Gå til innhold

Dramatikk på Sola lufthavn nå, dekk eksploderte under avgang


Mr.M

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et Norwegian-fly på vei til las Palmas var utsatt for eksploderende dekk når det tok av. Flyet tok av kl.13.15 og har sirklet i mønster for å forbrenne drivstoff, før det skal gjøre forsøk på landing.

 

skjermdump:

Y8XKvRH.png

 

For ca. 20 minutter siden så det ut som flyet forsøkte landing, var helt nede på 25 ft. men bare overflydde og steg igjen. Mulig det ble gjort for at bakkemannskap evt. skulle bedømme/fotografere skaden?

 

TV2 oppdaterer om saken

http://www.tv2.no/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flyet landet nå, uten synlige problemer. Må ha vært ekkelt ombord å vente i 3 timer på "finalen", som heldigvis endte godt.

Skrevet

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

 

Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann.

 

Mulig reglene ikke tillater å fly til destinasjon?

Skrevet (endret)

Pilotens avgjørelse, intet i veien for å fly til destinasjonen forsåvidt.

 

På den annen side norsk fly norske piloter, norske passasjerer .... kanskje kjentes det tryggest med norske flyplasser, norske brannbiler og norske sykehus

 

Og så er kanskje lettere å skifte dekk på ett sted enn det andre.

Endret av Skatteflyktning
Gjest Slettet+45613274
Skrevet

Drivstoffet man dumper fordamper så det eneste man passer på er at det ikke er andre fly i nærheten.

Skrevet

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

 

Om jeg var piloten ville jeg også hatt norsk landingsplass om jeg skulle nødlande :p Spanjolene har vel siesta.

  • Liker 1
Skrevet

Kan noen ganger være mer enn "bare" dekket? Så denne situasjonen, der har hele landing gear foran vridd seg på tvers som følge av dekk-eksplosjon(?)

 

Skrevet

 

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

 

 

Om jeg var piloten ville jeg også hatt norsk landingsplass om jeg skulle nødlande :p Spanjolene har vel siesta.

Nå er jo piloten som skal lande den samme uansett, så om personalet rundt landingsstripen hadde norsk eller spansk morsmål er vel rimelig irrelevant.

 

Og generelt så er vel sjansene for optimale landingsforhold på denne årstiden noe større på Gran Canaria enn på vestlandet... Om ikke det er andre ting som ikke er kommet frem her, så virker det rart å ikke fortsette til destinasjonen før landing.

Skrevet

 

Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann.

 

Mulig reglene ikke tillater å fly til destinasjon?

 

 

Har ikke noe med norge å gjøre, man kan godt dumpe fuel her oppe om man finner det nødvendig.

Uansett så er det irrelevant i denne saken da Boeing 737 ikke har noe jettison system for å dumpe fuel, så da er sirkling eneste mulighet for å komme ned til max landingsvekt.

 

Vanlig prosedyre å avbryte en flight når noe unormalt skjer, selv om det høres firkanta ut å sirkle i 3 timer isteden for å fly til destinasjonen.

  • Liker 1
Skrevet

Det eneste merkelige i denne saken er at Norwegian ikke opprettet en tråd på diskusjon.no for å finne ut av hvordan i helvete de skulle håndtere en 737 med et eksplodert dekk. Kompetansen og rutinene finnes tydeligvis HER... :roll: 

  • Liker 4
Gjest Bruker-245639
Skrevet

 

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

 

Visse andre steder i verden dumper man bare drivstoffet i havet for å slippe sirkle rundt, men er vel ikke så populært i norske farvann.

 

Mulig reglene ikke tillater å fly til destinasjon?

 

B737 kan ikke dumpe fuel.

Gjest Bruker-245639
Skrevet

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig.

Skrevet

 

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig.

 

 

Blir det mindre rot med disse passasjerene om de returneres til flyplassen 3 timer etter avgang?

Gjest Bruker-245639
Skrevet

 

 

Det er vel ett fett om de sirkler rundt flyplassen eller flyr til destinasjonen... smårar avgjørelse, spør du meg.

Nei, det handler om hvor du har ressursene dine til å fikse flyet, og ikke minst få fikset opp i alt rotet med passasjerene enklest mulig.

 

 

Blir det mindre rot med disse passasjerene om de returneres til flyplassen 3 timer etter avgang?

 

Større sjanse for at de finer fornuftig sted å sove, om nødvendig, når de lander "hjemme". Pluss at det handler om hvor du har personell på bakken osv.

Skrevet

Det handler mest om at når noe slikt skjer så tar man ingen sjanser, selv om feilen er så "godartet" som en punktering.

Å fly til destinasjonen med et punktert dekk innebærer en økt risiko i forhold til å lande der man kom fra, selv om denne risikoen selvsagt er meget liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...