Gå til innhold

På bare 10 måneder har Microsoft mistet over 300 millioner brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gråter ikke for at Microsofts nettlesere mister brukere, men jeg er mer skeptisk til at Webkit/Blink er i ferd med å få et monopol. Det blir for likt utviklingen når Netscape knakk ryggen og resultatet ble at mangel på konkurranse/mangel på videreutvikling av IE6 holdt nettet tilbake i mange år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er nå jeg rimelig glad i Microsoft da, men kan vel ikke påstå at jeg synes det var ett kjempebra sjakktrekk å levere Edge som standard nettleser og gjemme vekk den vanlige Internet Explorer.

Den fungerer jo ikke spesielt bra til forskjellige ting, og da er veien særdeles kort for å installere varianter som Chrome istedet for å lete fram den varianten av Internet Explorer som er gjemt på maskinen og kaanskje funker til samme oppdraget.

 

Så på ingen måte overrasket over at nettleser statistikken ramler i takt med at folk legger over til Windows 10. Og at Internet Explorer blir installert på MAC eller *nix varianter, det skjer vel ikke. Så der taper de også så det synger etter :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er nå jeg rimelig glad i Microsoft da, men kan vel ikke påstå at jeg synes det var ett kjempebra sjakktrekk å levere Edge som standard nettleser og gjemme vekk den vanlige Internet Explorer.

Den fungerer jo ikke spesielt bra til forskjellige ting, og da er veien særdeles kort for å installere varianter som Chrome istedet for å lete fram den varianten av Internet Explorer som er gjemt på maskinen og kaanskje funker til samme oppdraget.

 

Så på ingen måte overrasket over at nettleser statistikken ramler i takt med at folk legger over til Windows 10. Og at Internet Explorer blir installert på MAC eller *nix varianter, det skjer vel ikke. Så der taper de også så det synger etter :-D

 

Jeg kunne nok strukket meg til å installere Internet Explorer på maskinen min (kjører openSUSE) - for da kunne jeg sjekket at nettsidene jeg vedlikeholder (litt) ser OK ut også i den nettleseren. Nå må jeg bare anta at det ikke ser helt feil ut der så lenge det ser bra ut i Opera, Firefox og Chrome - og greit nok i Konqueror.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jasså? Edge og IE har fått astma-problemer? -Kan ikke si jeg er overraska.

Forsøker en gang blant å bruke Edge, mer på grunn av å uforvarende klikke på ikonet enn noe anna, men ofte får jeg tanken; -"å nei, hvorfor åpna jeg Edge?"

IE er kanskje litt treg i sessen, men subjektivt synes jeg bare den er treg om jeg forvirrer meg in på sider med masse reklame, såsom VG, BT, Ekstrabladet og andre dinosaur-nettaviser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplever at fleire bedrifter velje Chrome som standardnettleser og dermed så må eg som vevutviklar tilpasse meg Chrome først.

 

Det er som regel ikkje eit stort problem, då etter webkit blei forka til Blink så har Opera og Google gjort ein veldig god jobb. Det er svært sjeldan eg opplever kompatibilitetsproblemar mellom disse og Firefox som eg brukar primært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft kan jo egentlig takke seg selv. Skulle aldri peiset på med Microsoft Edge som standard nettleser før nettleseren var på et bedre stadiet. Edge i den utgaven som ble levert med Windows 10 (10240) var jo ikke så alt for mye å skryte av. Ingen støtte for extensions/add-ons som må sies å være et ganske så vanlig krav selv fra mindre avanserte brukere og de som oppgraderer til Windows 10 først, er jo gjerne noe litt mer avanserte brukere og det som ble servert med Edge var jo ikke i nærheten av godt nok til å bli tatt i bruk.

 

Etter det så har jo Edge kommet seg endel, men utvalget av Extensions er jo fremdeles alt for dårlig og Microsoft skrøt jo voldsomt av at man nærmest kunne ta en Chrome extension og bruke den direkte i Edge, til tross for det så har vi nå altså hatt støtte for extensions i Edge siden 14393 ble levert for flere mnd siden og likevel så er utvalget helt elendig.

 

Videre så er det en nettleser som fremstår veldig uferdig, den krasjer helt ut av det blå fra tid til annen (krasjer og krasjer, bare lukker seg selv hvertfall) og den har fremdeles endel nettsider osv hvor den laster inn nettsiden feil. Disqus kommentarfelt blant annet har ikke linjeskift når du bruker Edge osv...

 

Lista er egentlig ganske lang, og det er selv etter Windows 10 sin andre store oppdatering. Når de velger å peise på med en såpass uferdig nettleser så er det ikke rart den blir valgt bort og nedprioritert. Og det er jo veldig synd, for det ligger mye potensiale her, fundamentet er veldig lovende og markedet trenger flere nettlesere så vi ikke ender opp med at Blink/Webkit har fullstendig monopol.

 

Men Microsoft sin håpløse trang til å få Edge ut som standardnettleser i Windows 10 alt, alt for tidlig har nok på mange måter drept det meste av håpet om å få gjort Edge til en spesielt populær nettleser i markedet.

Lenke til kommentar

Det er helt som ventet når man sier slutt å bruke Internett Explorer, vi har erstattet den med Edge. Brukeren tenker da ok, bare for å finne ut at Edge ikke er brukenes. Dermed blir veien valget en av de andre nettleserene.

 

Kan nesten, om jeg hadde bare hatt empiriske data... ...erfaring er at mine kunder oppgraderer til Win10, blir skuffa over Edge, og ber oss installere chrome, ettersom de også 'vet' IE11 er gammelt og ikke supporteres av Microsoft lenger.

-Ja, det er mange logiske feil, men kundene mine er vel ikke akkurat posterchilds av rasjonell logikk, så jeg banker inn chrome, firefox og opera... ...så kan dem se hva de foretrekker. -Og uten å kunne bevise noe; De tilsynelatende foretrekker chrome... '-for der er jo google startside...'

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gråter ikke for at Microsofts nettlesere mister brukere, men jeg er mer skeptisk til at Webkit/Blink er i ferd med å få et monopol. Det blir for likt utviklingen når Netscape knakk ryggen og resultatet ble at mangel på konkurranse/mangel på videreutvikling av IE6 holdt nettet tilbake i mange år.

 

Er så enig. Problemet mitt er at Edge mangler skikkelig bokmerke synkronisering og plugin støtte. Firefox er rett og slett litt tregere i alle ledd virker det som. Har begynt å bruke Vivaldi nå i det siste, men det er nå også en Webkit basert leser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

 

Burde kanskje være med i tittelen at det snakkes om nettlesere, ikke OS.

Hei, vi har presisert dette i tittelen nå.

 

22.30

"På bare 10 måneder har Microsoft mistet over 300 millioner brukere" ? Tolker det fortsatt som OS.

 

Edit: de hadde endret det, tilbake til den første nå Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

 

 

Burde kanskje være med i tittelen at det snakkes om nettlesere, ikke OS.

Hei, vi har presisert dette i tittelen nå.
22.30

"På bare 10 måneder har Microsoft mistet over 300 millioner brukere" ? Tolker det fortsatt som OS.

Edit: de hadde endret det, tilbake til den første nå

Tenk så bra at Microsoft har mistet så mange brukere, har de gått over til Linux eller Mac? Det var slik jeg tenkte når jeg så overskriften...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tilsynelatende foretrekker chrome... '-for der er jo google startside...'

 

Ganske utrolig hvordan så og si samtlige personer over 40 år ikke en gang har fått med seg at de kan søke direkte oppe i adresselinja. Istedenfor taster de altså inn google.no også søker i søkefeltet der etter at den siden er dukket opp...

Enkle snarveier som midttast for ny fane har de heller ikke fått med seg. Og når det gjelder faner så virker det som om 40+ generasjonen enten ALDRI stenger faner og ender opp med noen hundre faner som spiser minne og båndbredde, eller så vet de ikke hva faner er for noe og sitter kun på en side om gangen.

Og å putte bokmerker/favoritter i mapper er tydeligvis også for komplisert for 40+ generasjonen og de vet enten ikke om bokmerke funksjonen, eller alle bokmerkene er kastet sammen i hovedmappa og umulig å finne frem i.

Lenke til kommentar

Finnes det en nettleser, eller setting i Internet Eksploderer som gjør at jeg unngår å laste ned filmer (gjerne også store bilder)??

 

Med HTML5 ser dette dette ut til å være umulig.

 

(Jeg føler det nesen som et overgrep når det dukker opp en stor reklamefilm på en side jeg bare er litt interessert i å gå inn på. Var jeg advart om på forhånd om størrelse og innhold ville jeg heller holde meg unna. MEN internet explorer og HTML5 ser ut til å tvinge meg inn på slike sider. Med alternativer ville også JEG skygge unna)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...