Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

råd til bilkjøp, lavt budsjett


amelbye

Anbefalte innlegg

Vanskelig spørsmål, men jeg ville unngått VAG, Ford og Alfa.

 

Om du skal ha solid bil så velg Toyota, men deleprisene er ikke lave.

Gå for bensin om du ikke kjøper Corolla pga. svinghjulproblematikk.

 

Om du skal ha tøff bil må du velge noe annet.

 

Om du liker å sveise rust fremfor å reparere/skru så kan du velge Honda.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85378637

Komfortable, bra motorer, dårlig karosseri.

 

A3 har jeg hørt mye godt om på lang sikt.

 

Det finne ingen fasitsvar og utrolig mye å velge mellom i prisklassen opp mot kr. 50.000, man kan få enkelte trauste biler fra Korea og Frankrike til en god pris. Men franskt er franskt...

 

TS ønsker en bil som er morsom å kjøre. Å du forslår Toyota Corolla og trauste biler fra Korea og Frankrike?

 

Du sier han ikke må kjøpe Ford, for så å foreslå fransk bil?

 

Du ville unngått VAG, men har hørt mye bra om A3?

 

Å du har heller ikke kommet med noen begrunnelse for unngå Ford og VAG.

 

Er det bare vås det du kommer med?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig spørsmål, men jeg ville unngått VAG, Ford og Alfa.

 

Om du skal ha solid bil så velg Toyota, men deleprisene er ikke lave.

Gå for bensin om du ikke kjøper Corolla pga. svinghjulproblematikk.

 

Om du skal ha tøff bil må du velge noe annet.

 

Om du liker å sveise rust fremfor å reparere/skru så kan du velge Honda.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85378637

Komfortable, bra motorer, dårlig karosseri.

 

A3 har jeg hørt mye godt om på lang sikt.

 

Det finne ingen fasitsvar og utrolig mye å velge mellom i prisklassen opp mot kr. 50.000, man kan få enkelte trauste biler fra Korea og Frankrike til en god pris. Men franskt er franskt...

 

Vel, traust er jo kjedlig. Og fransk er fransk som du sier...

 

Jeg vil heller skru enn å sveise rust, så da dropper vi Honda. Jeg vil heller ikke ha diesel, pga kjørerestriksjoner i Oslo.

 

Toyota sies å være solid, men har de noen biler som har et ok kompromiss mellom å være praktisk og sportslig? Noe ala Alfa 156 sports wagon eller ford focus som stasjonsvogn? Av Toyota har jeg bare prøvd hiace og mr2 (versjon 2), og de er jo på hver sin side av dette.

 

---------

 

Og bare så det er sagt, så snuser jeg fortsatt på Ford Focus.

Kan noen kommentere på denne lyden fra motoren som jeg beskrev i innlegg 16? er dette normalt for denne motoren?

Lenke til kommentar

Kan se ut som Nidar2 har noen fordommer mot div bilmerker, eller bare troller.

Kan ikke seriøst anbefale en Audi framfor en Ford når vedkommende vil ha billig ~15år gammel bil.
Nå er vel ikke Audi/VW kjent for driftsikkerheten heller (hverken positivt eller negativt).
 

Det er ikke bare deler som koster. Forsikring må bilen ha, og det er heller ikke kjent for å være billig på en Audi.

Skal trådstarter kjøpe en bil til ~50.000kr og ikke har veldig god peiling på bil selv, så vil jeg anbefale å ta en NAF kjøpstest på den bilen du evt ønsker å kjøpe. Det koster litt, men kan spare deg for mye mer.


Jeg gikk fra en Smart Roadster (Mercedes) til en Ford S-max og synest Ford forhandlerne er meget konkurransedyktige på pris. Da jeg hadde Smarten bestilte jeg stort sett alt fra Tyskland og England. Nå sier ikke dette noe særlig om prisene "merke vs merke", men jeg har fått inntrykk av at Mercedes forhandlerene (BoS spesielt) tar seg veldig godt betalt i forhold til utenlands prisene.


Nå er ikke det særlig relevant, men jeg vet ikke hvor Nidar2 får det fra at S-max er dårlige biler (eller hvorfor den er relevant for tråden). Det har vært blant de mest populære MPVene siden den kom i 2006 (nesten identisk Galaxy fra 2006~).
Som hos alle andre bilmerker og modeller kan ting bli ødelagt på disse bilene også. Har ikke bemerket meg at det er noe særlig med problemer på disse bilene (følger litt med på facebook og diskusjonsforum). Er ihvertfall veldig fornøyd med min S-max. 0 feil på EU-kontroll nettopp og nylig bikket 150.000km.
C-max vet jeg lite om, men ser ut som det er rapportert lav feilprosent på de.

Hadde han sagt Galaxy opp til år 2005 så hadde jeg vært enig. Største møkkabil, sammen med Sharan (og Alhambra?).

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man tar ikke NAF test på en bil til kr. 20.000

 

VW fra enkelte årganger er kjent med rust. Veldig mye rust.

Alfa er å blir noen skranglekjerrer med mye allsidige feil.

 

A3 i dette prissegmentet kan være gode og driftsikre biler, men pass på rust på eldre modeller som har gått svært langt.

 

I den forstand jeg kommer med vås så prater jeg av erfaring og venners erfaring med Ford. Hutte-tu! Fryktelig dyre biler å eie. Har hat den gamle Focusen som det linkes til øverst, og den var det mye tull med. Har også hatt S-Max og den var det endel dyre reparasjoner på, og lå vel på rundt kr. 30.000 pr år. Måtte ofte inn å rette på feil verkstedet forårsaket under forrige reparasjon også. Svinghjul, elektronikk, tenningslås for å nevne noe.

Når det kommer til franske biler så kan man få relativt mye nyere bil til samme pris med lavere km. Dette kan veie opp for både det ene og det andre.

 

Tøff bil kommer av øyet som ser, og Toyota og koreanere osv. skårer ikke høyt hos meg.

Lenke til kommentar

 

 

---------

 

Og bare så det er sagt, så snuser jeg fortsatt på Ford Focus.

Kan noen kommentere på denne lyden fra motoren som jeg beskrev i innlegg 16? er dette normalt for denne motoren?

 

 

Den lyden er nok ikke normal, nei. Det kan være mye, men høres ut fra beskrivelsen som et eller annet lager i forbindelse med motoren som holder på å gå. Sist jeg var borte i noe lignende var det strammehjulet til viftereima - ingen stor sak. Men det kan like gjerne være vannpumpa, dynamoen, servopumpa eller noe annet som drives av motoren.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

I den forstand jeg kommer med vås så prater jeg av erfaring og venners erfaring med Ford. Hutte-tu! Fryktelig dyre biler å eie. Har hat den gamle Focusen som det linkes til øverst, og den var det mye tull med. Har også hatt S-Max og den var det endel dyre reparasjoner på, og lå vel på rundt kr. 30.000 pr år. Måtte ofte inn å rette på feil verkstedet forårsaket under forrige reparasjon også. Svinghjul, elektronikk, tenningslås for å nevne noe.

 

Høres ut som du har vært uheldig, og/eller hatt å gjøre med et dårlig verksted.

Største feilen jeg har hatt etter ca 3 års eierskap på en bruktbil er fastfryst åpningsmekanisme (vaier) til panseret forrige vinter.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Man tar ikke NAF test på en bil til kr. 20.000

Hvorfor ikke?

De kan finne kritiske feil som kjøper ikke ser selv.

En bil til 20.000kr kan fort bli dyr om den har feil som f.eks ikke ville blitt godkjent til neste EU kontroll.

 

Tryggere enn å forhøre seg med anonyme på et diskusjonsforum som ikke har sett bilen.

Alfaen i førsteposten er forresten priset til 50.000kr.

 

 

Liker ikke noe særlig Focus av denne årgangen. Ser ganske trist ut både inn og utvendig. Liker mye bedre Mondeo fra samme årgang.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter et kjapt søk på Finn med forutsetningene; Under 40k, ikke premium, ikke fransk, ikke gubbebil, ikke råtten bil og ikke diesel satt jeg igjen med følgende tillegg til det som er diskutert tidligere:

 

2. gen Focus, får du under 40k og er generelt mer 'voksen' enn gen 1 på alle måter. Dessuten ruster den mindre

Mitsubishi Outlander gen 1. Litt glemt bruktbil i forhold til RAV-4 etc men har vist seg solid.

Lenke til kommentar

Litt tregt svar fra meg her, har hatt noen travle dager, og trengte en pause fra hele biljakten. Budsjettmessig er ikke 40.000 satt i stein. Jeg kan strekke meg til 60 uten å plages av det, så lenge jeg føler jeg får mest mulig bil for penga. Men jeg synes 40.000 virker som et greit sted å starte, så får jeg heller gå litt oppover om jeg ikke finner noe som funker til den prisen. Dette handler ikke så mye om hva jeg har råd til, mer om hvor mye penger jeg har lyst til å bruke på en bil som skal stå gatelangs i Oslo hele året...

 

Premium er ikke utelukket. Jeg er villig til å betale litt for å få skinnseter og litt komfort, men har ikke lyst på en bil med 100 elektriske duppeditter som går i stykker hele tiden. Og f.eks. Mercedes fra dette tidsrommet sies jo å være blant det dårligste man kan kjøpe. Så akkurat en eldre top gear episode (2005) der de sa nettop dette, basert på en spørreundersøkelse blant seerene. Mye feil på de bilene.

 

Hva med Saab 9-3 eller 9-5?

 

Mitsubishi outlander er sikkert et fint valg for folk som trenger sånt, men jeg er mer begeistret for biler der du sitter lavt enn biler med bakkeklaring og 4x4.

 

Så langt synes jeg Focus fremdeles virker som det beste valget, men er nysgjerrig på saab. Har hørt mye positivt om de. Deletilgang er visst ikke noe problem, da de stort sett er bygget på GM/Opel-deler.

 

---

 

Hvorvidt man tar NAF-test på en bil til 20.000, det lurer jeg også på. Testen koster ca 2000kr, så det er 10% av bilens verdi...

Hvis man kjøper en som er EU-godkjent i 2 år fremover, og motor, clutch og gir er i orden, og bilen oppfører seg på veien uten ulyder, så vil jeg anså at resten er ting som vil kunne komme i løpet av 2 år på en hvilken som helst bil likevel? Eller tar jeg helt feil her? Rust i understell kan kanskje være krise?

Lenke til kommentar

Hvis du først vurderer Mercedes i denne prisklassen ville jeg heller gått for Audi. Merc har dyrere deler en Audi. Hvis du skrur mye selv så har du en stor fordel med at Audi er en del av VAG, så mange deler går om hverandre.

Må få påpeke at mine betrakninger om A4 vs Focus tidligere stort sett er basert på at verksted gjør jobben.

 

Kjenner ikke til Saab alt for godt, men det er korrekt at det er stort sett GM/Opel deler.

Ser også ut til at det går an å gjøre noen gode kjøp der.

 

Mazda 3 og 6 er gode kjøreglade alternativer, men se opp for rust.

Lenke til kommentar

Hvis du først vurderer Mercedes i denne prisklassen ville jeg heller gått for Audi. Merc har dyrere deler en Audi. Hvis du skrur mye selv så har du en stor fordel med at Audi er en del av VAG, så mange deler går om hverandre.

Må få påpeke at mine betrakninger om A4 vs Focus tidligere stort sett er basert på at verksted gjør jobben.

 

Kjenner ikke til Saab alt for godt, men det er korrekt at det er stort sett GM/Opel deler.

Ser også ut til at det går an å gjøre noen gode kjøp der.

 

Mazda 3 og 6 er gode kjøreglade alternativer, men se opp for rust.

 

Mercedes vs Audi: Det stemmer nok bra. Premium-biler i den prisklassen er generelt skummelt dyre å holde i drift men Audi er nok vesentlig billigere hvis en skrur selv. Mercedes C-klasse plages av mye dyre småfeil, E-klassen er mye mer solid men for den prisen får du fort en gammel drosje med en halv mill på telleren... (evt tilbakeskrudd).

 

Saab fikk vel rykte for vekslende kvalitet de siste årene. Jeg har både hørt om Saab'er som går og går, mens andre står mye på verksted. Litt bingo, altså. 9-5 er generelt mer solid enn 9-3 (GM-deler høynet vel ikke akkurat kvaliteten) men gjenganger på begge er problemer med Saab-motorene, olje/kjøling frem til 04, motorfester på turbo-motorene, innsprøytning etc. Men det er i utgangspunktet gode biler til rimelig penge.

 

Mazdaene skal du være veeeeldig forsiktig med i den prisklassen. De (særlig 6'eren) ruster gjerne også nedenfra/innenifra pga fullstendig manglende hulrombeskyttelse, så hvis du ikke sjekker grundig er den kjeks før du får sagt kake. Men det er gode og solide biler teknisk hvis du finner en som er skikkelig understells- og hulrombehandlet.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med en Mazda 6 (2006 mod) jeg kjører, komfor er grei og billige deler. Rust er desverre ganske vanlig på disse, så jeg ville nok ikke kjøpt en som har blitt kjørt i saltlake. Sjekk hjulbuer og kanaler for rustbobler. Ser man litt rust på disse er det 100 ganger værre enn det ser ut som fikk jeg oppleve :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...