Gå til innhold

[Løst] Problemer med å bruke UEFI mode på Dell Latitude E6330


Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Latitude E6330 som jeg prøver å få til Secure boot på. Den har siste utgave av BIOS men når jeg prøver å enable UEFI mode, som må være enablet for at jeg skal kunne ta i bruk Safe boot, får jeg feilmeldingen "FIle system cant be found". Jeg har satt i en ny SSD på 480 GB som booter Windows 10 på helt grei måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å boote med UEFI må SSDen være partisjonert som GPT i stedet for MBR som fremdeles er veldig vanlig.

Jeg antar at SSDen er partisjonert med MBR nå. Dette kan du sjekke f.eks her: http://www.howtogeek.com/245610/how-to-check-if-a-disk-uses-gpt-or-mbr-and-how-to-convert-between-the-two/

Å bytte partisjonstabell innebærer å wipe hele SSDen. Så da må du installere på nytt. Faktisk er det ikke alltid rett frem å installere Windows på GPT. F.eks så insisterer Windows DVD/USB Download Tool på å lage en minnepinne med MBR partisjonstabell, og da gjøres også installasjonen av Windows med MBR partisjonstabell. For å installere Windows på GPT partisjonstabell måtte jeg bruke rufus for å lage en ordentlig minnepinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...