Gå til innhold

Dette er årets driver for alle AMD-eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd dette kun gir glede for windows brukere.

Linux\mac må antakelig se langt etter nye drivere?

 

Linux har nok for liten markedsandel til at det skal være lønnsomt. Apple lager egne drivere til macos, så det er heller tvilsomt at noe av denne funksjonaliteten vil komme til mac (de har nok med å få basic funksjonene til å fungere).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Synd dette kun gir glede for windows brukere.

Linux\mac må antakelig se langt etter nye drivere?

Neida. Alle kort basert på GCN-kjernen (fra 7000-serien og oppover) vil få den nye driveren, i tillegg til FreeSync v1-støtte.

 

Men usikkert det gir noe gevinst, da jeg merker en del tilfeller HD 7970 Ghz editon OC yter dårligere med nye drivere.

Særlig hvis man har flere skjermer i eyefinity, blir vel snart jeg vurder RX 490\ R9 490. Da det kan vise seg å være tilfelle på test. kan det ha noe med Crimson Edition 16.2.1 Beta?

 

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-+64

 

 

Radeon WattMan3:

Added support for AMD Radeon R9 Fury series, R9 390 series, R9 380 series, R9 290 series, R9 285, R9 260 series, R7 360, and R7 260 desktop graphics products

Det forklarer saken.

HD 7970 driverne er ikke klare ennå.

 

En ting jeg aldri har forstått er hvorfor AMD\nvidia ikke kan lage en driver per operativsystem slik at man kan bytte skjermkort uten å måtte bytte drivere, da man risiker frysninger\bluescreen eller at skjermbildet bli rart hvis man bytter skjermkort uten å bytte driver, eller uropstegn ved bytte, og må reinstallere operativsystemet i verstefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

At dette skal være nødvendig som er synd, sier litt om kortet ellers.

 

Huh?

Hva mener du egentlig med den kommentaren? I følge et par tester for noen måneder siden ligger effektforbruket hos Amd sitt RX 480 kort på omtrent 6 Watt mer enn Nvidia sitt 1060 6Gb kort : https://www.extremetech.com/gaming/235690-gigabyte-gtx-1060-g1-gaming-6gb-review-one-of-the-best-midrange-gpus-you-can-buy-today

 

Med forbedringene i denne driveroppdateringen kan trolig kortet spare alt fra noen få watt til en god del mer, noe som påvirker støynivået og ikke minst effektforbruket. I tillegg så ser det ut som at dette også kan føre til en bedre opplevelse om det stemmer det Amd påpeker at skjermen får de "bildene" det behøver og at ingenting går til spill i skjermkortet når man bruker Freesync.

 

Og når det gjelder eldre kort så kommer virkelig denne driveren på plass, kan jo nevne at allerede nå har jeg sett litt forbedring på mitt 280 Kort i forhold til hvor mye det trekker under spilling , nå var det eneste spillet jeg fikk testet Rise of the Tomb raider men jeg ifølge stikkkontakten så ser det ut som jeg sparer 10 til 15Watt når jeg bruker Chill og sålangt har det ikke hatt en negativ effekt på spillopplevelsen ( men kan ikke si at jeg spiller det noe ofte etter jeg rundet det).

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermbilde-%2885%29.300x169.jpg

Radeon Crimson ReLive er lansert, med spillstrømming, høyere ytelse og en rekke smarte funksjoner.

 

Dette er årets driver for alle AMD-eiere

Driver AMD med samme idiotskapen som Nvidia prøver seg på, nemlig at de har innført en tvungen pålogging for å bruke disse tingene?

Edit: Ah, så siste linjen på artikkelen nå:

AMD lover at de ikke vil kreve at brukere skal registrere seg for å få laste ned drivere fra appen, slik Nvidia nå krever om deres brukere vil laste ned GeForce-drivere via GeForce Experience.

 

Men er ikke bare drivernedlasting Nvidia krever pålogging for da, men også shadowplay og spillprofiler.

To veldig greie ting å ha, men som jeg nå går glipp av siden jeg ikke er nekter å lage en Nvidia-konto som hjelper de i å overvåke meg.

Det står det ikke noe om i artikkelen om AMD krever.

Endret av Dal
Lenke til kommentar

 

Skjermbilde-%2885%29.300x169.jpg

Radeon Crimson ReLive er lansert, med spillstrømming, høyere ytelse og en rekke smarte funksjoner.

 

Dette er årets driver for alle AMD-eiere

Driver AMD med samme idiotskapen som Nvidia prøver seg på, nemlig at de har innført en tvungen pålogging for å bruke disse tingene?

Edit: Ah, så siste linjen på artikkelen nå:

AMD lover at de ikke vil kreve at brukere skal registrere seg for å få laste ned drivere fra appen, slik Nvidia nå krever om deres brukere vil laste ned GeForce-drivere via GeForce Experience.

 

Men er ikke bare drivernedlasting Nvidia krever pålogging for da, men også shadowplay og spillprofiler.

To veldig greie ting å ha, men som jeg nå går glipp av siden jeg ikke er nekter å lage en Nvidia-konto som hjelper de i å overvåke meg.

Det står det ikke noe om i artikkelen om AMD krever.

 

 

Ingen pålogging eller registrering nødvendig... Tror ikke det blir noe av det i fremtiden heller, idiotisk å kreve fra et brukerperspektiv i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd dette kun gir glede for windows brukere.

Linux\mac må antakelig se langt etter nye drivere?

Ifølge Sweclockers forum er disse også å få til linux, med bla. "Freesync på Linux, en massa Pro-smaskens, GPUOpen-smaskens, Open Capture Analysis Tool (OCAT)", sitert fra nevnte forum mtp. spåkbruken o.l.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Er dette verdt å vurdere AMD som neste skjermkort på bakgrunn av, eller er nVidia's lille evt. store forsprang på hardware viktigere som sluttbruker å vektlegg?

 

Må si at slike nyheter jo er bra at skjer, men at det gjør det litt vanskelig å vurdere bare etter å ha lest såvidt om det.

Lenke til kommentar

Artig å se hvor raske folk er med å dømme AMD opp og ned før de en gang sjekker fakta.

Eneste negative med nye driveren er at de har startet å sjekke bios signatur slik at man må trikse litt om man har custom bios og skal oppgradere til den nye driveren.

 

Garantert noen bugs i denne store oppdateringen, men regner med at AMD kommer til å fikse disse fortløpende i kommende hotfixes.

Endret av 7LSNYR1X
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette verdt å vurdere AMD som neste skjermkort på bakgrunn av, eller er nVidia's lille evt. store forsprang på hardware viktigere som sluttbruker å vektlegg?

 

Må si at slike nyheter jo er bra at skjer, men at det gjør det litt vanskelig å vurdere bare etter å ha lest såvidt om det.

 

Det du bør ta høyde for akkurat nå er pris og hvilke spill du kommer til å spille, men akkurat nå og utifra de testene jeg har sett så ser det ut som faktisk RX 480 har bedre ytelse på flesteparten av DX12 spillene og så og si samme ytelsen i DX11 som et 1060 6GB kort (som også er dyrere) , sammenligner man direkte med et 1060 3GB kort er seieren svært klar i forhold til Amd sitt RX 480.

 

Det er også en god del brukere som har opplevd at de siste kortene til Amd kan gjerne settes ned spenning på og dermed leverer de enda bedre ytelse og har et enda lavere effektforbruk, men dette blir litt opp til den enkelte bruker å teste ut, anbefales definitivt å teste ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har penger syltet ned til å være med på nåværende (og heller ikke snart tilkommende) kort i fra hverken AMD eller nVidia på litt tid. Så det blir spennende å følge med hvordan dynamikken i 2017/2018 blir seende ut mellom disse erkerivalene.

 

Går litt i stå hva de neste generasjonene deres kommer til å hete. AMD Vega greide jeg å google. Er det Polaris som står for dør først fra AMD? Hva var det nå neste nVidia kort heter da, var det Volta?

Lenke til kommentar

 

Er dette verdt å vurdere AMD som neste skjermkort på bakgrunn av, eller er nVidia's lille evt. store forsprang på hardware viktigere som sluttbruker å vektlegg?

 

Må si at slike nyheter jo er bra at skjer, men at det gjør det litt vanskelig å vurdere bare etter å ha lest såvidt om det.

 

Det du bør ta høyde for akkurat nå er pris og hvilke spill du kommer til å spille, men akkurat nå og utifra de testene jeg har sett så ser det ut som faktisk RX 480 har bedre ytelse på flesteparten av DX12 spillene og så og si samme ytelsen i DX11 som et 1060 6GB kort (som også er dyrere) , sammenligner man direkte med et 1060 3GB kort er seieren svært klar i forhold til Amd sitt RX 480.

 

Det er også en god del brukere som har opplevd at de siste kortene til Amd kan gjerne settes ned spenning på og dermed leverer de enda bedre ytelse og har et enda lavere effektforbruk, men dette blir litt opp til den enkelte bruker å teste ut, anbefales definitivt å teste ut.

 

 

 

En kjapp titt her (kikket bare kjapt på 1080p) viser at 1060 6GB slår RX480 i 9 av 10 tester i DX 11, i DX12 vinner faktisk 1060 flere målinger enn RX 480 gjør i DX 11. Så skal du først påstå at RX 480 yter det samme som 1060 i DX 11, så kan man også påstå at 1060 yter det samme som RX 480 i DX12. Når det gjelder ytelse på skjermkort kan det lønne seg å holde seg til fakta ellers tar ingen deg seriøst etterhvert. Lite poeng å prøve å si et skjermkort er bedre enn det egentlig er når vi alle kan se testene selv på nettet.

 

http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-gtx-1050-ti-g1-gaming-oc-review,1.html

 

Når det gjelder prisen så oppgir du også feil. 480 og 1060 har i Norge så og si akkurat samme pris avhengig av hvor du kjøper det. I dag får du faktisk 1060 6GB 100 kroner billigere enn RX 480 8GB.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

 

 

Er dette verdt å vurdere AMD som neste skjermkort på bakgrunn av, eller er nVidia's lille evt. store forsprang på hardware viktigere som sluttbruker å vektlegg?

 

Må si at slike nyheter jo er bra at skjer, men at det gjør det litt vanskelig å vurdere bare etter å ha lest såvidt om det.

 

Det du bør ta høyde for akkurat nå er pris og hvilke spill du kommer til å spille, men akkurat nå og utifra de testene jeg har sett så ser det ut som faktisk RX 480 har bedre ytelse på flesteparten av DX12 spillene og så og si samme ytelsen i DX11 som et 1060 6GB kort (som også er dyrere) , sammenligner man direkte med et 1060 3GB kort er seieren svært klar i forhold til Amd sitt RX 480.

 

Det er også en god del brukere som har opplevd at de siste kortene til Amd kan gjerne settes ned spenning på og dermed leverer de enda bedre ytelse og har et enda lavere effektforbruk, men dette blir litt opp til den enkelte bruker å teste ut, anbefales definitivt å teste ut.

 

 

 

En kjapp titt her (kikket bare kjapt på 1080p) viser at 1060 6GB slår RX480 i 9 av 10 tester i DX 11, i DX12 vinner faktisk 1060 flere målinger enn RX 480 gjør i DX 11. Så skal du først påstå at RX 480 yter det samme som 1060 i DX 11, så kan man også påstå at 1060 yter det samme som RX 480 i DX12. Når det gjelder ytelse på skjermkort kan det lønne seg å holde seg til fakta ellers tar ingen deg seriøst etterhvert. Lite poeng å prøve å si et skjermkort er bedre enn det egentlig er når vi alle kan se testene selv på nettet.

 

http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-gtx-1050-ti-g1-gaming-oc-review,1.html

 

Når det gjelder prisen så oppgir du også feil. 480 og 1060 har i Norge så og si akkurat samme pris avhengig av hvor du kjøper det. I dag får du faktisk 1060 6GB 100 kroner billigere enn RX 480 8GB.

Sjekk nyere tester.:

https://youtu.be/gEw3CaNSbUo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...