Gå til innhold

Trenger tips til valg av HDMI kabel - 4K@60, 8 meter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

HDMI High Speed er mer enn bra nok.

 

Fra hdmi.org:

All high speed HDMI cable will support 4K functionality when connected to 4K devices.

 

 

På kort avstand - sikkert. 

Her er det snakk om 8m og ikke 2..

 

Les min første post igjen, redigert (oppdater). Her får du tak i kabel fra 0 til 16 meter. Så da regner jeg med at det går fint ved 8 meter.

Lenke til kommentar

Fant en men de hadde bare opp til 5meter:

High speed hdmi / hdmi kabel - 5m - 68,-

 

Nå vet jeg ikke om jeg ville ha stolt på dette da jeg blir bedt om å se etter ordet "high speed" på selve kabelen, på bildet ser det ut som standard.

 

En annen sted, hos mpx:

High speed hdmi kabel - 10m - 463,-

 

Igjen, så står det i spesifikasjoner: HDMI med Ethernet-kabel - flat

Vet ikke om dette blir riktig, men tittel sier: high speed.

 

google: hdmi high speed kabel

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Dersom du har tid til å vente en stund ville jeg vurdert å kjøpe HDMI-kabel fra dx.com eller aliexpress.com, de fleste norske nettsider har ublu priser på slikt.

Problemet er med tanke reklamasjonsrett og kvalitet, selv om billig kabel kan fungere på korte avstander er det ikke sikkert hvor lenge:

 

Skal man kjøpe hdmi kabel i norge bør man vurdere Monster Black Platinum Ultra HD HighSpeed HDMI Cable with Ethernet - 4 ft.

Den garanter 8k støtte og kan byttes gratis ut livet hvis den går i stykker. Synd den ikke finnes hos kina butikk.

Som du ser har den brikke i HDMI uttaket, det kan låse oppløsning, usikkert om billige hdmi kabel har slikt.

 

details_hdmi_1000hd.jpg

Vil annta hdmi kabel på ebay ser slik ut på innsiden. Hvis du kjøper en god en.

 

Vil styre unna svarte HDMI kabel, da de kan brekke tuppen.

hdmir3.jpg

 

Selv har jeg hatt lite problemet med:

PREMIUM HDMI Cable v2.0 0.5M/1M/1.5M/2M-10M High Speed 4K UltraHD 2160p 3D Lead FAST 18Gbps HIGH SPEED * TRUE 28AWG 4K* Triple Shielded

 

Så langt vertfall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Dersom du har tid til å vente en stund ville jeg vurdert å kjøpe HDMI-kabel fra dx.com eller aliexpress.com, de fleste norske nettsider har ublu priser på slikt.

Problemet er med tanke reklamasjonsrett og kvalitet, selv om billig kabel kan fungere på korte avstander er det ikke sikkert hvor lenge:

 

Skal man kjøpe hdmi kabel i norge bør man vurdere Monster Black Platinum Ultra HD HighSpeed HDMI Cable with Ethernet - 4 ft.

Den garanter 8k støtte og kan byttes gratis ut livet hvis den går i stykker. Synd den ikke finnes hos kina butikk.

Som du ser har den brikke i HDMI uttaket, det kan låse oppløsning, usikkert om billige hdmi kabel har slikt.

 

details_hdmi_1000hd.jpg

Vil annta hdmi kabel på ebay ser slik ut på innsiden. Hvis du kjøper en god en.

 

Vil styre unna svarte HDMI kabel, da de kan brekke tuppen.

hdmir3.jpg

 

Selv har jeg hatt lite problemet med:

PREMIUM HDMI Cable v2.0 0.5M/1M/1.5M/2M-10M High Speed 4K UltraHD 2160p 3D Lead FAST 18Gbps HIGH SPEED * TRUE 28AWG 4K* Triple Shielded

 

Så langt vertfall.

 

Nå må vi bremse litt igjen.

 

 

Problemet er med tanke reklamasjonsrett og kvalitet, selv om billig kabel kan fungere på korte avstander er det ikke sikkert hvor lenge:

Dette stemmer, om vi går ut fra at du mener "langt" og ikke "lenge". Lenge = tid, langt = avstand. Så denne biten her er bra!

 

 

 

Skal man kjøpe hdmi kabel i norge bør man vurdere Monster Black Platinum Ultra HD HighSpeed HDMI Cable with Ethernet - 4 ft.

Trådstarter skal ha 8 meter lang kabel. Du linker til en som er 1,2 meter. Du anbefaler å kjøpe den kabelen der i Norge, og linker til Amazon. Amazon er ikke i Norge. Hjelp :-D

 

 

Den garanter 8k støtte og kan byttes gratis ut livet hvis den går i stykker. Synd den ikke finnes hos kina butikk.

Som du ser har den brikke i HDMI uttaket, det kan låse oppløsning, usikkert om billige hdmi kabel har slikt.

8k og fin garanti er bra greier. Det koster penger å produsere og ivareta. Hvordan tror du da du skal få det til en slikk og ingenting på "kina butikk" (DX, Ebay, Alibaba?)? Det er en grunn til at det ikke er tilgjengelig for $6 på nettet. Da får du ikke ekte vare.

 

Det er ikke usikkert om billige kabler har det. Billige kabler er akkurat det - en kabel. Ledere i to plugger. Ingen fordyrende og kompliserte chips i pluggene.

 

 

Vil styre unna svarte HDMI kabel, da de kan brekke tuppen.

Her drar vi igjen helt av veien. Farge har ingenting med kvalitet å gjøre. Produksjon og materialer styrer det. Dette blir alt for dumt.

 

 

Selv har jeg hatt lite problemet med:

PREMIUM HDMI Cable v2.0 0.5M/1M/1.5M/2M-10M High Speed 4K UltraHD 2160p 3D Lead FAST 18Gbps HIGH SPEED * TRUE 28AWG 4K* Triple Shielded

Så langt vertfall.

Her kommer du med en anbefalning av en kabel som er opptil 10 meter lang - bra! Derimot sier du at du har hatt lite problemer, og ikke ingen problemer. Lite = noe. Så du anbefaler en kabel du har hatt litt problemer med?

 

Og igjen, langt = avstand, lenge = tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema fikk nylig ny hdmi kabel på 5 og 10 meter som støtter opptil 18Gps,noe som er mer en nok for både 4K og HDR.

Prisen er ganske uslåelig også til 199 for 5m og 299 for 10m.

(til norsk butikk å være)

 

Kjøpte nylig 3 slike i 5m selv til min nye Oled skjerm, faktisk veldig grei kvalitet følelse over kabelen i tilegg.

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Kabler/HDMI/HDMI-kabel-2000038000/

Endret av Bendorama
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema fikk nylig ny hdmi kabel på 5 og 10 meter som støtter opptil 18Gps,noe som er mer en nok for både 4K og HDR.

Prisen er ganske uslåelig også til 199 for 5m og 299 for 10m.

(til norsk butikk å være)

 

Kjøpte nylig 3 slike i 5m selv til min nye Oled skjerm, faktisk veldig grei kvalitet følelse over kabelen i tilegg.

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Kabler/HDMI/HDMI-kabel-2000038000/

Ja den var billig, jeg er noe sjokkert. Er denne bra nok?

 

Jeg kunne ikke se noe HDMI-logo på seg, det gjør at denne kabelen er en piratkopi og møter ikke kravene som ligger under HDMI, og betaler hverken lisens eller godtgjørelse.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig bare copy paste fakta fra monster skal du se ;).

 

Edit : men til det seriøse så trengte jeg ny kabler og til prisen så klager jeg ikke, tar fint de standard som er ute i dag av 4K, HDR og 3D.

 

Hadde monster sin topp serie tidligere, men følte ikke for å bruke så høy sum på lengre lengder.

Endret av Bendorama
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema fikk nylig ny hdmi kabel på 5 og 10 meter som støtter opptil 18Gps,noe som er mer en nok for både 4K og HDR.

Prisen er ganske uslåelig også til 199 for 5m og 299 for 10m.

(til norsk butikk å være)

 

Kjøpte nylig 3 slike i 5m selv til min nye Oled skjerm, faktisk veldig grei kvalitet følelse over kabelen i tilegg.

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Kabler/HDMI/HDMI-kabel-2000038000/

Takk for tips. Denne skal testes. 

Kjenner en fyr som kjøpte Monster 10m til over 1500kr. Funka ikke

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å få full utnyttelse av HDMI med alle nye standarder bare om kabelen støtter hastighet opp til 27 Gbp/s

 

De kablene som har blitt linket her er bare 18 Gbp/s....

Skulle likt å vist hvilke standard du prøver å få inn hjemme i stua di da gitt.

 

 

Sending more bits means more bandwidth. For example, sending a UHD image at 60 fps with full 36-bit color depth, 32 channels of audio and no compression requires 17.99 Gb/sec of bandwidth. This is more than HDMI 2.0 can handle. The key to making it fit is a color compression technique called chroma subsampling.

https://hdguru.com/hdmi-2-0-what-you-need-to-know/

Det er nok mer en bare HDMI kabelen du skal oppgradere før du sitter å ser på 60 fps filmer og tv allikevel.

 

 

HDMI 2.0b is released and enables these key advanced features:[115]

  • Enables transmission of High Dynamic Range (HDR) video
  • Bandwidth up to 18 Gbps

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Det er klart man kan fremtidssette seg med en kabel med høyere hastighet, men du har i alle fall ikke bruk for det med det første.

 

Man kan uansett oppgradere kablene sine noen ganger før man har betalt prisen for lange Monster topp rekke kabler.

 

Pluss man skal vell ha ny tv og reciver innen neste HDMI standard med høyere hastigheter låses opp.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Biltema fikk nylig ny hdmi kabel på 5 og 10 meter som støtter opptil 18Gps,noe som er mer en nok for både 4K og HDR.

Prisen er ganske uslåelig også til 199 for 5m og 299 for 10m.

(til norsk butikk å være)

 

Kjøpte nylig 3 slike i 5m selv til min nye Oled skjerm, faktisk veldig grei kvalitet følelse over kabelen i tilegg.

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Kabler/HDMI/HDMI-kabel-2000038000/

Ok. Da har jeg fått testet litt. Denne kabelen er tydeligvis av god kvalitet. Den takler så langt jeg kan se 4k/60hz, 10m. Dog er fargene litt nerfa kan det virke som. Skjermkortet styrer vel litt av sånn for å få throughput? 

Men uansett en kanonkabel til en brøkdel av overprisede Monster f.eks. Takker igjen for tipset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Biltema fikk nylig ny hdmi kabel på 5 og 10 meter som støtter opptil 18Gps,noe som er mer en nok for både 4K og HDR.

Prisen er ganske uslåelig også til 199 for 5m og 299 for 10m.

(til norsk butikk å være)

 

Kjøpte nylig 3 slike i 5m selv til min nye Oled skjerm, faktisk veldig grei kvalitet følelse over kabelen i tilegg.

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Kabler/HDMI/HDMI-kabel-2000038000/

Ok. Da har jeg fått testet litt. Denne kabelen er tydeligvis av god kvalitet. Den takler så langt jeg kan se 4k/60hz, 10m. Dog er fargene litt nerfa kan det virke som. Skjermkortet styrer vel litt av sånn for å få throughput? 

Men uansett en kanonkabel til en brøkdel av overprisede Monster f.eks. Takker igjen for tipset :)

 

Godt å høre det fungerte, tror man skal lete litt for å få mer for pengene med norsk garanti og levering på dagen.

 

Det med fargene er nok mest sannsynlig noe annet. En HDMI kabel klarer enten å sende den informasjonen den skal eller ikke, bilde er visstnok bare sort om kabelen ikke er rask nok etter det jeg har lest, mens noen rapporterer om skurring og hakking (Men nå er det jo mye personlig meninger så hva som stemmer er vanskelig å si). Bedre / forskjell på klarhet og fargeskarphet etc er nok mer det jeg kategoriserer under "snake oil", enten er kabelen rask nok eller ikke.

 

EDIT: Når det kommer til HDMI versjonene: 1.4, 2.0, 2.0B etc så er ikke dette noe som gjeldere kablene i seg selv, dette er informasjon om enhetene som mottar signalet altså inngangen på etc tv`en. En hdmi kabel har ingen versjon nummer. Så her er det bare hvilket hastighet kabelen klarer å sende til mottakeren.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...