Gå til innhold

SAMLETEST: Bose er ikke lenger kongen på haugen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å beskrive ANC på BeoPlay H9 som "elendig" blir å overdrive. Fikk meg B&O BeoPlay H9 i dag, disse skal da erstatte mine BeoPlay H7 som jeg liker veldig, veldig godt. Grunnen er at jeg pendler til og fra jobb på buss hver dag, det blir over 3-timer på buss og selv om jeg elsker designet, kvalitetfølelsen, vekta, komforten og lydkvaliteten på BeoPlay H7 så har den jo en liten akilleshæl, og det er jo det at den ikke har aktiv støydemping og den passive støydempingen er heller ikke allverdens. Blir noe irriterende på bussen når du ikke får isolert bort noe særlig med støy i det hele tatt.

 

Fikk brukt BeoPlay H9 på bussen på vei hjem i dag, og det jeg kan sammenligne med hva gjelder ANC blir Beats Studio Wireless 2.0, B&O BeoPlay H8, Sennheiser Momentum Wireless 2.0 Around Ear ("AEBTv2") og Samsung Level-Over.

 

 

Av disse så er det jo et par som skiller seg ut, og det er jo Bose QC35. De har helt klart en langt mer aggressiv og "effektiv" aktiv støydemping sammenlignet med resten. Følelsen av at du blir isolert i din egen lille boble er det ingen av de andre som klarer å matche Bose QC35 på.

 

Samsung Level-Over og Sennheiser Momentum Wireless hadde begge en såpass dårlig ANC at det var ikke alltid jeg helt klarte å registrere at de gjorde noe særlig i det hele tatt. Mens Beats Studio Wireless og BeoPlay H8 hadde en merkbar effekt, som gjorde at støy på bussen ikke lenger var i fokus så det ikke irriterte meg, men du følte ikke at du satt i din egen lille, isolerte boble som med Bose QC35.

 

 

 

Men en aggressiv ANC er jo ikke bare positivt. Det negative med samtlige, kanskje med unntak av BeoPlay H8 (disse testet jeg veldig lite da jeg fant de ekstremt ukomfortable i bruk, jeg takler rett og slett ikke "on-ear" hodetelefoner) er at det å ha ANC aktivert har sine negative sider. Samtlige slet veldig med vind, så fort det blåste litt ute så ble vinden forsterket igjennom mikrofonen til ANC. Det er som å snakke i telefonen med noen som står i sterk vind og du hører dette slår i mikrofonen. Jeg vil nesten å gå så langt som å definere de som mer eller mindre ubrukelige når det først blåste litt ute.

 

Det er en "enkel" måte å fikse dette på, nemlig å deaktivere ANC for da forsvinner problemet. Utfordringen er dog den at nesten ingen lar deg skru av / på ANC. Du kan ikke skru av ANC på verken Bose QC35, Sennheiser Momentum Wireless eller Beats Studio Wireless så man er da altså stuck med denne negative effekten av vind uten at du kan gjøre noe med det.

 

En annen ting er at de fleste også har noen merkelige reaksjoner på ujevnheter i veibanen. Når bussen gjør et lite "hopp" så kommer det noe merkelig knirking i hodetelefonene. Hva dette er for noe og hva det kommer av aner jeg ikke. Det skjer aldri med ANC deaktivert, men det skjer titt og ofte med ANC aktivert. Dette gjaldt samtlige, med unntak av BeoPlay H8.

 

 

En siste, veldig negativ ting med aggressiv ANC er at det slettes ikke er alltid man ønsker en såpass effektiv aktiv støydemping. Det er ofte jeg går ute, og da vil jeg gjerne ha et snev av visshet om hva som skjer rundt meg. Tung støydemping påvirker også lydkvaliteten og lydopplevelsen da den føles langt mer kondensert, komprimert og kompakt. Egentlig ikke noen videre positiv effekt, da et stort, bredt og åpent lydbilde er helt klart å foretrekke spør du meg. Da er det igjen veldig negativt når du ikke har mulighet til å skru av ANC i situasjoner hvor du vil prioritere lydkvalitet og lydopplevelse fremfor støydemping. Og jo "tyngre" støydempingen er, jo mer negativ effekt virker det som den har på lydopplevelsen. Når jeg bruker Bose QC35 så føles det ut som ørene mine er i et slags vakuum, og det er ikke positivt.

 

 

 

Det positive med den aktive støydempingen til BeoPlay H9 er at den ikke oppleves aggressiv i det hele tatt. Det er ingen følelse av vakuum når du skrur den på, og samtidig føler jeg ikke den påvirker lydopplevelsen noe særlig i det hele tatt. Lydbildet blir noe mer kondensert og kompakt, og lydbildet blir noe trangere og varmere men det er relativt liten forskjell.

 

Samtidig så er det ikke sånn at den aktive støydempingen er ubrukelig. Langt derifra. Den klarer å sørge for at bakgrunnstøy på bussen går fra å være sjenerende og irriterende, til å bli ute av fokus så det ikke lenger plager meg så det ikke lenger påvirker lydopplevelsen og lytteopplevelsen i noen negativ grad. Og støydempingen ser ikke ut til å ha de like store utfordringer med vind, dunking fra bussen når det ujevne veiforhold som de fleste andre har osv..

 

 

Samtidig så skulle man kanskje ønske at B&O hadde en noe mer aggressiv ANC, i og med at du tross alt kan skru den av og på etter behov helt uten problemer. Men å påstå at ANC på H9 er elendig, det blir pølsevev spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det er nok snakk om små nyanser, men jeg er i hvertfall ikke enig i rangeringen av de to vinnerne mot hverandre.

 

Jeg kjøpte både Bose QC35 og Sony MDR-1000X, med 30 dagers åpent kjøp, for å bestemme meg for hvilken av de to jeg ville ha. Har ikke hatt hodetelefoner med støydemping tidligere, men har fra før et Beyerdynamic DT770 som da er mitt referansepunkt.

 

Begge har til felles at de har veldig kraftig bass, til tider overdrevent, mens de begge også har litt svak diskant, og på ren lydkvalitet kommer de til kort mot DT770. Jeg vil ikke si at de skiller seg nevneverdig fra hverandre på ren lydkvalitet.

 

På støyfjerning er de også omtrent jevngode, i hvertfall under normale forhold. Det er når de kommer i svært støyende omgivelser, sånn som ombord på et fly, at det begynner å bli forskjell. Her opplevde i hvertfall jeg QC35 som en del bedre enn MDR-1000X. Her syns jeg også støyfjerningen gikk ut over lydkvaliteten i større grad på Sony-ene, mens QC35 klarte å høres sånn nogenlunde bra ut.

 

På bærekomfort er også Bose bedre. De er merkbart lettere, og Sonyene er slitsomme å ha på over tid.

 

Sluttsummen for min del var at Sony-klokkene gikk i retur, mens Bose-klokkene ble beholdt.

 

Det var det jeg også burde gjort, jeg kjøpte Sony og de er som du skriver ubehagelige etter en tid. Øret tar borti puten på headsettet (siden den er oval og for liten) og dermed blir de vonde å ha på mer enn 1-2 timer. Ellers er jeg godt fornøyd med virkningen av støydempingen når jeg sitter i åpent kontorlandskap.

Lenke til kommentar

Er supernøgd med mine P7'er, så raskt man får "brukt de inn" så sitter de som ett skudd på hodet. Dit er i hvert fall min erfaring. Litt stive av seg i starten og man føler kanskje det er ett litt halvhjertet kjøp i startfasen, for komfort er faktisk ganske viktig det også.

 

Kanonkjøp for min del.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

Bruk på fly, der er Bose svært bra. Omtrent helt stille inne i dem. Har dog ikke slikt selv, men har vurdert det. Blir nok kjøpt hvis jeg begynner å fly mye igjen snart.

Er dette en spøk eller har du faktisk ikke prøvd noe bedre?

 

Jeg har prøvd Bose mot mine egne med passiv lyddemping ombord på fly og Bose falt helt fullstendig gjennom. Ja, man trykker på en knapp og man kan høre at ekstern støy forsvinner, med Bose reduseres støy 15 dB. Men mine kunne redusere støyen med 42 dB. Og støyreduksjonen i Bose har flere hørbare defekter som man kan bli gal av å høre på om man først legger merke til dem. Og sist med ikke minst er lydkvaliteten dårlig. Den er alt annet enn nøytral eller gjennomsiktig. Det er noe som går igjen også i vanlige høyttalere fra Bose. Fikk engang en AB-test mot noen høyttalere av et annet merke og ingen som hørte det kunne skjønne hvordan Bose i det hele tatt klarte selge noe.

 

"No highs, no lows, must be Bose" er et gammelt utsagn i Hifi-kretser.

 

Hver gang jeg ser noen ta frem sine digre Bose ombord på et fly så gliser jeg bare for meg selv og rister på hodet. "Yet another one born".

 

 

Du har visst ikke skjønt dette. Når det gjelder støykansellering på fly, så er det viktigste at støyen fra flyet blir borte. Ikke at man får en fantastisk THX opplevelse av filmen! Folk som kjøper slike øretelefoner er som regel mindre opptatt av lydkvalitet, men mer av å få det stille. Og der gjør Bose det ganske bra. 

 

Så du kan godt sitte der å synes at folk er idioter, men kanskje de bare har et annet behov enn deg. Eller er det helt umulig for deg å vurdere andres behov?

Lenke til kommentar

Noen som eier eller har noen formening om Steelseries P800 (trådløse). De har fått gode anmeldelser men er usikker på om det er relativt til andre gaming headsets, eller stereohodetelefoner (som dt770 eller COP, merk: eide Beyerdynamic COP før og var storfornøyd).

 

Har brukt de en god stund nå, fungerer veldig bra til å høre på musikk hvis det er det du tenker på. Har også eid dt770, det er selvsagt mye bedre på det aspektet. Til gaming derimot er det en annen sak, der er er de blant de beste. God mic, bra virituell surround, tråløs uten noe merkbar delay og de har ett godt lybilde.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte H9 for en tid siden, men solgte de pga av alt for lavt maks-volum. Noen som vet om dette er blitt endret i en sw-oppdatering nå nylig? Likte lyden veldig godt så mitt håp er at disse hodetelefonene skal få litt mer maksvolum. Da blir det fort et nytt kjøp :)

 

Dette må jeg si at høres litt rart ut. Jeg har ikke noen erfaringer med H9 spesifikt, med jeg har hatt H7 i nesten et år nå. De spiller mer enn høyt nok til å gi meg øresus. H9 har vel samme innmaten + støyreduksjon, så det vil overraske meg om de har mindre trøkk i lyden.

 

Mulig du hadde et defekt eksemplar...

Endret av eks
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde Bose QC35II og var meget fornøyd med at jeg kunne ha de på meg timesvis uten å føle ubehag. Vel, kanskje ble en litt varm etter en stund slik det påpekes i artikkelen. Men mangel på aptX-støtte hos QC35II og stor forsinkelse mellom tv-bilde og lyd var svært irriterende. Og støtte for aptX vil heller ikke komme via oppdateringer da det er hardware-avhengig.

Gikk derfor over til Sony WH-1000XM2 som har støtte for aptX. Lydforsinkelsen er med det nærmest fraværende. Men muligens er mine ører for store for 1000XM2. Putene er små og trange i forhold til QC35II og er på langt nær så komfortable. Jeg opplever også at 1000XM2 har noe irriterende "knirk" når en beveger hode/kjeve, men det er underordnet i forhold til komforten.

Av den grunn googlet jeg og fant noe tråder ang. "modding" øreputene, bytte til andre puter. Det lar seg gjøre, med mer eller mindre godt resultat.

Tenkte derfor at jeg skulle prøve det, og bevare de originale putene ved å kjøpe nye originale for å bruke de plastringene/festene som en trenger for modding med andre øreputer. Kontaktet derfor Sony for å høre hvor en fikk tak i dem og svaret var via en forhandler som de har satt ut Sony reservedeler til.

Men prisen for to originale øreputer!

2560,- inkl. mva. og ex. frakt. Sykt!

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å kjøpe et trådløst headset for å erstatte mitt Bose QC 25 til høsten, men det kommer uansett til å måtte testes en del. Jeg vil veldig gjerne ha bedre lyd og alt det der, men har tidligere hatt headset som jeg ikke kan ha på mer enn en liten time i strekk og verdens beste lyd har ingen verdi om jeg ikke faktisk kan ha det på hodet.

 

Så uansett hva som skjer så kommer QC 35 til å være en slags forhåndsfavoritt for jeg har aldri vært borti et headset som QC 25 som jeg kan ha på i 14 timer dagen i perioder sånn som nå når jeg skriver master. Jeg håper likevel at for eksempel B&O H9I kan konkurrere på den fronten så jeg faktisk har alternativer.

Lenke til kommentar

Driver også å snuser litt etter en erstatter til QC25. Er godt fornøyd med dem. Syns lyden er helt ok, støydempingen gjør flyturer langt mer behagelig. Og de er ikke slitsomme å ha på noen timer i strekk. Men det hadde vært gøyalt med noe trådløst. Så spørsmålet blir om noe som er verdt å oppgradere til dukker opp, eller om jeg bare skal kjøpe en airmod til QC25. De er nede i 5-600 kr nå, så kanskje jeg finner på å teste den etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Her skal dere altså finne den beste hodetelefonen med støydemping. B&O vinner og under minus finner man følgende: Dyre

Dempefunksjonen fungerer ikke like godt på alle når du beveger deg

Jabra, Sony og Bose byr på bedre støydemping.

Bare i konklusjonen kan man lese to ganger at denne absolutt IKKE burde vunnet testen da dere er på utkikk etter den beste støydempende hodetelefonen.

Så jeg spør: hva er det EGENTLIG dere har testet her?

Lenke til kommentar

Her skal dere altså finne den beste hodetelefonen med støydemping. B&O vinner og under minus finner man følgende: Dyre

Dempefunksjonen fungerer ikke like godt på alle når du beveger deg

Jabra, Sony og Bose byr på bedre støydemping.

Bare i konklusjonen kan man lese to ganger at denne absolutt IKKE burde vunnet testen da dere er på utkikk etter den beste støydempende hodetelefonen.

Så jeg spør: hva er det EGENTLIG dere har testet her?

Hehe. Svarer ligger nok i overskriften. "De beste hodetelefonene med støydemping", ikke "Hodetelefonene med best støydemping".
Lenke til kommentar

At Sony XM3 ikke kan koples til flere medier samtidig bør utdypes litt. De kan det, på et vis. Ofte bruker jeg dem koplet mot tv. Samtidig er de også koplet mot telefon hvor det står 'Tilkoplet(Ingen medier). Hvis det ringer, noe jeg hører i XM3, kan jeg ta telefonen ved å trykke på XM3, prate og legge på. Deretter fortsetter jeg å høre tv-lyd.

Endret av fasst
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...