Gå til innhold

Trenger tips til valg av HDMI kabel - 4K@60, 8 meter


Anbefalte innlegg

På en måte kan man si at "all HDMI cables are the same", men det gjelder bare for korte kabler. 

Høyfrekvensegenskapene vil variere avhengig av materialer og konstruksjon. Det er også et samspill med elektronikken i begge ender. 

Og siden HDMI video ikke har feilkorrigering vil man kunne merke forskjell på kabler hvis man havner akkurat på grensen. Det er også vist i artikkelen du linker til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en måte kan man si at "all HDMI cables are the same", men det gjelder bare for korte kabler. 

Høyfrekvensegenskapene vil variere avhengig av materialer og konstruksjon. Det er også et samspill med elektronikken i begge ender. 

Og siden HDMI video ikke har feilkorrigering vil man kunne merke forskjell på kabler hvis man havner akkurat på grensen. Det er også vist i artikkelen du linker til.

 

Ja enig i det.

Men dette er ganske binært. Enten fungerer det ikke eller så fungerer det.

Man vil fort merke det med bildeartifakter eller fullstendig bortfall hvis man får "bit-tap" i overføringen.

 

En billig kabel vil kunne fungere like godt som en dyr, men ved særlig lange strekk vil kvaliteten kunne ha noe å si.

Ved normale støyforhold bør man uansett forvente at en kabel som selges klarer å levere det som blir lovet.

I hvert fall av en såpass "seriøs" leverandør som Biltema. 

 

Når man bestiller fra Aliexpress e.l. bør man nok være mer skeptisk til særlig lange kabler. 

Lenke til kommentar

Biltema er seriøs på kopierte bildeler tror jeg

 

På HDMI kommer det an på hva du spiller 4.4.4 uhd som feks mange streamere sender automatisk fra grunn innstilling er ikke enkelt på strekk med HDMI.

 

Og jeg vedder at du ikke får 8m som takler uhd i 444 på Biltema.. Ellers måtte de solgt optisk HDMI..

 

Og der er ikke Biltema ennå eller?

Lenke til kommentar

3840x2160 full range RGB, og testa også 4:4:4.

Wow på 10 meter Uhd 4.4.4 lyd og bilde Biltema...

 

Første gangen jeg har hørt om, måsi Biltema kommer seg, var det optisk HDMI? I såfall får jeg ta en tur til Norge da er det et sykt godt kjøp.

 

Altså forbehold om at det er sant.

Isåfall er det helt utrolig..

 

 

Kan du teste YCbCr også?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Med forbehold om at utstyr kan være forskjellig og mer eller mindre kresent på kabler. En annen PC jeg har klarer knapt 5 meter med fullHD.

 

Biltema-kabelen er spesifisert som High speed HDMI og hvis de følger spesifikasjonene til punkt og prikke så skal de da klare 15 meter med 4K@60. Men lengste de har av den er 10 meter. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/tv-kabler/hdmi-kabler/hdmi-kabel-2000038000

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Med forbehold om at utstyr kan være forskjellig og mer eller mindre kresent på kabler. En annen PC jeg har klarer knapt 5 meter med fullHD.

 

Biltema-kabelen er spesifisert som High speed HDMI og hvis de følger spesifikasjonene til punkt og prikke så skal de da klare 15 meter med 4K@60. Men lengste de har av den er 10 meter. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/tv-kabler/hdmi-kabler/hdmi-kabel-2000038000

Det var veldig rimelig om specs holder på lyd og bilde...

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen er at det blir produsert så vanvittig mye HDMI-kabler nå at det rett og slett ikke lønner seg å lage nye, dårlige kabler for å spare. Biltema produserer ikke kablene selv. De får de sansynligvis produsert i Kina fra en fabrikk som produserer for tusenvis av andre merker.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen er at det blir produsert så vanvittig mye HDMI-kabler nå at det rett og slett ikke lønner seg å lage nye, dårlige kabler for å spare. Biltema produserer ikke kablene selv. De får de sansynligvis produsert i Kina fra en fabrikk som produserer for tusenvis av andre merker.

Jeg tror nok det at folk er blitt flinkere på HDMI 4k nå som det har gått endel tid.

 

Når det kommer en ny standard igjen, så må man betale dyrt igjen, etter litt tid så tar billigmerkene innpå i teknologi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det gjør en hvilken som helst High Speed HDMI-kabel som er laget etter spesifikasjonene.

Her fra et annet forum, og han har peil.

Sitat:

 

Man får ikke full båndbredde på de lange kobber-baserte HDMI kablene. Har man behov for å kjøre 4K 4:2:2 60fps (18 Gbps båndbredde), så fungerer det nesten uten unntak bare på hybridkabler (fiber HDMI) om kabellengdene er 10-100 meter. I HDR vil chroma begrenses til 4:2:2 på 60fps.

I kobber-baserte lange HDMI kabler vi man stort sett måtte redusere til 4:2:0 (11 til 14 Gbps båndbredde) for å få signalet gjennom, og selv da er det problematisk

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kanskje hvis man bruker ikke-High Speed HDMI (gamle) men da bruker man rett og slett gale kabler.

Han som skrev dette har peiling, han driver såvidt jeg vet installasjon, og er en av grunnleggerne.

 

Det er ikke noe tjas og bør tas seriøst i forhold til hva det står av specs.

 

Han mente Monster ikke engang tar dette, og den er ikke billig.

 

Rett og slett fordi kobber ikke takler dette, det må fiberoptikk til.

Såklart bruker du ikke samme settings så blir saken helt noe annet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...