Gå til innhold

SAMLETEST: Smarte sikkerhetssystemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere setter som minus at det ikke er støtte for lyd. Jeg vil bare gjøre dere oppmerksom på at etter gjeldende norsk lov er det ikke tillatt å ta opp lyd på slike anlegg. :-) Dere burde også bemerke at om man skal ha slike anlegg, så må det også merkes at området er videoovervåket og at en må legge inn søknad hos datatilsynet. :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har Ubi Unifi kamera, og de fungerer veldig bra, og det samme gjelder den medfølgende programvaren.

 

De virker ok, men støtter ikke motion JPEG ikke sant? Hvordan kjører du det til telefon osv? Og hvilken er det du bruker? Dome virker kanskje ok, igomed at den har mic (også overraskende uvanlig på slike kamera), men den er bare 720p.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere setter som minus at det ikke er støtte for lyd. Jeg vil bare gjøre dere oppmerksom på at etter gjeldende norsk lov er det ikke tillatt å ta opp lyd på slike anlegg. :-) Dere burde også bemerke at om man skal ha slike anlegg, så må det også merkes at området er videoovervåket og at en må legge inn søknad hos datatilsynet. :-)

Har du link til lovtekst på det med at man ikke kan ta opp audio? Virker veldig rart, skulle likt å vite mer om begrunnelsen for dette. Det du sier om at området må merkes med at det er videoovervåket og søke hos datatilsynet trodde jeg bare gjaldt på offentlig område, f.eks. hvis kameraet står sånn at det også vil filme noe av veien forbi huset dit. Tar gjerne lovtekst på den og. Fra det jeg finner på datatilsynet sine sider står det:

 

Dersom du er en privatperson som overvåker eget, privat område og du ikke fanger opp andre personer, faller det utenfor dette regelverket. Se mer om private opptak under "Hvilke områder kan overvåkes?".

 

og:

 

Som kameraovervåking anses både overvåking med og uten mulighet for opptak av lyd- og bildemateriale. 

 

Dette strider mot det du har sagt så langt ihvertfall. 

Endret av KANE2009
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de to andre har vært inne på, så hadde det vært interessant å testet noe med PoE, det er veldig praktisk for slikt, om man har infrastrukturen for det på plass.

 

AtW

Om man har det meste kablet hjemme (som uansett er den beste løsningen) så er det vel bare switch som trenger å støtte PoE iom. at det ikke kreves noe spesielt av kablene? Støtter deg i denne. Da blir det også mye enklere ifht. strømbrudd da man kan ha switchen, modem, router og evnt. en NAS koblet til APS i et teknisk rom for eksempel (dog, når det er strømbrudd som ikke gjelder kun ditt hus vil vanligvis uansett koblingsstasjonene i veien ta kvelden).

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar

Har du link til lovtekst på det med at man ikke kan ta opp audio?

 

 

Jeg tror dette er den aktuelle loven:

§ 145 a.Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1.ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2.ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3.anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.

Endret av WD
Lenke til kommentar

 

Hvorfor må det alltid være noe på delene som er svarte i fargen. Kan de ikke bare lage hele kameraet i hvit variant også. Passer jo bedre i taket f.eks. innendørs designmessig, og at det drukner i den hvite takfargen, og kanskje oppfattes i positiv retning å være f.eks. en røykvarsler framfor et overvåkningskamera.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Har du link til lovtekst på det med at man ikke kan ta opp audio?

 

 

Etter norsk lov, som jeg vil tro er gjeldende i dette tilfellet også:

 

§ 145 a.Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1.ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2.ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3.anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.

 

 

Så nordmenn som filmer politi banke opp en de har pågrepet, vil altså kunne tas nettopp under denne paragrafen?

 

Tenker litt i reting alle politivoldsvideoene man har sett fra USA de siste år, tatt fra iPhone og annet slikt liknende utstyr.

Lenke til kommentar

 

Har du link til lovtekst på det med at man ikke kan ta opp audio?

 

 

Jeg tror dette er den aktuelle loven:

§ 145 a.Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1.ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2.ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3.anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.

 

Nå er ikke jeg noen jurist, men siden selv datatilsynet mener det er greit å gjøre opptak (både med og uten lyd) på egen eiendom regner jeg med at et kamera som er montert hjemme hos deg ikke teller som "hemmelig lytteapparat". Det nevnes også lukkede møter etc. så denne paragrafen har ingenting med hva man gjør hjemme hos seg selv å gjøre. Tror heller ikke datatilsynet hadde sagt at det var greit om det var en lov som sa noe imot det. Med andre ord: det protein sa er bullshit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så nordmenn som filmer politi banke opp en de har pågrepet, vil altså kunne tas nettopp under denne paragrafen?

 

Tenker litt i reting alle politivoldsvideoene man har sett fra USA de siste år, tatt fra iPhone og annet slikt liknende utstyr.

 

Vil tippe paragrafen ikke gjelder i dette tilfellet, siden vitner som filmer, i kraft av å ikke ha skaffet seg tilgang til hendelsen på ulovlig vis (ved å snike seg inn, eller plassere hemmelig opptaker), kan regnes som deltaker. Poenget med loven er at du ikke skal kunne gjøre opptak av noe du ikke selv lovlig er til stede og hører.

Endret av WD
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Nå er ikke jeg noen jurist, men siden selv datatilsynet mener det er greit å gjøre opptak (både med og uten lyd) på egen eiendom regner jeg med at et kamera som er montert hjemme hos deg ikke teller som "hemmelig lytteapparat". Det nevnes også lukkede møter etc. så denne paragrafen har ingenting med hva man gjør hjemme hos seg selv å gjøre. Tror heller ikke datatilsynet hadde sagt at det var greit om det var en lov som sa noe imot det. Med andre ord: det protein sa er bullshit. 

 

Du kan ta opp så mye lyd du vil hjemme hos deg selv, men hvis du går ut og en person som er på besøk snakker i telefonen, eller med noen andre, uten deg til stede, vil du bryte loven ved å gjøre opptak uten deres tillatelse.

Endret av WD
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...