Gå til innhold

Get\canaldigital docsis 3.1


Anbefalte innlegg

Utrolig nok så er LHM1 inne på selv om bruken av ordet FullDuplex tilsynelatende er feil.

 

CableLabs har faktisk kalt sin neste versjon av Docsis 3.1 med symetriske Gigabit hastigheter for "Full Duplex".

Det de har fått til er å fjerne skillet vi har i dag mellom US og DS frekvenser i docsis og lar modmetet benytte seg av hele sepekteret til enten US eller DS.

 

Spesifikasjonen er ikke ferdigstilt så det er fortsatt en stund til vi ser dette i produksjon.

 

http://www.cablelabs.com/full-duplex-docsis-3-1-technology-raising-the-ante-with-symmetric-gigabit-service/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig nok så er LHM1 inne på selv om bruken av ordet FullDuplex tilsynelatende er feil.

 

CableLabs har faktisk kalt sin neste versjon av Docsis 3.1 med symetriske Gigabit hastigheter for "Full Duplex".

Det de har fått til er å fjerne skillet vi har i dag mellom US og DS frekvenser i docsis og lar modmetet benytte seg av hele sepekteret til enten US eller DS.

 

Spesifikasjonen er ikke ferdigstilt så det er fortsatt en stund til vi ser dette i produksjon.

 

http://www.cablelabs.com/full-duplex-docsis-3-1-technology-raising-the-ante-with-symmetric-gigabit-service/

Jepp, og det vil føre til mer dynamisk tilordning av båndbredde, avhengig av hvilken retning strømmen går i. Dvs. at man kan få f.eks. 1Gb/s totalt, med en varierende fordeling mellom oppstrøm og nedstrøm. Men det endrer ikke det faktum at Docsis allerede er full duplex i dag.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

http://www.side3.no/teknologi/kabel-tv-kunder-ma-vente-enda-lenger-pa-super-internettet-docsis-31/3423391274.html

 

Vil noen si hvorfor dere tror canaldigital ikke klarer å bestemme seg?

 

For jeg tror hvis canaldigital skal betale for docsis 3.1 full duplex vil de si 1 gigabit\s måneden vil koste 2500 kr per måned for coax brukere og 1000 kr måneden for fiberkunder. Det er på grunn av kostnadene å oppgradere dette?

 

Men jeg tror egentlig canaldigital tenker siden de velger å øke prisene og fjerne 25 mbit og unskylde seg med nå er større sansynlighet for for dårlig hastighet så ønsker de kun å tjene mere penger?

 

For syns canaldigital er useriøse, men vi vet lite om hva get vil gjøre når docsis 3.1 er på plass hos kundene, mulighens de også må øke prisene i 2018 fordi de ønsker å tjene mere, og kundene har lite valgmuligheter ennå.

 

Eller tror dere de allerede har betalt for docsis 3.1 men det har aldri kommet til kundene ennå?

For vet enkelte mener telenor bruker penger india eller utlandet istedenfor norge. ganske idiotisk da de neppe kan tjene like mye penger der.

 

For ganske sikker på i 2018 vil 100 mbit bli laveste hastighet den vil koste 799 kr måneden. Men tror vi fremdeles vil kun ha docsis 3.0 da også, get vil ha oppgradert til docsis 3.1 til alle kunder, altibox vil tilby 2.5 gigabit ethernet lenge før der igjen og 5 gigabit ethernet for de som syns 10 gigabit er for dyrt. Samme med homenet.

 

Så håper virkelig at det vil bli mere konkuranse, forbrukerrådet må se sammen med NKOM at det må finnes lovverk som kan begrense internetlevrandørene å redusere utvalget kun for å være badass fordi telenor\canaldigital taper vel ikke penger på det så sant det ikke er alternativ, og kundene ikke sier opp avtalen. Men for kundene er jo det uretttferdig man ikke kan velge. Fordi mobil bredbånd og G.fast blir dyrere eller like dyrt. for ubegrenset bruk.

Fiber er ofte ikke alternativ for veldig mange eneboliger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

fant en god artikkel:

https://www.aftenbladet.no/digital/Teknologimagasinet-Nye-tider-i-bredbandsmarkedet-Slik-far-ogsa-du-billig-fiber-10838b.html

 

Men vet ikke jeg gidder å betale 1 kr for regner med dette er prøvetid og det automatisk fornyer avtalen til pakke.

Hadde jeg kun betalt 1 kr for å lest denne, ville jeg gjort det.

 

Men tror den går på å få folk i nabolaget å invistere fiber etc. Det er kanskje ikke så lett enkelte kommuner invister vel fiber for å få folk å flytte inn i enkelte bofylker. Borettslag har vel ofte fiber.

Lenke til kommentar

Si litt mere? Er det mulig med 100\100 mbit med slik gjennom coax kabel? hvor lang rekkevidde er det? 100 meter?

 

De er ikke dumme nei, men tror ikke internetlevrandørene vil bruke dette, istedenfor docsis litt mere informasjon hadde vært fint.

Tror nok hvis man bruker slik istedenfor modem vil det gi forstyrrelser?

Lenke til kommentar

Kan du si litt mere? For kan man bruke splitter? (Y forgrening) eller annet? for antar det blir som fiber P2P ikke mulig å seriekoble slik kabelTV ofte er. Går fra hus til hus, for å spare kabel.

 

For jeg tenker f.eks hvis internetlevrandørene hadde lagt fiber i gaten, slik at

WEB_Image%20NGM%20Skap%2050%20cm%20med%2

bellsouth-copper-300x533.jpg

Kunne man da gjort det slik at kabelen fra gaten til huset kan beholdes?

Eller er problemet da vil naboen også miste internett, da coax er seriekoblet, blir et hus koblet fra, mister også naboen nettet og tv? Omtrent som å koble fra en seriekabel?

 

Så selv om man sier opp bredbånd\TV får blir man bare koblet fra forsterken, inn i huset, men utvendig så går den direkte da til naboen? Derfor er det like greit skal man ha fiber så legger man fiber helt inn i huset?

 

For canaldigital sier vel per området skal det helst ikke være over 200 kunder per node.

Men muligens når hastigheten blir høyere, så må tallet ned, ellers blir det kapasitet problem.

Tror man ikke får brukt docsis 3.0 utstyr fra GET? Da de antakelig vil bytte sitt utstyr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Den fra Axis er punkt til punk så ingen seriekobling eller avgreining. Man kan i teorien trekke fiber til fordeling i gata og kjøre siste stykket inn på eksisterende kabel. Problemet er at man da ikke har plass til TV signaler og at leverandør ikke har noen form for management eller overvåking med de produktene jeg bruker og kjenner til.

 

Kabeltv er ikke seriekoblet mellom kunder. For en kunde (hus) er kontaktene seriekoblet, men mellom husene er alt avgreininger. (Tenk masse Y-kobliner.)

 

Hvor mange kunder de kan ha på en node avhenger i belastningen. Dette er nok noe ISP overvåker nøye og driver utbedring på fortløpende. Er nå over 15 år siden jeg var i dette segmentet, men da jeg drev på med dette var det ofte oppdrag som gikk på å splitte et område fra en over til to noder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor mange kunder de kan ha på en node avhenger i belastningen. Dette er nok noe ISP overvåker nøye og driver utbedring på fortløpende. Er nå over 15 år siden jeg var i dette segmentet, men da jeg drev på med dette var det ofte oppdrag som gikk på å splitte et område fra en over til to noder.

Her mener jeg du tar feil, leser du artikkelen nøye:

 

 

Større fare for kø

Oppgraderingen av maksimal hastighet til hver kunde, skjer dermed uten at kapasiteten i nettet økes.

I dag er det slik at opp til 200 husstander i samme området deler på den totale kapasiteten. Når hver kunde får mulighet til å bruke mer av kapasiteten, øker sjansen for at kundene ikke får sin maksimale hastighet fordi kapasiteten allerede er oppbrukt.

Her mener jeg er bevis på man ikke kan ta Canaldigital å seriøst. Eller de har problemer å finne løsninger på dette på en billig og kostnaddsparende for kundene som mulig.

De virker ut fra media og kundeservice er likegyldig til god kundebehandling, oppgrader man hastighet og får problemer får kundene skyld at de gjør det er alltid interne problemer som ruter\modem som henger seg dette er normalt, men hvis man er misfornøyd med perring avtalen ønsker ikke kundeservice å uttale seg om dette, er kun altibox og Get som gjør dette mot sine kunder fordi tar kundene sine litt seriøst men man må jo ha et kundenr for de vil si dette, og canaldigital vil ha begrunnelse, og vil kun godta oppsigelser på telefon. Men har desverre ikke hatt andre levrandører, men jeg får bedre intrykk av andre levrandører, eneste homenet kanskje kan være litt dårlig på kundeservice og Nextgentel,men det er fordi de er billigere, bayonette har vel gitt opp privatmarkedet. Vertfall nye kunder. Men DSL leier jo homenet\nexgentel av telenor. Fiber har vel de enten selv eller leier in andre levrandører. så driftansvaret er kanskje noen andre sitt?

 

Nå prøver jeg ikke direkte henge ut telenor\canaldigital men min erfaring er vertfall slik, er kundenes feil hvis de er villig å invistere i ny teknologi. Get prøver kanskje mere sammen med altibox og tilby fremtidrettet tjenester uten at kunden skal betale høy pris for en tjeneste kundene har, så hvis de øker prisen er det fordi det er nødvendig? Kanskje jeg ikke forstå dette?'

 

Canaldigital ønsker heller ikke å kommentere dette ytteligere. Så dere for vurdere om man skal ta telenor\canaldigital seriøst. Fordi før tilbyr de 500 mbit som nytt produkt etter docsis 3.0 kom.

 

Før var 70\100 mbit det høyeste, allerede da ventet jeg lenge på ny teknologi, de var 3-4 år for sent ute mener jeg. Nå vil jeg helt klart gått for 50 mbit på coax og på fiber heller gått for topp hastighet da borettslag avtale er langt billigere en enebolig, fordi jeg vet at skal jeg betale mere så får jeg dårligere tjeneste man betaler dyrt for.

 

Vet hvis man har kontantavtale på mobil må man oppgi personnummer + kontonummer + telefonnummer\kundenummer for å få tilbake penger for man ønsker å si opp avtalen, og men på bredbånd må si opp 3 måneder før, ganske useriøst syns jeg. Andre bedrifter vil være litt mere fleksible og leve med kundene har alltid rett og fornøyde kunder vil komme tilbake. Men må si jeg tar canaldigital\telenor mere seriøs før en i dag. Så hvis noen jobber der, bør dere heller prioritere kundeservice istedenfor å selge dyre utdaterte tjenester til overpris. Ellers tror jeg mange vil si opp avtalen eller gå for det billigste alternativet kun fordi canaldigital ikke fortjener noe bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan bekrefte canaldigital har begynt å fakturere kunder for 50\10 mbit ennå ganske idiotisk, da de sa det vil komme neste år?

Bra for meg, men syns de kunne gitt billigere pris.

Hvis du hadde tittet litt nøyere etter på fakturaen fremfor å bare være evig kranglefant og negativ innstilt så ville du ha oppdaget at fakturaen fra desember omfatter abonnementsperioden som strekker seg fra 1.1.2018 og utover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men kan noen si forskjellen på modem merkene (Cisco\Truecolor\Arris\Dlink etc?)

Noen av disse som viser CPU grafer\ytelse slik Asus merlin build? Eller kan vise ytelse på CMTS og kjernenettet? Uten å direkte ha tilgang til dette? eller funger ikke docsis 3.1 slik?

 

Tror flest internetlevrandører går for Cisco\Truecolor i norge, er det noe grunn for det? Eller ikke? Bedre kvalitet? Eller bedre support.

 

Er det samme kun på ytelse\ og kompaktiblitet? Eller finnes det store merkeforskjeller?

 

La oss si Docsis 3.0 med 1 km lang coax kabel (Ping hastigheten der mot 100 meter coax kabel)

 

Vil man merke bedre ping\ytelse med docsis 3.0 vs 3.1?

 

Kanskje jeg er litt kraglefant ja men blir veldig frustert over Canaldigital, Get har vertfall planer men de venter til 2018 og prisene vil heller ikke de si noe om, men antar 1 Gigabit linje vil koste fort 2000 kr. Eller mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men kan noen si forskjellen på modem merkene (Cisco\Truecolor\Arris\Dlink etc?)

Noen av disse som viser CPU grafer\ytelse slik Asus merlin build? Eller kan vise ytelse på CMTS og kjernenettet? Uten å direkte ha tilgang til dette? eller funger ikke docsis 3.1 slik?

CPU-bruk er uinteressant, ettersom switching skjer i hardware. Anta at komponenten kan levere linjehastighet, og neppe er veldig mye for kraftig. Ytelsen på en slik dings er levert troughput, ikke CPU-bruk.

Tror flest internetlevrandører går for Cisco\Truecolor i norge, er det noe grunn for det? Eller ikke? Bedre kvalitet? Eller bedre support.

Pris og kompabilitet med upstream.

Er det samme kun på ytelse\ og kompaktiblitet? Eller finnes det store merkeforskjeller?

Det er ja-nei-spørsmål på ytelse. Leverer den det som blir solgt, eller ikke. Svaret er ja - ISPer velger komponenter ut fra hva de selger.

La oss si Docsis 3.0 med 1 km lang coax kabel (Ping hastigheten der mot 100 meter coax kabel)

Latency i første ledd er minimalt uavhengig av kabellengde. Det sagt ser jeg for meg at 1km coax nok vil gi relativt dårlig ytelse.

Kanskje jeg er litt kraglefant ja men blir veldig frustert over Canaldigital, Get har vertfall planer men de venter til 2018 og prisene vil heller ikke de si noe om, men antar 1 Gigabit linje vil koste fort 2000 kr. Eller mere.

Problemet er at du ikke har konsepter om hvorfor du er frustrert - du bare er det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan du da forklare med coax får man ofte mellom 5-10 i ping i server mot oslo.

 

Gjør man samme testen på samme PC\Ruter på fiber får man 1-2 i ping veldig ofte?

Det må være coax kablingen eller utstyret som er dårligere på coax en fiber?

 

Men har ikke funnet ut hvor i Coax koblingen det oppstår forsinkelse vil du gi eksempel?

For man kan finne ut mellom fiberen til kabelTV nettet der får man ikke kjørt pingtest? Antar der ville man hatt 1 ping hvis man koblet direkte på CMTS.

Lenke til kommentar

Men kan du da forklare med coax får man ofte mellom 5-10 i ping i server mot oslo.

 

Gjør man samme testen på samme PC\Ruter på fiber får man 1-2 i ping veldig ofte?

Det må være coax kablingen eller utstyret som er dårligere på coax en fiber?

Jeg sa ikke at det ikke var forskjell mellom ulike medier. Jeg sa derimot at lengden på kabelen neppe er en signifikant faktor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fruster fordi canaldigital etter så mange år ikke kan forklare hvorfor Docsis 3.1 aldri blir prioritert, for i 2018-2020 er det for sent å kjøpe docsis 3.1 full duplex brukt.

Tror de kunne sagt da like greit å legge fiber, og fjerne coaxen.

 

Det dyreste er nok å kutte coaxkabelen 2 meter per år og si de invisterer årlig miliarder i bedre infrastruktur det gjelder kun nye kunder ikke gamle? istedenfor å invistere i fiber hele veien? Eller tar jeg feil der?

Men ja vi kan jo si det går for treg, og levrandørene vil ikke anta fremtiden, da jeg mistenker ingen vil betale 2500 kr måneden for 1000\1000 mbit hastighet for coax, bare fordi det er utdatert teknologi.

 

Beste svaret jeg har fått er at Coax docis 3.0 kan ikke sammenlignes med Sony Xperia V

som nesten er verdiløs i dag, skulle vi ta prisene burde 500 mbit ned og 50 mbit opp kostet 600 kr eller 500 kr i dag da det er så dårlig tilbud og ingen alternativer uten det vil koste 100 000 kr å legge ny fiber, der er internetlevrandørene GET\Canaldigital uenige.

 

Hvorfor er det billigere for bayonette\homenet å tilby 1 gigabit til 600 kr måneden. Muligens de kjøper kun nytt utstyr og har ikke verdiløs utstyr de sliter å få solgt? Er det problemet? Derfor må store levrandører prise seg høyt for å dekke tapet sitt?

 

Blir jo som luringene og raringene på bruktmarkedet, er ikke dens feil de kjøpte core 2 duo E8500 og HD 7850 i 2007 med 500 GB SSD og 2 TB hdd men de vil gjerne håpe på å lure enkelte å tro den pcen er verd 12 000 kr i dag. Så får de som blir lurt skylde på seg selv.

 

Nå skal jeg ikke si alle som jobber i Telenor\canaldigital er useriøse, men enkelte kan man vertfall si de bryr seg lite om god kundebehandling, andre bryr seg lite, tydeligvis problemet dems er de ikke vil stille til intervju på hvorfor de utsetter dette og tanken bak det. For det må de ha ellers burde de finne seg ny jobb syns jeg.

 

Så da håper jeg noen som jobber der enten i Get\Canaldigital kan si litt hvorfor get prioriter docsis 3.1 mere en canaldigital, er kanskje fordi Get blir sponset av oslo kommune men samme gjelder ikke for Canaldigital og bærum.

Kanskje staten syns det viktig med bedre bredbåndtilbud i oslo? Da det er mere konkuranse der. Ellers måtte Get lagt ned og gi opp som internetlevrandør. Da altibox\homenet og bayonette har lenge prioritert i oslo.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så dere må gjene mene?

 

"Jeg må ha respekt for Telenor\canaldigital fremstår som useriøse".

"Jeg må godta Telenor\canaldigital som de er"

"Jeg må styre unna å gi de dårlig rykte ellers gjør jeg det bare verre"

 

For dere er enig kjøper jeg docsis 3.1 utstyr selv blir det bare verre.

jeg har lov å bruke pengene slik jeg vil, men så sant jeg gir de problemer kan de komme med erstattningskrav enten dårlig rykte eller problemene det gir, det irriter meg veldig. Men jeg tror i 2018 vil modemprisen falle. Så er idiotisk å kjøpe modem nå som kanskje aldri får glede av.

 

Hvis man irriterer telenor\canaldigital lenge nok sier de sikkert det koster 1 millon kr å oppgradere fra docsis 3.0 til docsis 3.1 inkludert bytte av modem, forsterker og CMTS kun for en kunde men da ønsker de ikke å besvare flere henvendelser, og man må skylde på seg selv hvis man syns det gir dårlig valuta for pengene. Da fiber burde ha kostet 250 000 kr. Desverre har man da ingen åpenkjøp eller returrett på slike ting. Da det kjøpes som bedrift avtale i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...