Gå til innhold

Samsung s6, touchskjerm funker ikke. Garanti.


Skogen321

Anbefalte innlegg

Heisann, skjermen på min samsung s6 reagerer ikke i det hele tatt. Har ikke mista den i bakken, og mobil er uten en enste skrape. Når jeg bruker adapter og mus funker mobilen feilfritt, men touchen responderer ikke i det hele tatt. Mobilen er kjøpt i slutten av oktober så den er splitter ny, har prøvd både hard og soft reset på mobilen. 

Jeg mener dette burde være en garanti sak?? 

Eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje er som følger av vannskade, men dette vil isåfall være helt sinsykt, mobilen har vært i en jakke mens det regnet, og kan kanskje ha blitt tilført minimalt med fukt.. 

Jeg er fult klar over at fukt ikke blir dekket av garantien, men dette var så ekstremt lite at jeg kan ikke skjønne at mobilen ikke er ment til å tåle. 

Har jeg egentlig noe håp om garanti her? finner de ut av dette er komt som følger av fukt om jeg eventuelt bare blånekter? Har ikke forsikring.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet 9 år som mobiltelefonreparatør. I de aller fleste tilfeller der feilmeldingen var av typen "xxx virker ikke, har ALDRI vært i bakken eller utsatt for væske", så var det tydelige spor av akkurat dette. Ja vi kunne lett se forskjell mellom kondens og væskeskade. Du nevner kun garanti. Garantibetingelsene er det produsent som setter, og der vil nok også kondens bli avvist. Reklamasjon er derimot et finere ord å bruke da rettighetene dine som forbrukerkjøpsloven gir deg (forutsetter at kjøpet var et forbrukerkjøp) er ganske så gode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet 9 år som mobiltelefonreparatør. I de aller fleste tilfeller der feilmeldingen var av typen "xxx virker ikke, har ALDRI vært i bakken eller utsatt for væske", så var det tydelige spor av akkurat dette. Ja vi kunne lett se forskjell mellom kondens og væskeskade. Du nevner kun garanti. Garantibetingelsene er det produsent som setter, og der vil nok også kondens bli avvist. Reklamasjon er derimot et finere ord å bruke da rettighetene dine som forbrukerkjøpsloven gir deg (forutsetter at kjøpet var et forbrukerkjøp) er ganske så gode. 

Hvordan ser du forskjellen etter mobilen er tørket? Om mobilen er dårlig beskyttet mot kondens vil dette ofte være omtrent det samme som en lett regnskur og hva mer enn sensorene har du å gå etter?

Lenke til kommentar

 

Jeg har jobbet 9 år som mobiltelefonreparatør. I de aller fleste tilfeller der feilmeldingen var av typen "xxx virker ikke, har ALDRI vært i bakken eller utsatt for væske", så var det tydelige spor av akkurat dette. Ja vi kunne lett se forskjell mellom kondens og væskeskade. Du nevner kun garanti. Garantibetingelsene er det produsent som setter, og der vil nok også kondens bli avvist. Reklamasjon er derimot et finere ord å bruke da rettighetene dine som forbrukerkjøpsloven gir deg (forutsetter at kjøpet var et forbrukerkjøp) er ganske så gode. 

Hvordan ser du forskjellen etter mobilen er tørket? Om mobilen er dårlig beskyttet mot kondens vil dette ofte være omtrent det samme som en lett regnskur og hva mer enn sensorene har du å gå etter?

Synet, microskop og erfaring. 

F.eks; Kondens ender opp i små flekker her og der. Væskeskade har en inngangsplass hvor skaden stort sett alltid er mer markant.

Lenke til kommentar

Greit å vite at noen gjør en bedre jobb enn å bare se på sensorene. Men fremdeles skeptisk til at du ser forskjellen mellom litt regn og kondens. Begge deler vil oppstå som små flekker uten noen klar inngangsplass. (Litt avhengig av hvor godt isolert telefonen er. Noen er vel knapt over ip20.)

 

Uansett, ts: Nå vet du hva du har å gjøre. Meld inn som reklamasjon og påpek at sensorutslag ikke er nok til å avvise reklamasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, nå begyndte touchen å virke igår kveld, og sluttet å funke idag igjen.. det hele virker helt merkelig. 

Kan godt hende reklamasjon er bedre ja, er ikke helt sikker på forskjellen.

Altså, det er ikke sånn at jeg har utsatt telefonen for noen betydlige vannmengder nei, helt sykt om telefonen skal tåle så lite.

Lenke til kommentar

Forrige telefonen min fikk seg en 10-minutters kosetur i saltvann, den overlevde godt over 1 år uten noe trøbbel. 150-kroners telefon med tonnevis av åpninger for god gjennomstrømming.

 

Når telefonene ble smarte så ble de også fysisk svake. Det er lett for kunder som har vært uheldige å si "den bare sluttet å virke" og derfor så er butikkene blitt strenge. Lykke til TS og god jul :):xmas:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, nå begyndte touchen å virke igår kveld, og sluttet å funke idag igjen.. det hele virker helt merkelig. 

 

Kan godt hende reklamasjon er bedre ja, er ikke helt sikker på forskjellen.

 

Altså, det er ikke sånn at jeg har utsatt telefonen for noen betydlige vannmengder nei, helt sykt om telefonen skal tåle så lite.

Garanti er noe produsenten gir deg og er egentlig et salgstriks mer enn noe annet mtp. mobiler. (Stor forskjell mellom produktene! Noen er garantier er verdifulle andre er ubrukelige)

Reklamasjon er lovbestemt og gir deg som kjøper rettigheter dersom produktet du har kjøpt er dårligere enn det selger har gitt deg grunn til å tro. (Se f.kjl. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men fremdeles skeptisk til at du ser forskjellen mellom litt regn og kondens. Begge deler vil oppstå som små flekker uten noen klar inngangsplass. (Litt avhengig av hvor godt isolert telefonen er. Noen er vel knapt over ip20.)

Fuktigheten fra kondens kommer fra luften som er inni telefonen. Derfor er denne flekkete. 

Regn MÅ komme inn en plass. De fleste tilfeller via knapper, usb-kontakt og jack. I slidetelefon-tiden så var festepunktet til flex-kabelen mellom delene en av de plassene som regnet lettest fant plass til. 

 

Når det er sagt så er det svært mange som trur at telefonene tåler mer enn de faktisk gjør. Nei telefonen har INGENTING å gjøre på et bad når en dusjer. Selv putter jeg telefonen min i en brødpose når jeg må ut i regnet. Selv om telefonen er i lommen min. Koster meg ikke rare kalorien å ha en brødpose liggende i en jakkelomme når høstregnet slår til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at kondensen kommer av luften inni telefonen, men denne vil jo skiftes ut gradvis ettersom telefonen ikke er tett. Og etter en stund vil jo du risikere at flekkene overlapper. De gangene luften i mobilen allerede er veldig fuktig, så vil jo også vannet renne ut igjen med samme type merker som når vannet renner inn. Så små mengder vann som enkelte regnskurer (yr) gir vil gi veldig like merker som kondens, spesielt om dette gjentar seg over flere måneder. 

 

Problemet med din andre påstand er fkjl. §15. Dersom den jevne forbruker tror dagen mobiler er like tette som de gamle så har mobilen en mangel, selv om den aldri var ment til å takle så store fuktmengder. 

Lenke til kommentar

Problemet med din andre påstand er fkjl. §15. Dersom den jevne forbruker tror dagen mobiler er like tette som de gamle så har mobilen en mangel, selv om den aldri var ment til å takle så store fuktmengder. 

Tidligere var ikke telefoner så avanserte som i dag. Var blant annet større avstand mellom komponenter. Derfor tålte de mer væske enn dagens telefoner. Det er finelektronikk vi snakker om. Det har ikke noe i fuktige omgivelser å gjøre. §15 gjør ikke mobiltelefoner tett. Alle som tenker seg litt om vet at en mobiltelefon ikke tåler væske. Så hvorfor i alle dager MÅ man tøye strikken da? Hvis man absolutt MÅ ha telefonen ut i regnvær og på badet, så kjøp en telefon som tåler det da. Evt en aquabag. 

Lenke til kommentar

Tidligere var ikke telefoner så avanserte som i dag. Var blant annet større avstand mellom komponenter. Derfor tålte de mer væske enn dagens telefoner. Det er finelektronikk vi snakker om. Det har ikke noe i fuktige omgivelser å gjøre. §15 gjør ikke mobiltelefoner tett. Alle som tenker seg litt om vet at en mobiltelefon ikke tåler væske. Så hvorfor i alle dager MÅ man tøye strikken da? Hvis man absolutt MÅ ha telefonen ut i regnvær og på badet, så kjøp en telefon som tåler det da. Evt en aquabag. 

 

 

 

Jeg er klar over dette, men jeg tror ikke den jevne forbruker vet dette. Og lovteksten ser ikke ut til å ta høyde for at forbrukeren ikke vet bedre. Da blir det selgers problem.

Lenke til kommentar

 

Tidligere var ikke telefoner så avanserte som i dag. Var blant annet større avstand mellom komponenter. Derfor tålte de mer væske enn dagens telefoner. Det er finelektronikk vi snakker om. Det har ikke noe i fuktige omgivelser å gjøre. §15 gjør ikke mobiltelefoner tett. Alle som tenker seg litt om vet at en mobiltelefon ikke tåler væske. Så hvorfor i alle dager MÅ man tøye strikken da? Hvis man absolutt MÅ ha telefonen ut i regnvær og på badet, så kjøp en telefon som tåler det da. Evt en aquabag. 

 

 

 

Jeg er klar over dette, men jeg tror ikke den jevne forbruker vet dette. Og lovteksten ser ikke ut til å ta høyde for at forbrukeren ikke vet bedre. Da blir det selgers problem.

 

Derfor har vi rettspraksis. Og selv FTU har konkludert med at mobiltelefoner IKKE blir solgt væskeskadet. Det skilles da ikke mellom stor eller liten væskeskade. Væskeskade er væskeskade. Så lenge verkstedet er oppegående nok til å skrive en skikkelig arbeidsrapport så er væskeskade en lost case. 

Lenke til kommentar

Derfor har vi rettspraksis. Og selv FTU har konkludert med at mobiltelefoner IKKE blir solgt væskeskadet. Det skilles da ikke mellom stor eller liten væskeskade. Væskeskade er væskeskade. Så lenge verkstedet er oppegående nok til å skrive en skikkelig arbeidsrapport så er væskeskade en lost case. 

Og hvor mange av disse sakene har forbrukers påstand vært at mobilen burde ha tålt dette? I de sakene jeg finner benekter forbruker at telefonen er utsatt for væske. Om påstanden til forbruker er at vedkommende var på joggetur med mobilen i innerlommen og svettet som en gris og at mobilen nå er ødelagt er det ikke gitt at selger vinner frem.

Lenke til kommentar

Er det sikkert at det er en væskeskade da? Touchen funker i lengre perioder mer og mer, men av og til responderer den ikke og da må jeg presse litt hardt på et punkt på øvre del av skjermen så funker det igjen. 

Jeg kan hvertfall prøve da, så får vi se hva som skjer.

Endret av Skogen321
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...