Gå til innhold

NORGES SMARTESTE HJEM: Norges smarteste hjem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en hydrofanatiker lurer jeg på hvilke løsninger du eventuelt har laget til plantene dine. Selve potta som er avbildet har du kanskje ikke laget selv, men ser at du har montert ett jernrør (sannsynligvis med en sprinkler?) inn fra toppen. Stemmer det?

 

Har du også automatiske vann- og ernærings-fylling? Kan du isåfall gjøre rede for hvordan dette fungerer? Eventuelt noen andre triks eller tips du vil dele?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en hydrofanatiker lurer jeg på hvilke løsninger du eventuelt har laget til plantene dine. Selve potta som er avbildet har du kanskje ikke laget selv, men ser at du har montert ett jernrør (sannsynligvis med en sprinkler?) inn fra toppen. Stemmer det?

 

Har du også automatiske vann- og ernærings-fylling? Kan du isåfall gjøre rede for hvordan dette fungerer? Eventuelt noen andre triks eller tips du vil dele?

 

Akkurat den er ganske out of the box ennå. En FreshGarden MAX. Men har målt spenningene på pumpe og lampe for å kunne erstatte den innebygde automatiseringen med en Arduino. Og også sette på en sensor som varsler meg når det er lite vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elegant. Det 3d printer skapet er jo smooth som lite annet.

Men du sier du ønsker du var ung i dag. Jeg er ung, og må derfor spare ukepengene i 2 år for å kunne skaffe meg en 3d printer. Finnes det noen billigere løsninger som er gode? Altså online eller leie/låne/bruke noe sted?

 

Dessverre så er min erfaring med billige 3D-printere ganske dårlig. Den første var en RepRap som vi bygget selv fra grunnen av. Svært lærerikt, men mye fikling og vedlikehold og ikke så mye printing... Så kjøpte jeg en M3D Micro. Nesten det motsatte av RepRap. Helt ferdig ut av boksen. Men mye problemer med den også. Og svært treg. Og svært upålitelig. 3D-printere inneholder mye mekanikk og krever derfor vedlikehold. Å sende den på service til stedet du kjøpte den koster fort mye. Så da liker jeg tilnærmingen til Aleph Objects. Min Luzbot er opensource både software og hardware. Den er med andre ord konstruert for at den skal være lett å sette sammen og dermed også lett å reparere. Men dessverre ganske kostbar den også. Kom vel på ca 14 000,- ferdig levert i Oslo med moms og toll og frakt og det hele.

 

Om du bor et sted hvor det er et hackerspace a la Bitraf i Oslo er jo det er bra sted å begynne. Ellers er https://www.3dhubs.com/ et fint sted for å få andre som har printer i nærheten av deg til å printe mot betaling.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med å slå meg ned med en proprietær pakkeløsning på smarthus, og enda verre er det med udokumenterte blackbox-protokoller. Akkurat nå så designer jeg en custom løsning basert på Arduino/ESP8266 med kontaktorstyringer og LAN-kommunikasjon over MQTT. Største utfordringen så langt har vært å designe det slik at systemet er redundant, og å lage en innpakning som ikke består av Arduinoer som dingler fra en USB-lader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett på openHAB for å sy sammen alle de forskjellige smarthus-dingsene uavhengig av leverandør? De har en imponerende lang liste over plugins, et veldig aktivt community forum og en ganske robust motor i bunn. Læringskurven er kanskje i bratteste laget men det er få begrensninger for hva man kan få til etter man skjønner hvordan det henger sammen.

 

Bruker plugins for tellstick (nexa), zwave, homekit, philips hue, daikin, onkyo, logitech harmony og diverse andre her og dytter statistikk inn i InfluxDB for visualisering i grafana.

 

Har lyst til å lære meg Java så jeg kan prøve å bidra til utviklingen :)

 

http://www.openhab.org/features/supported-technologies.html

https://community.openhab.org

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med å slå meg ned med en proprietær pakkeløsning på smarthus, og enda verre er det med udokumenterte blackbox-protokoller. Akkurat nå så designer jeg en custom løsning basert på Arduino/ESP8266 med kontaktorstyringer og LAN-kommunikasjon over MQTT. Største utfordringen så langt har vært å designe det slik at systemet er redundant, og å lage en innpakning som ikke består av Arduinoer som dingler fra en USB-lader.

 

Ja, selv gikk jeg for EIB/KNX som er åpen (etter min definisjon ihvertfall)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjempegøy, og ikke minst deilig å se at NRKS "teknologiguru" kan leve opp til det tilnavnet. I sterk kontrast til de hagenissene som Aftenposten har hyret inn i sin spalte....

 

I anledning hydro/aquaponics hadde det vært gøy å se deg gå mer i dybden på det også, jeg tror vi kommer til å se enorm utvikling her de nærmeste årene. GroveLabs har jeg sett på som veldig spennende, selv om jeg er litt skeptisk til om det fungerer så bra som de skal ha det til.

 

Selv har jeg bygget mitt eget system bestående av 4x160W LED paneler og kar laget av akryl tilpasset en hylle i kjelleren. Fyller på vann og næring med 2-3 dagers mellomrom, da kan jeg trekke frem ca 40 planter pr etasje. Planter tomater etc i februar, i år plukket jeg tomater daglig fra mai til september kun med naturlig belysning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke annet så titter jeg nok innom kommentarfeltet her innimellom og prøver å svare på spørsmål om det skulle være noen.

Heh moro at du driver på med dette også :)

 

Husker enda tilbake til 2011 hvor jeg fulgte oppskriften din på drone-bygging.

 

Ser jeg tilbake på den idag, så ligner den mer på en drapsmaskin enn noe annet :)

WiAmLan.jpg

 

Veldig slit på konfigurasjonen da enn hva det er nå om dagene..

S95cyCE.jpg

 

 

Siden den gang har jeg hatt både DJI F550, DJI S1000, DJI S900, DJI Inspire og nå DJI Phantom 4.

Hva tenker du om DJI Mavic Pro? Den er iallefall på ønskelisten så fort den ankommer Norge (i januar).

 

Needless to say, takket være deg har jeg brukt ekstreme mengder på droner. :D Heldigvis for deg så får du ikke skylda for pengesluket mitt på hjemmeautomatisering og 3D printer!

Likte det lydisolerte rommet ditt til 3d printerne. Tror jeg må lage noe tilsvarende til min :)

Lenke til kommentar

Ja, selv gikk jeg for EIB/KNX som er åpen (etter min definisjon ihvertfall)

 

AtW

 

 

KNX er egentlig den ideelle kommunikasjonstypen for meg også, hadde det bare ikke vært for at alt KNX er så himla dyrt. Vurderer å bruke KNX til kontaktorstyringen, siden det er lett å få godkjent etter forskriftene når det allerede er skikkelige kontaktorer med KNX-tilkobling.

Lenke til kommentar

 

Ja, selv gikk jeg for EIB/KNX som er åpen (etter min definisjon ihvertfall)

 

AtW

 

 

KNX er egentlig den ideelle kommunikasjonstypen for meg også, hadde det bare ikke vært for at alt KNX er så himla dyrt. Vurderer å bruke KNX til kontaktorstyringen, siden det er lett å få godkjent etter forskriftene når det allerede er skikkelige kontaktorer med KNX-tilkobling.

 

 

Er det så dyrt? Greit nok, om man går for den trådbaserte varianten er det dyrt for retrofit i kraft av at man må legge kabel, men selve utstyret? Det er dyrere enn nexa, men det er "alt", når jeg kjøpte var det i omtrent samme prisklasse som konkurrentene, eller i det minste innenfor rekkevidde. Nå er riktinok euroen høyere nå, men da betalte jeg feks 700 per dimmepunkt, og har inntrykk av at det er, om ikke billig, ihvertfall noenlunde konkurransedyktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det så dyrt? Greit nok, om man går for den trådbaserte varianten er det dyrt for retrofit i kraft av at man må legge kabel, men selve utstyret? Det er dyrere enn nexa, men det er "alt", når jeg kjøpte var det i omtrent samme prisklasse som konkurrentene, eller i det minste innenfor rekkevidde. Nå er riktinok euroen høyere nå, men da betalte jeg feks 700 per dimmepunkt, og har inntrykk av at det er, om ikke billig, ihvertfall noenlunde konkurransedyktig.

 

AtW

 

 

Det meste jeg fant av KNX var industrielle løsninger for styring av store kontorbygg o.l. Ble litt sjokkert av førsteinntrykket, så kan godt hende at jeg finner noe mer fornuftig priset om jeg leter litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...