Gå til innhold

Sykehusene skal bygge nye systemer for milliarder. Men ingen norske aktører får delta på festen


Anbefalte innlegg

Her har helse Midt-Norge åpenbart kokt opp krav for å sikre seg at DIPS ikke blir med videre. Når du lager slike krav, så er selvfølgelig dagens leverandør og de facto Norges-standard langt frem i bevisstheten på alle deltakere. Har vært li lignende situasjoner selv og noen ganger må en bare ta grep for å sikre seg utskiftning av leverandører som har fått klippekort i offentlig sektor fordi det offentlige har hatt for dårlige krev og de spesifikke leverandørene har blitt svært gode til å svare på de. Dette bør DIPS ta som tydelig tilbakemelding på at de er alt for dårlige.

 

Når det er sagt så tror jeg Helse Midt-Norge går på en gedigen smell her. "suksessrikt langt prosjekt" noen gang sett den overskriften? Ikke det nei...

 

Her burde helse regionene slått seg sammen å gjort det selv. Eneste mulige måte å lykkes på. Så kommer snart en tulling å maser om "hyllevare". Hvem sine lover skal vi kopiere for at slike systemer skal bli hyllevare?

 

Her er det mye å være enig i, så det skal jeg ikke kommentere.

 

Men jeg skal komme med et lite apropos. DIPS er faktisk resultatet av en slik "gjør" det selv med Nordland Fylkeskommune som "pådriver". Det var et reint "spleiselag" mellom de sykehusene som brukte DIPS. Personlig kjenner jeg svært godt til DIPS fra 1995 til 2002, men har på ingen måter spesifikke preferanser knyttet til systemet.

 

---

 

Men en del ting i tillegg som forundrer meg.

1. Det virker som åpne standarder ikke er vektlagt i det hele tatt. Om det er tilfelle risikerer vi at man maler seg inn i et nytt hjørne uten gode utganger.

2. At det "offentlige Norge" knapt nok på et eneste område er opptatt av å utvikle norsk kompetanse og programvaremiljø. Vet at dette delvis er konsekvens av anbudsregimet, men det kan ha "svært" negative konsekvenser på sikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

1. Det virker som åpne standarder ikke er vektlagt i det hele tatt. Om det er tilfelle risikerer vi at man maler seg inn i et nytt hjørne uten gode utganger.

Delvis enig. Dersom kunden selv bestemmer (har kontroll på) format/standard for datautveksling (mellom systemer) kan de ulike systemene godt benytte proprietær lagring internt.
Lenke til kommentar

"Selskapene som skal kvalifiseres måles blant annet på tidligere referanseprosjekter, omsetning, antall ansatte og utviklere, størrelsen på egenkapital og overskudd."

 

Merkelige kriterier. Man skal altså ikke velge den som er best, men den som har mest penger. Jeg vil si at en del løsninger som er kun for Norge burde gå til norske aktører. Kriteriene som stilles til grunn vil da bli sterkere. Det er ikke spesiellt vanskelig å ansette dyktige folk som er flinke nok til å lage en god løsning.

 

Det er skummelt at staten fjerner norske arbeidsplasser og samtidig svekker norsk kompetanse. Det er ganske åpenbart at norske bedrifter er "for små" og når de ikke gis muligheten til å vokse så forblir de små. Det er liten vits for arbeidstakere å se til Norge hvis man vet at mulighetene er små

 

En annen ulempe med disse kravene er de er selvforsterkende. De store blir større, og de mindre kommer aldri forbid prekvalifiseringen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gir der mening at hver enkelt sykehusregion kan ende opp med forskjellige journalsystemer? Bør det ikke være et statlig program for slike digitaliseringsprosjekter?

 

Ser ikke at det burde være noe mål at staten driver med all programvareutvikling selv, hva mener du hadde blitt bedre med en slik modell?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis slik at et selskap med store overskudd er det beste for kunden. Det betyr vel strengt tatt bare at selskapet er dyktige på å vri penger ut av kundene, og at disse pengene ikke reinvesteres i løsningene?

 

Tenke seg det? Omtrent som en variant av at "den snilleste gutten får aldri den søteste jenta"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har helsesektoren et mål om å outsource alt innen helsevesenet og samtidig sørge for at all kompetanse forsvinner fra landet?

Eller er det utsiktene til mange utenlandsreiser som er drivkraften?

Jeg er skremt av denne utviklingen.

Hvis helsesektoren innbiller seg at amerikanske, indiske og kinesiske selskaper har god innsikt i norsk helsevesen, og på den måten vil gjøre en god jobb, er jeg redd for at de forregner seg.

Jeg har en sterk følelse av at resultatet vil være svært så problematisk og regningene skyhøyt over budsjett.

Jeg har ingen tillit til at byråkratene i helsesektoren vet hva de driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her har helse Midt-Norge åpenbart kokt opp krav for å sikre seg at DIPS ikke blir med videre. Når du lager slike krav, så er selvfølgelig dagens leverandør og de facto Norges-standard langt frem i bevisstheten på alle deltakere. Har vært li lignende situasjoner selv og noen ganger må en bare ta grep for å sikre seg utskiftning av leverandører som har fått klippekort i offentlig sektor fordi det offentlige har hatt for dårlige krev og de spesifikke leverandørene har blitt svært gode til å svare på de. Dette bør DIPS ta som tydelig tilbakemelding på at de er alt for dårlige.

 

Når det er sagt så tror jeg Helse Midt-Norge går på en gedigen smell her. "suksessrikt langt prosjekt" noen gang sett den overskriften? Ikke det nei...

 

Her burde helse regionene slått seg sammen å gjort det selv. Eneste mulige måte å lykkes på. Så kommer snart en tulling å maser om "hyllevare". Hvem sine lover skal vi kopiere for at slike systemer skal bli hyllevare?

Her er det mye å være enig i, så det skal jeg ikke kommentere.

 

Men jeg skal komme med et lite apropos. DIPS er faktisk resultatet av en slik "gjør" det selv med Nordland Fylkeskommune som "pådriver". Det var et reint "spleiselag" mellom de sykehusene som brukte DIPS. Personlig kjenner jeg svært godt til DIPS fra 1995 til 2002, men har på ingen måter spesifikke preferanser knyttet til systemet.

 

---

 

Men en del ting i tillegg som forundrer meg.

1. Det virker som åpne standarder ikke er vektlagt i det hele tatt. Om det er tilfelle risikerer vi at man maler seg inn i et nytt hjørne uten gode utganger.

2. At det "offentlige Norge" knapt nok på et eneste område er opptatt av å utvikle norsk kompetanse og programvaremiljø. Vet at dette delvis er konsekvens av anbudsregimet, men det kan ha "svært" negative konsekvenser på sikt.

 

Altså slik de ser for seg å løse dette ved å få en ekstern aktør til å "bare lage noe nytt som virker", så er det naturlig å anta at de vil gå fra asken til ilden og hurraropene fra helsearbeiderne snus raskt til hylekor. Det viser jo all empiri fra lignende prosjekter. Kanskje kunne de fått en ekstern partner til å lage en skalerbar løsning for lagring av data og så eksponert disse på en par tre måter. Deretter kunne de leid inn folk til å kjøre mindre prosjekter som integrerte mot dette systemet. Hvis en klarer å lage kjernesystemet slik at det får veldig lav endringstakt og åpne APIer, systems of record som Gartner kaller de, så kan det under tvil fungere å outsource utviklingen. Men helst bør en lage dette internt, og måtte gudene vite hvorfor Helse Midtnorge skal gjøre dette alene. Burde vel vært en tjeneste helsedirektoratet sto for? Eller kanskje planen er å lage så mange små systemer at de blir hyllevare til slutt? Det siste var ironi..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gir der mening at hver enkelt sykehusregion kan ende opp med forskjellige journalsystemer? Bør det ikke være et statlig program for slike digitaliseringsprosjekter?

 

Ser ikke at det burde være noe mål at staten driver med all programvareutvikling selv, hva mener du hadde blitt bedre med en slik modell?

Billigere og sannsynligvis bedre spesifisert, mener ikke at staten skal utvikle det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...