Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ny familiebil - S-Max, Touran eller noe annet?


Potet1

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Tenkte jeg skulle se om noen har noen gode råd til meg.

 

Vi venter barn nr. 3 til sommeren og må derfor ut på biljakt. Har de siste 4 årene kjørt en Ford Mondeo 2012 med sparemotor (1,6 diesel) som vi har vært godt fornøyd med. Dessverre har ikke denne plass til 3 barneseter, så da må vi på biljakt. Eldstemann er straks 5 år og bør ha sete litt til.

 

Jeg er "oppvokst" i Toyota Hiace og lignende biler, og selv om jeg er glad i å kjøre bil så er plass og praktiske løsninger det viktigste på listen de neste årene. Gjerne en bil med høyere sittestilling hvor det er enkelt å sette ungene inn i bilen. Multivan hadde vært drømmen, men den er altfor dyr. Så vi har bestemt oss for å kikke på 7-setere, av typen som har 3 individuelle bakseter. Sete nr. 6 og 7 skal ikke brukes til vanlig, men det kan være kjekt å ha når vi må ha med noen på kortere turer.

 

Budsjett: Ikke helt spikret, men helst ikke mer enn 350.000,-. Max 400.000 ca.

Krav:

- 7 Seter

- Nyere bil, max 2 år gammel

- 3 individuelle bakseter

- Hengerfeste (skal ikke dra tungt)

 

Kjekt å ha:

- Panoramatak, solgardiner bak, DAB+, etc.

 

Har vurdert følgende biler:

Ford S-Max (2015-), VW Touran (2016-), Kia Carens, Toyota Proace Verso.

 

Ford S-Max har jeg prøvesittet i butikken, virker som en super bil. Koster litt.

 

Touran har jeg ikke prøvd, men ser den får mye skryt. Også en kostbar bil.

 

Kia Carens - Har ikke prøvd denne og ser den er litt trangere enn de andre, men lav pris og 7 års garanti lokker. Kommer med facelift til nyttår.

 

Toyota Proace Verso - Enda ikke lansert i Norge, står bare at den kommer "mot slutten av året". Får jevnt over gode karakterer i utenlandske tester. Er veldig spent på pris, men kunne vært en god kandidat. Skyvedører er et stort pluss, og "kassebilform" gjør meg ingenting.

 

Er det noen som har innspill? Enten erfaringer med de nevnte bilene, eller kandidater som jeg har glemt? Alle forslag mottas med takk :-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peugeot 5008 er på størrelse med S-Max og har fått godt rykte for driftssikkerhet. Snakket nylig med en drosjeeier som har tre stykker og er kjempefornøyd, og jeg har det fra flere kilder. Det er også en behagelig og praktisk bil i den klassen.

Den får du ny innenfor ditt budsjett, evt en fjorårsbil med stekere motor og mer utstyr, men de er godt utstyrt allerede fra basismodellen.

Lenke til kommentar

Har en 2011 S-max med 7 seter. Veldig fornøyd.

Vil påstå at elektriske førersete m/minne (5 eller 6 brukere)(passasjer u/minne) er et "must". Har kjørt en S-max og Kuga med manuelle seter (elektrisk opp og ned) og jeg synest det ble lite komfortabelt i forhold.
Manuelle seter tror jeg ikke kan tiltes frem/bakover. Fikk følelsen av at jeg skulle dette ut av setene.
Også veldig kjekt når det er flere brukere av bilen. 1 trykk så stilles setet og sidespeil til den lagrede posisjonen.

Førersete m/minne gir også minnefunksjon til sidespeilene. Setter du f.eks bilen i "reverse" og velger et av sidespeilene så vil speilet justere seg til en forhåndsinstilt posisjon.

Lenke til kommentar

Takker for svar, alle sammen!

PantZman: Enig med det, har dette utstyret på min Mondeo i dag. Men om jeg går for S-Max så må det bli nyeste utgave, siden den forrige er såpass lik på Mondeo innvendig så blir det litt kjedelig å kjøpe det samme på nytt.. :)

 

Citroen Grand Picasso er vurdert, men jeg liker virkelig ikke layout`en på dashbordet.. verditap er også en bekymring. Ellers syns jeg bilen er veldig flott.

 

Peugeot 5008 virker ok! Den kommer jo i ny utgave snart (5008 SUV) som jeg er litt spent på.

 

Jeg har vel fra til sommeren til å kjøpe bil, så mulig det kommer litt andre alternativer!

Lenke til kommentar

TPeugeot 5008 virker ok! Den kommer jo i ny utgave snart (5008 SUV) som jeg er litt spent på.

 

 

Enig. Der har også 'lillebror' 3008 som nettopp er lansert fått svært gode kritikker. De skal såvidt jeg kan skjønne bygges på samme plattform, med 5008 som en lang versjon med lengre akselavstand og svært god innvendig plass.

Lenke til kommentar

 

Høres litt for godt ut til å være sant synes jeg. 'Lillebror' Tiguan begynner på ca 420.000. Da med 4WD og litt kraftigere motor, men allikevel. Vil nok tippe at du i praksis må opp mot 400k også for en Kodiaq som vil være salgbar som bruktbil. Men er den prisen riktig vil den spise voldsomt av Tiguan, CX-5, Outlander - salget fremover.

Lenke til kommentar

 

 

Høres litt for godt ut til å være sant synes jeg. 'Lillebror' Tiguan begynner på ca 420.000. Da med 4WD og litt kraftigere motor, men allikevel. Vil nok tippe at du i praksis må opp mot 400k også for en Kodiaq som vil være salgbar som bruktbil. Men er den prisen riktig vil den spise voldsomt av Tiguan, CX-5, Outlander - salget fremover.

 

 

Det er vel noen bilkjøpere som ser vekk i fra 2.håndsverdien. Personlig ville jeg satt større spørsmålstegn ved om jeg hadde klart meg med 125 hk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

Høres litt for godt ut til å være sant synes jeg. 'Lillebror' Tiguan begynner på ca 420.000. Da med 4WD og litt kraftigere motor, men allikevel. Vil nok tippe at du i praksis må opp mot 400k også for en Kodiaq som vil være salgbar som bruktbil. Men er den prisen riktig vil den spise voldsomt av Tiguan, CX-5, Outlander - salget fremover.

 

Fra artikkelen:

 

 

. En norsk vinner er diesel og firehjulsdrift (importøren regner fortsatt med at diesel er attraktivt over det ganske land unntatt i byene), til omkring 430.000 kr. Varianten har 150 hk, og manuelt gir.

 

Tiguan med samme motor, firehjulsdrift og manuell starter til sammenligning på 395 000.

VAG priser ikke seg selv helt ut logisk nok  :wee:

Lenke til kommentar

Mine inntrykk:

Ford S-max, helt rå på plass, enorm bredde i baksetet, brukbart automatgir, Ford etter noen år er desverre litt kjipe på feilstatistikken

Touran: God allrounder, DSG-automat anbefales, relativt lave servicekostnader siden den ikke må inn hvert år med mindre du kjører mye

Kia Carens: Også god allrounder, men dyre og hyppige servicer finansierer de 2 ekstra årene med garanti. Dårlig automatkasse

 

Anbefaler automat på det sterkeste m.t.p videresalg senere, har du utvida forsikring så har du forsikring på girkassa og motoren i 7 år :)

Lenke til kommentar

Kodiaq er nok ikke aktuell desverre.. fin bil, men ser på bildene at den ikke har 3 separate bakseter. Dermed blir den litt trang med 3 unger i 2. rad, og vil helst ikke sette noen av dem bakerst. Da har jeg mer tro på Peugeot 5008.

 

Takk til Cowboystrekk for innspill. Det stemmer vel med mine inntrykk, men hadde ikke tenkt på dette med servicekostnad hos VW vs Kia. Mondeoen min må inn hvert år selv med lav kjørelengde, blir fort 4-5000 kr hver gang.

 

Konklusjon hittil er at jeg håper å finne en pent brukt S-Max eller Touran av siste modell til budsjettet mitt - og så venter jeg i spenning på Toyota Proace Verso og Peugeot 5008.

 

Det blir vel handel rundt påsketid, vil jeg tro.

 

Bare å pøse på med flere innspill, håper og tror dette er nyttig for både meg og flere. De fleste forumtrådene på dette temaet har jeg funnet på diverse kvinneforum... de er flink til å beskrive om bilen er fin og hvilke barneseter som går inn, men på det tekniske er det mer "mannen sier at....."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi gikk for Ford Galaxy (2.0 literen) framfor S-Max pga større bagasjerom etter å ha prøvekjørt begge modellene. Får inn to hundebur og bagasje og litt til uten problemer. Separate bakseter som kan justeres etter eget ønske, som var midt i blinken for oss, selv om barnesetene er kastet for mange år siden. Komfortmessig oppleves det veldig bra, særlig på langtur (sånn 400 mil'ish). Kjøpte vår brukt og har gått noen mil, men har ikke hatt noen problemer med den annet enn å bytte ett par lyspærer og finne en brukbar jekk som forenkler hjulskift siden det ikke er standard utstyr med bilen.

 

Opplever at den sitter godt på veien og tar i grunn det meste av føre med knusende ro, støymessig helt kurrant.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Vi gikk for Ford Galaxy (2.0 literen) framfor S-Max pga større bagasjerom etter å ha prøvekjørt begge modellene. Får inn to hundebur og bagasje og litt til uten problemer. Separate bakseter som kan justeres etter eget ønske, som var midt i blinken for oss, selv om barnesetene er kastet for mange år siden. Komfortmessig oppleves det veldig bra, særlig på langtur (sånn 400 mil'ish). Kjøpte vår brukt og har gått noen mil, men har ikke hatt noen problemer med den annet enn å bytte ett par lyspærer og finne en brukbar jekk som forenkler hjulskift siden det ikke er standard utstyr med bilen.

 

Opplever at den sitter godt på veien og tar i grunn det meste av føre med knusende ro, støymessig helt kurrant.

Fattern har en Galaxy (2006) og plassen kommer godt med om man bruker 3dje seterad mye, men det er ikke umulig å gjøre det komfortabelt i en Smax også. Er mye plass til både fremste og midterste rekke så tar man litt der blir det gjerne rikelig bakerst også.

Verdt å merke at S-max ikke kan justere 3dje seterad fremover og bakover slik som i en Galaxy. Mulig dette er mulig i siste modellen.

 

Kan være lurt å sjekke at alle varmetrådene i fremvinduet (og bakvindu) virker om du kjøper bruktbil.

Var eneste problemet da jeg kjøpte min 2011 som hadde gått ca 110.000km på ~3 år. Fikk nytt vindu på garantien.

 

Eu kontroll utført nylig på ca 150.000 km med 0 hull.

Veldig fornøyd med driftsikkerheten så langt ihvertfall.

 

Synest Powershift girkassen er et must. Den er kanskje ikke perfekt og gir en liten ekstrautgift (oljeskift) hver 60.000km/3 år, men ganske sytalaust å kjøre "stor" bil med.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei,

 

Nå er dette etterhvert blitt en gammel tråd, men jeg liker tråder som avsluttes skikkelig - så jeg tenkte å skrive hva det ble til.

 

Jeg kikket på finn.no lenge, og prøvekjørte alt fra nye biler til halvgamle S-Max`er til rundt 200k.

Det jeg ønsket meg var en pent brukt S-Max av forrige generasjon med panoramatak, 140/163hk, hengerfeste og webasto. Gjerne en Titanium S. Dette viste seg å være vanskelig, og de få jeg fant kostet fort 300.000+ for en 5 år gammel bil.

 

Vi tok en ny prøverunde med nye biler, og fant ut at vi likte Touran godt. På tross av at bilen er nesten 30cm kortere og 10cm smalere enn S-Max, så er forskjellene små innvendig. Egentlig overrasket jeg meg selv her, for jeg var veldig oppsatt på at det var S-Max vi skulle ha. En ny S-max med ønsket spec ville kommet på 550k, noe som var litt i overkant.

 

Så nå venter vi på vår nye bil - En Touran 2018 modell R-Line 150hk TSI DSG. Med panoramatak, webasto og hengerfeste - og mye annet! Prisen ble rundt 470k. Mer enn vi ville bruke, men akseptabelt for helt ny bil.

 

Så nå er det bare ventingen igjen....!

Endret av Potet1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...