Gå til innhold

Slik vokste «internett» fram til Norge kom med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant og morsom historie.

Hvordan ville internett sett ut i dag hvis man nå skulle lage det med kunnskapen om dagens internett i minne?

Det svaret skulle jeg gjerne visst.

Dagens internett sliter med mange gamle standarder og gammelt utstyr.

 

Det et vel gamle standarder som er hovedgrunnen til at internett fungerer. Standardiseringsprossesen er veldig sentral. Hvis man finner opp ett nytt nett med nye standarder er det ikke en reell konkurrent til internett, selv om det sikkert kunne vært effektivt som et privat nett. Det er altså mer naturlig å si årsaken til at internett fungerer er 'gamle' standarder.
Lenke til kommentar

Det et vel gamle standarder som er hovedgrunnen til at internett fungerer. Standardiseringsprossesen er veldig sentral. Hvis man finner opp ett nytt nett med nye standarder er det ikke en reell konkurrent til internett, selv om det sikkert kunne vært effektivt som et privat nett. Det er altså mer naturlig å si årsaken til at internett fungerer er 'gamle' standarder.

 

Jo, men poenget her er at standardene er har grodd seg fast. Epost er vel et av de beste eksemplene hvor bilder og andre filer må dekodes i ASCII kode fordi standarden ble utviklet for å overføre tekst.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jo, men poenget her er at standardene er har grodd seg fast. Epost er vel et av de beste eksemplene hvor bilder og andre filer må dekodes i ASCII kode fordi standarden ble utviklet for å overføre tekst.

Dette gir ingen mening.

Jeg antar du prøver å komme fram til det underlige ved at 8 bit ord-lengde fortsatt eksisterer.

Lenke til kommentar

 

Interessant og morsom historie.

Hvordan ville internett sett ut i dag hvis man nå skulle lage det med kunnskapen om dagens internett i minne?

Det svaret skulle jeg gjerne visst.

Dagens internett sliter med mange gamle standarder og gammelt utstyr.

Det et vel gamle standarder som er hovedgrunnen til at internett fungerer. Standardiseringsprossesen er veldig sentral. Hvis man finner opp ett nytt nett med nye standarder er det ikke en reell konkurrent til internett, selv om det sikkert kunne vært effektivt som et privat nett. Det er altså mer naturlig å si årsaken til at internett fungerer er 'gamle' standarder.

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener.

En utdypning:

Hvis man i dag skulle sette opp et nytt internett, basert på all kunnskapen om dagens internett, ville IPv4 ikke blitt støttet, og ingen av de eldre HTML-versjonene ville blitt støttet, og mange andre eldre og gammeldagse standarder ville forsvunnet.

Sikkerheten ville vært innebygd på en mye bedre måte.

Nettet ville være mye sikrere og mye raskere.

All informasjon ville sannsynligvis vært kryptert, og daens e-postsystem ville også blitt  forbedret.

Det jeg skriver er selvfølgelig ikke mulig, men bare et tenkt tilfelle. Bare en våt drøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... mange andre eldre og gammeldagse standarder ville forsvunnet ...

Sånn er det med det meste her i verden.

 

En lager noe med et gitt utgangspunkt, så forandrer verden rundt seg. En tid kan man endre/tilpasse det man engang laget, men til slutt er det bedre å konstruere noe helt nytt.

 

Det er nok flere gamle "internett standarder" som etterhvert bør byttes.

Lenke til kommentar

 

Jo, men poenget her er at standardene er har grodd seg fast. Epost er vel et av de beste eksemplene hvor bilder og andre filer må dekodes i ASCII kode fordi standarden ble utviklet for å overføre tekst.

Dette gir ingen mening.

Jeg antar du prøver å komme fram til det underlige ved at 8 bit ord-lengde fortsatt eksisterer.

Det Tiltman skriver gir veldig god mening. I en SMTP-basert e-mail må binære vedlegg, for eksempel JPEG-komprimerte bilder, enkodes som ASCII-tegn nettopp fordi SMTP originalt bare støttet ASCII-tegn. Dette blir gjort med base64-enkoding, som virker som en litt krøkkete operasjon men som fungerer forholdsvis bra selv via en gammel standard.

 

At 8 bits ordlengde fortsatt eksisterer er ikke rart. På elektronikk-nivå er det veldig praktisk å bruker toerpotenser. Det finnes voldsomt milliarder av prosessorer både med ordlengde 4, 8, 16, 32 og 64 bits, og det finnes også store antall prosessorer med enda flere bits. En stund fantes det 11 bits prosessorer, men de døde ut; det ble for upraktisk.

 

ASCII er en 7 bits enkoding, så det passer godt med en 8 bits prosessor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fins et eller flere program og apper som lager en nodebaserte visuelle 3D modeller av dagen IP nett, men jeg vet ikke hvor nøyaktig det er. (Det stemmer stort sett for det jeg kan sjekke med diverse ip verktøy og vet om nettet).. Det lager et ganske så imponerende bilde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...