Gå til innhold

Japan - Tråden for reisetips og praktiske ting


Anbefalte innlegg

Kamakura er en flott dagstur fra Tokyo. I tillegg til den kjente Buddha-statuen så er det flere templer i området som er verdt å besøke. Et tips er å ikke betale for å gå inn i selve Buddha-statuen (den er hul), for der er det ingenting å se. Jeg angret med en gang jeg kom inn.

 

Osaka ligger ikke mellom Kyoto og Tokyo, men sørvest for Kyoto - du tenker kanskje på Nagoya?

 

Vet hvor det ligger, litt rar formulering med "veien mellom" kanskje :) Men tenker en overnatting der. 

 

johanf: Ja, det er et bra tips! Man er helt avhengig av det. Husker du hvilken du brukte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

johanf: Ja, det er et bra tips! Man er helt avhengig av det. Husker du hvilken du brukte?

Jada; http://www.globaladvancedcomm.com/pocketwifi.html

 

Jeg hadde den på 21 mbps (i 2013) og jeg klarte meg fint - brukte stort sett bare Google Maps på en iPhone 5. Betalte 7800 JPY for to uker. Den norske kronen var en del sterkere da. Fikk den levert på postkontoret på Narita International og det fulgte med returkonvolutt, som jeg bare putta i nærmeste postboks samme dag jeg forlot Tokyo.

 

En sånn og en powerbank, så har du internett hele dagen. ;)

 

Når det gjelder Japan Rail Pass, må du veie opp prisen på det mot hvor mye du skal toge. Jeg kjørte Shinkansen 6 ganger (Tokyo - Kyoto tur/retur og Tokyo - Nagoya tur/retur to ganger (F1 kvalik og race)), samt toging rundt omkring i Tokyo de dagene jeg var der. Etter 5. turen med Shinkansen hadde jeg spart inn hva det ville kostet med enkeltbilletter.

 

Vær obs på at det er forskjellige Japan Rail Pass billetter for forskjellige deler av Japan. Den jeg kjøpte var gyldig for Tokyo og sørover. Jeg kjøpte mitt hos Japanspesialisten, og de har vel full oversikt - http://www.japanspesialisten.no/

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Mange takk! Skal definitivt gjøre det samme, men blir nok litt høyere hastighet for sosiale medier og sånt. Høres enkelt og greit ut.

 

Det blir nok en god del tog på oss, og etter litt prissjekking så lønner det seg med et pass.

 

Har endret trådtittelen. Det er mange gode svar her inne og flere som har spørsmål, så tråden kan da gjerne bli en mer generell Japan-tråd :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Siden så mange med peil på Japan er innen i tråden vil jeg prøve å spore av litt og høre om noen har tips for noe å se om man toger nordover fra Tokyo? Har tidligere hatt en tur til Nagano og sneapene i nærheten, men det var en desember. Nå hadde jeg tenkt å toge lengere nord og det i mai.

 

attachicon.gifIMG_0430.jpg

 

Jeg har vært i Niigata, hvor det er flere onsenhotell og fine fjellområder å gå på tur i.

 

post-238867-0-07630000-1482526716_thumb.jpg

 

Og i Toyama, på en lampefestival.

 

post-238867-0-05678500-1482526744_thumb.jpg

 

Hvis man skal helt til nord/Hokkaido kan man jo besøke Sapporo-bryggeriet.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Skal holde meg på hovedøya da det bare er en helgetur.

 

Lampefestivaler i sørøst-asia er morsomme å få med seg, kom over slutten av en en i Seoul og den var fantastisk, men denne ser ut til å være på feil dato for meg.

 

Man bør sjekke om det er noen religiøse festivaler og opptog i området man skal til da det kan være litt av et show.

Lenke til kommentar

Lei pocket wifi over internett, og hent på flyplassen når dere lander. Med tilgang til Google maps, får du detaljert reiseinformasjon om togene dere skal ta, både når det gjelder plattform stasjonsnavn. Uvurderlig for meg når jeg var to uker i Tokyo for et par år siden.

Veldig bra tips, jeg hadde en slik løsning selv og må si det var vel anvendte penger.

Tror det kostet meg ca 600,- for tre uker

Lenke til kommentar

Jeg brukte denne løsningen for å få data på mobilen:

https://www.econnectjapan.com/products/wifi/4g

 

1GB om dagen holder nok for de fleste, også for meg :)

Jeg brukte den en del timer om dagen de fleste dagene, hadde også med ekstra powerbank for å drive den..

 

For min del fikk jeg den sendt til hotellet jeg skulle bo på, så sendte jeg den tilbake ved å legge den i ei postkasse på flyplassen før avreise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg brukte denne løsningen for å få data på mobilen:

https://www.econnectjapan.com/products/wifi/4g

 

1GB om dagen holder nok for de fleste, også for meg :)

Jeg brukte den en del timer om dagen de fleste dagene, hadde også med ekstra powerbank for å drive den..

 

For min del fikk jeg den sendt til hotellet jeg skulle bo på, så sendte jeg den tilbake ved å legge den i ei postkasse på flyplassen før avreise.

 

Endte opp med den, og får den på hotellet selv. Fikk bra med rabatt, og 450,- for ti dager er definitivt verdt det! Vi kommer nok til å bruke den en del, noen formening om batteritiden med og uten ekstra powerbank?

Lenke til kommentar

Da blir det powerbank :)

 

Jeg sliter litt med å finne en offisiell nettside hvor man reservere sete på Shinkansen for mer enn bare én region nå som jeg har Japan Rail Pass. Finnes det egentlig, eller er det bare separate for hver region f.eks. JR East? Hvor er det enklest å reservere for eksempel Tokyo - Kyoto? Eller må jeg reservere sete på togstasjoner i Japan?

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg reserverte raskt og enkelt seter på jernbanestasjonen. Da var det veldig greit å ha printet ut en liste med aktuelle tog på forhold og ha highlightet de jeg skulle med for å vise dem. Så endel europesike reisende der som så helt lost ut og ga meg lange blikk da de så jeg fikk fikset dette på under ett minutt.

 

Reservasjonen er gratis med JR pass.

Lenke til kommentar

Da blir det powerbank :)

 

Jeg sliter litt med å finne en offisiell nettside hvor man reservere sete på Shinkansen for mer enn bare én region nå som jeg har Japan Rail Pass. Finnes det egentlig, eller er det bare separate for hver region f.eks. JR East? Hvor er det enklest å reservere for eksempel Tokyo - Kyoto? Eller må jeg reservere sete på togstasjoner i Japan?

Jeg tok 14 togturer når jeg hadde JR passet, reserverte aldri et eneste sete. var aldri et problem. ingen andre turister jeg møtte gjorde det heller.

Lenke til kommentar

Man MÅ ikke reservere, men om man reserverer plass på togene (shinkansen og andre lokaltog) er man sikret plass. Jeg reserverte plass på mine 6 turer med Shinkansen og også på togene jeg tok til Kawaguchiko, samt flytoget fra Narita til Tokyo.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

 

Jeg brukte denne løsningen for å få data på mobilen:

https://www.econnectjapan.com/products/wifi/4g

 

1GB om dagen holder nok for de fleste, også for meg :)

Jeg brukte den en del timer om dagen de fleste dagene, hadde også med ekstra powerbank for å drive den..

 

For min del fikk jeg den sendt til hotellet jeg skulle bo på, så sendte jeg den tilbake ved å legge den i ei postkasse på flyplassen før avreise.

 

Endte opp med den, og får den på hotellet selv. Fikk bra med rabatt, og 450,- for ti dager er definitivt verdt det! Vi kommer nok til å bruke den en del, noen formening om batteritiden med og uten ekstra powerbank?

 

Den funker en del timer uten powerbank, for meg er mobiltelefonen et større problem (spiller Ingress en del..)

 

Jeg drar aldri på tur uten en powerbank på 12000 mAh.

 

 

Et annet tips, det er ganske vanlig i Japan å ikke ta betalingskort, heldigvis er det minibanker i ca alle 7-Eleven-kiosker.

Lenke til kommentar

Ja, søppelpose må du ha med. Eller være flittig å bruke de som står utenfor 7-11 og lignende. Ellers bruker de vel mye Suica og tilsvarende i Tokyo.

 

Noe av det merkeligste og første jeg la merke til når jeg kom til Tokyo var hvor lite søppel det var i gatene, og det uten at det var en eneste søppelbøtte å se langs gatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...