Gå til innhold

The Gathering tråden


Anbefalte innlegg

The Gathering tråden


Velkommen til tråden om datatreffet The Gathering (TG). TG er et datatreff som arrangeres i Vikingskipet på Hamar i Påsken hvert år. Det begynner onsdag i påskeuka klokka 9 om morgenen, og er slutt på søndag klokka 12.00 (nøyaktig tidspunkt kan variere fra år til år). Det er KANDU som er arrangør.
 
I 2019 er påska veldig sein, så datoene for TG blir da 17.-21. april.
 
Merk at denne tråden begynte som en tråd dedikert for TG 2017, men er nå en generell tråd for TG.
 
Tidligere år (siste gang i 2013) har vi hatt en egen rekke for medlemmer av forumet (og andre). Denne tradisjonen er ikke videreført på grunn av få påmeldinger i årene etter, men vi er noen få som sitter sammen inni en annen rekke. Bare si i fra hvis du er interesert i å sitte med oss.
 
Det dukker opp alltid spørsmål om billettsalg. TG har de siste årene brukt http://geekevents.org for billettsalg, og jeg regner med at de kommer til å bruke geekevents i år også. I år slippes billettene 1. desember klokka 18.00. Det er ikke noe kølotteri i år (se nedenfor), så det er førstemann til mølla som gjelder. Det blir sikkert kaotisk nok, men med tanke på at interessen av en eller annen merkelig grunn har dalt litt de siste årene så tror jeg det går greit. Det er kanskje derfor de dropper kølotteriet denne gangen.

Informasjonen i de neste to avsnittene er uttadert, men for alt jeg vet kan den bli relevant i fremtiden igjen.

Opplegget er at en uke før billettsalget starter, har de et kølotteri på geekevents som en kan melde seg på. De som er påmeldt i kølotteriet når billettsalget starter blir tildelt en tilfeldig (!) plass i køa. Så kan de som er fremst i køa kjøpe billetter - opptill fem om gangen. Hvor mange som kan kjøpe samtidig er avhengig av hvor mange billetter totalt som er igjen. Derfor vil køa gå raskt frem i begynnelsen, og sakte senere. Når du er langt nok fremme til å få kjøpe billetter, har du en gitt tid på deg - si 36 timer - til å kjøpe billettene. Hvis du ikke kjøper billetter på den tiden blir du satt ut av køa.
 
De som stiller seg i kø etter at billettsalget har starta blir ikke med i kølotteriet, men blir satt bakerst i køa. De fire siste årene har billettene stort sett blitt utsolgt før alle som var med i kølotteriet har fått mulighet til å kjøpe billetter. Jeg regner med at det blir kamp om billettene denne gangen også.
 
Når vi kommer ut i februar (eller kanskje i mars) så kan vi begynne å velge plasser (også kalt seating). Da er det slik at en kan få andre til å velge plasser for seg. De som skal velge plasser for veldig mange kan begynne å velge plasser før de andre. Dette for at de store gruppene som vil sitte sammen skal få mulighet til det uten at noen andre tar plasser i mellom i mellomtiden.
 
Da er det bare å fyre løs med diskusjon, planlegging og spørsmål.

Redigert 27. mars 2019: Billettinformasjon for TG 2019 i trådtittel er tatt bort. Endret av Henrik™
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har 3 ledige seter fra Stavanger, om det skulle er av interesse for noen her :)

 

Håper at trenden med så mange småunger snur, eller holder seg mer stabil på rundt 20ich

Merker at det ble litt mye hyling, roting og bråk på min rekke i fjor. Uansett, når det er sagt gleder vi oss ekstremt mye til PÅSKE!  :thumbs:

Endret av SpongeFrog
Lenke til kommentar

Hehe, for meg ble det en liten reunion, satt mellom to stykker som jeg ikke hadde sett siden tg 2012 omtrent. Jeg satt også mitt inni en ganske stor rekke, så der var det ikke så mye lokalt bråk fra småunger.

 

Nå sitter jeg og vurderer om jeg skal søke crew eller ikke, siden det fort kan bli vanskelig å få tak i billetter. Får se hvor jeg havner i billettkøa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første år på TG for meg til påska! Men eg lure på ein ting, er det nokon her som har erfaring med enkel hyllebygging? Me er fire stk, men eg ser ikkje føre meg noko insanely komplisert. Ser ikea har litt som kan nyttast med tanke på perfekte mål (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40206476/ ) men korleis er stabiliteten til desse når ein sette eit kabinett oppå det? :p 

Lenke til kommentar

Første år på TG for meg til påska! Men eg lure på ein ting, er det nokon her som har erfaring med enkel hyllebygging? Me er fire stk, men eg ser ikkje føre meg noko insanely komplisert. Ser ikea har litt som kan nyttast med tanke på perfekte mål (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40206476/ ) men korleis er stabiliteten til desse når ein sette eit kabinett oppå det? :p

Det er mye billigere å snekre noe selv, spesielt når dere er 4, men for all del. Om håndarbeid ikke er greia eller du mangler arbeidsplass/utstyr så er disse hyllene en populær løsning.

 

Tåler sikkert kabinett+stæsj.

 

Jeg skal lage meg hylle selv, skal bli så flatpakka som mulig for transport i bil.

Utkastet ser slik ut (egentlig ganske tradisjonelt TG design)

 

Kommer til å kutte på høyden, har konstruert hylla for plass til et tradisjonelt kabinett.

 

post-63221-0-81999600-1481330126_thumb.png

post-63221-0-65723500-1481330131_thumb.png

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg føle eg ser slike eksempel veldig ofte, med den bua kanten nede (eg antar for å faktisk ha litt interaksjon med naboar?), men kor vanskeleg er det å få det til dersom ein kun har enkle verktøy (ingen stikksag osv.)? 

 

Also, er det bare kryssfiner ein nytte som materiale? Er det sterkt nok? 

 

edit: er det fortsatt sketchup som er regjerande mester på planlegging av byggeprosjekt? 

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Eg føle eg ser slike eksempel veldig ofte, med den bua kanten nede (eg antar for å faktisk ha litt interaksjon med naboar?), men kor vanskeleg er det å få det til dersom ein kun har enkle verktøy (ingen stikksag osv.)? 

 

Also, er det bare kryssfiner ein nytte som materiale? Er det sterkt nok? 

 

edit: er det fortsatt sketchup som er regjerande mester på planlegging av byggeprosjekt?

Den buede kanten nede gjør at man kan kommunisere med sidemannen og se skjermen, samtidig som at stabilitet og styrken i konstruksjonen bevares.

 

Å lage denne buen blir ikke spesielt utfordrende (tror jeg). Jeg har sett flere som har brukt rockeringer for å tegne en mal, og deretter sage dette ut. Du må sikkert ta flere rette kutt inn i ringen først slik som på illustrasjonen under:

post-63221-0-94360100-1481450448_thumb.png

 

Kapp noen rette strek først RØD, inn til merket kant GRØNN, kapp så langs den GRØNNE buen. Når du har kappet bort det groveste gjør du et nytt kapp på streket. Dette vil gi større sjanse for at buen blir hel og fin.

 

Avrundingene på endene av halvsirkel er neppe nødvendige. Men slik jeg har tenkt det bruker jeg en dessertskål eller et glass for å lage disse.

 

Husk hull for kabler etc..!

 

Av designprogram bruker de fleste Sketchup. Jeg bruker Solid Edge, hovedsakelig fordi jeg har lært meg å bruke det via utdanning.

 

Av materialer går nok de fleste for kryssfiner og kanskje sponplater/MDF(?), men disse koster litt.

 

Jeg tror det blir Kryssfiner til vegger og noe mer solid som hylleplate, ihvertfall den delen PC en skal stå på.

 

 

Viktig å være nøye med hyllene så de ikke går over på naboen. Det var et stort problem for mange sist.

 

Jeg regner med dette var en generell beskjed til alle som leser, men dette er noe jeg er klar over fra før. Jeg har valgt en bredde på 790mm og dybde på 500mm og 1250 høy (alle mål er utvendige). Dersom noen har innvendinger på disse målene så si gjerne ifra. Jeg har ikke vært på TG før så dette blir min første hylle.

 

 

Konstruksjonsregler

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er maskinen din større enn 80x60 cm? Wow. Vel, du kan fortsatt kjøpe to plasser tror jeg. Da får du 160x60 cm å boltre deg på. Ellers kan du ikke få bedre plass horisontalt, du kan kun bygge i høyden.

 

Googla "Red Harbinger Cross" nå. Den der er nok ikke egnet til å ta med på TG tror jeg.

Lenke til kommentar

Er det et slikt et:

Cross_8.png

 

Så kan du vel glemme TG med mindre crew er behjelpelig med å sette av plass til deg.

 

Alternativet er å kjøpe et billig kabinett så du i det minste får med pc på TG. Det er allerede satt opp bordplasser.

stemmer det. Har et sånn et, med 2 maskiner inni

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...