Gå til innhold

Disse taklet ikke skuddsekundet - ett tegn førte til krasj hos global IT-tilbyder


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

"Det sjeldne fenomenet inntraff klokken 23.59.60 UTC, den 31. desember. I Norge som ligger øst for UTC skjedde dette én time senere, klokken 00.59.60, søndag 1. januar."

 
Det blir feil å skrive at det skjedde én time senere i Norge, når det faktisk skjedde samtidig i hele verden.
Klokken var 00.59.60 norsk tid da det skjedde, men det er altså ikke én time senere enn 23.59.60 UTC; de to tidsangivelsene angir samme tidspunkt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

– Rotårsaken til feilen som rammet vår DNS-tjeneste var troen på at tiden ikke kan gå bakover. Det var i vårt tilfeller noe kode som forutsatte at forskjellen mellom to tidspunkter alltid er, i verste fall, null, opplyser selskapet.

 

Uff enda noen som har mangler i fysikkunnskapene.

 

Tiden er relativ til farten. Tiden er relativ til hvor stor tyngdekraften påvirker og tiden er enten man liker det eller ei knyttet til rommet.

 

Derfor vil en som kjører i f.eks. 200 km/t på en fin vei oppleve at tiden går ørlite saktere enn en som sitter stille et sted i veikanten. Tidsopplevelsen vil også være ørlite forskjellig på Mount Everest og i Sahara. Det er ikke bare høydeforskjellene som avgjør, men det finnes faktisk en del forskjeller i lokal tyngdekraft som man kanskje ikke skulle forvente å tenke seg at fantes her på jorden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

– Rotårsaken til feilen som rammet vår DNS-tjeneste var troen på at tiden ikke kan gå bakover. Det var i vårt tilfeller noe kode som forutsatte at forskjellen mellom to tidspunkter alltid er, i verste fall, null, opplyser selskapet.

 

Uff enda noen som har mangler i fysikkunnskapene.

 

Tiden er relativ til farten. Tiden er relativ til hvor stor tyngdekraften påvirker og tiden er enten man liker det eller ei knyttet til rommet.

 

Derfor vil en som kjører i f.eks. 200 km/t på en fin vei oppleve at tiden går ørlite saktere enn en som sitter stille et sted i veikanten. Tidsopplevelsen vil også være ørlite forskjellig på Mount Everest og i Sahara. Det er ikke bare høydeforskjellene som avgjør, men det finnes faktisk en del forskjeller i lokal tyngdekraft som man kanskje ikke skulle forvente å tenke seg at fantes her på jorden.

 

 

Tror ikke det var fysikkunnskapene det stod på her. I orginalartikkelen kan man lese at når systemet skal finne 'resolve' tid tar den klokken nå minus starttidspunktet, som forsåvidt er en helt vanlig måte å finne ut hvor lang tid en operasjon tok. Men deretter mates tallet inn i en funksjon innebygget i programmeringsspråket som ikke støtter verdier lavere enn 0. Så muligheten for at en request kan ha ha blitt utført på negativ tid har nok bare blitt oversett.

 

Og uavhengig av hvor fort eller hvor høyt oppe en klokke befinner seg vil ikke det påvirke om en tidsmåling tatt etter en annen tidsmåling kan være et tidligere tidspunkt.

 

...Bortsett fra hvis den reiser fortere enn lyset da.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

– Rotårsaken til feilen som rammet vår DNS-tjeneste var troen på at tiden ikke kan gå bakover. Det var i vårt tilfeller noe kode som forutsatte at forskjellen mellom to tidspunkter alltid er, i verste fall, null, opplyser selskapet.

 

 

Uff enda noen som har mangler i fysikkunnskapene.

 

Tiden er relativ til farten. Tiden er relativ til hvor stor tyngdekraften påvirker og tiden er enten man liker det eller ei knyttet til rommet.

 

Derfor vil en som kjører i f.eks. 200 km/t på en fin vei oppleve at tiden går ørlite saktere enn en som sitter stille et sted i veikanten. Tidsopplevelsen vil også være ørlite forskjellig på Mount Everest og i Sahara. Det er ikke bare høydeforskjellene som avgjør, men det finnes faktisk en del forskjeller i lokal tyngdekraft som man kanskje ikke skulle forvente å tenke seg at fantes her på jorden.

Et eksempel på dette er klokkene i GPS-satellittene. Du får én effekt pga den relative hastigheten i forhold til en observatør på jorden, og effekt i motsatt retning fordi klokkene er lengre unna jordens sentrum enn samme observatør. Einstein ruler.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Fulgte med på Windows klokka og klokka.no når det skulle være skuddsekund, men begge så ut til å ignorere det :(

Og de andre på festen, hva gjorde de?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

Fulgte med på Windows klokka og klokka.no når det skulle være skuddsekund, men begge så ut til å ignorere det :(

 

Og de andre på festen, hva gjorde de?

 

Vel, jeg pulte 2 timer senere og dagen på derpå, så jeg er ikke helt utafor.

Prøver du å imponere? Gå til en hvilken som helst første skoledag så vil du se at en hvilken som helst idiot kan ha sex. ;)
Lenke til kommentar

 

 

 

Fulgte med på Windows klokka og klokka.no når det skulle være skuddsekund, men begge så ut til å ignorere det :(

Og de andre på festen, hva gjorde de?

 

Vel, jeg pulte 2 timer senere og dagen på derpå, så jeg er ikke helt utafor.

Prøver du å imponere? Gå til en hvilken som helst første skoledag så vil du se at en hvilken som helst idiot kan ha sex. ;)

 

 

Nei? Jeg fortalte hva som skjedde etterpå da du tydeligvis var veldig interessert i hva som skjedde rundt meg. 

 

Ble du sur når jeg ikke lot forsøke på et karakterangrep på ubesvart? 

Lenke til kommentar

Fulgte med på Windows klokka og klokka.no når det skulle være skuddsekund, men begge så ut til å ignorere det :(

 

Windows (og sikkert de fleste andre OS som folk flest bruker på sine PC'er, nettbrett og smartphones) er ikke satt opp til å utføre denne slags tidskorreksjoner som er planlagt lang tid i forveien, og som vanligvis gjennomføres siste dagen i juni og/eller desember.

 

I stedet tar Windows m.fl. jevnlig (daglig?) kontakt med en Network Time Protocol (NTP) server (f.eks. time.windows.com) og korrigerer den interne klokka i PC'en på den måten, og dermed tas det høyde for alle mulige årsaker til at PC-klokka ikke går riktig.

 

Det er NTP-serverne, eller noen få master-NTP-servere, som trenger å bry seg om skuddsekunder og denslags.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, jeg pulte 2 timer senere og dagen på derpå, så jeg er ikke helt utafor. 

 

 

Er det sånn dette sjekketrikset fungerer: "Du får dama eller hva det er du forsøker å imponere til å være med på å se på skuddsekundnedtellingen". Det er ikke enkelt å forstå hva man skal se etter tenker jeg. Det kommer et par gjesp, og du lirer av deg "Skal vi pule?". Og det gir napp fordi det kommer som en icebreaker?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vel, jeg pulte 2 timer senere og dagen på derpå, så jeg er ikke helt utafor.

 

 

Er det sånn dette sjekketrikset fungerer: "Du får dama eller hva det er du forsøker å imponere til å være med på å se på skuddsekundnedtellingen". Det er ikke enkelt å forstå hva man skal se etter tenker jeg. Det kommer et par gjesp, og du lirer av deg "Skal vi pule?". Og det gir napp fordi det kommer som en icebreaker?

 

Var du her eller? :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...