Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler angående ansettelse av privatpersoner


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan er reglene når det gjelder ansettelse av privatpersoner til å gjøre regelmessig renhold i et leilighetskompleks? De forrige styret ansatte en utenlandsk dame, men henne bruker 4 timer på noe som et profesjonelt selskap bruker 1 time på.

 

Jeg vurderer å få henne byttet ut med noen andre som faktisk kan få gjort jobben unna på en fornuftig tid.

 

Er det lover og regler for dette? Kan jeg ansette en hvilken som helst person og si at du får så og så mye i timelønn og thats it? Eller er det mye andre gebyrer som en egentlig er lovpålagt å betale?

 

Vi samarbeider med Arendal Boligbyggelag og det er de som utbetaler lønnen etter at styret har godkjent det.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får stort sett i nærheten av det du betaler. Sannsynligvis gjør denne damen en fantastisk mye bedre jobb enn noen som gjør jobben på 1 time. Har inntrykk av at folk som jobber i selskaper bare tar det aller mest synlige og klattvasker over for å rekke over så mange kunder som mulig som igjen får det de betaler for p.g.a anbud. Du ender mest sannsynligvis med å betale mer for mindre med å bytte ut damen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

henne gjør en dårlig jobb, det var ikke vasket ordentlig forrige gang og det er umulig å kommunisere med henne, jeg måtte bruke google translate for å spørre om hvem som var sjefen hennes og det var så vidt hun klarte å forstå det. Når jeg snakket engelsk så så henne bare dumt på meg.

 

Hvis jeg ansetter et profesjonelt firma så har jeg full mulighet for å klage hvis det ikke er gjort ordentlig.

Lenke til kommentar

Det skal alltid foreligge ein avtale om arbeidsforhold, denne avtalen skal avklare kva jobb som skal utførast og korleis betalinga skal være.

Det kan feks avtalast at det skal være fastpris for jobben, då speler det ingen rolle kor lang tid eller kor mange arbeidstakarar som utfører jobben.

 

 

Framgangsmåten her er uansett at du må ta kontakt og klage til styret. Så kan styret ta det vidare med arbeidstakaren dersom det er styret som er arbeidsgiver, eller med dei som styret har avtale med dersom dei kjøper tjenester gjennom eit firma.

Lenke til kommentar

Det skal alltid foreligge ein avtale om arbeidsforhold, denne avtalen skal avklare kva jobb som skal utførast og korleis betalinga skal være.

Det kan feks avtalast at det skal være fastpris for jobben, då speler det ingen rolle kor lang tid eller kor mange arbeidstakarar som utfører jobben.

 

 

Framgangsmåten her er uansett at du må ta kontakt og klage til styret. Så kan styret ta det vidare med arbeidstakaren dersom det er styret som er arbeidsgiver, eller med dei som styret har avtale med dersom dei kjøper tjenester gjennom eit firma.

 

Jeg er styreleder og jeg skal ta det opp i neste styremøte, men jeg tenker mer på pensjonsavgift, sykepenger osv osv. Er det mange andre utgifter enn selve lønnen som skal betales til en "privatperson"? Eller er det bare å bli enig om en timelønn og ferdig med saken?

 

Jeg tror ikke forrige styret lagde noe kontrakt, jeg kan ringe og høre og se om jeg kan få tilsendt.

 

Litt av problemet er at henne jobber ikke for et firma og det er ekstremt vanskelig å kommunisere med henne.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Reglene i arbeidsmiljøloven gjelder for store og små arbeidstakere, og også for utenlandske arbeidstakere når de er ansatt av en norsk organisasjon. Det er ingen spesielle regler når arbeidsgiver er et borettslag.

 

Det vil si at du først må innkalle til drøftingsmøte og vurdere om det er saklig grunn til å si henne opp.

 

Når man beregner timelønn må man i tillegg beregne feriepenger, og så arbeidsgiveravgift. Du må også iberegne arbeidsgiveransvar for sykepenger og andre sosiale kostnader. Å legge til 30 % på tiltenkt timelønn er nok ikke å ta i for mye. I tillegg til dette kommer alle andre arbeidsgiverplikter.

Lenke til kommentar

Ja jeg hadde befaring fra et renholdsfirma, men de tar dobbelt så mye i timen som henne, men de bruker 1/4 av tiden. Det er derfor jeg vil finne en annen mer pålitelig som lett kan kommuniseres med.

 

En ting til. Det har blitt hardt miljø i blokken. Mange ungdommer, mye utlendinger og asylsøkere. Et annet styremedlem har fått prøvd overtatt postboksen sin tidligere og nå var det fult av ketchup der. Hvordan forhindrer man hardt miljø i en bygård med 25 leiligheter? Vi må sette et eksempel på at vi ikke godtar at det er slik her. Jeg vurderer å slå super kraftig ned på alt for å sette et eksempel.

Lenke til kommentar

Slår du superkraftig ned på alt blir du kastet ved første anledning, i tillegg til at du pådrar borettslaget unødvendige omkostninger. Et borettslag har man nemlig bare to sanksjonsmidler, og det er tvangssalg/tvangsfravikelse. Det skal veldig mye til for å bruke disse. Når man først er sluppet inn i laget er det vanskelig å komme ut.

 

Du må altså jobbe langsiktig. Du bør få styret med på en revisjon av kriteriene for å samtykke til eierskap. Her er som regel myndigheten delegert til BBL uten videre - styret bør fastsette retningslinjer for hvilke undersøkelser som skal gjøres i relasjon til nye sameiere, og hvilke forhold som bør føre til at man nektes ervervssamtykke.

 

Du bør også sjekke ut hvilke utleietillatelser som er gitt, og retningslinjene for disse.

Lenke til kommentar

Ja jeg hadde befaring fra et renholdsfirma, men de tar dobbelt så mye i timen som henne, men de bruker 1/4 av tiden. Det er derfor jeg vil finne en annen mer pålitelig som lett kan kommuniseres med.

 

En ting til. Det har blitt hardt miljø i blokken. Mange ungdommer, mye utlendinger og asylsøkere. Et annet styremedlem har fått prøvd overtatt postboksen sin tidligere og nå var det fult av ketchup der. Hvordan forhindrer man hardt miljø i en bygård med 25 leiligheter? Vi må sette et eksempel på at vi ikke godtar at det er slik her. Jeg vurderer å slå super kraftig ned på alt for å sette et eksempel.

 

Pass på å få definert kva som skal vaskast dersom du inngår ny avtale med nokon, Når det blir påstått at den same jobben kan utførast på ein fjerdedel av tida så bør du sjå på kvar firmaet har innsparinga. Det er ofte at det er detaljane som tek tid. Å dra moppen over golvet er fort gjort, men å vaske handlista på rekkverket eller knappane på heisen tek langt lenger tid. Det sistnevne er langt viktigare for hygienen sidan det er delar som alle tek direkte på.

 

Når det gjeld hærverk og liknande uakseptabel oppførsel så må du ta det via husordensreglane. Vesentlig mislighold gir grunn til tvangssalg av boligen.

For å kunne kreve tvangssalg så må du sjølvsagt vite kven som står bak.

 

Ein måte å bekjempe problemet på er å ta det opp på generalforsamlingen og gjerne også med eit forslag om kameraovervåkning av fellesarealet. Så lenge eit slikt tiltak har god forankring blant bebuerane så er det ikkje noke problem å få aksept frå datatilsynet om å overvåke f.eks. postboksene, både med tanke på å forhindre hærverk, men det kan kanskje også selgast inn som ein ekstra sikkerheit mot tjuveri av post at området er overvåka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...