Gå til innhold

Get\canaldigital docsis 3.1


Anbefalte innlegg

Du har fortsatt ikke forstått at coax i praksis gir gode nok tjenester for de aller fleste. Jeg ser på meg selv som rimelig tung bruker, og eneste saklige grunnen til at jeg gidder betale for 500Mb er at jeg får 50Mb upstream. Hadde jeg fått 50/50 eller 100/100 hadde jeg gått for det. Samtidig innser jeg at behovet stortsett er for nedstrøms data, og aksepterer det.

 

Dine behov fremstår mildt sagt som oppkonstruerte, og er på ingen måte spesielt relevante for folk flest.

 

Og aksessteknologien er for min del revnende likegyldig. Om det er docsis 3.0, 3.1, fiber eller røyksignaler bryr meg ikke. Det er det leverte produktet som er relevant.

 

Kort sagt har du ikke grunnleggende forståelse for markedet du forsøker å kritisere. Det fører til at kritikken uten unntak blir skivebom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener når hovedkortprodusentene kommer med neste år 2.5 Gigabit lan, 5 gigabit lan og 10 gigabit lan er det kun for å skryte det er mulig?

 

Samme med ruter, switcher, etc.

Jeg har ingen ting i mot slikt, men er ikke vits for meg å bytte hovedkort kun for dette, har SFP+.

Men jeg syns det er bra 1 gigabit standard forsvinner. Så få dere andre mener hva dere vil.

 

Håper altibox og homenet gjør det samme og tilbyr 100 mbit som laveste hastighet til normale brukere.

Så får senior pakken\barnepakken være 25\50 mbit i så fall.

Lenke til kommentar

Så du mener når hovedkortprodusentene kommer med neste år 2.5 Gigabit lan, 5 gigabit lan og 10 gigabit lan er det kun for å skryte det er mulig?

Nå er vel 2.5G og 5G hovedsaklig rettet mot bedriftsmarkedet, der 1Gb er for lite til et aksesspunkt, men man ønsker å beholde samme kabling som i dag. Selvsagt er det kjekt med høyere hastighet, men det er ikke akkurat killer feature. Det er ingenting jeg gjør i det daglige hjemme som blir vesentlig hindret av at jeg kun har 1Gb/s tilgjengelig båndbredde. Enkelte ting tar kanskje fem minutter ekstra, men det er det.

Men jeg syns det er bra 1 gigabit standard forsvinner. Så få dere andre mener hva dere vil.

Båndbredde vil øke. Men du bommer fundamentalt på hva som er behovet til folk. Det er ingen privatpersoner som har behov for 10G per i dag. Det er en del som konstruerer behov hvor det er nyttig, men det er ikke et veldig reelt behov.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med de fleste her. 1Gbps er mer enn nok for de fleste. Vil kalle meg en over middels datanerd og har kun en link jeg vurderer å oppgraddere fra 1Gb til 10Gb.  Og det er mellom virtualiseringsserver og SAN.... Klienten min klarer seg fint på 1Gb enda en stund.

 

Hvorfor det går tregt med oppgradering til Docsis 3.1 er vel enkelt forklart med at leverandører ikke ser en positiv kost/nytte vurdering på feltet. Ikke mange nok kunder har behov for hastighetene 3.1 gir og de stedene hvor 3.0 ikke klarer å levere nok splitter de i stedet noder ol. Raskere og billigere enn å oppgradere alt til 3.1

 

Den dagen ISP ser at det koster mer å holde på 3.0 enn å oppgdarere til 3.1 kommer nok nye modem raskt ut til oss forbrukere. For øyeblikket er det tydligivs ikke tilfellet da jeg ikke har fått noe nytt modem enda.....

 

Fiber til alle hadde nok vært beste løsningen, men kostnadene for utbytting av coax vi brukte noen tiår på å bygge ut er nok også større enn nytten ISP ser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men problemet:

50 mbit x 200 kunder = 10 000 = 10 gigabit.

 

10 mbit x 200 kunder =  2000  = (200 mbit)

 

Docsis 3.0 sies å ha 6 gigabit ned og 300 mbit opp. Teoretisk, men en kunde kan ha maks 800 mbit ned og 80 mbit opp teoretisk på grunn av spliterne og modem.

 

Altså nå er det vel skjeldent all kunder belaster bredbåndet maksimalt, men som dere ser, selv på den laverste båndbredden så skal det lite til før kapasiteten blir sprengt.

Særlig på kveldstid.

 

Nå har vel ikke alle billigste hastighet heller 50 mbit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...