Gå til innhold

Chromebook - Erfaringer og tips


NoviKaNa

Anbefalte innlegg

Finner ikke noen god tråd om Chromebooks, så starter like gjerne en selv!

 

Har nettopp kjøpt en Acer R11 selv, og brukt denne en ukes tid. Er "godt gift" med Google fra før, med Android, Gmail, Chrome, etc., så meget enkelt å komme igang.

 

Mitt førsteinntrykk er meget positivt - en rask liten maskin, rimelig i innkjøp, og håndterer det den skal meget bra! Mitt hjemmebruk er stort sett nettleser og bilder, og det føles langt enklere og "nettere" enn en Windows-pc, om man syns det er OK at alt ligger i skyen.

 

Noen andre med erfaringer og tips ang bruk av Chromebook? Vet at det ikke har tatt av i Norge, men noen er det da solgt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Så synd at denne tråden ikke får ben å gå på.. Men siden jeg har tenkt å bestille en Acer R11 selv, så kanskje trådstarter kan svare!

 

Hvilken Acer R11 kjøpte du? Den med 2- eller 4-kjernet prosessor? Og hvordan fungerer maskinens touch-skjerm? Har hørt at det ikke nødvendigvis er noe must å velge den dyreste (med N3160-prosessoren). Men noen faner må den jo kunne takle uten å svette.

 

Jeg har i alle fall tenkt å bytte hele miljøet mitt fra Windows/Windows Mobile til Chrome OS/Android (Moto G5 Plus dukker vel opp i Mars en gang). Har ikke brukt hverken Chrome OS eller Android før, men er egentlig klar for noe nytt. Hva er det jeg vil elske og eventuelt hate? Får du brukt kype? Som mangeårig (enkelere) Office-bruker - vil Google Docs være en grei erstatter?

 

Høres uansett ganske moro ut at Android-apps stort sett fungerer på disse nå. Kanskje det vil gi dem en oppsving! i 2014 valgte jeg Chromebooks bort etter litt om og men.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager sent svar!

Jeg har N3160, og maskinen er jevnt over rask. Min første Chromebook, og jeg er MEGET fornøyd. Vurderer å oppgradere i sommer, til noe litt stiligere. Touch-skjermen funker veldig bra, og noe jeg bruker mye. Aldri som tablet, men bruker det når jeg leser nettsider, Google Maps, zoomer på bilder, osv.

 

Android apps funker også greit, men det meste har en nettløsning som er enkle og raskere. F.eks. Outlook, Gmail, Google Docs, o.l. Men tror det blir bedre der når det kommer ut av beta.

 

Har ikke erstattet Office enda (har jobb-PC), men for personlig bruk bruker jeg bare Google Docs og sheets. Finner generelt at jeg savner svært lite når jeg bruker Chromebook, mens jeg heller kjenner på gleden av at alt føles så mye mer tilpasset min faktiske bruk.

 

Skype forsøkte jeg bruke før jul, uten hell. Skal teste igjen etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres jo bra ut. Ser også for meg at jeg vil bruke berøringsskjermen slik du beskriver.

 

Men er det noen spesifikke ting du faktisk savner? Bare for å grave :)

 

Tror uansett at jeg må forsøke dette. Det er såpass rimelig og bærbart, også er det touchfunksjonen som lokker. Macbooken får bli backup!

Lenke til kommentar

Ved maskinen er det kanskje skjermen som kunne hatt et hakk bedre oppløsning. Bra lysstyrke (har den stort sett aldri over 70-80%), mens det kan være vanskelig å se veldig liten skrift på enkelte dokumenter (f.eks teksten på produktbeskrivelsen i reklameblad). Jobber man også mye med bilder vil man vel også ønske en bedre skjerm, men vil man nok koble til en større skjerm uansett.

 

Maskinen har også fullsize SD-slot, som er fint for å laste over bilder fra kamera. Men den er noe treg i filbehandling i mapper med mange bilder, så den liker helst å jobbe med bilder i sky (Google Photos).

 

Ved ChromeOS generelt er det ingenting jeg savner (bortsett fra bedre filbehandling, muligens). Android Apps øker jo også mulighetene, selv om jeg stort sett bruker browser-baserte apps hvor det er tilgjengelig. Jeg bruker bare denne nå, og skrur aldri på laptop'en hjemme. Chromebooken er som å plukke opp en tablet (som jeg heller aldri bruker lengre) siden den er så kjapp å skru på og komme igang.

 

Anbefaler å teste det ut, ja! Jeg kjøpte Acer R11 for å teste, og har funnet ut at jeg liker det veldig! Skal til USA om en måneds tid, og vil da sjekke ut et par av de nye som er kommet de siste par månedene. Selv om jeg nok klarer meg med R11 - bruker den kun som hjemme-maskin, og med 3 småunger i hus er det fint at den er solid bygd.

 

Annet pluss er jo at man setter opp egne profiler for alle som bruker maskina. Jeg og fruen deler denne, og det er langt mindre ressurskrevende å bytte mellom flere profiler her enn på en Windows-maskin.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte meg en Samsung Chromebook Plus på Amazon.com for noen uker siden. 

Jeg er strålende fornøyd. Den har en nydelig lyssterk skjerm med oppløsning 2400x1600 pixler fordelt på 12,3 tommer 3:2 format.

Veier såvidt over 1 kg og med chassis av magnesium. Den er utstyrt med 2 stk usb-c kontakter og en micro-sd kortleser.

Kommer med Google Play store ferdig installert og kjører de fleste android-apper uten problemer, med noen unntak.

 

En ulempe, fordi den er kjøpt i USA, er at den kommer med amerikansk tastatur-layout. Det fungerer fint å sette den opp med norsk tastatur, men plasseringen av spesial-tegn tastene stemmer ikke da med det som er preget på tasten. Ikke noe stort problem syntes jeg, da jeg stort sett skriver uten å se på tastaturet, og husker hvordan norsk layout ser ut.

 

Den kommer også med integrert "stylus pen" og denne fungerer utmerket for å tegne eller skrive i dertil egnede apper.

 

Prisen var i utgangspunktet 419 USD, og med frakt og norsk mva ble det nesten kr 5000, som kan syntes noe dyrt for en Chromebook.

Kvalitetsmessig, med en super skjerm, og med de utvidede bruksmulighetene som Google Play medfører syntes jeg imidlertid at den er verd prisen. Den starter opp på noen få sekunder, og er generelt veldig responsiv.

Sammenliknet med en Windows PC i samme prisklasse er Samsungen absolutt å foretrekke, om du da ikke trenger å bruke de sære programmene som bare fungerer på Windows. 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Lenke til kommentar

Kjører selv med Chromebook på veldig mye. Er godt inne i økosystemet til Google fra før så Chrome OS er en naturlig å jobbe mot i forhold til både dokumenter, filer, e-post og andre netttjenester - både fra Google og andre. :)

 

Er veldig fornøyd med min Acer R11 CB5-132T og Acer 11 C740. :)

Lenke til kommentar

I forrige uke installerte jeg cloud ready på en gammel laptop, jeg ble imponert over hvor rask maskinen ble.

I går ankom Acer R11 fra komplett, jeg er kjempefornøyd.

Perfekt liten maskin til reisebruk eller sofasurfing. Funker faktisk overraskende bra til bilderedigering av raw filer med Polarr appen.

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med min R11 også (den også med US tastatur), og planlegger å oppgradere når jeg finner en jeg virkelig liker. Trykket litt på en Samsung Chromebook Plus for et par uker siden, og ble meget skuffet over tastaturet. At det ikke har backlight er også et minus, men reponsen var veldig skuffende for min del. Da er den bedre på R11. Asus C302 fikk jeg ikke sett på dessverre - den liker jeg designed på bedre, og tastaturet har fått meget gode skussmål.

 

Den pennen, har den noe praktisk formål i det daglige liv? Kan se for meg at jeg kanskje kommenterer på en PDF med den, men antakelig ikke.

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med min R11 også (den også med US tastatur), og planlegger å oppgradere når jeg finner en jeg virkelig liker. Trykket litt på en Samsung Chromebook Plus for et par uker siden, og ble meget skuffet over tastaturet. At det ikke har backlight er også et minus, men reponsen var veldig skuffende for min del. Da er den bedre på R11. Asus C302 fikk jeg ikke sett på dessverre - den liker jeg designed på bedre, og tastaturet har fått meget gode skussmål.

 

Den pennen, har den noe praktisk formål i det daglige liv? Kan se for meg at jeg kanskje kommenterer på en PDF med den, men antakelig ikke.

 

Angående pennen på Samsung CP , det fungerer fint å kommentere på PDF med den (testet i Squid).  Bruker oftest pennen i Squid, men også endel i Google Keep, som har håndskrift tekstgjennkjenning som fungerer overraskende bra.

Vet ikke helt hva du mener med skuffende respons, men jeg har ingen problemer med tastaturet. Det krever kanskje litt tilvenning om man er vant til full bredde tastatur, men jeg syntes personlig det fungerer fint. Backlit er nok greit i mørket, men for min del er ikke savnet stort.

3:2 formatet på skjermen er også overlegent 16:9 formatet i nettbrettmodus (portrett)

Endret av IsleStone
Lenke til kommentar

Responsen er hvordan det føles å trykke på, og syns det er svært lite som knappene trykkes ned. Her er nok ASUS C302 bedre, iflg reviews, men fikk altså ikke testet det selv. Min R11 er også slik, så ikke spesielt super å skrive mye på. Sikkert en tilvenning, men er vant med Thinkpad, så har lagt på meg "fine vaner" når det kommer til keyboard :)

 

Pennen er litt sånn at det kan være veldig nyttig, selv om man ikke føler et behov per i dag. Følte ikke behov for touchscreen heller, men bruker det svært mye på R11.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har erfaring med bildehåndtering på Chromebook? Min R11 er ikke helt ideel til dette. Tenker da på bilder tatt med DSLR som jeg ønsker få over på harddisk og gå gjennom. Uansett om jeg går gjennom dem på SD-kort, ekstern disk, eller lagret på Chromebook, så er det treigt å bla i bildene med Files/Gallery-appen. Type 2-3-4 sekunder når man blar fra bilde til bilde. Jeg ønsker gå gjennom og slette de som er overflødig, før bildene lagres i full størrelse på ekstern disk. Og så laster jeg de noen ganger opp til Photos, men da i redusert størrelse.

 

Tenker kanskje at dette bør gå bedre på en med Intel chipset, eller funker det også bra på, f.eks. Samsung CB Plus?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med bildehåndtering på Chromebook? Min R11 er ikke helt ideel til dette. Tenker da på bilder tatt med DSLR som jeg ønsker få over på harddisk og gå gjennom. Uansett om jeg går gjennom dem på SD-kort, ekstern disk, eller lagret på Chromebook, så er det treigt å bla i bildene med Files/Gallery-appen. Type 2-3-4 sekunder når man blar fra bilde til bilde. Jeg ønsker gå gjennom og slette de som er overflødig, før bildene lagres i full størrelse på ekstern disk. Og så laster jeg de noen ganger opp til Photos, men da i redusert størrelse.

 

Tenker kanskje at dette bør gå bedre på en med Intel chipset, eller funker det også bra på, f.eks. Samsung CB Plus?

Jeg har ikke testet det enda, bruker primært en kraftigere windows laptop til bildebehandling. Men før jeg kjøpte meg chromebook gjorde jeg litt research og fant ut at en chroomebook duger til bildebehandling for feriebruk. Polarr appen er faktisk ganske rask og kan brukes til å redigere bilder i raw format(jeg tar kun bilder i dette formatet). Jeg har en Acer R11 med 4GB ram og 64GB disk så jeg skal snart teste hvordan det funker når jeg setter inn et SD kort med mange bilder og bla igjennom dem.

Lenke til kommentar

Det er samme R11 som jeg har (min har vel 32gb lagring bare), og det går for treigt å jobbe med bilder. Polarr funker til redigering av enkelt-bilder ja, men jeg trenger å laster over fra SD-kort, og slette overflødige bilder. Man tar jo typisk for mange bilder, så da er det mye klikking frem og tilbake for å finne det som er best, og slette de øvrige.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har brukt C302 noen dager nå, og er meget fornøyd! God skjerm, godt tastatur, og langt kjappere enn min Acer R11. Merker det på tyngre nettsider, og også på en del apps (f.eks. GMail og Outlook). Touchpad'en er litt sticky om man har svette fingre, så den kunne med fordel vært laget av et noe glattere materiale. Tastaturet er absolutt bra, men ikke på Thinkpad-nivå. Så litt skuffet etter noen sier at det er beste tastaturet de har vært borti.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er jeg nylig kommet hjem fra en ferietur til Canada. Brukte Acer Chromebook R11 til å hente bildene fra sd kort og overførte dem til en ekstern harddisk. Alle bildene tok jeg i RAW format.

Deretter brukte jeg Polarr appen til å redigere de bildene jeg var fonøyd med. Fungerte veldig bra med tanke på hvor svak maskinvare det er i Chromebooken.

Siden man må hente opp ett og ett bilde i Polarr så måtte jeg først se bildene i Filer(det kunne gått raskere, men funket). Deretter hentet jeg inn det bildet jeg ville redigere i Polarr og eksporterte det til jpg format.

 

Synes dette funket perfekt til feriebruk.

Hjemme bruker jeg en Windows maskin og ON1 Photo RAW / DXO Optics PRO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det gikk noe treigt i Filer, ja. Dette går noe raskere på min Asus C302 (tar bilder i JPG), men det er fortsatt ikke et ideelt fotoverktøy. Savner noe ala Picasa for lett å gå gjennom bilder før jeg lagrer/laster opp de jeg ønsker beholde. Tar typisk 3-4 bilder og beholder 1, så da er det litt klikk frem og tilbake for å finne det jeg vil beholde. Og den prosessen kunne vært bedre.

 

Men fint å høre at går bra med RAW og Polarr!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...