Gå til innhold

Kunstig intelligens oppdager om maskiner er i ferd med å få problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde noe sånn allerede eksisterte og at har vært lenge på markedet. Kanskje ikke samme sensor, men samme prinsipper.

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=doosan+babcock+pipe+vibration+meter

 

http://www.doosanbabcock.com/en/service/about-pvm.do

 

Så hvor nybrotts er dette i fra israelerne egentlig?

 

Nå er det sikkert noen som blir kranglevorne over at "åh det er jo for rørsystemer", men prinsippet bak å analysere vibrasjoner og annen feedback i fra noe som er operativt er jo nøyaktig det samme. Altså grunnidéen.

 

 

The Pipe Vibration Meter

 
- allows quick and easy, on the spot analysis of vibration and fatigue concerns.
- measures and provides automatic on the spot analysis of vibration risk, in an easy to understand format.
- allows data to be sent to Doosan Babcock’s specialist team; a team with unrivalled experience and knowledge of complex fatigue and vibration issues, working on your problem, when you need it.
- improves safety and reduces the risk of production downtime and environmental impact.
 
This quick and easy to use screening tool eliminates the financial costs associated with unnecessary plant shutdown or reduced production as a result of potential fatigue. Plants that are not easily accessible can operate with greater confidence and less risk associated with pipework failures.
 
By giving you the power to efficiently manage pipe vibration, and the possibility of hydrocarbon releases caused by fatigue, our PVM system allows you to maintain the highest environmental and reputational standards for process pipework.
Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ultralydmåling av lager og slikt, hadde vi på yrkesskolen for 25 år siden, så hva den kunstige intelligensen skal gjøre her, hadde vært en bedre artikkel.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kommer dette til kjøretøycomputeren på bilen min? ;)

 

Det må da være ypperlig til den slags. Først lærer den seg hva slags lyder som er normalt og når den hører noe unormalt så laster den opp lyden til fabrikanten til diagnostikkdatabase hvor den matches mot kjente ulyder..

 

PLING: 'Begynnende slark i flipphempa oppdaget. Stram skrue i posisjon y-43 en kvart omdreining og bestill service innen 3 mnd. Hvis skrue ikke strammes, bestill service innen 14 dager.'

Lenke til kommentar

Dette er vel i praksis bare en trendanalyse koblet mot kjente data for feil?

 

Skulle mene det, ja. Men AI er jo blitt moteord for tiden. Erstatter nanoteknologi som på sin side nå er blitt litt forslitt.

 

 

Jeg trodde noe sånn allerede eksisterte og at har vært lenge på markedet. Kanskje ikke samme sensor, men samme prinsipper.

 

Mange slike system for vibrasjonsanalyse. ABB selger for eksempel et slikt system, uten at jeg vet for mye om det:

 

• https://library.e.abb.com/public/dfad89ba8ab17a5b85257b410044f29d/Condition%20Monitoring.pdf

 

 

Når kommer dette til kjøretøycomputeren på bilen min? ;)

 

Da kan du jo begynne med å stille det mer betimelige spørsmål om hvorfor infotainmenten din ikke allerede lister ut feilkoder (OBD II) eller ennå bedre, responskurver for eksisterende sensorer og aktuatorer. Måledata er tilgjengelig, enten gjennom det originale diagnosesystemet, eller en klone fra en veilinformert kilde. Slik som 'Op-/VAG-com' og dets like. Du som sluttkunde kommer bare ikke til å få hjelp fra fabrikken til å eliminere "behovet" for merkeforhandler. 

 

Når det er sagt, så hadde et tredjeparts 'Akustisk Vektor/Matrise system' med 3D lokalisering av støykildene vært nyttig. Vet der finnes slike system, og at de er demonstrert brukt oppi panseret på bil, men husker ikke så mye mer som det om saken:

 

• https://en.wikipedia.org/wiki/3D_sound_localization

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er vel i praksis bare en trendanalyse koblet mot kjente data for feil?

 

Skulle mene det, ja. Men AI er jo blitt moteord for tiden. Erstatter nanoteknologi som på sin side nå er blitt litt forslitt.

 

Nåja. All maskinlæring er i praksis bare en statistisk analyse.

 

Hvis man skal f.eks skille mellom bilder av kyr og hester så er det i bunn og grunn ingen forskjell på en k-means algoritme som kan implementeres på 10 minutter, eller et super-komplisert deep learning nevralnett, da de begge bare ser på nåværende data og lager en analyse av hvor fremtidig data vil ende. Hvor grensen går for kunstig intelligens er nokså røff, men jeg setter definisjonen på kunstig intelligens som noe som kan gjøre bevisst gjetting basert på tidligere erfaring, og 3DSignals sitt system oppfyller denne definisjonen veldig godt.

 

Jeg liker bedre ordet maskinlæring (machine learning) for slike prediktive analyser.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...