Gå til innhold

Hvor lenge holder kartongvin etter åpning?


Ingriiidd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en kartonvin (hvitvin) stående i kjelleren. Den ble åpnet for litt over 2mnd siden, men det er fortsatt en god del igjen. Er det "trygt" å drikke vinen enda? Kan man bli dårlig om vinen har stått for lenge?

 

Takk for svar!

 

 

 

Ifølge Vinmonopolet er holdbarheten for en uåpnet kartong rundt 12 måneder, mens en åpnet kartong kan drikkes i inntil 6-8 uker etter åpning.

 

google is your friend.

Lenke til kommentar

Ifølge Vinmonopolet er holdbarheten for en uåpnet kartong rundt 12 måneder, mens en åpnet kartong kan drikkes i inntil 6-8 uker etter åpning.

 

Det anbefales også at vinen bør oppbevares kjølig.

 

Så hva om de 6-8 ukene har passert, men du likevel har mer vin igjen i kartongen?

 

- Vin som blir oksidert mister fruktighet og begynner å lukte slik det gjør av frukt som har ligget for lenge på kjøkkenbenken, eller som en epleskrott. Dette går gradvis, men når vinen er dominert av lukt som minner om brunt eple, brun banan, buljong og fuktig høy, da er det fare på ferde, sier Anders Roås Stueland, varefaglig rådgiver i Vinmonopolet, til Dinside.

 

Stueland legger også til at det ikke er farlig å drikke vin som er oksidert, men at det ikke er så godt.

http://www.dinside.no/bolig/hvor-lang-holdbarhet-har-pappvin/61010535
Lenke til kommentar

Jeg synes det er stor forskjell på om det er rød eller hvitvin. Rødvin blir fortere dårlig enn hvitvin gjør etter min erfaring.

Hadde en åpnet kartong med hvitvin stående i 4+ måneder å den smakte like godt. Rødvin derimot smaker surt allerede noen uker etter åpning. 

 

Er bare å prøve å smake, man merker fort om vina er dårlig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...