Gå til innhold

Teknisk intervju, hva kan jeg forvente?


Emsal

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg har blitt invitert til et teknisk intervju hos et større Microsoft selskap. Jeg har ikke så veldig lyst å bombardere de med spørsmål da det ser ut som de har veldig mye å gjøre.

 

Så jeg lurte på hva er det som innebærer i et teknisk intervju hos Microsoft? Jeg antar at det er mye C#/.NET, MVC, OOP, database og frontend rammeverk og muligens Java og linux? Jeg så litt på LordjOX sitt svar på en annen tråd. 

 

Teknisk intervju (med utvikler/arkitekt)

  • Fortell om den siste appen du programmerte, tegn opp arkitektur på whiteboard, hvilke teknologier liker du,  programmer en oppgave live (30min), programmeringsoppgave som kan løses hjemme, 

Sluttintervju (med direktør/beslutter)

  • Lønnsvilkår, prosjektønsker, litt repetisjon av motivasjonsintervjuet til en ny person

Har fått beskjed om at intervjuet totalt kom til å ta 4 timer, som inkluderer et intervju med salg og ledelse. Hvorfor får jeg intervju med salg og ledelse?

 

Angående å programmere en oppgave live, får jeg tilgang til google(da man har tilgang til google hjemme)? Dette er forsåvidt en juniorstilling. Hvor mye teller den oppgaven? Jeg er så redd for at jeg kommer til å bli så nervøs at jeg bare klarer å pseudo-kode xD 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å forvente at folk skal kunne kode noe som helst komplisert uten hjelpemidler live i en stressende situasjon med høyt press er tragisk, jeg håper ikke det er det du møter. Denne delen av intervjuet er mer for å kartlegge tankegangen din, og selvfølgelig få bekreftet at du kan kode. Det trenger ikke være mer komplisert enn en simpel fremvisning av ulike typer loops.

 

Ikke vær redd for å spørre om hjelp underveis hvis du står fast eller får jernteppe, det er bedre å vise at du kan kommunisere enn å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Å forvente at folk skal kunne kode noe som helst komplisert uten hjelpemidler live i en stressende situasjon med høyt press er tragisk, jeg håper ikke det er det du møter. Denne delen av intervjuet er mer for å kartlegge tankegangen din, og selvfølgelig få bekreftet at du kan kode. Det trenger ikke være mer komplisert enn en simpel fremvisning av ulike typer loops.

 

Ikke vær redd for å spørre om hjelp underveis hvis du står fast eller får jernteppe, det er bedre å vise at du kan kommunisere enn å ikke gjøre noe.

Ahh, takk for det :) Håper også det blir noe slik, og takk for tips, selv om jeg håper jeg ikke må spør så altfor mye hehe. Jeg ble litt urolig da de sa at jeg måtte regne med at det kom til å gå 4 timer den dagen. Utifra erfaring så tar et intervju ca. en halv time. 

 

Lurer egentlig litt på det andre også, salg og ledelse. Dama tenkte det kanskje var et intervju om hvordan jeg er med andre folk, siden salg har jo mye samhandling med folk. 

Lenke til kommentar

Intervjuet er sikkert tilbakelagt.

 

Men, som sagt over, en live teknisk test vil forhåpentligvis være på et ganske trivielt enkelt nivå.

 

Dem gjøres for få føling med hva slags generell kunnskap og interesse kandidaten har for programmering. Hvilke løsninger søkes og hvordan det tenkes og sånt. At man har en håndfull linjer som utgangspunkt for å forklare litt om typer, datastrukturer og om man faktisk forstår ulike konstruksjoner i språket. Det er ofte nok til å fylle en time eller to, og en litt erfaren utvikler ser veldig fort hvordan ståa er utfra det.

 

Hvis det er en nyutdannent prøver vi gjerne å relatere det til språk/platformer kandidaten har oppgitt å kjenne bedre, så man slipper å være ekspert på det vi driver med for å vise sine kunnskaper.

 

Så lenge man kan kode litt og ikke har oppgitt noe man faktisk ikke kan i CV burde det gå bra.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Var på intervjuet i går, fikk i oppgave om å lage en todo liste. Fikk vel en 3 timer på meg. Her valgte jeg ASP.NET MVC, siden rammeverket er så greit og mye av koden kommer ferdiglaget. Så var det bare å lage et par modeller (en for kategori og en for selve listen) og scaffolde et par kontrollere/views. Fikk inntrykk av at det gikk greit. Men intervjuet senere følte jeg gikk ræva da jeg aldri har vært noe god til å svare på "Hva er det som er så spesielt med deg?". Noe jeg svarte veldig vagt på og noe som jeg føler ødela sjansen min. Jeg burde forsåvidt skjønt at de kom til å spørre meg om dette og øvd meg mer på hva jeg skal si.

Lenke til kommentar

Virker som du har det tekniske på stell. Du må bare øve mer på deg selv, skriv ned de spørsmålene du ikke helt fikk til, og prøv å formuler et bra svar. Mer enn det kan ikke vi hjelpe, du må selv vite hvem du er, disse spørsmålene går igjen hvorenn du søker jobb. Før et intervju prøver jeg alltid å formulere svar på de spørsmålene jeg vet/tror kommer, helst med relevans til stillingen.

 

Hva motiverer deg?

Jeg motiveres av å løse oppgaver sammen med et team. 

 

Satt litt på spissen, men dette kan være et godt svar hvis du har hørt at stillingen innebærer mye jobbing i team.

 

Husk at du ofte får motparten av et spørsmål rett etterpå. Hva demotiverer deg?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men intervjuet senere følte jeg gikk ræva da jeg aldri har vært noe god til å svare på "Hva er det som er så spesielt med deg?". Noe jeg svarte veldig vagt på og noe som jeg føler ødela sjansen min. Jeg burde forsåvidt skjønt at de kom til å spørre meg om dette og øvd meg mer på hva jeg skal si.

 

Folk som skal ansette en dyktig utvikler, har forhåpentligvis også nok menneskekunnskap til å vite at en slik ofte ikke er de som briljerer mest muntlig på sparket.   Noe kan man forberede seg på ja, men ikke alt.  

 

Hvordan gikk det, har du fått svar?

Lenke til kommentar

Da jeg hadde teknisk intervju med "code on site" så floppet jeg totalt, satt foran en laptop med ukjent tastatur / annet verktøy med en fyr som tittet over skulderen på meg. Surret med de mest basic ting. Sikkert en god tanke men fungerer ikke så bra i praksis. For de som holder intervjuer så er hjemmeoppgave som kan løses på < 1 time eller referanse til f.eks github / bitbucket repo en bedre løsning for å sjekke om kandidaten faktisk kan programmere.

 

Likte bedre andre tekniske intervjuer der jeg har tegnet arkitektur og løsning på tavle og skissert løsninger med pseudokode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk ikke jobben, kan svare noe mer utfyllende når jeg kommer hjem. Har en som spurte meg om vitnemål fra Vgs, det synes jeg er merkelig.

Vitnemål fra VGS? Er det Computas? En 3'er i kroppsøving og religionslæring? Nei sorry, vi er ikke interessert.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

 

Men intervjuet senere følte jeg gikk ræva da jeg aldri har vært noe god til å svare på "Hva er det som er så spesielt med deg?". Noe jeg svarte veldig vagt på og noe som jeg føler ødela sjansen min. Jeg burde forsåvidt skjønt at de kom til å spørre meg om dette og øvd meg mer på hva jeg skal si.

 

Folk som skal ansette en dyktig utvikler, har forhåpentligvis også nok menneskekunnskap til å vite at en slik ofte ikke er de som briljerer mest muntlig på sparket.   Noe kan man forberede seg på ja, men ikke alt.  

 

Hvordan gikk det, har du fått svar?

 

 

Fikk tilbakemelding om at jeg klarte oppgaven på/over snittet, men at jeg ikke hadde det konsulentgenet de var ute etter. Da etter som jeg tolket mailen var det mye kundekontakt og ikke kun en utvikler jobb.

 

 

Fikk ikke jobben, kan svare noe mer utfyllende når jeg kommer hjem. Har en som spurte meg om vitnemål fra Vgs, det synes jeg er merkelig.

Vitnemål fra VGS? Er det Computas? En 3'er i kroppsøving og religionslæring? Nei sorry, vi er ikke interessert.

 

 

Hehe ikke computas. Fikk sendt mail nå med vitnemålet, fikk ikke helt lastet det ned så tok bare screenshot. Spurte han om relevanse i mailen jeg sendte også.

 

Da jeg hadde teknisk intervju med "code on site" så floppet jeg totalt, satt foran en laptop med ukjent tastatur / annet verktøy med en fyr som tittet over skulderen på meg. Surret med de mest basic ting. Sikkert en god tanke men fungerer ikke så bra i praksis. For de som holder intervjuer så er hjemmeoppgave som kan løses på < 1 time eller referanse til f.eks github / bitbucket repo en bedre løsning for å sjekke om kandidaten faktisk kan programmere.

 

Likte bedre andre tekniske intervjuer der jeg har tegnet arkitektur og løsning på tavle og skissert løsninger med pseudokode.

 

Jeg var heldig da, fyren var ikke over skuldrene mine. Var veldig avslappet og greit, eneste PCen kunne vært litt raskere. Det høres gøyere ut det du nevner med tegning og pseudokoding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...