobber som IT-tekniker så eg er blitt vant til litt knot og trykking før alt fungerer optimalt, men dette vart nesten litt for lett. Alt fungerte frå første stund :) Når det gjelder hastighet får eg maksfart på hoved-AP 2010 /220Mbit. I Ap nr 3 i øverste etasjen tikker den inn på 140-150Mbit opp og ned. Det får være akseptabelt. 

 

Kan anbefalest! 

Lenke til kommentar

Ja, meget bra. Når jeg hadde 60 mbit-linje fikk jeg 60 mbit stabilt på alle punkt (to etasjer, betongskillere, 140 m2). Når jeg testet med en 500 mbit-linje fikk jeg ca. 250 mbit gjennom betongen opp på loftet. Antar sistnevnte gikk over 5 GHz-nettet og dermed litt tap gjennom betongen? Mens førstnevnte (60 mbit) gikk via 2,4 GHz-nettet? Noen som vet hva som er typisk maks hastighet på 2,4 GHz-delen? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Google wifi støtter ethernet backhaul istedet for trådløs backhaul. Bruker 3 slike i oppsett hjemme. Ethernet backhaul mellom første og andre etg og den tredje noden som trådløs.

 

 

Åssen er erfaringen din med Gwifi på ethernet backhaul?

 

Lurer på å skifte ut min trofaste "Dark Knight" (RT-N66U).

Lenke til kommentar

 

Til de som sitter på gjerdet... Det er 30% rabatt på Google Wifi 3-pack på Lefdal idag, onsdag 22. november:

https://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/GWIFI3PACK/google-wifi-mesh-3-pakning-hvit

 

Var det begrenset antall? Får ikke bestilt ifra nettsidene deres

 

Ja dessverre. Dette står på produktsidene som er omfattet av black friday:

 

*Info om vår Black Friday kampanje: Begrenset antall. Produktene er merket individuelt med antall som gjelder for hele landet.

Lenke til kommentar

 

 

Er det med router i Google wifi? 

 

Google wifi ER en router i seg selv. Du plugger inn en internett-kabel fra modemet i den ene boksen til google wifi og setter de to andre rundt i huset.

 

Les her: https://store.google.com/product/google_wifi

 

 

Da blir det jo fort krøll om man har fiber med iptv.

Eller er det ein løysing på dette også? 

Dobbel nating er jo lite aktuelt. 

 

 

Jeg er ingen nettverksekspert, men kan erfaringsmessig bekrefte at dersom du har IP-telefon eller IPTV via fiber, så er du avhengig av ISPens router og tvunget til å bruke dobbel NAT.

 

Alternativ 1:

Modem -> Google Wifi -> Switch -> Resten av det kablede nettverket

I denne konfigurasjonen får du brukt ditt Google Wifi-mesh slik intensjonen er (single NAT). Passer dessverre ikke for alle.

 

Alternativ 2:

Modem -> ISP-router -> Google Wifi -> Switch -> Resten av det kablede nettverket

I denne konfigurasjonen har du dobbel NAT, men alle enhetene i nettverket (både kablede og trådløse) mottar IP fra Google Wifi og er derfor på 'samme nett' som om det skulle være single NAT. Google Wifi kan kjøres i mesh-modus. Dette er ikke kompatibelt med IPTV og IP-telefoni.

 

Alternativ 3:

Modem -> ISP-router -> Google Wifi (bridge modus) -> Switch -> Resten av det kablede nettverket

Nå får du single NAT og alle enheter (kablet og trådløst) på samme subnet, men Google Wifi er redusert til et vanlig aksesspunkt uten mesh-funksjonalitet. Det er med andre ord helt bortkastet å kjøpe Google Wifi for dette formålet.

 

Alternativ 4:

Modem -> Google Wifi -> ISP-router -> Switch -> Resten av det kablede nettverket

IPTV og IP-telefon vil ikke fungere, og det er derfor ingen situasjoner hvor dette er en løsning på noe som helst. ISP-routeren vil være overflødig.

 

Alternativ 5:

Modem -> ISP-router -> Google Wifi 
                    -> Switch -> Resten av nettverket

Det er denne 'løsningen' jeg bruker selv. Google Wifi er koblet til en av portene på ISP-routeren, og switchen er koblet til en annen. Det er problemer med dobbel NAT, men jeg har et trådløst mesh nett i tillegg til at IPTV og IP-telefon fungerer. Enheter som er tilkoblet trådløst (subnet 192.168.86.1/24) vil ofte ha problemer med å kommunisere med enheter på det kablede nettverket (forskjellig subnet x.x.x.x/24). Uten at jeg har konfigurert noen port-forwarding regler, så fungerer Plex som vanlig (serveren er tilgjengelig både på LAN og Wifi), mens den trådløse printeren er usynlig for LAN-enheter.

 

Kort oppsummert kan jeg vel si at jeg har kjøpt et produkt som ikke passer til mitt bruksområde, men jeg vet ikke om det er noen andre mesh-systemer i samme prisklasse uten dobbel NAT-problematikken som i tillegg har ethernet-backhaul.

 

Hvis det er noen forslag er jeg interessert i å undersøke dem slik at jeg rekker å benytte meg av angrefristen.

Lenke til kommentar

Problemet er at Google Wifi ikke støtter IGMP så om IPTV-trafikken går på multicast så kan ikke IPTV trafikken gå gjennom Google Wifi. Hvordan fordeling på multicast vs unicast er på løsningene til de forskjellige IPTV-løsningene nå aner jeg ikke så jeg vet ikke hvem som funker med hva.

Lenke til kommentar

Problemet er at Google Wifi ikke støtter IGMP så om IPTV-trafikken går på multicast så kan ikke IPTV trafikken gå gjennom Google Wifi. Hvordan fordeling på multicast vs unicast er på løsningene til de forskjellige IPTV-løsningene nå aner jeg ikke så jeg vet ikke hvem som funker med hva.

 

Ok, det forklarer hvorfor det feiler.

 

I tilfelle IPTV-tilbydere har bruker forskjellige løsninger må jeg presisere at det gjelder GET AS i mitt tilfelle.

 

Det ser ut til at noen har vært i kontakt med Google allerede og mener at det kan løses med en firmware-oppdatering, så får bare håpe at vedkommende har rett og at Google følger opp.

Endret av jscottyman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Slik blir mitt oppsett med tanke på tidligere spørsmål om IPTV.

 

Google Wifi [1] Hoved enhet, samt wifi til første og andre etasje.

Google Wifi [2] IPTV samt wifi i hele første etasje. Her blir det kablet ut av Google Wifi [2] til IPTV boks fra Altibox. Skal sørge for å gi noe mer stabil tv opplevelse.

Google Wifi [3] Wifi til hele andre etasje.

Lenke til kommentar

Jeg har GET fiber, og der var det ikke noe problem å få dem til å sette deres medfølgende modem/router i bromodus for å benytte meg av privat router nedstrøms. Når det er sagt har jeg ikke prøvd å sende TV-signaler gjennom egen router, da jeg koblet TV-boksen(e) til en av de andre portene på medfølgende modem/router via separat nettverkskabel. Da er ikke TV-boksene på samme nettverk som resten av huset, men det er ikke noe problem for min del. Håper jeg ikke bare har blitt "lurt", og kjører dobbel NAT uten at jeg vet om det. :p

 

Jeg satt på gjerdet litt for lenge mtp google wifi til 2990,-, så da ble det TP-link Deco til 1990,- på meg istedet. Håper de vil funke bra med 1GB/S ethernet backhaul.

 

Eksisterende setup:

Get modem (bridge mode) -1-> Netgear RT66-NU -1-> switch -1-> kablede enheter

                                                -2-> Get Box II

 

Fremtidig setup:

Get modem (bridge mode) -1-> TP-link Deco (main) -1-> switch -1-> TP-link Deco (mesh)

                                                                                                                -2-> TP-link Deco (mesh)

                                                                                                                -3-> kablede enheter
                                                -2-> Get Box II    
Endret av trulseth
Lenke til kommentar

Jeg byttet ut Google Wifi med AirTies Air 4920, som helt enkelt er 3 aksesspunkter i mesh. Systemet mottar IP fra router, og alle enheter er dermed på samme nett. Trådløs printer, IPTV, IP-telefon og filoverføring mellom wifi og tråd fungerer smertefritt.

 

I (første kvartal) 2018 kommer det en oppdatert utgave som heter Air 4930 med støtte for 802.11ac wave 2, men jeg hadde ikke tid til å vente på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...