Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Komfyr i stua


Anbefalte innlegg

Hei!

Er en ung kar som akkurat har kjøpt ny leilighet og lurer nå på om jeg skal rive veggen som står mellom kjøkken og stue. Jeg kan utrolig lite både om matlaging og kjøkken generelt, så ønsker veldig gjerne noen synspunkter på det jeg tenker på. 

Kort forklart, hvis jeg river veggen (eller mesteparten, utenom nederste del hvor strømmen går) så vil komfyren stå med 360 graders åpning rundt seg, i samme rom som stue. Det er heller ikke noe ordentlig vifte til komfyren så jeg må bruke et eller annet filter fra Ikea.

Må innrømme at det ikke høres veldig bra ut, men hadde vært kult om noen fortalte meg at "teknologien" har kommet såpass langt at dette går bra. Men vil ikke gjøre noe dumt :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper TS mener "komfyr" som matlagingsdings, ikke vedfyringsdings.

 

Du får plenty ventilatorer som sirkulerer luften, som regel brukes et kullfilter i tillegg til det vanlige fettfilteret. Om du har mulighet til å lage hull i veggen og sende ventilasjonen ut, er det det beste. Om det ikke går, får du greie løsninger med omluft.

 

En ting du kanskje bør tenke over når du velger ventilator, er rengjøringen. Enkelte ventilatorer har av en eller annen grunn en diger plate foran filterristen, som blir full av fett og generelt udelikat. Har nettopp demontert en slik på min, den var vel 50/50 stål og fett etter vekt...

Lenke til kommentar

Det peneste hadde nok blitt å kjøpt deg en skap f.eks for innbygningsovn/platetopp http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S59004402/ og http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S69050634/ og en benkeplate http://www.ikea.com/no/no/search/?query=benkeplater 

 

Men husk at du trenger også en 20-25a komfyrplug plug til ovnen, samt eget 25a sikring til platetopp. 

 

 

Ordnet dette hos meg 

Lenke til kommentar

Å berre plassere komfyren frittståande og la alt steikeos og fett gå rett i taket utan noke slags form for filter så vil du få problem både med innelufta for ikkje å snakke om reinholdet.

Her vil jo fett-partikklane sveve rundt i lufta og lande på alle overflater, så med mindre du ikkje har problem med å vaske bokhyller, TV og slikt etterkvart som det blir klissete så ville eg ikkje brukt ein komfyr utan kjøkkenventilator.

 

Ein ting er kanskje at du bruker komfyren såpass sjeldan at dette ikkje er eit nevneverdig problem, men du vil kanskje få problemer når du selg leiligheita og det viser seg at komfyr-løysninga ikkje fungerer for vanlige folk.

 

Kan du kanskje tegne opp ei skisse over løysninga som du vurderer?

Eg har litt vanskeligheiter for å forestille meg kva som gjer at du må sette komfyren midt ute i rommet og ikkje berre plasserer den inn mot en vegg slik som er vanlig i dei fleste kjøkken.

 

Det er langt lettare å lage kjøkken-øy beståande av underskap med benkeplate på enn å sette ein komfyr som treng ventilator midt ute i rommet.

Lenke til kommentar

Hvis det renner fett ned fra vifta må du ta av fettfilter og vaske det. I tillegg må du rengjøre inni ventilatoren og mulig bytte kullfilter. Dryppende fett fra ventilator er ikke særlig delikat, og det representerer en skikkelig brannfare i tillegg. 

 

Når det gjelder komfyr midt i rommet er det selvfølgelig en mulighet, men noen praktiske begrensninger. Ventilator må stå rett over, samt at du bør ha en skillevegg rett bak og til siden for koketoppene, ellers vil det sprute fett når du steker ting. 

 

Men hvorfor sage deg bare litt ned? Skal du beholde kun veggfelt opp til gulvlist? Vil ikke det se rart ut?

Og har du kontrollert at det ikke er en bærende vegg? Ganske upopulært om gulvet i naboleiligheten over blir skjevt... Det blir veeeeldig dyrt for deg

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Sidan den nederste delen av veggen skal stå igjen så antek eg at trådstarter meiner at veggen skal kuttast i same høgde som komfyren og benkeplata?

 

Ei slik løysning vil gi inntrykket av ei meir åpen løysning, men det vil ikkje frigjere noke plass. Den fysiske størrelsen på kjøkkenet og stova forblir lik.

 

 

 

PS.

Sidan trådstarter spør om teknologiske løysningar så kan det være verdt å nevne at det er utvikla UV-teknologi som renser ventilasjonskanalar for fett. Det er derfor mulig at du ved hjelp av UV lamper kan få til ei løsyning som eliminerer problemet med steikefett. Steike-osen vil fortsatt bli igjen.

Lenke til kommentar

Her er en grov skisse over leiligheten:

641726.jpeg

Den røde firkanten er komfyren. Den står i mellom to seksjoner med skuffer. På andre siden av veggen står 2 hjørnesofaer mot hverandre, med bord i midten. 

Det jeg tentke var å rive halvparten av veggen (siden det er stikkontakter i nederste del). Det vil si halvparten vertikalt sett. Jeg tenkte å la det stå igjen 20 cm høyere vegg enn komfyren og skuffene, og kjøpe en slags bordplate og ha på toppen av den resterende veggen. Jeg tenkte at kanskje det er kulere å lage mat om jeg hadde sett TV-en fra komfyren :)

Det er den røde delen jeg isåfall vil ta bort.

.. Jeg må også forsikre meg om at dette ikke er en bærende vegg.

 

Men jeg må innrømme at det heller mer mot å bare la ting være som de er, og fokusere mer neste gang jeg flytter. Dette er en ganske liten leilighet (40 kvm) og kommer nok ikke til å bo her i mer enn rudnt 3 år.

 

Og tusen takk for alle poster. Det hjelper med avgjørelsen min :) 

Endret av marius.f
Lenke til kommentar

Hvis det renner fett ned fra vifta må du ta av fettfilter og vaske det. I tillegg må du rengjøre inni ventilatoren og mulig bytte kullfilter. Dryppende fett fra ventilator er ikke særlig delikat, og det representerer en skikkelig brannfare i tillegg.

Og det er derfor det blir vasket en gang i måneden. vel, hun som ikke jobber vasker det en gang i måneden.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Hehe, prøver å lage spørsmålet mitt mer generelt. Problemstillingen min er at jeg vil ha bort veggen, men det vil gjøre at komfyren står ganske åpent ut mot stua.

Har sett på en del kjøkken-øy løsninger (som ble nevnt ovenfor) og tror kanskje at dette kan være noe..  :hmm: Det ser ut som det kan gå bra, rent praktisk  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...